@fred101:
Zo'n PCB is inderdaad geen uniforme vloeistof 
Maar wat ik eigenlijk bedoelde... wel, daar hebben we het al eens over
gehad. Als je het tijdselement (op zeer kleine schaal) ook meerekent,
varieert de weg van de minste weerstand constant (terwijl de stroom
loopt), ook in een moleculair gezien uniforme vloeistof. Het verdeelt
zich dus netjes.
Zo leg ik het ten minste uit 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 29 december 2023 14:07:54 schreef fred101:
..De meetspanning bij een spanningbron of de meetstroom bij een stroombron meting, net hoe je meter werkt.
Wat maakt de meetspanning hier nou uit? De wet van Ohm geldt voor alle spanningen. Waar je mee te maken krijgt (ik geef nu deels zelf antwoord op m'n vraag, hehe) is dat je bij een lage spanning ook een zeer kleine stroom krijgt, en dat is minder nauwkeurig. Echter, orde grootte moet het nog wel kloppen bij water.
@TS: probeer eens te meten tussen een paar plaatjes metaal die je in het water hangt. Even een beetje stabiele opstelling maken, plaatjses aan de rand van een bakje klemmen of zo.
Wb Siemens en Ohm, dat is gewoon elkaars omgekeerde. Weerstand is 1/geleiding. Dus die eenheid maakt in dit verhaal geen snars uit.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er werd niet perse een kubus gebruikt. Ook dit werd gebruikt.
Op 29 december 2023 13:42:14 schreef InHogereSferen:
Ik weet niet wat je met de link wil, maar dit is er bijvoorbeeld een: https://www.eurowater.com/nl-be/waterkwaliteit#:~:text=Normaal%20drink….
Wat ik met die link wil? Kijken of je je vergist.
En je vergist je:
500 microsiemens staat gelijk aan 2kOhm.
In die link staat niet 500 microsiemens, er staat 500 microsiemens per centimeter
Je stapt gemakshalve over die centimeter heen.
Op 29 december 2023 14:27:01 schreef flipflop:
[...]
Wb Siemens en Ohm, dat is gewoon elkaars omgekeerde. Weerstand is 1/geleiding. Dus die eenheid maakt in dit verhaal geen snars uit.
Vandaar dat ik voor geleiding ook liever de term "Mho" gebruik. Dat is
minder pretentieus en laat gelijk zien waar het om gaat.
mvdk
Golden Member
Een van de onbekende variabelen in dit topic is de plaats waar de monstername van het water plaatsvind. In Dunea en Evides gebied, en dan de delen waar Rijn en Maaswater gebruikt word, zitten geen zouten en cloor in het water. In Rotterdam word rivierwater in verschillende "stages" gereinigd, en daarna met ultraviolet ontsmet. Ik wilde gaan schrijven dat er hier en daar in NL misschien toch nog chloor word toegevoegd, deze link zegt dat dat alleen in noodgevallen gebeurt.
https://www.zerowater.nl/testen-vervuiling/water-met-chloor-schadelijk….
Er zijn gebieden in NL waar grondwater word gedistribueerd, daarvan zou de geleidbaarheid wat hoger kunnen zijn.
Duinwater is geen grondwater, er word water uit de rivieren daar naartoe getransporteerd. Heel vies eigenlijk, duinwater. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Edit: Ergens eens gelezen, hoe buitenlandse gasten verrast waren dat er hier "spring quality" drinkwater uit de kraan komt. Tis ook bijzonder.
Misschien moet ik toch maar eens die weerstand test doen op Stilbaai z'n water..
[Bericht gewijzigd door mvdk op (11%)]
Op 29 december 2023 14:40:42 schreef mvdk:
Duinwater is geen grondwater, er word water uit de rivieren daar naartoe getransporteerd.
Oorspronkelijk was het wel grondwater, regenwater dat door het duinzand werd gefilterd. Maar er werd meer water onttrokken dan er aan regen neerviel. Dat veroorzaakte dat er zout water opwelde en daarom moest er zoetwater worden toegevoegd.
Het probleem met dat rivierwater is dat er zooi in zit die niet door het duinzand wordt uitgefilterd. Daarom is er nog nabewerking nodig.
Op 29 december 2023 14:40:42 schreef mvdk:
Edit: Ergens eens gelezen, hoe buitenlandse gasten verrast waren dat er hier "spring quality" drinkwater uit de kraan komt. Tis ook bijzonder.
Ik vind {Zwol,Amsterdam}s water anders niet te zuipen. Alsof ik met open
bek in de rauwe grond val. Hetzelfde met Prager water, trouwens. (Het
water in Ostrau zit dan weer vol chloor, en dat is zoals je al aangaf
weer een ander probleem...)
Hier in de bergen heb ik natuurlijk niks te klagen. Zelfs nog beter dan
het thuisstedelijke gemeentepilsje.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 29 december 2023 12:09:18 schreef InHogereSferen:
Ik was benieuwd naar de weerstand per cm van kraanwater.
Op google lees ik dat dit sterk kan variëren maar zo tussen de 1kOhm en 10Kohm zou liggen.
Volgens de "deskundige" onderzoeks journalisten die de media voeden veroorzaakt water altijd kortsluiting, dus dat is dan ∞ lage weerstand. Zo ook de leek! 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (22%)]
Sterker nog, het veroorzaakt brand!!##!!#%$!
(Net zoals een computer een uurtje lang aan laten staan wanneer je even
weg moet.)
Even doorgebladerd. (Geen chemicus, dus veel dingen gaan boven m'n pet.)
