hoi,
ik heb een sony ev dt1, die zodra er belasting aan hangt gaat deze hikken. met een goede voeding gaat de tv aan, dus de tv zelf is goed.
zonder belasting hikt de voeding niet.
de bekende condensators die gaan lekken zijn al vervangen.
ik zoek me suf, maar ik krijg het niet gevonden.
in de bijlage ook een schema.
iemand een idee
gr
rob
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt wel alle elco's vervangen? dus niet alleen die slecht lijken? en ook vervangen voor low esr elco's? geen gewone elco's.
hoi,
natuurlijk low ESR gebruikt.
de volgende condensators zijn vervangen,
745,766,732,741,758,744,743
ik heb al vaker deze voedingen gerepareerd, meestal na vervangen van de condensators, en soms de BUZ60, dan doen ze het weer.
Low ESR is voor deze voedingen niet zo van belang maar altijd beter natuurlijk ! Check de rest ook ff…
testman
ik denk ook dat een kleine elco in het regelcircuit hier de problemen geeft, die heb je er niet bij staan.
Ik gok op C 748, 749 en 750
[Bericht gewijzigd door harry64 op (11%)]
alle condensators zijn vervangen, op c740 na.
de diode`s in het lijstje van OXO meten geen sluiting.
verder heb ik alle diode`s gemeten , geen sluiting kunnen ontdekken.
op deze voeding kun je 12-24v aansluiten, dat heb ik geprobeerd en dan wordt Q735 loeiheet.
maar als ik Q735 (BUZ73A) meet, is deze niet kortgesloten.
iemand nog enig idee,
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 14 februari 2024 13:35:51 schreef daltonagf:
alle condensators zijn vervangen, op c740 na.
de diode`s in het lijstje van OXO meten geen sluiting.
verder heb ik alle diode`s gemeten, geen sluiting kunnen ontdekken.op deze voeding kun je 12-24v aansluiten, dat heb ik geprobeerd en dan wordt Q735 loeiheet.
maar als ik Q735 (BUZ73A) meet, is deze niet kortgesloten.iemand nog enig idee,
Als hij wel kortgesloten was zou hij NIET warm worden. 
Onverstandig om zomaar van buitenaf een voedingsspanning ergens te injecteren/aan te sluiten.
De sony heeft een originele aansluiting voor 12/24 volt, die heb ik gebruikt.
Nu is de vraag, of de BUZ73A ondanks dat ik met mijn multimeter geen sluiting meet, dan toch misschien defect is?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 14 februari 2024 15:29:15 schreef daltonagf:
De sony heeft een originele aansluiting voor 12/24 volt, die heb ik gebruikt.
Als er een 12/24v DC keuze switch op zit, stond die dan in de goede stand?
Echt raar,
Helemaal niet raar als je onderdelen met de natte vinger vervangt.
Fouten spoor je hier best op aan de hand van live metingen met de scoop.
Zo zal een diode best wel goed zijn volgens je multimeter maar kan ze bij Ur40V toch doorslaan.
Zo zal je BUZ73A goed zijn volgens multimeter testmethode maar weet je niet waarom en of hij terecht heet loopt.
Misschien is je controller defect... vervangen maar?
Had ooit een hikkende crt waar diagnose met scoop defecte controller tda4605 aanwees.
Fonkelnieuwe rechtstreeks uit gesloten blister erin.
Nog steeds hikkende voeding.
Nieuwe diagnose met scoop wijst opnieuw op defecte controller...huh
Wederom een nieuwe controller erin... klaar... voeding hersteld.
Dit was een crt die nooit meer had gespeeld als er met de natte vinger was hersteld, er enkel een multimeter was gebruikt ... of men niet wist waar men mee bezig was
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
testman
lijkt me dat de 230V voeding ook een spanning maakt die uiteindelijk door de 24V ingang gemaakt word. daar zit sluiting in waardoor die fet oranje aanloopt. de 230V voeding gaat gewoon hikken maar de 24V voeding dus niet. zoek het rond dat deel waar de fet heet word, wrs zit achter die HF trafo sluiting ergens in.
hoi, ik heb de fet eruit gehaald, nu gaat de tv aan. niet alles werkt, maar hij hikt nu niet.
als ik nu meet op de print, waar de fet hoort te zitten meet ik:
Gate 3,2 volt
Drain 40.4 volt
Source 0.0v
ik denk dat de fet kapot is.
maartenbakker
Golden Member
Dat is niet te zeggen. Staat er op de gate een wisselspanning? Heeft je meter ook een frequentiestand toevallig?
Op de gate staat geen wisselspanning.
Frequentie op de gate is 88,48 khz.
Drain en source is de frequentie 0
De gate kan je alleen met een scoop goed meten. Dan kan je zien wat de dc component en de wisselspanning component is. Gezien de schakeling rond de stuurtor van de FET zou dat een pulsje van af nul moeten zijn.
Die tor kan defect zijn, maar ook het aansturende IC of de trafo die door de FET aangestuurd wordt kan windingsluiting hebben enz. Zonder scoop kan je dat niet meten.
Dan wordt het transistors, FET, diodes en stuur chip vervangen. Wordt je FET dan nog steeds heet, dan alles achter de trafo vervangen. Werkt dat ook niet, is hoogstwaarschijnlijk je trafo kaduuk.