Ik heb een splinternieuwe 8Ah 135CCA AGM loodzuuraccu, helemaal vol geladen met de Ctek lader. Als ik het goed begrijp moet de accu dus 30 seconden lang 135A kunnen leveren bij -18°C zonder daarbij te zakken onder een spanning van 9,6V.
Dat betekent volgens mij dat de interne weerstand dus maximaal: (12,9V - 9,6V) ÷ 135A = 0,024 Ohm zou moeten zijn.
Ik wilde voor de grap de interne weerstand meten. Dit heb ik gedaan door eerst de stroom te meten van een warmte element welke ik heb liggen, deze was is 0,87A.
Bij het aansluiten van het warmte element zakt de spanning van 12,9V naar 12,7V in 3 seconden. Op dat moment was de interne weerstand dus: 0,2V ÷ 0,87A = 0,23 Ohm.

Dat is nogal een groot verschil?

Dan zou zelfs de kortsluitstroom maar: 12,9V ÷ 0,23 Ohm = 56A zijn. Dit lijkt me niet te kloppen.

Meet ik het dan verkeerd?
Hoe langer ik het warmte element aangesloten laat, hoe langer de spanning blijft zakken. Hoe lang moet je hem laten zitten om de interne weerstand te bepalen?

Mijn Ctek accutester geeft trouwens gewoon aan battery good/ 200A. Hoe meet deze tester dit dan?

jouw accu moet je eerst even laten stabiliseren voor je de open klem spanning meet. die staat nu nog hoog omdat je ze net opgeladen hebt. meet morgen nog eens.

daarna moet je de CCA meten met een zwaar meettoestel die de effectieve stroom laat lopen.

Dat in elk geval.

En het is ook nog best mogelijk dat bij veel grotere stromen dan die 0,87 A de spanning nog wel iéts verder zakt, maar lang niet meer zo veel per ampere.

De wet van Ohm geldt eigenlijk alleen netjes voor metalen en ook nog een beetje voor koolstof. Andere stoffen gedragen zich meestal veel 'krommer'.

Op 7 januari 2024 19:38:57 schreef fcapri:
jouw accu moet je eerst even laten stabiliseren voor je de open klem spanning meet. die staat nu nog hoog omdat je ze net opgeladen hebt. meet morgen nog eens.

daarna moet je de CCA meten met een zwaar meettoestel die de effectieve stroom laat lopen.

Hij is gestabiliseerd. Hier zat 2 dagen tussen.

Maar ik ben benieuwd hoe de accutester dit meet. Toen ik de accutester zijn ding liet doen mat ik ook gelijk de spanning, en die zakte misschien maar 0.05V, het is blijkbaar dus niet zo dat de accutester een grote stroom laat lopen en dan de spanningsval meet?
De tester is wel aardig betrouwbaar, hij heeft er in al die jaren tot nu toe nooit naast gezeten.

Maar ik ben benieuwd hoe de accutester dit meet.

Blijkbaar meet de tester met een wisselstroompje de impedantie van de accu en bepaalt hij daaruit, samen met de gelijkspanning, de conditie.

@fred101 weet hier wel het een en ander van.

Je ziet weleens discussies over de bruikbaarheid van deze testmethode. Bij jou werkt het kennelijk heel goed.

e: zie bijvoorbeeld een octrooi op zo'n tester hier.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (14%)]

Volgens mij zijn loodaccus een beetje "raar".

Als je ze helemaal met rust laat, is de klemspanning wat hoger dan ie "eigenlijk" is.

Op de eerste paar amperes haal je die "flauwe" / slappe top er af en DAN krijgt ie power dat ie erg weinig inzakt als je meer trekt.

Dus eigenlijk moet je met 1 koplamp (5A) kijken wat de "nullast" klemspanning is en vervolgens het verschil meten met wat er gebeurt als je een tweede koplamp parallel zet.

Dat vermoeden heb ik ook.
met 1A zal de spanning aardig zakken. maar het verschil tussen 10 en 100A zal minder zijn

heb diverse lood agm staan, test deze jaarlijks op capaciteit. met de last aansluiten kun je vaak al zien hoe een accu het gaat doen. accu klemspanning is dan rond 12,5V onbelast. met last erop voor 10 uurse ontlading zakt de klemspanning een ~200mV om na een minuutje weer langzaam op te lopen. des te verder die klemspanning met de ontlading omlaag gaat, en dan ook minder ver stijgt zegt dat ofwel de Ri slecht is of er is 1 cel slecht. de ontlaadstroom zorgt voor opwarming in de cellen, dat zorgt weer voor de stijging van de klemspanning. dat effect heb je ook met een auto die niet wil starten, wacht 1 minuut en de accu is door het proberen intern opgewarmd en kan dan wel genoeg startstroom leveren.

Op zondag 7 januari 2024 21:44:27 schreef rew:
Volgens mij zijn loodaccus een beetje "raar".

Als je ze helemaal met rust laat, is de klemspanning wat hoger dan ie "eigenlijk" is.

Op de eerste paar amperes haal je die "flauwe" / slappe top er af en DAN krijgt ie power dat ie erg weinig inzakt als je meer trekt.

Dus eigenlijk moet je met 1 koplamp (5A) kijken wat de "nullast" klemspanning is en vervolgens het verschil meten met wat er gebeurt als je een tweede koplamp parallel zet.

Dit idee krijg ik ook een beetje. Een 2e last parallel zetten en dan deze spanningsval meten vind ik wel een goede van je, dit ga ik eens proberen.