Wat een tenenkrommende taalfouten, onnodige foto's, en een witte hel als
achtergrond. Er hoeft zeker niet nagedacht te worden? Dit soort
procedurele dingen horen in het syllabus thuis, of zijn de studenten
soms te lui^Wdruk met hun ingewikkelde sociale leven om dat daar te
lezen 
Tja als je de moeite neemt om het goed te lezen gaat het misschien niet meer boven je petje.
Dit is overigens een presentatie van een top bedrijf op het gebied van analyses.
Gr.F_S
Ja, ik had al het vermoeden^W^Wde indruk dat het commerci"eel ingegeven
was. Dat is toch heel modern op de universiteit? Public-private
partnerships, for the good of humanity!
En ja, als ik die kennis ooit eens nodig heb, zal ik me met een beetje
erin verdiepen wel redden. Ook zonder zo'n klungelige presentatie.
Nou, laten we i.i.g. maar hopen dat het OP helpt.
Dus eigenlijk kun je de weerstand van water niet meten, net zomin als de weerstand van koper.
Wat je wel kunt meten is de soortelijke weerstand, in Ohm * meter / oppervlakte. En dat doe je door een kubus van 1 m3 te meten van het ene einde naar het andere en dan krijg je een getal in Ω/m
Je kunt wel de weerstand meten van een specifieke koperdraad, die is dan afhankelijk van draad dikte, lengte en temperatuur.
En je kunt ook de weerstand meten van een specifieke 'waterdraad', bijv de Rijn vanaf Bazel tot Lobith.
Aan een enkel molecuul meten zal vast wel eens gedaan zijn...? Of zijn
er echt "alleen maar" berekeningen?
benleentje
Golden Member
Op 29 december 2023 13:49:27 schreef InHogereSferen:
[...]Maar waar zit het verschil precies in dan?
Eigenlijk meet je 3 weerstanden die in serie staan. Technisch natuurlijk nog veel meer maar die weerstanden zijn heel klein to wat je wilt meten zoals de weerstand van de meetsnoeren.
De 3 weerstanden zijn overgang van meetpen naar het water, het water zelf en nog een keer een overgang naar een meetpen. Om dus goed te kunnen moet de weerstand van de overgangen zo klein mogelijk zijn en dus moet dat oppervlak heel groot worden.
Dus eigenlijk kun je de weerstand van water niet meten, net zomin als de weerstand van koper.
Wat je wel kunt meten is de soortelijke weerstand, in Ohm * meter / oppervlakte.
Een multimeter kan een aantal dingen meten waaronder stroom, spanning en weerstand. Het kan geen soortelijke weerstand meten dus het getal wat je op de meter ziet is toch echt een weerstand uitgedrukt in ohm. Maar de betekenis van het getal is ivm met het meten in een glas water volkomen meningloos.
Om dus een zinvolle meting te doen die ook nog eens te vergelijken is met metingen die door andere gedaan word moet de manier van meten dus hetzelfde zijn. Dus niet de ene keer een ronde meetpen en de andere keer een stukje strip in het water maar moet eigenlijk bij elke meting het stuk oppervlak en het materiaal ervan dan in het water steek altijd hetzelfde zijn en moet ook altijd de hoeveelheid water hetzelfde zijn en moet ook de afmetingen en de vorm waar het water in zit hetzelfde zijn. Dus het enige wat er verander is het water zelf.
Bij het meten aan een stuk koper met een multimeter meet je dus ook gewoon de weerstand maar bij koper is dat omdat het een vaste stof is en de afmeting vast liggen dat makkelijk om te reken naar soortelijke weerstand. OOk is de ovrgang van meetpen/ draad naar koper voldoende laag.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (53%)]
Op 29 december 2023 15:45:17 schreef schaafuit:
En ja, als ik die kennis ooit eens nodig heb, zal ik me met een beetje
erin verdiepen wel redden. Ook zonder zo'n klungelige presentatie.
Je bent weer lekker bezig schavuit.
Er is helemaal niks klungeligs aan die presentatie. Maar je moet wel de tijd nemen om het te bestuderen. Even in 1 minuut doorlezen is niet voldoende, trek er maar een uur voor uit om het te doorgronden.
En wat F_S al schreef, dit is een toonaangevend bedrijf op het gebied van van vloeistofmetingen.
Op 29 december 2023 16:14:09 schreef KlaasZ:
[...]Je bent weer lekker bezig schavuit.
Ja he? 
Er is helemaal niks klungeligs aan die presentatie.
Ik weet het, de meeste "presentaties" zijn helaas zo.
Maar je moet wel de tijd nemen om het te bestuderen. Even in 1 minuut doorlezen is niet voldoende, trek er maar een uur voor uit om het te doorgronden.
Sorry, maar mijn ervaring met andere vakken is dat zulke "presentaties"
een grondig begrip goed in de weg staan.
En wat F_S al schreef, dit is een toonaangevend bedrijf op het gebied van van vloeistofmetingen.
Toonaangevend... Genoeg reden om ze gezond te wantrouwen.
Je wilt het positief? Nou, simpel: je hoeft niet naar al die gare
verkapte reclame te kijken om het te snappen! Je hebt zelf een brein, de
informatie staat elders neutraler (en prettiger) beschreven, gebruik 't!
En: blijf experimenteren! Zo leer nog het meest.
Tsjakka! (Zo positief genoeg? <g>)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die "weerstand per cm" is eigenlijk weerstand per oppervlakte maal de afgelegde afstand. Je moet om de "officiele" waarde te meten dus bijvoorbeeld twee geleidende contactvlakken van 2x2 cm op 2cm van mekaar maken.
Anoniem
Op 29 december 2023 14:37:28 schreef KlaasZ:
Je stapt gemakshalve over die centimeter heen.
Nee, dat doe ik niet. Er staat toch duidelijk in mijn vraag dat ik benieuwd was naar de weerstand per cm kraanwater...
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (19%)]