Normale netspanningstrafo geschikt voor 20KHz (tbv testen Chinese Hoogspanningscascade)?

Hallo,

Ik ben van plan een Chinese 10X hoogspanningscascade (Fig 01) te testen voor een performance tot ca. 1.2 KV ingangsspanning, resulterend in ca 12 KV Uitgangsspanning.

Deze cascade is tzt bestemd als vervanger voor een 9 voudige PHILIPS Cascade voor de EHT van een PHILIPS Scope PM3264, zie thread:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/164475

Ik heb de Chinese Cascade al technisch goed bevonden door voor laagspanning door deze als volgt te testen:

(32.31 V~ in, frequentie gevarieerd van 100 Hz - tot 1MHz max), Sinus.
Sinus Generator: Rohde & Schwarz SRB BN40851: (1 Hz - 1 MHz), max 30V @ 600 Ohm, Pout max 1.5W, zie specs Bijlage 05).

De cascade blijkt het best te werken in het gebied 20 KHz - 450 KHz, en "vermenigvuldigt" dan volgens de theorie met max. een factor 10 en levert 475 V DC max bij 600 KHz.

Bij 10 KHz -> 100 KHz wordt de 32.31V AC (= 44.32V DC) "omhoog getransformeerd" variërend van 386 -> 430V DC, zie Figuren 02 - 04.

Plan

1)
Ik wil nu deze Chinese cascade gaan testen voor zijn beoogde "operationale regime" in de PM3264 scoop.
(Hier is de ingangsspanning van de EHT cascade 1.5 KVolts bij 20 KHz (sinus)).

EHT uitgangsvoltage : Ca. 14 KVolts.

Philips gebruikte een 9 voudige cascade;

Deze 10X Chinese cascade is dus ook geschikt door bij stap 9, af te takken (rode uitgangsdraad nu verbonden met stap 10X);
Deze cascade werkt ook optimaal bij geplande de 20 Kz sinus inverter frequentie in deze Philips scoop.

2)
Ik had nu gedacht de max 30V 20 KHz uitgangsspanning van de R&S Sinusgenerator, te boosten met een "omgedraaide" nettrafo 6 V Primair / 240 V secondair

Mijn vragen:

Denken jullie dat een gewone 50 Hz nettrafo hiervoor geschikt is :

A) Werkt deze nog enigszins efficiënt bij een frequentie van 20 KHz ?
B) Is er een grote kans dat hij doorslaat door de hoge secondaire spanning?.

NB Het betreft een "Duitse Qualiteitstrafo" (dubbel geisoleerd) en geïmpregneerd in Epoxy.

0-240V 50 Hz Primaire Wikkeling: 5.2A
0-6V Secondaire Wikkeling : 4.2 A
Max. Vermogen Trafo: 75 VA

NB
Ik gebruik een commerciële (max 40KV) HoogspanningsProbe (verzwakking 1000 x) om de hoogspanning te meten icm met mijn "Universeel meter" (UNI-T 161E).
Deze HV probe heeft uitgangspluggen die gewoon in de Common en V ingangen van de DMM passen (plus een extra aardklem). Alles heel goed geïsoleerd.
Ik heb de probe getest op de 230V netspanning en hij werkt zoals verwacht (Actuele Volts wordt mV op de meter).

Graag jullie adviezen! Op- en aanmerkingen mbt dit plan?

05 rs_SRB-eng_deu2. Specs.pdf

Op zondag 18 februari 2024 16:05:30 schreef redguuz:
Hallo,

2)
Ik had nu gedacht de max 30V 20 KHz uitgangsspanning van de R&S Sinusgenerator, te boosten met een "omgedraaide" nettrafo 6 V Primair / 240 V secondair

Mijn vragen:

Denken jullie dat een gewone 50 Hz nettrafo hiervoor geschikt is :

A) Werkt deze nog enigszins efficiënt bij een frequentie van 20 KHz ?
B) Is er een grote kans dat hij doorslaat door de hoge secondaire spanning?.

een klassieke nettransformator gaat echt niet veel meer doen op 20kHz, behalve wat warm worden. Secundair is er geen gevaar, het is toch gemaakt voor die 240 V (die er niet gaat uitkomen :-) ).

probeer het gewoon...

Is er een grote kans dat hij doorslaat door de hoge secondaire spanning

? Omdat je de trafo omgekeerd gaat gebruiken weet ik nu even niet wat je bedoelt met secundair. Maar veel maakt dat niet als je de spanning van een wikkeling een stuk hoger maakt dan waar hij voor bedoelt is gaat de kern in verzadiging voor eigenlijk elke wikkeling die op de trafo ligt.

Maar ook als de spanning op bv de laagspanningswikkeling de kern nog doet verzadigen dan doet de hoogte van 240V wikkelingen dat bij bv 260V al wel.

NB Het betreft een "Duitse Qualiteitstrafo" (dubbel geisoleerd) en geïmpregneerd in Epoxy.

Die zal dan iets minder snel in verzadiging gaan met het verhogen van de spanning. Maar als de spanning maar hoog genoeg is gebeurt dat wel.

Verzadiging merk je door als je de spanning in stapjes hoger maakt de stroom ineens veel harder stijgt, de trafo zal daar niet zo snel van de defect gaan het kan wel wat meer stroom hebben voor een korte tijd.

Hoi Kris,

Was ik al bang voor!

Zou ik dit wel met een uitgangstrafo van een Buizentrap kunnen doen?

Doe zou toch van 20 Hz tot 20 KHz moeten kunnen?

