Anoniem
Hallo,
Een kennis heeft 2 roterende omvormers op de kop getikt om te gebruiken voor hoogfrequent machines. Hieronder zijn kenplaatjes van beide motoren, waarbij motor 1 links staat en motor 2 rechts. Zie foto hieronder:
Het plan is om voor beide motoren twee schakelkasten te maken. Per motor één schakelkast, waarin een ster-driehoekschakeling wordt opgenomen om de motoren op gang te brengen, zoals vaak gebruikelijk is bij motoren. Daarnaast is het idee om dezelfde schakelkasten te gebruiken om beveiligingstoestellen aan te sluiten, zoals een aardlekschakelaar en automaat. Vanuit de aardlekschakelaar zou dan een of meerdere contactdozen worden bedraad die ook op de schakelkasten worden gemonteerd.
Bij motor 1 lijkt het primaire aansluiting vrij simpel. Het betreft een ster-driehoek configuratie. Zie hieronder het primaire aansluiting van motor 1.
Echter, bij het secundaire aansluiting kom ik iets tegen wat ik niet helemaal kan thuisbrengen. Er lijkt een kabel te zijn aangesloten met de codering K-L-W. Heeft iemand een idee wat dit betekent? Zie foto hieronder, bovenin het aansluitcompartiment met rode kabelschoentjes:
Voor motor 2 lijkt het primaire aansluiting net zo vanzelfsprekend als bij motor 1. Echter, er zijn er al plaatjes gemonteerd voor een driehoekschakeling. Is het mogelijk om deze om te schakelen naar een ster-driehoek configuratie? Zie foto hieronder:
Wat betreft het secundaire aansluiting van motor 2, is het voor mij even helemaal een raadsel. Er komen draden binnen op U1 V1 W1, maar op 2 komt er alleen maar één ader binnen die ook nog eens is gecodeerd als N? Zie foto hieronder:
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen 
benleentje
Golden Member
Er lijkt een kabel te zijn aangesloten met de codering K-L-W. Heeft iemand een idee wat dit betekent?
Nee niet direct maar met 9 aansluitingen zou het een dahlander (met gescheiden wikkelingen) kunnen zijn.
http://server.idemdito.org/techtalk/elec/motor/dahlander.htm
Als je verder nog geen ster-driehoek schakeling hebt zou ik een softstarten met 3 geregelde fasen overwegen. Tegenwoordig goedkoper dan zo een hele ster driehoek schakeling.
PS
IK zie op het motorplaatje van de bosch het volgen staan
prim dan daaronder sek en daaronder err - excit.
Als die K-L-M enkabel op de bosch zit aangesloten dan zal dat wel voor err -excit zijn. Maar verder geen idee wat het precies is. Maar een generator gaat niet uit zelf zelf spanning leveren er moeten dan of permanente magneten inzitten of een extra wikkeling die die functie heeft. Dat zou dus mijn gok zijn.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]
benleentje
Golden Member
Gevonden denk ik.
excit staat denk ik voor excited generator
http://server.idemdito.org/techtalk/elec/stroomgroep/bekrachtiging.htm
Anoniem
Op donderdag 25 januari 2024 21:21:06 schreef benleentje:
Als die K-L-M enkabel op de bosch zit aangesloten dan zal dat wel voor err -excit zijn.
Nee, die K-L-M is van de EMOD-motor. Bij de Bosch kom ik niets tegen voor err - excit.
Op donderdag 25 januari 2024 21:28:37 schreef KlaasZ:
Volgens mij lees je de W ondersteboven, het is een M.
Klopt ja, ik zie het nu ook, dank!
Op donderdag 25 januari 2024 21:34:41 schreef benleentje:
Gevonden denk ik.
excit staat denk ik voor excited generator
http://server.idemdito.org/techtalk/elec/stroomgroep/bekrachtiging.htm
Ah kijk aan, dat is een interessante internet pagina. Eens even lezen...
benleentje
Golden Member
Nee, die K-L-M is van de EMOD-motor.
