Anoniem
Ik was benieuwd naar de weerstand per cm van kraanwater.
Op google lees ik dat dit sterk kan variëren maar zo tussen de 1kOhm en 10Kohm zou liggen.
Als ik het na ga meten met mijn multimeter dan laat hij 500kOhm zien, nu lijkt het mij niet dat er demiwater uit mijn kraan komt 
Waarom geeft mijn multimeter zo een hoge waarde aan, kan hij dit niet goed meten? Een waarom niet?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
De weerstand die je meet zal van 3 dingen afhangen:
1. Het oppervlak van je meetprobes
2. De afstand tussen de probes
3. De soortelijke weerstand van het water.
En de soortelijke weerstand van kraanwater is ook sterk afhankelijk van temperatuur en locatie
(Zuiver water geleid eigenlijk vrijwel niet. De in het water opgeloste mineralen (eigenlijk zouten van-) geven de meeste geleiding. Omdat die hoeveelheid varieert tussen heel erg weining en gewoon erg weinig, is de geleiding ook sterk variabel tussen weinig en erg weinig.)
De weerstand die je meet zal van 3 dingen afhangen:
En 4 de spanning waarmee je meet.
Een multimeter 9V?
Een megger 250V, 500V, 1000V?
Anoniem
Op 29 december 2023 12:35:44 schreef OXO:
[...]
En 4 de spanning waarmee je meet.
Een multimeter 9V?
Een megger 250V, 500V, 1000V?
Ik heb gemeten met 9V multimeter, deze geeft 500kOhm ongeveer aan.
Ik heb net ook gemeten met een isolatieweerstand meter op 1000V, en dan geeft hij 0,002mOhm aan, wat dus wel kan kloppen. Wat ik alleen niet snap is dat hij deze waarde aangeeft op 1cm afstand, maar ook op 10cm afstand. Ik zou zeggen dat de weerstand dan ook 10× zo groot moet worden?
En wat maakt de spanning eigenlijk uit voor het meten van de weerstand?
Op 29 december 2023 12:09:18 schreef InHogereSferen:
Op google lees ik dat dit sterk kan variëren maar zo tussen de 1kOhm en 10Kohm zou liggen.
Dat zijn getallen die niks zeggen als de meetcondities niet bekend zijn.
Geef eens een link naar de site waar je dit hebt gezien.
Op 29 december 2023 12:54:21 schreef InHogereSferen:
[...]Ik heb gemeten met 9V multimeter, deze geeft 500kOhm ongeveer aan.
Ik heb net ook gemeten met een isolatieweerstand meter op 1000V, en dan geeft hij 0,002mOhm aan, wat dus wel kan kloppen. Wat ik alleen niet snap is dat hij deze waarde aangeeft op 1cm afstand, maar ook op 10cm afstand. Ik zou zeggen dat de weerstand dan ook 10× zo groot moet worden?En wat maakt de spanning eigenlijk uit voor het meten van de weerstand?
En meet je die 10 cm in een emmer, een bad, of een oceaan? Of misschien een haardunne capillair?
En er spelen nog wat meer dingen mee ook. Vind er misschien elektrolyse plaats tussen het meetelektrodenoppervlak en de vloeistof. Gaat er een ionenstroom door de vloeistof lopen? Je kunt het niet zien als een gewoon weerstandje.
Bij water heb je het in de regel over geleidbaarheid.
twee meetpennen in het water steken is alvast niet de juiste aanpak. voor weerstand of geleidbaarheid meting van vaste en vloeistoffen neem je een kubus met ribben van één meter (dus inhoud 1000 liter) en je meet op twee (geleidende) zijkanten tov elkaar, die uit een geleidend materiaal bestaan en niet reageren/ oplossen met de vloeistof die je meet, dan heb je meteen Siemens per meter.( OF R, hangt wat de meter aanduidt)
Uiteraard kan je om praktische redenen een ook een veel kleiner kubusje nemen, kwestie van omrekenen.
Heb voor mijn werk jaren sensoren voor de tuinbouw gecalibreerd.
