Hallo, ik wil m.b.v. een shunt de laadstroom meten van een dynamo (max. 16V, 10A).
De spanning over de shunt meet ik m.b.v. een RS485 DAQ module (zie: http://www.advantech.com.tw/products/8-ch-Thermocouple-Input-Module/mo…).
Het probleem is dat de ingang van de module max. 500mV is. De verschilspanning over de shunt is dan wel minder dan 500mV, de spanning per poot van de shunt is natuurlijk gelijk aan de laadspanning (max. 16V).
Ik kan m.b.v. een spanningsdeler de spanning wel verlagen tot max. 500mV, maar dan heb ik feitelijk 2 kanalen nodig (per poot 1 kanaal).
Is er een mogelijk om de shunt met 1 kanaal uit te lezen, waarbij ik 1 poot van de shunt gelijk aan de ground maak?
Voor de andere poot kan ik dan een spanningsdeler gebruiken. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!
Ik neem aan dat je nog geen oplossing hebt (anders had je dat natuurlijk hier gemeld).
Als die shuntweerstand bedoeld is als shunt van je DAQ-ingang en dus opgenomen is in een van de laadstroomdraden dan gaat er door die shunt maximaal 10 A.
Een kleinste, nog te realiseren, shuntweerstand van 0,1 Ohm levert dan maximaal 1 V. Dat is teveel voor je DAQ, dus dat moet verzwakt worden. Kan je DAQ echt niet ingesteld worden op een lagere gevoeligheid? Als het niet anders kan moet dus de meetwaarde minstens gehalveerd worden. Omdat de shuntweerstand een laagohmige bron is, is het parallel daaraan zetten van normale weerstanden, zeg 100 Ohm - 1k, niet van erg grote invloed op de meting, tenzij de ingangsimpedantie van de DAQ laag is. Dus 2 weerstanden in serie parallel aan de shunt en meten over 1 van de serieweerstanden levert je het gewenste bereik.
De ingangsimpedantie van je DAQ en de gewenste nauwkeurigheid bepalen hoe groot je de weerstanden kunt kiezen. Allemaal gewone weerstandsberekeningen, dat lukt toch wel?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 8 juni 2008 11:58:31 schreef BenZ:
Ik neem aan dat je nog geen oplossing hebt (anders had je dat natuurlijk hier gemeld).Als die shuntweerstand bedoeld is als shunt van je DAQ-ingang en dus opgenomen is in een van de laadstroomdraden dan gaat er door die shunt maximaal 10 A.
Een kleinste, nog te realiseren, shuntweerstand van 0,1 Ohm levert dan maximaal 1 V. Dat is teveel voor je DAQ,
Uhm, 2x 0.1 Ohm parallel? 0.05 Ohm dus? 0.5V dus?
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
De TS meldde al dat het probleem ook zat in het feit van High sensing, de twee aansluitingen van de shunt staan op een hogere spanning.
Het kan door toepassing van een opamp, die uit dezelfde spanning gevoedt wordt en rail to rail ingangen heeft en ook een uitgang die tot massa kan, maar ik weet zo direct geen type. Schakelen als verschilversterkerconfiguratie. Je kan de versterkingsfactor of deelfactor dan zelf instellen.
Maxim heeft daar een proper ICtje voor: de MAX4172.Datasheet en kan met aanpassingen zelfs op hoge spanningen zijn meting verrichten: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3331
- - big bang - -
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
(link doet het bij mij niet)
Kun je die DAQ module niet gewoon een zwevende spanning aanbieden? Die RS485 bus is als het goed is al galvanisch gescheiden, dus dat zou geen probleem op mogen leveren.
Misschien is het meetcircuit intern ook al galvanisch gescheiden, zodat de ground aansluiting aan de meetzijde al zweeft, en dus gewoon aan een kant van de shuntweerstand gehangen mag worden. Ik weet niet of je 0-500mV of +-500mV kunt meten, maar in het laatste geval kun je de ground van de meetzijde aan de voeding hangen, en kun je met de verschillende kanalen ook nog meerdere shunts meten (als dat zinvol is).
Op 8 juni 2008 23:11:18 schreef big bang:
De TS meldde al dat het probleem ook zat in het feit van High sensing, de twee aansluitingen van de shunt staan op een hogere spanning.
Hoger dan wat? Als je de shunt in de min-leiding opneemt, ligt de batterijkant aan 0 volt (van het laadcircuit). De spanningsdeler parallel aan de shunt kan zo aan gesloten worden dat de hoogste spanning t.o.v. die 0 Volt niet hoger is dan 500 mV.
Dus wat is het probleem? Moet de shunt in de plusleiding en is de min van de batterij verbonden aan de 0 van het meetgedeelte? Dan resteert differentiaal meten. Dat kan die DAQ toch? Zo niet, een extra differentiaalversterker.