Ik moet toch eens beter leren om type plaatjes te lezen
.
Op de Emod staat ook err
err 380V bij 8,3A 50Hz
Ik vind het alleen vreemd veel vermogen en bij die bosch vind ik het juist wel erg laag. Maar dat is meer gevoel dan dat ik er ervaring mee heb.
Hopen dat GJ onze moderator dit topic een keer leest want die weet daar veel meer vanaf.
Op beide klemmen stroken zit dus een err excit aansluiting. De Emod heeft enkel de wikkelingen vast in ster of driehoek zitten en bij de bosch kan je dat blijkbaar zelf kiezen hoewel op het type plaatje enkel ster vermeld staat en de plaatjes zitten in driehoek zou ik denken.
PS
Precies andersom de emod zou je nog in ster of driehoek kunnen zetten en de bosch niet.
Met dank aan toeternietoe
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Laatste plaatje, gele unit.
De uitgang staat in ster, dat kun je op het typeplaatje ook zien.
De N is het sterpunt van de 3 fase uitgang.
Of je die gebruikt is aan jou.
Wat ga je in hemelsnaam doen met dit soort omvormers ?
In praktijk werden deze gebruikt om houtbewerkingsmachines aan te drijven. Uit de omvormers komt een drijfkracht spanning met een frequentie van 200Hz.
De motoren die hierop aangesloten werden draaiden aan een snelheid van 12000 Toeren/min. Door het hoge toerental was de zaagsnede veel zuiverder en moesten de gezaagde planken niet meer bijgeschuurd worden.
Het betreft hier een gewone driefazige aandrijfmotor die tegen een sleepringmotor aangebouwd wordt.
De as van de aandrijfmotor en de as van de sleepringmotor zijn star met elkaar verbonden.
Het anker van de sleepringmotor wordt gevoed door drie sleepringen, (dit zijn de voor jou onbekende aansluitingen). Door op de ankerwikkeling van de sleepring motor een driefazige spanning te zetten, ontstaat hierop een draaiveld. Indien dit draaiveld nogmaals MECHANISCH geroteerd wordt door de aandrijfmotor, ziet de stator van de sleepringmotor een draaiveld voorbij komen met een snelheid die DE SOM IS van de snelheden van de aandrijfmotor en het sleepringanker. Hierdoor kan je een 200 Hz spanning opwekken.
Door een geschikte polen combinatie te kiezen kunnen ook andere frequenties bekomen worden.
Door de draairichting van de aandrijfmotor ten opzichte van de draaizin van het draaiveld op de sleepringanker om te keren krijg je uiteraard ook een andere frequentie. Opgelet want de uitgangsspanning wordt dan ook lager.
Mooie techniek die tegenwoordig verouderd is.
Kan geklasseerd worden bij de Ward-Leonard schakelingen of bij de schrage motoren.
Succes ermee.
Op vrijdag 26 januari 2024 01:29:51 schreef pamwikkeling:
Wat ga je in hemelsnaam doen met dit soort omvormers ?
Aan een museum schenken misschien?
Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite om het verleden los te laten. Mijn vader had dat ook en gezien mijn leeftijd was dat natuurlijk nog oudere zooi
.
de enige keer dat ik een motor-generator set ben tegengekomen is bij RWS.de motor dreef een generator aan, daar kwam 110Hz uit, voor de nautofoon herrie te laten maken.
Op donderdag 25 januari 2024 22:27:04 schreef benleentje:
Hopen dat GJ onze moderator dit topic een keer leest want die weet daar veel meer vanaf.
Nou, het geheime wapen in dezen is toch wel pamwikkeling eigenlijk. Ik heb geen ervaring met dit soort omvormers, maar ik ken ze wel en heb ze wel eens in het echt in actie gezien: de laatste keer in 1994 in China. Intussen zijn ze inderdaad een beetje nutteloos geworden, maar nog wel net zo leuk als vroeger.
