Al enige maanden heb ik een probleem met mijn meterkast, specifiek de aardlekschakelaar en 1 groep(op die ene groep zit ook de cv dus da's lastig..)

Deze aardlekschakelaar klapt er soms(!!) uit, soms samen met de groep schakelaar soms niet.Nu heb ik zelf zo goed als alle
elektrische apparaten losgekoppeld in die ene groep, aardlek weer aangezet en dan duurt het 5-10 minuten voordat ie er weer uitklapt.
Dit gebeurt een aantal keer, dan draait alles weer voor 3-4 weken(!!!). Ik kan geen relatie vinden tussen elektrische aparaten en dit probleem - ik verwacht dat wanneer
er een probleem is met een apparaaat(sluiting), de aardlek er meteen weer uitklapt en niet na 5 mins, 10 mins of 3 weken!

De aardlekschakelaar test werkt goed, kan het dat de aardlekschakelaar defect is of zie ik iets over het hoofd ? Alvast bedankt voor iedere tip!

CV trekt niet zoveel en zit meestal gewoon met een stekker, dus vrij makkelijk op een andere groep te plaatsen

Zo goed als alle, dus niet alle. Er kan dus nog een defect apparaat aan hangen. Een buitenstopcontact of tuinverlichting is ook een veel voorkomende mogelijkheid.

Typische verschijnselen van vocht.
Waar?
Buiten is de meest voorkomende. Slechte mof, wcd of lamp waar vocht in komt.
Buitenlamp?
Maar kan net zo goed je pomp van de CV zijn.

Kan ook een triggerhappy aardlekschakelaar zijn.

Weer een vervelende aardfout die met een megger zo is gelokalisserd

Kan ook een triggerhappy aardlekschakelaar zijn.

Dat rijmt niet met:

Deze aardlekschakelaar klapt er soms(!!) uit, soms samen met de groep schakelaar soms niet.

[Bericht gewijzigd door OXO op (60%)]

niet alleen aardfout, maar ook harde sluiting. dat doet me eerder denken aan vocht. gebeurt dit als het regent? of iets anders wat steeds aanstaat op het moment van uitval?

van de week ook nog gehad, harde kortsluiting in pandje van dik 100 jaar oud. installatie was al ooit vervangen en uiteraard zat 3/4 van het huis op die ene groep. de weerstand tussen N en L was maar 0,2ohm. zoek maar uit zoiets. met de dmm op ohms had ik die in een 45min gevonden. 0,7 ohm bij de meterkast ,maar langs de kortsluiting nog maar 0,2ohm. zo van wcd naar wcd uit gemeten. het zat dan ook middenin een meter buis waar de tussenvoeding van 2 wcd's doorging. door wat pannen die loslagen liep er water in die buis ( steense muren ) en ging dat dus fout.

Ja, is inderdaad veel met regen. Groep is een binnengroep maar er hangt wel een buitenunit van een airco aan vast, Zal daar de aansluiting ook eens bekijken(even dak op...).

Er kunnen ook teveel apparaten met een netfilter op die groep hangen.
(sommige filters zijn nogal gulzig, dan is 6 tot 8 apparaten al genoeg om de boel te laten trippen...)

Op 26 november 2023 20:00:22 schreef arga220:
Ja, is inderdaad veel met regen. Groep is een binnengroep maar er hangt wel een buitenunit van een airco aan vast, Zal daar de aansluiting ook eens bekijken(even dak op...).

werkschakelaar miss lek, en anders het ding geheel loskoppelen binnen als deze toch niet word gebruikt in de winter. dan weet je het zeker. pas nog gezien dat een buitenunit een 2 weken openstond door de storm was de bovenkap opengewaaid.

Het kan ook een apparaat zijn die maar af en toe draait bv een wasdroger ,omdat je ook wel droogt aan de waslijn of rek. Zo'n apparaat kan als de draai richting verandert daar op trippen.
Maak als je die niet hebt een volledige lijst wat op welke groep zit en test dan 1voor 1 van de bewuste groep , op een andere groep en aardlekschakelaar of testen met een megger.

Op 26 november 2023 20:00:22 schreef arga220:

Een moderne airco kan ook verwarmen en dan is dat kosten-effectiever dan stoken met gas. Gebruik je dat?

Ik vind het raar dat de groep er uitknalt. Als we dat als "eerste" probleem zien, dan is er kennelijk iets wat redelijk hard kortsluiting maakt. Mogelijk soms NET niet hard genoeg dat de groep uitgaat, maar dan toch de aardlek triggert. (Ik vind het niet raar dat een aardlek mogelijk onterecht triggert als je even 200A trekt. Dit foutzoeken moet je doen door 1 voor een apparaten op een andere groep (liefst ook aardlek) te zetten totdat het probleem ineens verhuist. Je hebt dan een paar weken een lelijk verlengsnoer door je huis lopen om steeds 1 apparaat op een andere groep te hebben.

