En een mooie foto van jouzelf in de spiegeling.
Golden Member
Golden Member
Op 23 december 2023 10:56:02 schreef Hoeben:
Haha, yeah!!
Golden Member
De Estafette in de Friesche hoofdstad heeft wat leuke aanbiedingen.
Spuitwaterfles (koolzuurpatronen)
Grote fabriekslamp
ect. ect.
https://photos.app.goo.gl/z7Nyf6p4GPTxRnHYA Op de telescoop moet je bieden.
edit: laatste foto is MM
Op 31 december 2023 10:47:19 schreef RAAF12:
[bijlage] Nieuw met terugbreng garantie
Kan dat nog, of moet je eerst die Gordiaanse knoop ontwarren?
Golden Member
Geen probleem bij Estafette https://www.estafetterecyclewinkels.nl/
Meen dat alles boven de €50 binnen 14 dagen mag worden teruggebracht. Ik had ooit iets gekocht voor een forumlid en die haakte af. Geen probleem en kreeg cash terug.
edit: Is 7 dagen voor dit soort goederen.
Golden Member
Ik koop liever ieder paar jaar een nieuw setje als dat ik met botte troep door moet modderen 'omdat het zonde is ze weg te gooien i.v.m. de hoge prijs'...
'99% rommel' is wel heeel erg overdreven, vind je niet?
Ik koop alleen nog maar goede bitsets want die passen zo goed dat ze niet slijten. En zo vernaggelen ze ook geen schroefkoppen.
Ik heb al jaren diverse goede sets, oa wiha en ifixit en daar is nog geen bitje van gesneuveld. Al het goedkope spul dat ik daarvoor had paste meestal beroerd en ging snel kapot. Dat komt er hier nooit meer in.
Golden Member
Dat heb ik ook en zie vaak op foto's dat er vernaggelde schroefkoppen op zitten, zowel kruis als plat. Soms zelfs op de buitenkant van een net kastje. Dat vind ik een groot voordeel van Torx, dat is heel moeilijk te beschadigen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 31 december 2023 14:46:51 (14%)
Special Member
Op 31 december 2023 14:31:41 schreef fred101:
Ik koop alleen nog maar goede bitsets want die passen zo goed dat ze niet slijten. En zo vernaggelen ze ook geen schroefkoppen.
Dat vernaggelen van schroefkoppen komt ook omdat de meeste mensen niet kijken wat voor bitje ze moeten pakken. Als een schroef aan je bitje blijft hangen past hij goed, zonder magneet uiteraard.
Op 31 december 2023 14:36:54 schreef RAAF12:
Dat vind ik een groot voordeel van Torx, dat is heel moeilijk te beschadigen.
Eigenlijk zouden ze alleen dat nog moeten maken, torx.
Special Member
Op 31 december 2023 17:13:47 schreef Lambiek:
[...]
Dat vernaggelen van schroefkoppen komt ook omdat de meeste mensen niet kijken wat voor bitje ze moeten pakken. Als een schroef aan je bitje blijft hangen past hij goed.
Veel succes daarmee met Chinese kruiskopjes...
(bij veel Chinese gedrochten past niet één bitje goed, dus wordt het behelpen met het best passende bitje...)
Golden Member
Gewoon met een hamer erin rammen, dat is de beste methode bij Chinese bitjes en schroeven.
Golden Member
Wibra 2 AAA 4.99 euro lijmpistool 2.99 plastic tas 0.09
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 8 januari 2024 14:30:48 (11%)
Golden Member
2 no-name AAA voor €5? Dat is toch helemaal geen goede deal?
Bij de Action zijn 4 stuks Varta €4:
Met de net zo dure Ikea batterijen heb ik goede ervaringen.
Golden Member
Ah ja die shop lag niet op de looproute dus een impulsaankoop. Bovendien op een paar centen letten, tja, soms wel, soms niet. Die USA/vliegbasis vacuumpomp van laatst hebben ze niet teruggezet in de vitrine bij de Estafette. Was toch wel een heel mooi apparaat. Ze hebben nu weer 2 mooie printers staan (met 1 week garantie) Lastig altijd, dat in dubio staan om spul te kopen.
Op maandag 8 januari 2024 14:46:47 schreef Kruimel:
Met de net zo dure Ikea batterijen heb ik goede ervaringen.
En dan is daar nog het sprookje dat er maar één NiMH fabriek is in Japan...
Volgens mij is het hier wel eens langsgekomen dat de Ikea batterijen professioneel getest waren maar niet identiek zijn aan Eneloops (wat ik en veel anderen wensen te geloven), maar ik ben hoe dan ook helemaal tevreden over de 2450mAh en 1900mAh batterijen van Ikea...
Overigens kunnen de Eneloops ook uit China komen en wederom 'volgens internet' kun je beter naar de Japanse versie zoeken.
Golden Member
Hoe heeft dat van die batterijfabriek er nu iets mee te maken?
In elk geval wil ik wel geloven dat er maar één batterijfabriek is in Japan, maar mijn Japans is vrij matig en dan wordt het machtig moeilijk controleren. Er is er altijd één die heel hard onzin praat en dat neemt iedereen over.
Het enige land in de EU waar ik ooit Ni-MH batterijen vandaan heb gezien is Duitsland, dus in mijn optiek is het niet zo raar dat er maar één fabriek zou zijn in een land ter grootte van Japan. Volgens mij is de bewering dat het een sprookje is net zo min met bronnen te onderbouwen dan dat er maar één zou zijn.