Indien er, zoals TS stelt, aardlekschakelaars aan de uitgaande kant worden gemonteerd dan zal het sterpunt ( nul) van de uitgaande wikkeling van de omvormer ook aan aarde moeten liggen anders gaat de aardlek niet werken.
En of dat bij dergelijke oude motoren goed gaat?
Op de foto van de uitgaande kant van de gele motor zien de aansluitingen er niet echt "fabrieksnieuw" uit, is dat een keer flink heet geweest?
Ik zou eerst die twee apparaten goed meggeren voor je er ook maar iets mee gaat doen.
Ik ken motor-generatoren uit de oude telefooncentrales.
Ook de oudere TF systemen werkten met motor-generator systemen.
Ook in kerk en theaterorgels werden motoren met een generator gebruikt om de spanning van 17 volt op te wekken.
Inderdaad museale status... daar hebben we prima voedingen voor tegenwoordig.
Edit:
@benleentje, leuke info op die site over dat excited verhaal, hoe dat precies werkt wist ik ook niet.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Foei, musea? Op m'n werk is een roterende omvormer nog dagelijkse praktijk (geen idee welke exacte vorm) en mag ik 'm soms ook zelf inschakelen. Blijft leuk, het starten van dat ding. Wel blij dat ik er verder niet bij de in de buurt werk.
@ revado: die nogal gebakken-ogende draden waren mij ook opgevallen...
Wij hadden vroeger van die dingen staan voor freesmachines daar kwam 220V 3fase 400hz uit. Die frezen draaiden dan rond 12000 toeren.
Tegenwoordig gaat dat gewoon met een FO veel beter en goedkoper.
Volgens mij hebben we 2 versies gehad een omzetter gewoon aan zetten en aan de andere kant de spanning afnemen, de grotere had een hulpwikkeling waarmee de spanning geregeld kon worden. Hiervoor zat er een dc sturing in de kast.
Loont dat nog om in BE zoiets te herwikkelen ?
Het is een beetje afhankelijk van hoe snel de fabrikant kan/wil leveren, en hoeveel hij wil verdienen op "Ersatzteile".
Is ook afhankelijk van de kwaliteit/niveau van de onderhoudsafdeling binnen de fabriek. Kleinere firma's hebben geen eigen onderhoudsdienst en vallen terug op de leverancier van de machine, die verkoopt liever nieuw.
Grotere firma's hebben meerdere machines en durven het aan om zelf aan zoiets te gaan sleutelen.
Prijs is niet altijd het eerste criterium waarop beslist wordt.
Het eerste criterium is wordt mijn probleem technisch opgelost.
Tweede criterium is wanneer is mijn probleem opgelost, wat kost stilstand?
Derde criterium is het financieel haalbaar, aan wie kan ik de kosten doorschuiven?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 26 januari 2024 20:27:28 schreef pamwikkeling:
Loont dat nog om in BE zoiets te herwikkelen ?Het is een beetje afhankelijk van hoe snel de fabrikant kan/wil leveren, en hoeveel hij wil verdienen op "Ersatzteile".
Is ook afhankelijk van de kwaliteit/niveau van de onderhoudsafdeling binnen de fabriek. Kleinere firma's hebben geen eigen onderhoudsdienst en vallen terug op de leverancier van de machine, die verkoopt liever nieuw.
Grotere firma's hebben meerdere machines en durven het aan om zelf aan zoiets te gaan sleutelen.Prijs is niet altijd het eerste criterium waarop beslist wordt.
Het eerste criterium is wordt mijn probleem technisch opgelost.
Tweede criterium is wanneer is mijn probleem opgelost, wat kost stilstand?
