Hoi smd,

bedankt voor je reactie. Ik ga met een vergrootglas en een lampje aan de slag en zal m’n ontdekkingen hier delen ;)

En ik las iets over opwarmen. Is dat dan omdat het uitzet en ineens wel weer goed contact maakt?

Greetz

[Bericht gewijzigd door JustusP op (26%)]

Ik heb inmiddels voeding helemaal los gehad en geïnspecteerd. Ik kan geen losse of gammele solderingen vinden aan de voor of achterkant.

Wel heb ik gemerkt dat het klikken begint zodra het board met aansluitingen rechts (HDMI, scart e.d.) volgens mij stroom krijgt via de grijze kabel. Maar daarop ook geen vreemde of slechte of doorgebrande dingen gevonden op het oog.

Is mijn aanname dat het euvel in die print zit juist?

Hoe meet ik e.e.a. door om daar achter te komen?

Als eerste koppel de sustain printen af van de voeding en kijk of moederbord opstart. Anders Ga eens dan met een haar föhn aan de slag en verwarm dan de voeding of moederbord zonder spanning op de TV. Indien opgewarmd start dan de tv op..

Met die twee grote prints links en rechts (zijn dat de sustain prints?) er af start de tv nog steeds niet. Dat had ik al getest.

Verwarmer ga ik even proberen

Als met warmte nog niet werkt, spanningen meten en anders is het moederbord het probleem..

Hi smd, weekend geen tijd gehad, ik heb de tv vandaag draaien met een kacheltje richting de voeding er achter (föhn heeft m’n ex vorig jaar meegenomen :P ). Even afwachten hoe lang hij het volhoudt.

Als hij het op deze manier wel blijft doen? Wat dan?

Als hij er mee op blijft houden? Ik zag dat ik moederborden voor iets van 50,- op internet kan vinden.

Dan kan het aan het moederbord (1 per TV) of een van de andere prints liggen. Waarschijnlijk ergens een slechte elco.

Door de warmte te richten zou je de betreffende print moeten kunnen vinden, alleen met een kacheltje zal dat moeilijk worden.

Hoi Maarten,

Het kacheltje blaast wel in de richting, dus lijkt een beetje op een föhn.

Maar echt “lokaliseren” zal een uitdaging worden

De TV draait trouwens al de hele middag nu en is maar één keer uitgevallen. Drie klikken verder en hij startte weer. Dus de warmte op de voeding maakt wel degelijk verschil.

De voeding is in geval van defecte elco's vaak wel de eerste verdachte. Het probeem met richten is dat warme lucht ook langs alle andere prints in de buurt lekt, vandaar geen 100% uitsluitsel.

Hij is er toch weer mee opgehouden, ondanks de warmte op de voeding ??

100% uitsluitsel had ik m’n zinnen toch al niet op gezet hoor. Leek me gewoon interessant of ik ‘m weer aan de praat kan krijgen.

Ik ben geneigd zo’n moederbordje te bestellen, maar nu ook wel benieuwd hoe ver ik met een multimeter ga komen :)

EDIT: Oh, ik lees dat ik meer nodig heb dan een multimeter
https://nl.ifixit.com/Wiki/Trouble_shooting_electronic_components#:~:t….

[Bericht gewijzigd door JustusP op (26%)]