PS In de link staat aan het eind een ) en een ., die moeten weg.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik weet niet hoe je aan die 500mV komt, maar in de datasheet staat toch echt +-2.5V maximaal (+-15,50,100,500,2500mV). Er staat ook dat ie 6 differentiële kanalen heeft, en dat ze tot 35Vdc beschermd zijn. Lijkt me dus niet echt een probleem.
Misschien als de TS gewoon zelf de moeite had genomen om de datasheet even te lezen...
Hier vragen was waarschijnlijk gemakkelijker.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Misschien zit die shunt op de high side omdat het deel uitmaakt van een bestaand systeem, en waarover de 500mV beschikbaar staat voor ook nog een andere meting. Daar zou de TS uitsluitsel moeten over geven.
Anders kan het idd. gewoon in de massaleiding.
- - big bang - -
SparkyGSX
Ik zie het probleem niet hoor, volgens mij maakt het geen f*ck uit. Die ADAM module heeft differentiële ingangen tolerant zijn tot 35V. Gewoon aansluiten en meten, klaar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ehhh. Let even op dat als de daq een bereik van van 500mV zou hebben, je dus aan +/- 250mV zit, dus dat je 10A overeen moet komen met 250mV, en niet 500.
Voor shunt-metingen zijn de lage bereiken juist handig. Kleine shunt, weinig weerstand nodig, dus weinig verlies en weinig vermogen in de shunt.
Als je kunt calibreren zou ik gewoon de ingang van de daq over de kabel tussen de dynamo en de accu zetten. (of na de laad-regeling. Eventueel de langste kabel pakken...)
Vervolgens zet je hem op het grootste bereik, en kijk je of je wat krijgt. Net zo lang bereik verkleinen totdat je kunt uitrekenen dat ie net niet over het bereik heengaat.
big bang
Op 10 juni 2008 09:37:21 schreef SparkyGSX:
Ik zie het probleem niet hoor, volgens mij maakt het geen f*ck uit. Die ADAM module heeft differentiële ingangen tolerant zijn tot 35V. Gewoon aansluiten en meten, klaar.
Euh, dat zou kunnen hoor, ik ken die modules niet. En als dat differentiël werkt, geen probleem.
- - big bang - -
SparkyGSX
Nou ja, de datasheet van dat ding opzoeken was wel bijna een minuut werk.
De bereiken die ik eerder noemde, zijn allemaal in beide richtingen, dus ook 500mV positief.
http://taiwan.advantech.com.tw/unzipfunc/Unzip/1-1VZAWL/ADAM-4018_DS.p…
Over een kabel meten zou misschien wel kunnen, omdat het laagste bereik +-150mV is, dus je hebt maar 0.015 ohm nodig.
Op 10 juni 2008 19:34:50 schreef SparkyGSX:
Over een kabel meten zou misschien wel kunnen, omdat het laagste bereik +-150mV is, dus je hebt maar 0.015 ohm nodig.
Die 0.015 ohm, hoe denk je die te realiseren? Hoe kan je die meten; aan welke nauwkeurigheid denk je dan?
Het probleem is opgelost door een extra Adam 4018 module specifiek voor de shunt toe te passen. Het gaat fout zodra er meerdere kanalen op de 4018 worden aangesloten, waarbij een massa aanwezig is. Iedereen bedankt zijn commentaar.
SparkyGSX
@BenZ: zoals ik al zei, je gebruikt een van bestaande kabels als shunt weerstand. De weerstand van die kabel kun je niet nauwkeurig meten met een multimeter o.i.d., je zult het geheel waarschijnlijk moet kalibreren met een flinke stroom (bijvoorbeeld die 10A), met een goede stroommeter ertussen.
@khz: ik zie echt niet in waarom je een aparte module nodig hebt, tenzij alle differentiële kanalen al in gebruik waren.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik weet het, het is een OUDE KOE!
Maar ik heb hier dezelfde modules ADAM 4018 liggen en nog wat toe te voegen voor diegene die ook hier tegen aan lopen.
Helaas staat er echt nergens in de spec wat de "normale" common mode spanning is waarbij de boel nog binnen spec is. Dus de opmerking van SparkyGSX was dat genoeg docs binnen een minuut vindbaar zijn: maar helaas het staat er gewoon niet in.
Ik gebruik die nu met een common mode spanning van ca 3V en lijken zo op het oog wel netjes te werken zoals het hoort.
Alleen ik heb een probleem hoe ik die dingen in modbus mode moet zetten. Er is een tool voor om het ding te lezen (ADAM/APAX) maar geen mogelijkheid om die module in modbus mode te krijgen, alleen het advantech protocol.
Of misschien dat ie het automatisch herkend? -edit- => Nee dus, het ding support dus alleen het ADAM ASCII prototol, geen modbus dus. Dus helaas ik kieper het ding maar weer in de hoek.
SparkyGSX
De datasheet waar ik destijds naar linkte is nu niet meer beschikbaar, wellicht stond het daar wel in. Wat nu op de site van advantech staat, is dat het differentiële ingangen zijn en beveiligd tot 35V, dus je kunt het sowieso veilig proberen.