Dag allemaal,

Ik heb problemen met de radarnivometing van 3 van 4 plastic holdtanken.
Recent zijn er 2 frequentiegestuurde pompen naast de tanks geplaatst, ervoor was er geen probleem.
3 tanken maken gebruik van emerson radarmeting. 1 tank van endress + Hauser, deze heeft geen probleem.
De kabels zijn geshield en de installatie is goed geaard. Wat kan de meting nog storen?
In bijlage vind je de instellingen van de verschillende radarmetingen.

Welke probleem zie je dan?
Is het probleem weg als de frequentieregelaars zijn uitgeschakeld?
Kan je bij wijze van experiment de werkende sensor tijdelijk wisselen met de andere tank ?
Ga vooral dingen proberen.

De foutmelding is "no surface echo found"
Het probleem is weg als de frequentieregelaars zijn uitgeschakeld.
Ik kan de sensoren wel wisselen maar dit is nogal omslachtig. voorlopig ga ik ervan uit dat het daar niet aan ligt.
Ik heb al heel wat dingen geprobeerd maar buiten het verwisselen weet ik het niet meer.

Heb je aan onderstaande voorwaarde voldaan?
Heb je een programma waarmee je de echocurve kan bekijken om te zien waar het mis gaat zodra je de motoren inschakelt?

Gr.F_S

ik zou voor en achter de frequentieregelaars filters zetten. Aan de voedingszijde eventueel gewoon een 400/400V trafo, aan de uitgaande kant een (allpolig) sinusfilter.

Heb je nu al goede EMC kabels, EMC wartels en alle andere EMC toeters en bellen zoals de fabrikant die voorschrijft gebruikt?

En alle afgeschermde kabel, dus van zowel pomp als radar aan beide zijden goed geaard?
EDIT, die rosemount heeft alles in de kop zitten natuurlijk, da's hart.

Gebruiken ze allemaal 4-20mA? Ik zie bij die Rosemount ook spanning als mogelijkheid.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (11%)]

Rosemount is HART. Analoog en serieel op dezelfde touwtjes dus.

Zijn alle instellingen nog helemaal ok? Bij die radar dingen steken die instellingen nogal nauw. Verder zijn ze gevoelig voor E en M velden. Het veld van de motor, de eventueel er langslopende kabels, Metalen voorwerpen zoals constructie delen kunnen de radar bundel behoorlijk parten spelen.

Ik ga er wel vanuit dat de interfaces (stroom- spanning- gestuurd, hart, profinet, etternet enz.) niet verandert is. Meestal is dat afhankelijk van het model en de opties opties erbij dat is aangeschaft. Maar het kunnen toch ook wel degelijk alleen instellingen zijn.

Als je naar figuur 3-15 kijkt dan lijkt het alsof de radarantenne een goed 'aardvlak' (of hoe noem je dat?) nodig heeft, in de vorm van een metalen flens, of een vrij grote ronde plaat.
Zonder zo'n vlak zal de radarantenne niet efficient werken.

Dit is dus iets anders dan veiligheidsaarde en shielding.

Is die aanbeveling opgevolgd?

Op dinsdag 16 januari 2024 15:22:56 schreef F_S:
Heb je aan onderstaande voorwaarde voldaan?
Heb je een programma waarmee je de echocurve kan bekijken om te zien waar het mis gaat zodra je de motoren inschakelt?

Gr.F_S

[bijlage]

De motoren staan vlak langs de tank. Dus aan de voorwaarde van fig 3-13 is niet voldaan.
Als de motor word ingeschakeld zie je dat de piek, waar de vloeistof gedetecteerd word, wegvalt. Het signaal gaat gewoon door en word dus niet weerkaatst.
Ik merk nu ook dat er geen probleem is als de tank leeg is. Pas wanneer er vloeistof inzit word het signaal verstoord.

Op dinsdag 16 januari 2024 16:46:34 schreef GJ_:
ik zou voor en achter de frequentieregelaars filters zetten. Aan de voedingszijde eventueel gewoon een 400/400V trafo, aan de uitgaande kant een (allpolig) sinusfilter.

Heb je nu al goede EMC kabels, EMC wartels en alle andere EMC toeters en bellen zoals de fabrikant die voorschrijft gebruikt?

En alle afgeschermde kabel, dus van zowel pomp als radar aan beide zijden goed geaard?
EDIT, die rosemount heeft alles in de kop zitten natuurlijk, da's hart.

De frequentieregelaar is uitgerust met ingangsfilter. Enkel de uitgaande kant is niet gefilterd.

Alle voorschriften van de fabrikant van de frequentieregelaar ivm EMC zijn toegepast.

De afgeschermde kabel is langs 1 kant geaard. Ik dacht dat dit zo moest, zodat de shield niet gaat dienen als aarding bij fouten.

Op dinsdag 16 januari 2024 19:45:31 schreef K7Jz:
Gebruiken ze allemaal 4-20mA? Ik zie bij die Rosemount ook spanning als mogelijkheid.

Ze gebruiken allemaal het 4-20mA signaal.

Op dinsdag 16 januari 2024 21:39:02 schreef Ex-fietser:
Zijn alle instellingen nog helemaal ok? Bij die radar dingen steken die instellingen nogal nauw. Verder zijn ze gevoelig voor E en M velden. Het veld van de motor, de eventueel er langslopende kabels, Metalen voorwerpen zoals constructie delen kunnen de radar bundel behoorlijk parten spelen.

