Hugo, Die oranje componenten zijn kondensatoren, aan één kant los solderen, en doormeten met ohm meter 1OOK instelling, op een analoge multimeter zie je de naald uitwijken en terug naar oneindig gaan => kondensator wordt opgeladen, aangezien jij spreekt van een 1 op de ohm meter neem ik aan dat dit een digitale meter is, de 1 duid dan op oneindig hoge weerstand, de kondensator zal dan waarschijnlijk wel goed zijn, ik gebruik hiervoor de Condensator instelling op mijn multimeter maar dat staat niet op alle multimeters.

Bij de triac 0 ohm tussen T1 en T2 ==> triac defect => lamp brand altijd op max.
Bij de triac 0 ohm tussen T1 & G of T2 & G ==> triac defect => mogelijk ook de TEA1007 defect.
Best eerst de triac vervangen en testen. ik weet niet wat er nu inzit, maar volgens mij kan een bt134-600 of BT134-800 wel dienen. ( of een andere met SOT82 behuizing en 600V - 4A)

deze componenten tester werkt zeer goed, (zelf getest(vorig model))
https://www.youtube.com/watch?v=CFvzzHb6WVY

Onderdelen haal ik meestal bij de lokale elektronica winkel (Gotron, Elcom), of als ik tegen het wachten kan, bij Aliexpress, soms ook bij Conrad.

Is dit topic nog actief? Ik heb namelijk een identieke sturing die het niet meer doet. Ik zou deze graag willen vervangen door een gelijkaardige, modernere oplossing. Heeft hier iemand toevallig een klein schema van liggen? Of mij kan vertellen wat de waarden (voltage) zijn op de uitgangen? Op die manier kan ik eventueel zelf iets ontwerpen of iets hebruiken om mijn ventilatoren aan te sturen.

Op 20 november 2023 13:23:23 schreef TimonVdS:
Is dit topic nog actief?

Ja, als je iets nieuws te melden hebt of een vraag hebt wel. :)

Heeft hier iemand toevallig een klein schema van liggen?

Hier heb je een schema.

Maar lees dit dan ook even door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Op 20 november 2023 13:48:59 schreef Lambiek:
[...]
Ja, als je iets nieuws te melden hebt of een vraag hebt wel. :)

[...]
Hier heb je een schema.

[bijlage]

Maar lees dit dan ook even door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Hey Lambiek,
Enorm bedankt. Alvorens ik mijn ver verroeste elektronica kennis opnieuw bovenhaal. Heb jij een idee van zulke regulators die momenteel op de markt te koop zijn?

Ik zie in het schema niet meteen terug waar de automatische sensor tussenin moet. Indien niet, geen probleem. Dan zoek ik uit hoe ik het aan de hand van dit schema kan oplossen met enkel de manuele regeling.

In 2019 zijn er enkel componenten met de natte vinger eens ohms gemeten.
Er is helemaal nergens een melding van de voedingsspanning van de TEA1007 (en de 741 die bij de eerste versie aanwezig is)
Dat hoor je minstens toch te controleren bij het foutzoeken.
Het zou zo maar kunnen dat er wat schort met wat in datasheet van TEA1007 Rv, C3 en Rsync wordt genoemd.
Weerstanden kunnen hoogohmig worden en elco's kunnen uitdrogen ...
Deze schakelingetjes zijn echt geen rocketscience en met het schematje op te tekenen kun je de fout zo lokaliseren met een multimeter en scope.
En als de TEA1007 werkelijk defect is wordt het pas quasi onherstelbaar wegens obsolete

Op 20 november 2023 15:23:26 schreef TimonVdS:
Heb jij een idee van zulke regulators die momenteel op de markt te koop zijn?

Geen flauw idee, dit is een eigen ontwerp voor algemeen gebruik. Het moet wel geprogrammeerd worden, ik weet niet of je daar ervaring mee hebt.

Indien niet, geen probleem. Dan zoek ik uit hoe ik het aan de hand van dit schema kan oplossen met enkel de manuele regeling.

De regeling werkt via een potmeter, handmatig dus.

Heb de datasheet van de TFK TEA1007 upgeload. Dit is dezelfde als de E1007. In de datasheet staan standaard schakelingen.Op bladzijde 5 figuur 5 staat het schema van de gebruikte schakeling door Flam. Dit is een goede basis om fout te zoeken.

Bij verder onderzoek mat ik tussen pin 1 en 8 van de TEA1007 geen spanning. Het IC was dus niet gevoed. Als je de printbanen volgt kom je uit op een weerstand van 820 Ohm. Die was oneindig. De weerstand vervangen en de module werkt terug perfect. Zie de foto's voor en na de herstelling.

Hallo

Sinds kort ben ik verhuisd naar een woning met Flam kachel met net dezelfde sturing. Nu is helaas de as van de potentiometer van deze sturing afgebroken en is niet te repareren (lijmen etc. lukt niet). Ik vind nergens op het internet dezelfde potentiometer, heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Zou zonde zijn dat door zo'n stomme as heel de sturing niet meer werkt. Alvast hartelijk bedankt.