Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik ben een tijdje mee bezig geweest om die software aan te passen, kansloos, en zoals reeds gezegd een kapotte accu is er ook niet mee te resetten na vervangen van defecte cellen. De beste oplossing is om een andere print in het achterwiel te steken. Ben je van alle Sparta meuk af. Gebruiker "Infant" op tweakers heeft dat al gedaan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat is een oplossing, maar alleen als je en Toprun motor hebt (echt oud dus). Voor de XHP motor is het moeilijker, omdat dat veel minder ruimte in is, maar je kunt de controller buiten de motor brengen, danwel sensorloos, of door ook de sensorsignalen naar buiten te brengen. Houd er dan wel rekening mee dat deze motor met een chinese controller, zeker bij lage toerentallen, flink zal trillen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb destijds de levensduur van de fiets nog een aantal jaren weten te rekken met de oplossing van Infant. Uiteindelijk lieten de magneten in de motor los en was het game over. Gezien de leeftijd en staat van de fiets heb ik er toen geen moeite meer ingestoken.
Ik heb laatst een Gazelle BMS bekeken en daar zit een groot IC op van Benchmarq (?) en een mini chip wat erg lijkt op de SPD chip zoals werd gebruikt op de geheugenlatjes die in mobo's zaten. Kan die chip niet worden uitgelezen voordat de accucellen oud zijn en dan die waardes terugzetten na vervanging van de cellen? De fiets rijdt weer prima, beetje rommelen met de stekker op de BMS want het geval leek dood te zijn.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kijk even naar de nummers op die chips dan. De data wordt 99% zeker in het flash of EEPROM van een microcontroller opgeslagen, en die kun niet zomaar uitlezen, want die heeft de fabrikant zeer waarschijnlijk op slot gezet.
Komt eraan, vanavond!
Op 13 december 2023 12:32:50 schreef SparkyGSX:
Dat is een oplossing, maar alleen als je en Toprun motor hebt (echt oud dus).
Ik heb me nog niet verdiept in de infant-oplossing, maar ben wel benieuwd of mijn Koga mss die Toprun-motor heeft. Hij is van 2009.
Ik heb er nu weer genoeg gedonder mee. Vorig jaar nieuwe accu laten plaatsen (bijna 800 euro), nu al weer defect. Onder garantie vervangen, bij ophalen blijkt het display plotseling defect.
De week voor die accu in de fout ging had een andere fietsenmaker ook al de bedieningseenheid weten te mollen.
Beide zijn alleen via via (en niet eens goedkoop) tweedehands te koop.
Ik ben nog in de weer om te zien of één van de twee of beiden iets van tegemoetkoming willen doen, anders overweeg ik dus die infant-oplossing, àls dat dus kan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De Toprun motor is te herkennen aan een ster op de zijkant en groeven in het stuk tussen de spaken, de XHP is helemaal glad.
Het systeem heet Innergy en het is een Zilver accu met een gemiddelde actieradius van 80 km. Die kleine chip is kaal gemaakt
sheet https://www.ti.com/product/BQ77PL900
PCB foto achterzijde volgt
Wederom geen tekst op het IC
Op 13 december 2023 17:05:00 schreef SparkyGSX:
De Toprun motor is te herkennen aan een ster op de zijkant en groeven in het stuk tussen de spaken, de XHP is helemaal glad.
Dan is de mijne geen TopRun.
Ik heb inmiddels wat er over is (tweakblogs is niet meer) van de posts van Infant gevonden en aan het lezen geslagen.
https://web.archive.org/web/20230104014458/https://infant.tweakblogs.n…
Daar zag ik ook die ster én dat er een sticker tussen de poten van de ster zit Met daarop dat het een Toprun is etc. Zou bij de mijne, met de rem nog op z'n plek, nog gedeeltelijk te zien moeten te zijn. De mijne heeft dus geen ster en de sticker zit op het vlakke stuk tussen de spaken.
Ik lees nog ff verder...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12: Die BQ77BL900 is een lithium monitoring IC, datasheet https://www.ti.com/lit/ds/symlink/bq77pl900.pdf?ts=1702497369954&r…
Die andere chip is een microcontroller, maar dat kan echt van alles zijn.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat eerste IC was al duidelijk aan de foto dat het een laadcontroller is, getuige de weerstanden en transistors.
