Als er sluiting zit in een winding zou het ding best snel warm moeten worden, het lijkt me sterk dat je dit nu nog niet gemerkt zou hebben als het zo was. Brommende trafo's zijn best alledaags en hoeft niets te betekenen, net als 'coil whine' in modernere schakelende omzetters. Het zou kunnen dat twee plaatjes in het blikpakket ruimte hebben ontwikkeld en tegen elkaar bibberen. Misschien een los stukje ferromagnetisch materiaal ergens?
Dave013
Golden Member
Op donderdag 1 februari 2024 07:54:29 schreef kris van damme:
Dit lijkt me een klassieke Philips C-core transformator. Prima trafo's en een hoog rendement. Enig nadeel is dat er wel eens een rammeltje in kan komen.eerst uitzoeken waar die vandaan komt, meestal uit de kern.
Hoe zou je die brom eruit kunnen halen?
Als ik met de achterkant van een schroevendraaier er tegenaan druk wordt de brom wel minder…
Misschien trafo eruit halen en kijken die plastic behuizing eraf makkelijk af kan en tussen alle gaten bij de kern second lijm erin spuiten, heeft tot nu toe altijd goed gewerkt, soms was isolatie voldoende…
Maar ben blij dat het gelukkig niets ernstigs is
Een beetje met de mechanica spelen kan soms inzichten geven in wat er aan de hand is. Als de spoelen niet vast zitten aan de kern kan dat best de oorzaak zijn, maar het kan net zo goed een los zittende moer zijn. Probeer hem eerst maar eens te demonteren en weer vast te zetten en kijk of het er nog is. Secondelijm kan, maar is éénrichtingsverkeer.
Dave013
Golden Member
Op donderdag 1 februari 2024 12:44:44 schreef Kruimel:
Een beetje met de mechanica spelen kan soms inzichten geven in wat er aan de hand is. Als de spoelen niet vast zitten aan de kern kan dat best de oorzaak zijn, maar het kan net zo goed een los zittende moer zijn. Probeer hem eerst maar eens te demonteren en weer vast te zetten en kijk of het er nog is. Secondelijm kan, maar is éénrichtingsverkeer.
Wat bedoel je met eenrichtingsverkeer?
Dat je niet meer terug kan? Maar ja zou niet weten anders te doen..
Zie mezelf niet de trafo opnieuw te wikkelen haha
Hopelijk heb ik straks ff tijd voor, en anders in het weekend ergens…
Met éénrichtingsverkeer bedoel ik dat je het niet meer weg krijgt als het er eenmaal zit, maar ook niet gerepareerd als blijkt dat het plastic er broos van wordt. In het geval dat er iets rammelt zou ik waarschijnlijk eerst proberen er iets tussen te klemmen, want de spleet zal waarschijnlijk sub-mm zijn. Het kan nog steeds iets heel simpels zijn als een los schroefje, kijk gewoon eerst. Van herwikkelen is geen sprake, dat is zelden oplossing voor het probleem. Dat doe je als er sluiting is, en dat merk je echt niet als eerste aan het geluid.
Dave013
Golden Member
Op donderdag 1 februari 2024 18:33:49 schreef Kruimel:
Met éénrichtingsverkeer bedoel ik dat je het niet meer weg krijgt als het er eenmaal zit, maar ook niet gerepareerd als blijkt dat het plastic er broos van wordt. In het geval dat er iets rammelt zou ik waarschijnlijk eerst proberen er iets tussen te klemmen, want de spleet zal waarschijnlijk sub-mm zijn. Het kan nog steeds iets heel simpels zijn als een los schroefje, kijk gewoon eerst. Van herwikkelen is geen sprake, dat is zelden oplossing voor het probleem. Dat doe je als er sluiting is, en dat merk je echt niet als eerste aan het geluid.
Ja lijmen zie ik als laatste redmiddel hoor…
Maar dat netfilter is dat nu wel of niet relevant voor thuis gebruik
Lees van sommige dat het niet nodig is
Een complete C-core trafo is per definitie al eenrichtingsverkeer . Hij is er niet op gemaakt om nog een keer uit elkaar te halen, zoals een E-I trafo met schroefjes.
Philips heeft die al sinds de jaren 50 toegepast. Af en toe zit daar een brommer of rammelaar tussen. dat kan soms verassende geluidsniveaus bereiken.
Aangezien je de weerbarstige lamel niet meer kan bereiken is behandelen met dun vloeibare superlijm zowat de beste optie. Superlijm is zeer cappilair, dus het wordt door de lamellen gretig opgezogen. Je moet wel voldoende lijm bij de hand hebben, het moet er helemaal door tot in de diepte, en eens uitgehard kan je er niet meer "in".