De temperatuur van speciaal gezuiverd water met een speciaal zoutoplossing moest precies 20 graden zijn.
Temperatuur iets hoger of lager en de CE waarde klopte niet meer.
Ook de hoeveelheid zout moest precies zijn.
Doe dus maar eens een schepje zout erbij of verander de temperatuur.
Zoals Blurb schrijft je meet de geleidbaarheid uigedrukt is Siemens.
Anoniem
Op 29 december 2023 12:59:04 schreef KlaasZ:
[...]Dat zijn getallen die niks zeggen als de meetcondities niet bekend zijn.
Geef eens een link naar de site waar je dit hebt gezien.
Ik weet niet wat je met de link wil, maar dit is er bijvoorbeeld een: https://www.eurowater.com/nl-be/waterkwaliteit#:~:text=Normaal%20drink….
500 microsiemens staat gelijk aan 2kOhm.
En overal lees ik zulke waardes. Chatgpt geeft ook aan van 1kOhm tot 10kOhm. Dan zal er ergens toch wel een kern van waarheid in zitten.
Hoe dan ook, lijkt mij 500kOhm veel te hoog, ik ben benieuwd waarom mijn meter dit aan geeft.
Op 29 december 2023 13:31:51 schreef winands:
Of gewoon mho 
EDIT: +quote
[Bericht gewijzigd door schaafuit op (85%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat je DMM op 9V werkt wil niet zeggen dat hij met 9V meet. Waarschijnlijk meet hij met 2,5 tot 3V, Mijn Flukes gebruiken uit mijn hoofd 7V.
Met 4 meters even snel getest in een glaasje water. 270k, 2,5M, 720k, 7M maar ik heb een tijd terug gemeten wat de weerstand was van een zeiknat PCB, dan was meer dan die meter kon weergeven. Ik weet alleen de meter niet meer (Ik heb er tot 20M maar ook tot in het Gohm bereik)
Als je dat op het www leest of ziet moet je opletten dat in veel zuid Europese landen er Chloor in het water zit. Dat levert een heel andere geleidbaarheid op.
De hoeveelheid water maakt hier waarschijnlijk niet veel uit omdat jij vast in een glas of bakje meet. Stroom volgt niet de weg van de minste weerstand. Het gaat dus niet in een rechte lijn van probe naar probe. Als gaat meten over echt grote afstanden in brede oppervlakten wordt het waarschijnlijk een ander verhaal.
Anoniem
Op 29 december 2023 13:31:51 schreef winands:
Heb voor mijn werk jaren sensoren voor de tuinbouw gecalibreerd.
De temperatuur van speciaal gezuiverd water met een speciaal zoutoplossing moest precies 20 graden zijn.
Temperatuur iets hoger of lager en de CE waarde klopte niet meer.
Ook de hoeveelheid zout moest precies zijn.
Doe dus maar eens een schepje zout erbij of verander de temperatuur.
Ik weet wat er gebeurt als je er zout bij doet, ik gebruik elektrolyse om iets te verzinken.
Ik weet dat je geleidbaarheid uitdrukt in Siemens, maar dit is niet iets wat mijn multimeter laat zien. Deel 1 door het aantal Siemens en je hebt het in Ohm, dus ik zie het probleem even niet
Op 29 december 2023 13:44:44 schreef fred101:
De hoeveelheid water maakt hier waarschijnlijk niet veel uit omdat jij vast in een glas of bakje meet. Stroom volgt niet de weg van de minste weerstand. Het gaat dus niet in een rechte lijn van probe naar probe.
Dat is toch gewoon omdat de korste weg niet noodzakelijk die van de
minste weerstand is...?
Anoniem
Op 29 december 2023 13:44:44 schreef fred101:
Dat je DMM op 9V werkt wil niet zeggen dat hij met 9V meet. Waarschijnlijk meet hij met 2,5 tot 3V, Mijn Flukes gebruiken uit mijn hoofd 7V.Met 4 meters even snel getest in een glaasje water. 270k, 2,5M, 720k, 7M maar ik heb een tijd terug gemeten wat de weerstand was van een zeiknat PCB, dan was meer dan die meter kon weergeven. Ik weet alleen de meter niet meer (Ik heb er tot 20M maar ook tot in het Gohm bereik)
Maar waar zit het verschil precies in dan?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn meters die wel in siemens kunnen meten, bv mijn Fluke 8020. Ik heb ook 2 meetbruggen die het kunnen.
