miedema
Golden Member
Verkooplijst rbeckers aangevuld met radio apparatuur
Ik heb de lijst in de startpost aangevuld met de radio apparatuur van René.
Radio apparatuur is een terrein waarop ik niet thuis ben. Maar dankzij de fijne hulp van CO’er Mans was ik snel bijgepraat 
Onderstaande uitleg is dan ook met dank aan Mans 
.
De belangrijkste dingen op een rijtje, aan de hand van foto's die ik bij rbeckers gemaakt heb:
Er zijn 2 1 sets communicatie ontvangers FRG-7700 met accessoires FRT-7700, FRV-7700 en FRA-7700
De FRG-7700 is eenkortegolf ontvanger (0,15-30MHz)
Z'n voorgangers (FRG-7 en FRG-7000) werken, net als de b.v. professionele Racal-Ra17, volgens het principe van de Wadley Loop. Ze werden gezien als zeer goede ontvangers met een betaalbaar prijskaartje. De Wadley Loop is een analoog afstemsysteem, de opvolger FRG-7700 heeft een next-generation digitaal afstemsysteem met PLL-sythesizer en digitale frequentie uitlezing. Geen Wadley Loop meer, maar het bereik is nog steeds opgesplitst in 30 bandjes van 1MHz waarbinnen wordt afgestemd. Het is een goede ontvanger met wat opties zoals geheugens om frequenties op te slaan.
De "kastjes" die erbij zitten zijn accessoires die los te koop waren, ze zijn ook bij andere ontvangers bruikbaar.
FRT-7700 is een antenne tuner voor ontvangers.
FRV-7700 is frequentie convertor die je voor de ontvanger zet. Je kunt dan VHF frequenties 50-60MHz (amateur), 118-130MHz (luchtvaart) en 140-150MHz (2.mtr. amateurband) op de FRG-7700 ontvangen.
FRA-7700 is een voorversterker voor de kortegolf banden 0-30MHz.
Bij elke FRG-7700 set horen 3 accessoire kastjes. (Op de foto staat 2x FRV-7700)
.
En dan zijn er vier drie Yaesu FRG-9600 VHF/UHF communication receivers
De FRG-9600 zijn ook ontvangers, maar voor VHF/UHF. Het bereik loopt van 60-900MHz. Ze zijn wat jonger dan de FRG-7700.
Er zit geheugen in voor 100 kanalen en ze kunnen ook scannen. Het geheugen wordt met een batterijtje in leven gehouden, batterijtjes willen wel eens leeg zijn.
Alle sets zijn technisch gelijkwaardig en zien er in het algemeen goed uit. Bij allemaal is het rubber van de volumeknop aangetast. (wat dropperig geworden, waarschijnlijk door huidvetten?)
.
Er is een Yaesu FT-757GX 100W kortegolf zend/ontvanger voor 160 tot 10mtr. + microfoon.
De FT-757GX is een kortegolf zendontvanger voor de amateurbanden ( 160-10mtr. ) met doorlopende ontvangst van 0-30MHz. Uitgangsvermogen is 100Watt en je kunt hem ook bedienen met software op een computer (b.v. Hamradio Deluxe)
Het is een goede, maar relatief eenvoudige set. Goed bruikbaar om mee te nemen op vakantie.
.
René gebruikte die Yaesu FT-757GX samen met een MFJ Versa tuner II antennetuner.
Die MFJ Versa tuner II is een antennetuner voor zenden en ontvangst. Is momenteel nog steeds nieuw te koop.
Op de foto nog heel stoffig. Na afpoetsen van het stof zijn er op de kap wat gebruikssporen zichtbaar.
Ik verkoop hem bij voorkeur als set met de FT-757GX zender/ontvanger.
.
En dan is er voor de liefhebbers nog een 27MC “bakkie”: Midland Alan 48 Plus CB Transceiver
Hier is niet zo veel over te zeggen... Het is een 48 kanaals 27MC bakkie voor de liefhebber
. Nog steeds nieuw te koop.
Op de foto nog stoffig, maar hij ziet er gaaf uit. Met microfoon. Er stond ook een basis microfoon bij met Limit en modulatie regelaars. Die ziet er minder goed uit, geen idee of dat nog goed werkt, maar je krijgt hem er bij 
Groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ook van de radio apparatuur van René is al weer een flink deel verkocht 
Er is nog zo'n mooie FRG-7700 ontvanger set, en nog drie FRG-9600 receivers. Er staat nu zo'n FRG-9600 te spelen op m'n werkkamer. Gewoon een lekker muziekje van de FM omroepzenders 
.
Afgelopen donderdag kwamen er toch weer 2 Hameg scopes naar boven 
Deze kleine HM207 is wel erg gaaf en lief:
De trace is werkelijk superscherp!