Heb dat al menig keer toegepast , de eerste keer meer dan 30 jaar geleden (forums has je toen nog niet
), en die trafo is nog steeds stil, en ook al de andere die later volgden.
Laat hem alsjeblieft eerst eens kijken voor we allemaal remedies gaan bedenken. In de tijd dat we dit zaten te typen had dat ding al 3x uit elkaar gekund. Als je uitlaat rammelt ga je toch ook niet eerst op een forum zeggen dat hij rammelt? Kijk gewoon wat je vindt als je het ding demonteert. Leg je vinger op de plek waar je denkt dat het vandaan komt en voilà!
Op donderdag 1 februari 2024 21:07:27 schreef Dave013:
Ja lijmen zie ik als laatste redmiddel hoor…
Maar dat netfilter is dat nu wel of niet relevant voor thuis gebruik
Lees van sommige dat het niet nodig is
Netfilters zijn er voornamelijk om storingen te filteren zodat apparaten aan de normen voldoen door 1) geen last te hebben van externe storingen en 2) ze zelf niet veroorzaken. Een apparaat zal werken zonder. Juist in het geval van een meetinstrument is het weglaten van het netfilter wat mij betreft een no-go. Het kan, maar als je dan eens iets raars meet moet je je afvragen of dat dan net niet komt door het missende netfilter. Heb je weer een ander meetapparaat nodig... 
Dave013
Golden Member
Op donderdag 1 februari 2024 21:57:10 schreef Kruimel:
Laat hem alsjeblieft eerst eens kijken voor we allemaal remedies gaan bedenken. In de tijd dat we dit zaten te typen had dat ding al 3x uit elkaar gekund. Als je uitlaat rammelt ga je toch ook niet eerst op een forum zeggen dat hij rammelt? Kijk gewoon wat je vindt als je het ding demonteert. Leg je vinger op de plek waar je denkt dat het vandaan komt en voilà![...]Netfilters zijn er voornamelijk om storingen te filteren zodat apparaten aan de normen voldoen door 1) geen last te hebben van externe storingen en 2) ze zelf niet veroorzaken. Een apparaat zal werken zonder. Juist in het geval van een meetinstrument is het weglaten van het netfilter wat mij betreft een no-go. Het kan, maar als je dan eens iets raars meet moet je je afvragen of dat dan net niet komt door het missende netfilter. Heb je weer een ander meetapparaat nodig...
Hahaha ja heb deze week ontzettend weinig tijd gehad ivm werk, en ook dat ik niet thuis ben geweest ivm relatie… De laatste werkdag gaat beginnen en ben dit weekend thuis…
En dat van dat netfilter is puur omdat ik op EC regelmatig tegenstrijdigheden over dat topic. Lees. Ik neem aan dat je via het net zelf geen storing krijgt, maar als je een vrouw hebt die bijv vaak een naaimachine gebruikt, of het inschakelen van verlichting of apparatuur.
Ik heb me nooit echt heel diep verdiept in het netfilter aspect. Het is wel een beetje off-topic natuurlijk, sorry hiervoor
Dave013
Golden Member
Op vrijdag 2 februari 2024 07:46:33 schreef Dave013:
[...]
Hahaha ja heb deze week ontzettend weinig tijd gehad ivm werk, en ook dat ik niet thuis ben geweest ivm relatie… De laatste werkdag gaat beginnen en ben dit weekend thuis…En dat van dat netfilter is puur omdat ik op EC regelmatig tegenstrijdigheden over dat topic lees. Ik neem aan dat je via het net zelf geen storing krijgt, maar als je een vrouw hebt die bijv vaak een naaimachine gebruikt, of het inschakelen van verlichting of apparatuur.
Ik heb me nooit echt heel diep verdiept in het netfilter aspect. Het is wel een beetje off-topic natuurlijk, sorry hiervoor
Op donderdag 1 februari 2024 21:57:10 schreef Kruimel:
]Netfilters zijn er voornamelijk om storingen te filteren zodat apparaten aan de normen voldoen door 1) geen last te hebben van externe storingen en 2) ze zelf niet veroorzaken. Een apparaat zal werken zonder. Juist in het geval van een meetinstrument is het weglaten van het netfilter wat mij betreft een no-go. Het kan, maar als je dan eens iets raars meet moet je je afvragen of dat dan net niet komt door het missende netfilter. Heb je weer een ander meetapparaat nodig...
Netfilter is wel een groot woord voor één condensatortje, parallel aan het net. Het lijkt me dan ook vooral een vonkonderdrukker als je de stekker van de scoop uit het stopcontact trekt. ( storingondrukken neemt de trafo wel voor zijn rekening)
je kan aan voorwaarde 1) en 2) nog een derde toevoegen, die steeds wordt vergeten : het netfilter mag metingen niet storen of onmogelijk maken. Om die reden knip ik netfilters er wel eens uit., indien nodig.