Mee eens, de connectoren voor beide micro-USB-B en USB-C zijn gevoelig voor vuil en schoonmaken is uiteindelijk vaak nodig. Je kunt er rustig met een metalen pincet in, er staat geen spanning op USB-B connectoren, de initiële stroom komt altijd van de A-kant (je laadt immers je lader niet op). Er is een potentie om de poort te doen denken dat je een USB-OTG apparaat aansluit, maar dat is relatief minder aannemelijk tenzij je de pinnen op een heel specifieke manier verbindt. USB-C zal een vergelijkbare pull-down methode ergens hebben, want anders zou je elke keer twee voedingen direct met elkaar verbinden omdat de kabels symmetrisch zijn.

Op 14 november 2023 08:01:18 schreef fcapri:
I heb er thuis liggen waar die haakjes vlijmscherp zijn, waren van de eerste kabels.
heb er zelf liggen waar een 'drukknop' op zit om die haakjes in te trekken.

Ja dan is het anders natuurlijk, maar dan hoef je de connector ook niet te buigen toch?

hier (wikipedia foto) is het al redelijk zichtbaar dat ze niet afgerond zijn.
[bijlage]

Dat zie je alleen als je begint met de overtuiging dat ze scherp zijn. In die foto kan je dat IMHO niet zien.

als deze bovenste vergrendeld, zit die toch echt vast. zijn zijkanten zijn rechtop.
de blauwe is afgerond en kan je zo verwijderen
[bijlage]

er zijn devices waar ik de kabels gewoon niet loskreeg, als ik de kabel niet 'schuin' eruit haal

Volgens mij zijn dat afgesneden bochten in beide de kabel en de connector. Op deze losse connector zijn de aangrijppunten afgeschuind en zouden met een kabel met korte verticale delen nog los moeten komen:

En hier een kabel die bij LG telefoon die in 2011 uitkwam (de Optimus 2X, geen idee van de exacte geboortedatum van deze kabel):

Wanneer zou die afschuining geïntroduceerd zijn?

er zijn nu ook wel verschillende micro-usb fiches, misschien dat daar het verschil in zit?
er was vroeger micro-A, daarna micro B (diegene van dit topic), maar er is ook een variant AB die in beide werkt.
of een fabrikant die vroeger usb kabels maakte waar het kopje 10° kan van 'buigen' om de locking pins te ontgrendelen.
beetje tussen de versie met 'drukknop' en de versie die we nu hebben met afgeronde kopjes

Het zou kunnen dat er verschillende versies zijn geweest van de specificatie, het verschil tussen A, B en AB is de directionaliteit van de data en is daarin gelijk aan de normale USB (die geen AB variant heeft). Een micro-USB-A zit altijd aan de 'host' kant, maar die heb ik nergens ooit in gebruik gezien, dat zijn heel zeldzame connectors en dito kabels. Overigens is de micro-USB-AB alleen de connector in het apparaat waar beide stekkers in passen, er bestaat geen micro-USB-AB stekker. Het idee was dat je met dezelfde poort beide als 'host' en als 'device' kon werken, net als nu met USB-C, de kabels hadden altijd alleen maar een A- en een B-kant.

Op 14 november 2023 08:32:58 schreef fred101:
Veroorzaakt dat buigen niet meer stress op het PCB dan er uit trekken ? Ik heb hier een goede kwaliteit kabel van Nokia, er staat B op de connector en idd twee van die "weerhaakjes" maar die willen niet intrekken en ik durf niet nog meer kracht te zetten. Maar er blijken idd meerdere micro's te zijn. A, B en AB. Nooit geweten. Ik kende AB alleen maar als een hele breede op mijn usb HD

Dat is dan waarschijnlijk geen USB-AB, maar een micro-USB3-B, een harde schijf heeft meestal geen mogelijkheid om als 'host' op te treden. De micro-A en micro-AB connectoren wist ik wel al van, maar heb ze nog nooit ergens op gezien, net als de kabels die erbij horen.

Die micro USB is een grote ellende. Ook C vind ik niet geweldig. Heb laatst een Amphenol kabel gekocht om dat twee van die China meuk dingen er spontaan uitviel en ik gebruik hem vaak voor internet thetering en zodra je de telefoon aanraakte viel het internet weer uit door die kabel. (Heb de connector op de telefoon al een keer opnieuw gesoldeerd)

Heb ik geen grote problemen mee om eerlijk te zijn. Contactproblemen komen soms ook door corrosie, en wat contactspray kan soms een wereld van verschil maken. Mijn ervaring is dat goedkope kabels slechter materiaal gebruiken dat vaker intermitterend is. Dat hoor je bijvoorbeeld als van die 3,5mm jack-kabels in de connector draait. Bij USB werkt het dan gewoon niet en dan is de diagnose wat lastiger.

