Ik heb hier een cassettedeck Sony TC-117 waarvan de afspeelsnelheid iets te traag was. Zie bijgevoegd schema van de motor sturing. Ik heb de trimpotmeter verdraaid maar toen ging hij veel te snel afspelen, de trimpot losgemaakt, gereinigd en uitgetest deze lijkt ok, terug geplaatst maar probleem blijft, het verdraaien van de trimpot veranderd niets. Aan de motor zitten 4 draden, rechts op het schema de voeding denk ik en de 2 andere links met vermelding FG waarvan ik niet weet wat dit betekend. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Op 29 november 2023 19:34:55 schreef Wilby:

Ik heb de trimpotmeter verdraaid maar toen ging hij veel te snel afspelen.

...het verdraaien van de trimpot veranderd niets. ?

Welke van de twee is het?

Uit FG hoort een blok of sinussignaal te komen met een frequentie evenredig aan het motortoerental voor de snelheidsregeling.

[/quoteWelke van de twee is het?

Na het verdraaien speelde hij te snel en daarna kon ik de trimpot verdraaien in alle richtingen maar dat veranderde niets aan de snelheid

Als het tijdens het trimmen gebeurde, maakt waarschijnlijk de loper of + op de trimpot geen contact meer. Er kan ook een ander probleem in de regellus zijn.

FG staat voor fasegenerator maar het is gewoon een tacho. Als hij harder loopt levert de tacho meer spanning, eerste transistor wordt iets opengestuurt, tweede transistor wordt iets dichtgestuurd zodat hij wat langzamer gaat lopen, tot een evenwicht bereikt is.

Gezien de aanwezigheid van de potmeter aan de ingang van de regellus en de elco (integrator) pas later in de lus, denk ik dat Sony vooral vertrouwt op de spanningsafgfte van de tacho en minder op de frequentiecomponent. Overigens kan die 220u elco bij defect ook voor snelheidsproblemen zorgen. Als je de potmeter (of ander defect onderdeel) weer gerepareerd hebt, zou ik beide elco's in de schakeling vervangen en dan pas weer een poging tot afregelen doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

FG...Feedback Generator?
Deze geeft idd een spanning evenredig met de motorsnelheid.
Als de snelheid niet meer regelbaar is betekent dit dat Q304 niet meer tegengekoppeld wordt door Q303.
Dus FG, R33, R34, R35, Q303 en Q304.... echt geen rocket sience circuit

Ok bedankt heren, ik ga eens aan de slag met een nieuwe trimpot en condensatoren.

ik ga eens aan de slag met een nieuwe trimpot en condensatoren.

Euh... neem eerst eens je multimeter of scoop ipv te kiezen voor het natte vingerwerk.
Onderdelen vervangen zonder te weten of FG nog wel spanning levert ... :+

Heb wel meegemaakt dat het spoeltje van het generatortje (FG)
onderbroken was.Dan slaat het motortje ook op hol.
Spoeltje,losgemaakt,doormeten of het onderbroken is.

Heb het spoeltje losgemaakt en meet 20mV , dus dat moet nog ok zijn.

Bedoel ohms doormeten,welke weerstandwaarde meet je dan.
Die 20 mV meet je dat tijdens draaiende motor,is wel erg weinig.

Ik meet 137 ohm, 20mV is bij draaiende motor.

Dat moet veel meer zijn, meet je op AC of DC?

Een scoop zou beter zijn, het zijn waarschijnlijk korte pulsen waar de meter niet veel mee kan beginnen.
Je kunt meten op het knooppunt C312/Q303/Q304. Daar moet de spanning stijgen als het toerental zakt. (proberen met motortje met vinger wat afremmen)

Zal AC uitkomen, simpelste en goedkoopste constructie voor Sony.
En de freq zal wel veeel hoger zijn dan 50Hz (rpm/2 ?)
Dan wordt het een f/U sturing

Je kunt meten op het knooppunt C312/Q303/Q304. Daar moet de spanning stijgen als het toerental zakt.

Denk het niet, de spanning zal er altijd 0,6V zijn
Q304 is stroom gestuurd

Edit: Als de puls/pauze van FG idd 50% is zal je op de basis van Q304 mijn inziens steeds 0,3V DC meten
Als het toerental echt drastisch laag wordt zal het stijgen naar 0,6V
Het belang van een scoop komt aan de oppervlakte... ook voor dit 5 component circuitje >:)

[Bericht gewijzigd door OXO op (28%)]

.

[Bericht gewijzigd door Arco op (99%)]

Ik verwacht toch dat Sony op de spanningscomponent van de FG vertrouwt om het toerental te regelen. Anders zou de potmeter toch geen mooie snelheidsinstelling geven? Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb dit nog uit de handleiding, maar denk niet dat we daar veel mee gaan opschieten.

Dat is voor als je de juiste meetapparatuur en een testcassette hebt. Je kunt er ook uit afleiden hoeveel hij op gehoor nog mag zweven als je hem met een toongenerator en testcassette "stemt".

De laatste keer dat ik een cassettedeck moest afstellen heb ik een voorbespeeld bandje genomen en net zo lang gesteld tot de looptijd van de nummers klopte. Dan zit je ook heel dicht in de buurt.

Als je graag knipt en plakt, kun je ook een bepaalde lengte tape nemen waar je een willekeurige toon op hebt opgenomen. Bijvoorbeeld een veelvoud van 4,76cm zodat je in hele secondes kunt tellen. Hoe langer, des te nauwkeuriger.

Ja daar wordt de bandsnelheid d.m.v een 3 kHz opname vergeleken met dezelfde
frequentie om de juiste snelheid met R314 in te stellen.
Nu de FG los is sluit eens een spanning van een paar Volt aan op dit punt
_ aan massa.Nu zul je de snelheid kunnen variëren,tenminste als de beide transistoren wel goed zijn.
Als je en DMM met diodemeetfuntie hebt kun je ze wel meten.
De FG zal een gelijkspanning moeten leveren omdat deze direkt de basisspanning levert.

Op 30 november 2023 20:50:50 schreef Batavia:
De FG zal een gelijkspanning moeten leveren omdat deze direkt de basisspanning levert.

Strikt genomen hoeft dat niet.
Als het een FG is die een sinusvormige spanning afgeeft waarbij de amplitude evenredig is met het toerental, dan kan deze schakeling ook werken.
Bij laag toerental is de amplitude van de FG zo laag dat Q303 nooit in geleiding komt.
Bij middelmatig toerental is de amplitude wat hoger zodat Q303 alleen tijdens de positieve pieken van de sinus geleidt.
Bij zeer hoog toerental is de amplitude zo hoog dat Q303 gedurende vrijwel de gehele positieve sinus geleidt.

Zo,motortje draait weer op de juiste snelheid. Soms moet men drastisch te werk gaan zeker als je niet de technische bagage hebt , zoals ik.
Heb de printplaat nagebouwd met allemaal nieuwe componenten transistoren vervangen door equivalenten Q303 is BC167 en Q304 is 2SD667 , de Thermistor heb ik overgenomen omdat ik geen idee had of het een NTC of PTC was, intussen weet ik het.
Morgen maar eens op de originele printplaat uitzoeken wat er nu juist mis was.

Iedereen bedankt voor de hulp en uitleg, ikke blij dat het ding terug werkt ook al is het maar een prul zonder veel waarde.

Print ziet er netjes uit en mooi dat het werkt.