Op dinsdag 9 januari 2024 19:57:39 schreef McAwesome:
Keep on dreaming zou ik zo zeggen... De realiteit ziet er minder positief uit: https://www.tijd.be/dossiers/de-verdieping/de-noordzee-europa-s-energi….

Het feit dat er vandaag nog geen plannen zijn de halve Noordzee vol te zetten met windmolens betekend niet dat het niet mogelijk is. Het toont hooguit aan dat er een compleet gebrek aan vooruitzien is bij de Europese regeringen...

(alhoewel de halve Noordzee volzetten wellicht wat overdreven is. Maar er kan zeker meer bij.)

Die windmolens op zee staan wel in een zeer agressieve omgeving waardoor er jaarlijks een significante hoeveelheid materiaal van de wieken en de overige delen erodeert en in het milieu terechtkomt als mogelijk giftige stoffen en microdeeltjes. Door de agressieve omgeving is ook zeer regelmatig onderhoud nodig.

De trillingen van de molens verspreiden zich via de betonnen funderingen naar het zeewater en verstoren mogelijk het marien leven met daarbovenop ook nog het feit dat de wieken aan de uiteinden zeer hoge snelheden kunnen halen die dodelijk zijn voor vogels.

Bij een zeer groot aantal molens gaan de oudste exemplaren ook constant moeten vervangen worden door nieuwe gezien de maximale levensduur van een jaar of dertig.

Bij wijze van spreken de halve Noordzee vol zetten is zelfs theoretisch niet haalbaar omdat een groot deel van de Noordzee behoorlijk diep is 50-100m en nog veel meer in de buurt van Noorwegen. Zelfs al zou het kunnen dan zouden de kosten om al die molens met het net te verbinden gigantisch zijn.

Tot slot is de energieopbrengst van die hernieuwbare energie verre van constant dus zullen nog gigantische batterijparken of omzetting naar waterstof met behoorlijke verliezen nodig zijn.
Hieronder de huidige situatie op dit eigenste moment in Duitsland:

Duitsland draait momenteel vooral op steenkool en in mindere mate gas. Het aandeel windenergie en zonne-energie is verwaarloosbaar.

Gezien de huidige geopolitieke situatie is het ook wel nuttig om te vermelden dat windmolens op zee makkelijk te saboteren zijn. Een klein tactisch kernwapen dat op wat hoogte afgaat is voldoende om een groot aantal molens plat te leggen zonder verder al te veel schade of slachtoffers...

Op woensdag 10 januari 2024 00:04:47 schreef joopv:
Ik zie het electriciteits verbruik van een gemiddeld huishouden niet verdubbelen maar verdrievoudigen, als fossiel helemaal uit beeld is.

Ik gebruik ca 1000kWh en 1000m3 gas en 1000liter benzine per jaar.
Grofweg staat 1 liter benzine of 1 m3 gas gelijk aan 10kWh.
Dan ga ik ipv 1000kWh dus 21000kWh gebruiken, dus 21x zo veel als alles electrisch moet.

hoho, zo erg is het ook weer niet.
1000L benzine, dat is dus ca 15000km/jaar, een el. auto gebruikt daarvoor ca. 3000kWh.

Voor gas vergelijking met een warmtepomp geldt ook zoiets.

Komende jaren is er werk genoeg aan de winkel voor mensen in ons vakgebied.

Op woensdag 10 januari 2024 19:57:07 schreef McAwesome:
Gezien de huidige geopolitieke situatie is het ook wel nuttig om te vermelden dat windmolens op zee makkelijk te saboteren zijn. Een klein tactisch kernwapen dat op wat hoogte afgaat is voldoende om een groot aantal molens plat te leggen zonder verder al te veel schade of slachtoffers...

Afgelopen winter in Oekraine heeft vooral duidelijk gemaakt dat je met simpele conventionele bommen prima een elektriciteitsnet platlegt.

Vergeet niet dat alle alternatieven voor wind en zonne-energie veel gecentraliseerder zijn, en dus makkelijker kapot te bombarderen.
En zolang een agressor geen kernwapens (wil) gebruiken, is een windmolenpark juist een lastig doelwit. Als je raket 1m opzij terecht komt mist ie en ploft ie kansloos in zee.

Energie uit sahel-landen, wat sommigen noemen is natuurlijk helemaal gevoelig voor de geopolitieke situatie.

Tsjee, met de zoekfunctie het woord "waterstof", en dan m'n eigen topic bovenaan. Ik heb het weer even opgerakeld vanwege dit artikel:
https://www.ft.com/content/0a365a66-9eb0-47da-aa07-bbc1fefd7914

https://www.foodlog.nl/gespot/2024-05-16/

https://www.foodlog.nl/artikel/oude-kolencentrales-en-gaspijpen-voor-w…

Die laatste kan ik niet openen, al teveel van hun gelezen.

Gaat het ooit nog wat worden?

Heb hetb al eerder gezegd, het kunststof distributienet is ongeschikt, teveel lekkages. Maar ook te weinig hogedruk leidingen, dat was nieuw voor me.

Op zaterdag 15 juni 2024 21:47:11 schreef mvdk:
Gaat het ooit nog wat worden?

Een beetje denk ik. Ik denk dat waterstofpoeder, als dat goed van de grond komt, vrijwel de hele (in gas vorm) waterstof economie gaat wegdrukken.
Behalve het gebruik van H2 in process chemie waar het nu ook al veel gebruikt wordt.