Er zit dus ergens een bijna kortsluiting naar aarde. Onder bepaalde omstandigheden slaat het echt door (zekering) en vaker niet genoeg voor de zekering maar genoeg voor de aardlek schakelaar. Lijkt me een gevaarlijke situatie die je niet maanden moet laten voorduren.

Volgens mij kan een aardlek ook triggeren bij een forse "overstroom" ook als die symmetrisch is.

De 40A op de aardlek zal zo'n beetje garanderen dat ie helemaal normaal z'n werk doet tot 40A maar als je daarboven gaat "all bets are off".

Dus ik ben nog niet overtuigd dat die kortsluiting "naar aarde" is.

Tijd voor een ronde door je huis met installatie tester en isolatie tester (of iemand inhuren die ze heeft en kan bedienen als je die zelf niet hebt)

Ook een deels verbrande en zwaardraaiende vuilwaterpomp in de kruipruimte kan rare problemen veroorzaken.

Volgens mij kan een aardlek ook triggeren bij een forse "overstroom" ook als die symmetrisch is.

Nog nooit een diff gezien die afvalt bij een kortsluitstroom tussen F en N.

Dus ik ben nog niet overtuigd dat die kortsluiting "naar aarde" is.

Als de automaat er (soms) mee uitgaat is dat met zekerheid een sluiting tussen F en PE

Een aardlekstroomtang is ook nog intressant om snel de groep met aardlek te lokaliseren

Als je hier met een megger geen aardfout meet en het soms 3 weken toch goed gaat is het aangewezen om de diff toch maar te vervangen.
Misschien is er wat mis in zijn detectie circuit en dan zoek je de pleuris naar een aardfout die er niet is
Maar vooral eerst meggeren dus.

Als je hier met een megger geen aardfout meet en het soms 3 weken toch goed gaat is het aangewezen om de diff toch maar te vervangen.

Dat denk ik niet tenzij er twee problemen zijn, wat natuurlijk kan, want de zekering klapt er soms ook uit. Daarnaast reageert een slechte ALS niet op regen.

Mijn vader heeft zoiets gehad, daar liep een van de buitenlampen vol water. De lekstroom veroorzaakte dat de ALS tripte, als het hard genoeg regende liep hij vol genoeg om sluiting te veroorzaken.

Maar het zou ook een beschadigde kabel in combinatie met vocht kunnen zijn, zoiets als testman beschrijft.

Of een probleem met die airco, als de ene helft buiten hangt en er zit daar iets niet lekker met vocht. Hij geeft immers aan dat het probleem gerelateerd is aan regen.

Heb ik overheen gelezen, dus idd eerst het dak op voor deze grootste kanshebber

OXO: Het "hoort" niet dat ie afvalt, bij overstroom. Maar als je er stromen buiten het toegestane gebied lopen, dan zeggen de specs dus niets over wat ie doet.

STEL een 30mA aardlek conformeert als ie "onder de 30mA" afslaat. Stel nu dat ie 0.03% van de (gelijke!) stroom toch als verliesstroom interpreteert omdat de "gevoeligheid" voor de twee stromen net 0.03% afwijkt. Als er dan 30A loopt, dan ziet hij dat als 10mA lekstroom.

Maar loopt er 100A, dan kan dus de 30mA al triggeren.

Mijn voorbeeldgetalletjes zijn NET niet klein genoeg dat ie nog bij 40A door de keuring zou komen, maar je hoeft maar een klein beetje met de getalletjes te goochelen om dat wel voor mekaar te krijgen.

Dat je het nooit hebt meegemaakt... Tja, dat zegt niets. Staat ook nergens in een handleiding dat dit kan gebeuren. En zo vaak heb je niet van die kortsluitingen dat er RUIM meer dan de nominale waarde van het circuit gaat lopen.

Maar goed.... Als we het er over eens zijn dat een automaat niet "onterecht" afslaat, dan weten we dus dat er wel degelijk "overstroom" incidenten zijn. Of die nu naar aarde of fase zijn dat boeit niet zo.

Er is dus een "incidentele" kortsluiting en het lijkt me stug dat dit gewoon "vocht" (regen) is. dat heeft nooit "plots" een zodanig lage weerstand dat er > 16A gaat lopen. Als het niet "plots" is, dan ontwikkelt zich "langzaam" een plek waar er 1... 2... 3kW in "het vocht" ontwikkelt. Nou dat houdt dus na een tijdje op met "vocht" zijn. (mijn waterkoker is 2kW).