Derde criterium is het financieel haalbaar, aan wie kan ik de kosten doorschuiven?
heb dat wel gezien bij een grote recyclaar van elektronica. gaat daar een shredder kapot, ligt het merendeel van de onderdelen gewoon op voorraad. de eigen TD wisselt die onderdelen dan ook om, worden gereviseerd en weer als reserve op de plank gelegd. lang geen goedkope onderdelen ofzo, heb je een leuke middenklasser voor wat sommige delen kosten.
Anoniem
Op vrijdag 26 januari 2024 01:29:51 schreef pamwikkeling:Wat ga je in hemelsnaam doen met dit soort omvormers ?
Ik niets, maar mijn kennis gaat ze gebruiken om slijpmachines aan te sluiten die hoogfrequent zijn. Bedankt voor je verder toelichting in het bericht. Geeft al meer inzicht.
Op donderdag 25 januari 2024 22:41:01 schreef Toeternietoe: Laatste plaatje, gele unit. De uitgang staat in ster, dat kun je op het typeplaatje ook zien. De N is het sterpunt van de 3 fase uitgang. Of je die gebruikt is aan jou.
Owja, nu zie ik het en dat had ikzelf ook wel kunnen bedenken… dank voor je reactie!
Op vrijdag 26 januari 2024 07:08:34 schreef New Beetle:
[...]Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite om het verleden los te laten. Mijn vader had dat ook en gezien mijn leeftijd was dat natuurlijk nog oudere zooi.
Alles nieuw kopen is niet voor iedereen weggelegd en ook niet per definitie nodig, als je dit soort spul nog kan laten draaien dan is dat prima, toch?
Op zaterdag 27 januari 2024 10:19:12 schreef KevinM
Alles nieuw kopen is niet voor iedereen weggelegd en ook niet per definitie nodig, als je dit soort spul nog kan laten draaien dan is dat prima, toch?
Een alternatieve kijk hierop:
- Die slijpmachines die jouw kennis wil bedrijven zijn neem ik aan geen goedkope dingen?
- De staat van die Ward-Leonard groep is neem ik aan ook niet echt geweten.
- Zo’n ding vergt onderhoud door mensen zoals Pamwikkelling. Erg dure jongens
Lagers en borstels vervangen, ankers en spleepringen afdraaien.
- Een 7,5kVA elektronische frequentieomvormer kost iets van een 300 á 400€
Is het behouden van dat ding dan per definitie de beste en/of goedkoopste oplossing?
Het is geen W/L, en als je het ding hebt .. waarom niet? Het is wat log en lomp in vergelijk me moderne oplossingen, maar dat mag de pret niet drukken.
Een 200Hz FO met zo'n vermogen is altijd duurder dan 'heb ik al' (beter bekend als 'gratis')
Op vrijdag 26 januari 2024 20:11:31 schreef New Beetle:
Loont dat ueberhaupt nog om dat in BE te herwikkelen?
In Nederland wel, dus ik neem aan in België ook. Als het geen minimotortjes zijn is het lonend om ze te herwikkelen en terug op de plank te leggen voor een volgende ronde. Vooral de motoren die echt op hun donder krijgen en dus één keer per jaar stuk gaan. En de wat specialere motoren zoals bijvoorbeeld schuifankermotoren. Die gaan hier "om de hoek" ook geregeld om zeep en worden altijd opnieuw gewikkeld.
Op zaterdag 27 januari 2024 10:56:54 schreef New Beetle:
- Een 7,5kVA elektronische frequentieomvormer kost iets van een 300 á 400€Is het behouden van dat ding dan per definitie de beste en/of goedkoopste oplossing?
Een 7,5kVA FO (ongeveer 4kW) kost ietsje meer dan 300 euro of je moet een prul van een ding hebben. Ik ken ze wel, maar dan zit er niet eens een thermische bescherming van de motor in.
Je kan het allemaal door (laten) rekenen. Als de reparatie van de huidige installatie X.000 euro kost, maar ze wederom 40 jaar mee gaan, dan kan je kijken of de afschrijving in je jaarbudget past.