Ik ga er wel vanuit dat de interfaces (stroom- spanning- gestuurd, hart, profinet, etternet enz.) niet verandert is. Meestal is dat afhankelijk van het model en de opties opties erbij dat is aangeschaft. Maar het kunnen toch ook wel degelijk alleen instellingen zijn.

De instellingen zijn hetzelfde gebleven. Dat ze gevoelig zijn voor E en M velden heb ik gemerkt. Enkel aan de voorwaarde die F_S aanhaalt in fig 3-13 is niet voldaan.

Op dinsdag 16 januari 2024 21:55:52 schreef kojazz:
Als je naar figuur 3-15 kijkt dan lijkt het alsof de radarantenne een goed 'aardvlak' (of hoe noem je dat?) nodig heeft, in de vorm van een metalen flens, of een vrij grote ronde plaat.
Zonder zo'n vlak zal de radarantenne niet efficient werken.

Dit is dus iets anders dan veiligheidsaarde en shielding.

Is die aanbeveling opgevolgd?

de radar is op een metalen flens gemonteerd. Dus die voorwaarde is voldaan.

Als je wel signaal “ziet” als de antenne niet in de vloeistof zit dan komt het stoorsignaal via de vloeistof (spanninkje via vloeistof op antenne)
De transmitter wordt dan waarschijnlijk overstuurd waardoor deze geen fatsoenlijk signaal kan maken (het radar signaal heeft maar een relatief klein energienivo).

Ik zou proberen om afscherming aan beide kanten zoals GJ_ al aangaf te maken.
Anders vloeistof te aarden als dit kan.

Verder weet ik ook niets meer ,best wel veel ervaring met dit soort metingen maar niet met kunststof tanks en de problemen die dit geeft.

Gr.F_S

Op woensdag 17 januari 2024 09:16:12 schreef vank109:

Alle voorschriften van de fabrikant van de frequentieregelaar ivm EMC zijn toegepast.

De afgeschermde kabel is langs 1 kant geaard. Ik dacht dat dit zo moest, zodat de shield niet gaat dienen als aarding bij fouten.

Je hebt dus niet de voorschriften gevolgd. Bij motorkabel moet je altijd beide zijden aarden. In de motor moet je gebruik maken van een speciale wartel.
Die voorschriften zijn geen handige tips of zo, je bent verplicht je er aan te houden.

Zorg eerst dat je je pompen op orde hebt voor je aan die radars gaat knutselen.

Wat is het merk en type frequentieregelaar? En merk en type kabel?

Ik zal dit zeker in orde brengen.

De frequentiedrive is van siemens G120c.
Kabels Liycy-jz.

Die kabel is niet zomaar geschikt en mag hier in dat geval niet voor gebruikt worden. Let bij de datasheet van de kabel op dat deze geschikt is voor EMC toepassingen.
Gebruik bijvoorbeeld Lapp Ölflex CLASSIC 115 CY of zo. Of nog beter: Lapp Ölflex SERVO 2YSLCY-JB.

Maar goed probeer eerst goed EMC wartels op de motor en aard de afscherming overal exact zoals in de Siemens manual staat.
Als dat niet werkt zijn er nog wel een drie- á viertal stappen om mee verder te gaan.

Is het noodzakelijk om dat niveau tijdens het pompen te monitoren? Eventueel zou je met intervallen die pompen uit kunnen schakelen om het niveau te checken. Niet zo mooi, maar dat zou voorlopig werkbaar kunnen zijn.

Dit plaatje had je even over het hoofd gezien: ;-)

Altijd rondom contact maken met de afscherming, bij voorkeur geen pigtails.

Ok, weer wat bijgeleerd over afgeschermde kabels. Ik heb deze op meerdere plaatsen zien gebruikt worden maar blijkbaar is deze inderdaad niet geschikt.

De emc wartels zijn besteld en kan ik volgende week wel plaatsen.
Tussen de frequentiedrive en motor staat nog een werkschakelaar. Hoe aard ik de kabels daar? Ik neem aan dat een EMC wartel hier weinig nut heeft aangezien de behuizing van plastic is.

Het is niet noodzakelijk om het nivo tijdens het pompen te monitoren. De pomp draait enkel bij het afvullen van een IBC of drumvat. Ik zou dit ook in de radar kunnen aanpassen, dat de laatst gemeten waarde voor de fout zichtbaar blijft.

Deze tekening heb ik niet gezien maar wel een andere die net hetzelfde verteld. Volgende keer ga ik eens eerst grondig door de manual lezen!

Alvast bedankt!

Die werkschakelaar zal ongetwijfeld op geen enkele manier voldoen in z'n plastic behuizing. Ik gebruik zelf bij voorkeur metalen Marechal connectoren in die gevallen, en daar heb ik noot problemen mee gehad. Beter dan een werkschakelaar en net zo geschikt.
Bij de lage vermogens duurder dan Ceeform, goedkoper dan Ceeform + werkschakelaar. Én niet zo'n rommel als Ceeform.

Bijvoorbeeld:
marechal metaal

Ik heb de wartels eindelijk kunnen plaatsen. Nu zijn beide kanten van de shield geaard en is de storing weg.

Bedankt voor de hulp allemaal!