Kortom er is echt iets raars aan de hand. En om uit te zoeken wat dat raars is helpt het om te zoeken naar welk apparaat verantwoordelijk is.

heb al genoeg geweten dat ik harde sluiting maakte tussen F en N, dat niet alleen de zolder groep uit was, maar ook de diff mee eruit ging.

misschien een 'wind' probleem dat een kabel ergens tegenaan komt en zo sluiting veroorzaakte? een buitenunit van een airco zou wel eens een kapotte kabel kunnen hebben door weeromstandigheden
of zo een gebarsten condensator op de motor (vocht?)

Ik gok de inbouw combi magnetron. Die is het lastigste om de stekker er even uit te halen. ;)

Op 28 november 2023 14:11:16 schreef mvdk:
Ik gok de inbouw combi magnetron. Die is het lastigste om de stekker er even uit te halen. ;)

ook een goede kanshebber. onlangs nog gehad bij een bedrijf waar de afdeling telefonische ondersteuning in t donker zat, harde sluiting. bleek 1 wcd in de keuken bij die groep te zitten met de combi oven erop.

Maar goed.... Als we het er over eens zijn dat een automaat niet "onterecht" afslaat, dan weten we dus dat er wel degelijk "overstroom" incidenten zijn. Of die nu naar aarde of fase zijn dat boeit niet zo.

Er is dus een "incidentele" kortsluiting en het lijkt me stug dat dit gewoon "vocht" (regen) is. dat heeft nooit "plots" een zodanig lage weerstand dat er > 16A gaat lopen. Als het niet "plots" is, dan ontwikkelt zich "langzaam" een plek waar er 1... 2... 3kW in "het vocht" ontwikkelt. Nou dat houdt dus na een tijdje op met "vocht" zijn. (mijn waterkoker is 2kW).

Kortom er is echt iets raars aan de hand. En om uit te zoeken wat dat raars is helpt het om te zoeken naar welk apparaat verantwoordelijk is.

heel wat minder zeldzaam als je denkt als je deze storingen vaker op kunt lossen. met vocht in buizen deze al vaker gehad, ook al zat er aarde bij toch een harde kortsluiting. punt is dat je enkele isolatie hebt met draad in buis waar ook water instaat. dat gaat licht geleiden en langzaam warmt het op en word de isolatie steeds slechter tot het water doorslaat. meermaals gezien dat water in buizen er al sinds de bouw instond, dik 10 jaar, in geval 230V. bij 400V knalt de boel er eerder uit met water in de buizen. alleen de draad vervangen helpt ook maar tijdelijk ( vlot nog wat jaren ), kabel erin ( dubbele isolatie ) lost het op als dat water niet eruit te krijgen is.

toch doet het me hier denken aan een netfilter, water kan net zo goed maar dan tikt de aardlek er vaak eerder uit, tenzij de storing meer een harde sluiting is en de vonk tikt naar aarde welke de aardlek meeneemt. ook gehad met bijv beestjes in poortsturingen. wat wat is kun je met een isolatie tester uitsluiten. zou er een 0,03 Mohm aardsluiting zijn dan heeft het al niet veel meer nodig.

Het "hoort" niet dat ie afvalt, bij overstroom. Maar als je er stromen buiten het toegestane gebied lopen, dan zeggen de specs dus niets over wat ie doet.

Stromen die in het thermisch gebied van huishoudelijke automaten liggen kunnen ver boven Inom van een diff liggen.
Een diff die hier op afvalt is defect.

Stel nu dat ie 0.03% van de (gelijke!) stroom toch als verliesstroom interpreteert omdat de "gevoeligheid" voor de twee stromen net 0.03% afwijkt.

Het magnetisch veld is 0 als de som van de stromen 0 is.
Enige theorie die ik kan bedenken dat er dan toch nog enige magnetische flux in de ringkern zou zijn is dat niet alle polen precies in het midden van de ringkern kunnen liggen.
Iemand?

Als we het er over eens zijn dat een automaat niet "onterecht" afslaat, dan weten we dus dat er wel degelijk "overstroom" incidenten zijn.

Deze aardlekschakelaar klapt er soms(!!) uit, soms samen met de groep schakelaar soms niet.

Die slaat terecht af maar hier logisch gezien toch wel door een lekstroom naar PE die de waarde van een kortsluitstroom bereikt

Of die nu naar aarde of fase zijn dat boeit niet zo.

Een isolatiefout van 1Ω tussen F en PE zorgt voor een kortsluitstroom van 220A
Dezelfde isolatiefout tussen N en PE geeft een stroom van 20A.. hoogstens het thermische gebied van een automaat

Idd een vervelende fout.
TS moet eerst het dak op... daar niks te zien?
Voor een megger zorgen en liefst meggeren als diff pas is afgevallen...nog niks fout te meten?
Diff vervangen... nog steeds niet opgelost?
Succes... het zal niet snel gevonden worden.

Ooit ook zo'n gezeik gehad, bij mij bleek het een door geschuurde draad te zijn in de vaatwasser deur.