Mijn ervaringen zijn in elk geval positief en niet gebaseerd op het etiket, maar mijn multimeter. De oude witte Ladda's hadden een capaciteit van 900mAh, maar toonden verschillen in laadtoestand na het (gezamenlijk) ontladen. Die grijze kan je alleen krijgen in 750mAh en lijken consistenter, zelfs al combineer je verschillende aankopen. Ze houden hun lading ook vrij lang vast en hebben hier ook toepassing gevonden in apparaten die weinig stroom gebruiken, zoals mijn grafische rekenapparaat.
Zelfs als er maar 1 fabriek is, dan kunnen daar toch verschillende producten (en kwaliteiten) vandaan komen? Mercedes verkoopt grote autos maar ook kleintjes.
Tuurlijk, als "grote fabriek die top-producten verkoopt" zijn er een aantal upgrades voor de "shitty producten uit de shitty fabriek" die je "gratis" kan doen. Dus die doe je dan. Maar bijvoorbeeld "panasonic" maakt nog steeds een hele range van verschillende Li Ion batterijen met verschillende specs en sterktes en zwaktes.
Golden Member
Bestaan er eigenlijk ook li-ions in AA formaat. Dan ben ik eindelijk van die brakke NiMh af.
Golden Member
Ja hoor, dan heten ze alleen "14500" en leveren ze bijna 4V, dus direct omwisselen is geen logische optie.
Waarom ben je zo ontevreden over NiMH eigenlijk? Ik heb er weinig last mee, behalve als het heel goedkope producten betreft waar het uitmaakt.
Er zijn ook cellen met een kleine 'DC-DC converter' er in die je kan laden met een USB kabel, maar die komen zo ver ik weet allemaal uit China, dus je weet het niet zo goed wat je gaat krijgen en het heeft zijn beperkingen.
edit: Hier bij NKON van beide mogelijkheden een optie:
Link (<-deze zijn 3,7V)
Link (<-deze zijn 1,5V met een inverter)
Ik heb met deze specifieke dingen geen ervaring, maar ze zijn niet duur genoeg om niet eens mee te experimenteren. Zelf heb ik er geen toepassing voor, ik ben op zich geen tegenstander van Ni-MH.
Op maandag 8 januari 2024 18:48:47 schreef Kruimel:
Link (<-deze zijn 1,5V met een inverter)
Daar heb je niks aan
Min. Capaciteit: 1950mAh
Nominale Spanning 1,5V
max. Ontlaadstroom: 1,5A
Niet dieper ontladen dan 2,5V
Pluspool: Button Top
Chemie: Li-ion
Protectie circuit: Met (PCB)
Diameter: 14,2 mm
Hoogte: 50,2 mm ± 0,2 mm
Gewicht: 11g
Je kan ze niet eens gebruiken.
Op maandag 8 januari 2024 18:14:22 schreef Kruimel:
Hoe heeft dat van die batterijfabriek er nu iets mee te maken?
De Eneloops zijn 1900mAh, de Fujitsu's zijn 1900mAh en volgens Nkon (waar ze vandaan komen) gewoon Eneloops. Van Duracel 1900mAh uit Japan wordt ook gezegd dat het eigenlijk Eneloops zijn. De erg kieskeurige camera van mijn schoonmoeder doet het 30 opnames op willekeurige Lidl, Varta of 2450mAh Annsmann oplaadbare batterijen. En >>100 opnames op de Eneloops en ook de Duracells.
En de Ladda's zijn ook 1900mAh. Als er inderdaad maar één NiMH fabriek is in Japan is het niet ondenkbaar dat het inderdaad gewoon dezelfde dingen zijn, al dan niet van een verschillende generatie. Hier nog een link met aannames maar ook aardig wat meetwerk aan originele Eneloops van verschillende generaties. Lygte-info.dk heeft jammergenoeg geen Ladda of Duracel 1900mAh getest, anders zou je de ontlaadgrafiek met een echte eneloop kunnen vergelijken.
Golden Member
Hier heb ik het liever over goede deals, en dan vallen beide Eneloop en Duracell helaas af, en doen die Ladda's het best aardig zelfs al zouden ze iets minder presteren zijn dan Eneloops. Die 1900mAh Ladda's zijn goedkoop (eerst €4, nu €5 per 4) en hebben bij mij een goede gelijkloop en geen uitval, zelfs na langer gebruik. Ik kan de Stenkol lader (die ook losse cellen kan laden) ook aanraden vanwege de lage prijs en afwezigheid van echte compromissen. De AAA cellen van 750mAh (waar het hier initieel over ging) heb ik er minder van, en die zijn wat mij betreft een grotere verbetering op de vroegere witte 900mAh cellen voornamelijk omdat ze onderling minder verschilden. Ik kan de capaciteit helaas niet goed testen.
Op maandag 8 januari 2024 20:28:10 schreef ohm pi:
Je kan ze niet eens gebruiken.
Ghehehe, de handleiding is in elk geval "made in China".
Ik geloof dat er weleens een topic is geweest over vergelijkbare cellen, de voor- en nadelen moet je wel voorzichtig wegen, want het hangt echt van de toepassing af of zo een systeem handig voor je is.
Op maandag 8 januari 2024 18:38:18 schreef fred101:
Bestaan er eigenlijk ook li-ions in AA formaat. Dan ben ik eindelijk van die brakke NiMh af.
je kan dubbele wel kopen, zijn 2x AA naast elkaar in formaat, maar met een li-ion staan er 2 parallel. kan je in veel apparaten wel kwijt. digitale cameras werkten er goed op.
heet dan de cr-v3
[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 9 januari 2024 10:36:03 (17%)
Op maandag 8 januari 2024 20:28:10 schreef ohm pi:
Daar heb je niks aan [...]Je kan ze niet eens gebruiken.
De text wordt aangepast. (weggehaald).
Is een standaard tekst die we bij alle li-ion zetten.
[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 9 januari 2024 15:51:37 (15%)