Het waarom weet ik niet. Heeft waarschijnlijk te maken met de manier van meten en wat er mee gemeten werd in het analoge tijdperk. Als men bij iets rekent met siemens dan is een meter in siemens handiger. Zelfde gebeurd bij LC meters. Daar heb je Q en D waarbij 1/D=Q. GFabrikanten geven op de datasheet van elcos tan δ aan en dat is gelijk aan D, bij spoelen gebruiken ze Q en dan kun je ook nog de ESR gebruiken. Allemaal erschillende getalen/grootheden voor uiteindelijk de zelfde eigenschap, oftewel weerstand.
Misschien komt men langzamerhand juist wel tot het inzicht dat
geleidbaarheid een minstens zo natuurlijke manier van uitdrukken is als
weerstand...
fred101
Golden Member
Op 29 december 2023 13:48:55 schreef schaafuit:
[...]Dat is toch gewoon omdat de korste weg niet noodzakelijk die van de
minste weerstand is...?
Dat is een ander verhaal. Als je tussen A en B een zwik weerstanden parallel hangt, een van 10, 100, 1000 ohm.....tot bv 10 Gohm, dan loopt door allemaal stroom. Door die 10 ohm het meeste, door de 1Gohm het minste. Water is ook een soort reeks weerstanden met oneindig kleine stapjes. Het loopt door de hele inhoud van je badje water.
fred101
Golden Member
Op 29 december 2023 13:49:27 schreef InHogereSferen:
[...]Maar waar zit het verschil precies in dan?
De meetspanning bij een spanningbron of de meetstroom bij een stroombron meting, net hoe je meter werkt. Ik heb meters met een instelbare stroom en er een waar ik kan kiezen tussen 50mV en 14V
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Op 29 december 2023 14:06:28 schreef fred101:
[...]Dat is een ander verhaal. Als je tussen A en B een zwik weerstanden parallel hangt, een van 10, 100, 1000 ohm.....tot bv 10 Gohm, dan loopt door allemaal stroom. Door die 10 ohm het meeste, door de 1Gohm het minste. Water is ook een soort reeks weerstanden met oneindig kleine stapjes. Het loopt door de hele inhoud van je badje water.
Het is misschien een ander verhaal, maar volgens mij beschrijf je hier
hetzelfde fenomeen 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
ChatGPT is een onzinnige bron als je iets wilt weten wat je niet zelf kunt inschatten. De reden daarvoor is dat het, nadrukkelijker dan een gewone zoekmachine, géén bron is. Je weet dus niet waar de gegevens betrekking op hebben, in welke context ze gelden en wat de bron is.
Inderdaad. ChatGPT reproduceert en kombineert, maar begrijpt niet. Het
is ML, geen AI (de hype daargelaten). Een soort moderne Dissociated
Press dus. Totaal onbetrouwbaar.
fred101
Golden Member
Op 29 december 2023 14:10:26 schreef schaafuit:
[...]Het is misschien een ander verhaal, maar volgens mij beschrijf je hier
hetzelfde fenomeen
Is wel een ander verhaal in de toepassing van water. Daar is de kortste weg tussen de probes altijd de weg van de minste weerstand (in een uniforme vloeistof). Op een PCB kan dat anders zijn. Een flinter dus spoortje via de kortste weg van A naar B heeft meer weerstand dan een mega dikke en brede trace die net een cm langer is.
Op 29 december 2023 13:49:27 schreef InHogereSferen:
[...]Maar waar zit het verschil precies in dan?
In de meetmethode. Het water heeft vrij hoge weerstand en je meetpennen maken maar contact met een klein beetje water.
Zie kris van damme hierboven.