En verder kwam er nog een HM312 boven water. Deze is wat minder mooi dan de vorige. Z'n front is gaaf, maar hij heeft wat roestige schroefjes.
Deze scope werk wel, maar kanaal 2 is wonky.
Dat heeft een vorige eigenaar dan ook duidelijk op de kap gekalkt
Het lijkt op een DC offset / onbalans. Het scopebeeld op de foto kon ik alleen maar maken door met de DC offset van de generator te spelen....
Ik heb beide scopes toegevoegd aan de lijst.
Groet, Gertjan.
Dubbelfet in de ingang vervangen. 10 minuten werk. Of de pot is rot hé dat rijmt 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (25%)]
miedema
Golden Member
Het andere kanaal is ok dus lijkt het geen voedingsprobleem te zijn. Normaal is de baseline wel stabiel na 10 minuten opwarmen. Als de line snel zakt of stijgt en het was bij te regelen voor de fotoshoot denk ik aan de pot of fet. De input Ground/AC/DC switch is vaak ook rot (slechte kwaliteit) bij deze Hameg modellen maar dan verloopt de DC balans op de dubbelfet niet.
De dubbelFET is nog wel te koop. Evt. via die knakker in Teutonenland.
miedema
Golden Member
Ha Raaf,
Compliment voor je onderbouwing!
Het zou zomaar kunnen dat die dubbelFET hier nog in een laatje van René ligt. En anders voor deze bandbreedte ook makkelijk zelf samen te stellen uit 2 losse FET's.
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ik heb nog een bijzondere Hameg scope aan de lijst toegevoegd: een PROTOTYPE!
Aan de voorkant lijkt dit een reguliere HM205:
Maar de achterkant verraadt dat het om een pre-model gaat, de HM205-P. Met serienummer 0002:
Van binnen wordt het pas echt leuk. Hand geëtste printen, en veel modificaties. Hier een tijdbasis modificatie, en een custom Hameg timebase chip:
Ook leuk om te zien: een stuk bandkabel gebruikt om een extra wikkeling om de voedingstrafo te leggen:
Ik heb deze scope ooit gevonden, en aan René geschonken.
René heeft er met mijn foto's een topic over geplaatst: HM205, Een bijzondere Hameg.
Nu mag deze bijzondere HM205-P naar een volgende Hameg liefhebber 
groet, Gertjan.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik merkte het toen al eens op, maar leuk ding!
Als degene die hem overneemt daar zin in heeft... Ben ik wel benieuwd wat voor beeldbuis erin zit. Als dat ook het nieuwste van het nieuwste was, misschien ook een prototype?
@Jinny: ik durf het bijna niet hardop uit te spreken, maar ik dacht laatst nog... Waar is GD gebleven? (het is zo stilletjes hier
)
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Op 13 december 2023 18:06:53 schreef Jinny:
Aarrgg, gaatjesprint in een pro apparaat, nu raakt GD van de leg......
GD heb ik al een hele tijd niet meer gezien op het forum?
miedema
Golden Member
Ha Henry S.,
Je bent niet de enige die de radioapparatuur over het hoofd gezien heeft. Ik merkte dat ik bijna alleen reacties kreeg van mensen die ook meetapparatuur gekocht hebben, en het topic kennelijk bleven volgen.
De meeste CO'ers hebben waarschijnlijk 1 keer de lijst door gesnuffeld, en na concluderen dat er niets van hun gading bijzat, dit topic niet meer gelezen. En dus gemist dat de radioapparatuur aan de lijst toegevoegd is.
Vandaar de advertenties, om alle CO'ers nog een keer te attenderen op die radioapparatuur.
Maar je hebt het nog net op tijd gezien
. Je hebt mail.
groet! Gertjan.
Als nieuwe geregistreerde gebruiker hier had ik dit stukje over de yaesu radio ook over het hoofd gezien.
Maar gelukkig gezien en Gertjan direct een mailtje gestuurd.
Komt het toch goed.
Maar eerst komende week de verhuizing en dan na de kerst dagen het ophalen.
Andre
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 13 december 2023 22:33:28 schreef Henry S.:
Dat klopt, die heeft stil afscheid genomen.
GD heet tegenwoordig anoniem....
Ergo, hij is echt verdwenen.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (12%)]
Of iemand kan meelezen en niet meer actief deelnemen, daar merkt men niets van ook niet op IP nivo zoals webbeheerders te zien krijgen. IP Masquerade, Thor, MAC spoofing ect zijn bekende technieken om onder de radar te blijven. Maar dat wordt lichtelijk off-topic hier en neemt niet weg dat ik GD mis. C'est la vie.