Edit:

Ik heb het nu zo gedaan: eerst het warmte element aangesloten, de spanning zakte van 12,90V naar 12,57V en bleef hier op staan.
Op dit moment is de interne weerstand dus: 0,33V / 0,87A = 0,379 Ohm.

Daarna heb ik een 5A koplamp parallel aangesloten, de spanning zakte en bleef constant op 12,21V.
De 'nieuwe' interne weerstand is nu: 0,36V / 5A = 0,072 Ohm.

Ik vind dit nog steeds vrij hoog. Maar waarschijnlijk wordt de interne weerstand in verhouding dus steeds kleiner naarmate de stroom hoger wordt.
Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom fabrikanten vaak geen interne weerstand in de specificaties van hun accu vermelden?
Dit is alles behalve een vaste waarde?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (33%)]

Zoals je zelf in het vorige accu topic al aangaf, de inwendige weerstand is wat complexer dan enkel een weerstand.

Op maandag 8 januari 2024 10:26:11 schreef Sine:
Zoals je zelf in het vorige accu topic al aangaf, de inwendige weerstand is wat complexer dan enkel een weerstand.

Klopt maar ik wist niet dat het zo extreem veel af zou wijken.
En ik vind het gewoon leuk om proefjes te doen :)

Zover ik het weet, maar ik ben geen chemicus: De weerstand is een gewone weerstand plus een ionische (chemische) "weerstand". Die laatste is geen echte weerstand. Het lijkt een weerstand als je de wet van ohm er op los laat. De eerste is de weerstand van al het metaalwerk etc. Dit deel is volgens mij redelijk constant en een echte ohmse weerstand.

Als de accu stroom moet leveren dan wordt dat chemisch "on demand" gemaakt, Dat proces speelt zich voornamelijk aan het oppervlak van de platen af. Als hij veel moet leveren en dan leeg lijkt moet je een tijd wachten en dan zit er weer leven in. Dat is het gevolg van herverdeling van "lading" dieper in de platen naar het oppervlak toe. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Ik denk niet dat lading het goede woord is maar dat het iets chemisch is, zeg maar de "stoffen" elkaar weer bereiken. Een chemicus kan dat waarschijnlijk beter uit leggen.

Ik denk niet dat warmte er iets mee te maken heeft anders dat het mogelijk het chemische process versnelt of vertraagd waardoor de ionische weerstand verrandert.

Ik denk dat het probleem met alle accus is dat de processen chemisch zijn en de gemiddelde chemicus niet goed thuis is in elektriciteit en de gemiddelde elektronicus niet in chemie en daarom zijn er veel verhalen in omloop die op een bepaalde manier het idee duidelijk maken maar niet correct zijn.

Er zijn veel manieren en ze geven allemaal een ander resultaat. Het gaat er om dat je de nieuwe accu op een bepaalde manier meet, dat als referentie aanhoud bij het monitoren gedurende zijn levensduur.
Ik heb ooit een Bosch accutester gerepareerd, daar liep maar een heel klein stroompje door 3 melf shunts. Maar als je bij de ontwikkeling van dat ding een hele hoop accus test dan kun je een tabel/formule ofzo maken die voor deze methode werkt om diverse parameters weer te geven. Die gaf ook de start capaciteit weer.

Zelfs een echt goede meting waar de impedantie wordt gemeten geeft resultaten die alleen vergelijkbaar zijn met meters die de zelfde methode hanteren. Dit geeft een ander resultaat omdat hier het ionische deel veel minder meespeelt, je stuurt er een mini AC stroompje door heen ipv dat je er een kleine of grote stroom uit trekt. Een goede accu heeft een reële weerstand en een reactantie. (Z = R + jx) Bij een goede accu is de reactantie nagenoeg 0 ohm, bij een versleten accu is die negatief (capacitief) Daar heb ik een pagina oover op mijn site (met ook diverse andere methodes en ik zie hetzelfde als de TS, qua verloop in Ri vs stroom) en hier demonstreer ik het mbv een ESI brug (ook als video)

Accu's zijn inderdaad complex...
Zo is het laden met hoge stroom minder effectief als met een lagere stroom.

Bij hoge stroom vormen zich meer (en grotere) gasbellen op de platen.
En die plekken waar een gasbel zit kunnen niet voor energieoverdracht worden gebruikt...

Daarom geven sommige laders periodiek een ontladingspuls, om de gasbellen 'los te rukken' van de platen.

Duidelijk.

Nog een vraag tussendoor:

Op aanraden van jullie heb ik een Ctek lader gekocht, en die bevalt me tot nu toe prima.

Maar gebruik je nu altijd de AGM stand (14,7V) voor elke AGM accu?

Ik kan er niks over in de specs van mijn accu vinden: AGM VMF YTX9-BS 8Ah 135A.

Qua laadstroom veranderd er niks, die blijft 0.8A maar het verschil tussen normaal en AGM in de absorptiefase is 14,4V en 14,7V.

Ook hoor ik de accu zachtjes sissen tijdens het laden (ook in de normale stand). Misschien hoort dit, maar dit geluid is mij nog nooit eerder opgevallen bij het laden van andere accu's.

Aan de hand van de laad en ontlaadvurve van een accu kun je al opmaken dat de ri een variabele weerstand is. Bij het laden komt er steeds meer zuur uit de platen in het electroliet waardoor de weerstand kleiner word, maar hierdoor stijgt wel de klemspanning wat zorgd dat de laadstroom word afgeremd. Bij het ontladen werkt dit omgekeerd.
Dus de ri van het electoliet en de klemspanning werken elkaar tegen bij het laden. Bij het ontladen wordt de ri lager en de klemspanning ook lager.