Dat andere chipje zal een ARM MCU zijn, met firmware erin. Tis niet voor niks weg geschuurd dat nummer... Dat doen tegenwoordig veel fabrikanten, niet alleen de chinezen.
Dit IC is verantwoordelijk voor alle communicatie van en naar je accu, en dit is ook het IC dat je accu kan locken als dat nodig is. Met die fet's kan het IC opladen blokkeren of verder ontladen blokkeren indien nodig.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 14 december 2023 00:13:54 (13%)]
Hé, dat is leuk om te weten, ik vroeg me al af wat er onder dat koperen plaatje zat. Dat afschuren van typenummers op de IC's vind ik wel raar, blijkbaar wil de fabrikant zo min mogelijk info kwijt. Die zware FETS zitten niet vol in het soldeer vast, zo te zien, maar blijkbaar kan dat. Zal wel te maken hebben met de temperatuur.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat koperen plaatje is een soort meetweerstand, in het midden zie je kleinere aansluitingen om de spanning erover te meten. Met dat hapje eruit kunnen ze hem afregelen op een bepaalde waarde.
Maar zie ik nu goed? Het lijkt wel of een van de onderste fet's is verbrand? Die zwarte vlek naast die weerstanden? Het lijkt ook wel wat op vochtschade zo te zien.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 14 december 2023 00:57:20 (10%)]
De FET is goed dat lijkt door een weerspiegeling tijdens de opname te komen. Dat niet vol in de soldeer zitten van de FETS waarom zouden ze dat zo doen?
Dat witte stekkerblokje is voor het achterlicht met LED's daarop zit ook een knipperLED als het apparaat wordt opgeladen en een druktoets om het systeem aan te zetten.
Op 14 december 2023 00:29:21 schreef RAAF12:
Hé, dat is leuk om te weten, ik vroeg me al af wat er onder dat koperen plaatje zat. Dat afschuren van typenummers op de IC's vind ik wel raar, blijkbaar wil de fabrikant zo min mogelijk info kwijt. Die zware FETS zitten niet vol in het soldeer vast, zo te zien, maar blijkbaar kan dat. Zal wel te maken hebben met de temperatuur.
Verlicht het oppervlak van de "kale" IC's eens met een (heel) sterke LED zaklamp (o.i.d.) op diverse afstanden tot de IC's en onder diverse (scherpe) licht-invalshoeken en kijk ook (met een vergrootglas) onder diverse (scherpe) kijkhoeken rondom de lichtbundel misschien dat je toch een nummer kunt herkennen. Zitten de nummers niet onder een harde glazige vochtwerende passivatie-laag?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Soms helpt ook van die witte hitte-geleidende pasta om letters leesbaar te maken, gewoon even inwrijven. Als ze niet in de vernis zitten natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 14 december 2023 01:08:53 (17%)]
Ik zal eens kijken of dat helpt!
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ja dat witte blokje is duidelijk te zien dat er spanningen errond geproduceerd worden nodig voor de verlichting. Dan kleine IC ernaast is ook een FET in andere behuizing. En de drukknop gaat naar de MCU die op zijn beurt als alles ok is, de uitgang vrij geeft.
Is het niet aangesloten op die fiets zelf, dan schakelt het zichzelf weer uit in de sleep mode. En toont enkel de laadtoestand met led's.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 14 december 2023 01:50:29 (21%)]
=
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 14 december 2023 02:23:47 (100%)]
Op 14 december 2023 00:57:10 schreef Bobosje:
[...]Verlicht het oppervlak van de "kale" IC's eens met een (heel) sterke LED zaklamp (o.i.d.) op diverse afstanden tot de IC's en onder diverse (scherpe) licht-invalshoeken en kijk ook (met een vergrootglas) onder diverse (scherpe) kijkhoeken rondom de lichtbundel misschien dat je toch een nummer kunt herkennen. Zitten de nummers niet onder een harde glazige vochtwerende passivatie-laag?
Volgende keer als het ding weer open moet met vier schroeven zal ik dat zeker doen. Inmiddels eerst maar eens testen en kijken of de batterij detector op het stuur het goed doet. Met dat kastje is oa. de trapondersteuning in te stellen maar laat ook de ontlading van de accu grafisch zien. Ik zit inmiddels wel in een Ion topic te hameren. Mocht een moderator dat problematisch vinden dan merken we dat wel.