Doe mij maar de mini-B USB, die laatste zit nog op mijn HP calculator en Nikon DSLR. Ook op mijn favoriete telefoons zaten die (de Nokia "koelkasten", ik heb ze nog allemaal, helaas niet meer bruikbaar, maar ik zou zo weer teruggaan naar iets met een echt toetsenboard ipv alleen touchscreen.

Ja ik ook, ik mis die oude Nokia's wel. Mijn herinnering aan de 3410 is dat hij altijd werkte en erg intuïtief was in het gebruik. Je merkt gewoon dat sommige functies gewoon beter werken als je ze niet allemaal in hetzelfde apparaat hebt zitten.

NB Crap, ik dacht even een korte reactie te schrijven... :X

Toevallig van de week de connector weer nagekeken op vuil. Zoveel als bij jou heb ik er nog nooit in gevonden. Maar bij mij ligt hij 99% van de tijd op tafel.

Ow ik wel, broekzakken doen dat... :)

Op 13 november 2023 23:21:38 schreef krets:
Het apparaat is niet 'mishandeld'. ... Je moet aardig hard trekken om hem eruit te krijgen.

Dus wel.

Tuurlijk: Jij vind dat je niet anders kon en dat het daar maar tegen moet kunnen, maar dat is dus niet zo.

Anyway, als ik rechter zou zijn en het komt er op aan zou ik oordelen dat de fabrikant niet aansprakelijk is. En de fabrikant heeft uit coulance gewoon de boel vervangen -> er is geen conflict. Prima oplossing.

Op 14 november 2023 11:50:36 schreef fred101:
Toevallig van de week de connector weer nagekeken op vuil. Zoveel als bij jou heb ik er nog nooit in gevonden. Maar bij mij ligt hij 99% van de tijd op tafel.

was een online foto dat ik vond. met micro usb heb ik het nooit voorgehad, maar met usb C wel, en zou oud is men telefoon nog niet.
heb het eruit gekrast met een naald, was het zat echt vast. ik sukkelde natuurlijk al een tijdje, wou bijna niet meer opladen, tenzij ik de kabel er heel hard induwde. was dan ook echt vastgekoekt stof en vuil (idd door broekzak)

Op 14 november 2023 11:13:37 schreef Kruimel:
Je kunt er rustig met een metalen pincet in, er staat geen spanning op USB-B connectoren,

dat ga ik tegenspreken. zelf met OTG uit, als ik er een usb C camera inplug, gaan die zijn lichtjes al branden.
als OTG aan staat, dan opent de software vanzelf als ik men camera inplug

[Bericht gewijzigd door fcapri op (24%)]

Ik zeg toch USB-B? :? Ik zeg ook:

dat is relatief minder aannemelijk tenzij je de pinnen op een heel specifieke manier verbindt.

Je moet op de OTG pin een pull-up naar massa trekken en houden, en dan vervolgens de opkomende 5V ook naar aarde kortsluiten. Tja, kan gebeuren, maar maakt het minder aannemelijk. Dat het in de software uit staat wil niet zeggen dat de hardware geen spanning geeft, die communiceert dan alleen niet.

Op 14 november 2023 11:13:37 schreef Kruimel:
het verschil tussen A, B en AB is de directionaliteit van de data en is daarin gelijk aan de normale USB (die geen AB variant heeft). Een micro-USB-A zit altijd aan de 'host' kant, maar die heb ik nergens ooit in gebruik gezien, dat zijn heel zeldzame connectors en dito kabels. Overigens is de micro-USB-AB alleen de connector in het apparaat waar beide stekkers in passen, er bestaat geen micro-USB-AB stekker. Het idee was dat je met dezelfde poort beide als 'host' en als 'device' kon werken, net als nu met USB-C,

De texas instruments TI84+, in mijn tijd een zeer gangbare grafische rekenmachine door middelbareschoolvoorschrift, heeft een USB-mini-AB aansluiting. (Oh, inderdaad geen micro-usb-A)
Die kan dus ook als host werken. Dat is waarschijnlijk nodig voor de rekenmachine-naar-rekenmachine communicatie.

Door een kabeltje te maken (usb A socket naar mini-usb-A) kun je er usb-sticks op aansluiten. Er is wel een extra applicatie op de rekenmachine nodig om die stick dan ook daadwerkelijk te gebruiken.

Ik heb destijds een mini-usb-B kabeltje aan een usb-stick gesoldeerd, en de mini-USB-B connector geopereerd om er een mini-USB-A van te maken. IIRC zit er een pinnetje naast de ground, dat voor B zweeft en voor A aan ground moet. In elk geval was het een kwestie van kunststof van de connector snijden, 2 pinnetjes aan elkaar solderen, en krimpkous er overheen. Usbstick met mini-A bedoeld voor oudere telefoons zouden ook moeten werken.

Toen had mijn rekenmachine maar liefst 64 megabyte aan non-volatile geheugen!
(Het was alleen geen betrouwbare USB stick, want ik had er een oud exemplaar voor opgeofferd. Maar het was een makkelijke manier alle geheugen non-volatile te bewaren zodat je geen lege-batterij-angst meer hoeft te hebben)