Een uitgangstrafo zal het prima doen. Een gewone nettrafo zal relatief veel ijzerverliezen geven dus veel spanningsval. Ik denk dat je daar de beste kans maakt met een C-kern trafo of een ringkerntrafo.

Maak de frequentie nog wat hoger en je kan een trafo uit een gesloopte pc voeding gebruiken. Je kan kiezen tussen de 5V of 12V wikkeling. Als je sinus gaat voeden heb je geen feedback schakeling nodig. Met een TV ccfl trafo heb je mss al voldoende zonder cascade.

[Bericht gewijzigd door jerome op (13%)]

? Omdat je de trafo omgekeerd gaat gebruiken weet ik nu even niet wat je bedoelt met secundair. Maar veel maakt dat niet als je de spanning van een wikkeling een stuk hoger maakt dan waar hij voor bedoelt is gaat de kern in verzadiging voor eigenlijk elke wikkeling die op de trafo ligt.

Maar ook als de spanning op bv de laagspanningswikkeling de kern nog doet verzadigen dan doet de hoogte van 240V wikkelingen dat bij bv 260V al wel.

Hoi Ben,

Bedankt voor de reaktie

1) ik had bedacht om de 6V ~ (die gewoonlijk de secundaire is), als primaire te gebruiken, dus aan te sluiten op de (max 30V) uitgang (60 Ohm of 600 Ohm uitgang) van de R&S Sinusgenerator.

Als ik 6V @ 50 Hz zou leveren aan de 6V~" primaire". verwacht ik dan 240V~ 50 Hz in de 240V ~ Secundaire wikkeling (die normaal de Primaire is).

3) Het afgenomen vermogen aan de secundaire is uiterst laag, dus ik snap niet hoe die 75VA trafo ooit in verzadiging gaat (als ik hem eerst op 50 Hz bedrijf).

Dan zou er toch voor 6V~ in, 240V ~ uit moeten komen?

4) Maar, nu verhoog ik de frequentie van 50 Hz naar 20 KHz

A) Gaat het blikpakket daardoor in verzadiging?

en/of

B) is de impedantie van de wikkelingen (primair en/of secundair) veel te hoog bij die frequentie?

5)
Indien de vragen van 4) allebei positief:

Dan kan mijn plan dus niet werken.

Alternatief:

Zou ik misschien een mini ferriet trafootje van een geschakelde voeding kunnen toepassen om de beoogde 30V AC @ 20KHz -> 1200V @ 20 KHz op te transformeren ??

(Dat moet dan wel de beoogde factor 5 wikkelverhouding hebben dan).

PS
Ik bedenk me nu opeens dat ik ooit zo'n trafootje in een grote ferrietkern gewikkeld heb, tbv de het genereren van 500 V uit 12V DC in een Thyristor ontsteking ;
Er werd een grote condendator opgeladen tot 500V DC , die met een thyristor over een hoospanningsbobine onladen werd DE secundaire van die bobine ging naar de bougie's. (een sterke, edoch korte vonk van zo'n 40 KV). Dit was meteen het nadeel van de Thyristorontsteking

Je ziet het:

Het wordt tijd dat ik me in de theorie van Lijntrafo's van ouderwetse KTV's ga verdiepen!

Dan zou er toch voor 6V~ in, 240V ~ uit moeten komen?

4) Maar, nu verhoog ik de frequentie van 50 Hz naar 20 KHz

A) Gaat het blikpakket daardoor in verzadiging?

nee het blikpakket gaat niet in verzadiging omdat je de frequentie verhoogt. Bij gelijkblijvende spanning gaat de verzadigingsgraad zelfs naar beneden.
waar je meer last van hebt bij frequenties waar een trafo niet voor gemaakt is zijn de verliezen door wervelstromen, ijzerverliezen, foucaultstromen, eddycurrents. (allemaal hetzelfde in andere talen om googlen makkelijk te maken..)

Op zondag 18 februari 2024 16:33:04 schreef redguuz:
,

Was ik al bang voor!

Zou ik dit wel met een uitgangstrafo van een Buizentrap kunnen doen?

Doe zou toch van 20 Hz tot 20 KHz moeten kunnen?

die gaat het alvast beter doen, de meeste zijn niet gemaakt voor 20kHZ, maar moet het echt 20kHZ zijn?

Op zondag 18 februari 2024 17:03:10 schreef redguuz:
[...]

Het wordt tijd dat ik me in de theorie van Lijntrafo's van ouderwetse KTV's ga verdiepen!

de juiste ferriet is zowat het beste kernmateriaal bij 20 kHZ, die uit de tht van een crt-tv zijn uitermate geschikt.

Het afgenomen vermogen aan de secundaire is uiterst laag, dus ik snap niet hoe die 75VA trafo ooit in verzadiging gaat (als ik hem eerst op 50 Hz bedrijf).

De verzadiging heeft niets te maken met de stroom maar met de hoogte van de spanning. Hoedat precies werkt kan ik je ook niet vertellen.

EEn paar maanden gelden een hele berg met onbekende trafo uitgemeten. Eerst de trafo met een DMM ohm uitmeten om de wikkelingen te kunnen onderscheiden en om een eerst indruk te krijgen van wat de primaire wikkeling zou kunnen zijn. Veeltrafo hebben bv 2x 110V maar geen 230V wikkelingen.
Dan met een variac vanaf 0v steeds in stapje omhoog en de stroom meter in de gaten houden. Als ik dan op 120V zit en ga omhoog zie ik soms de stroom meter een stuk meer omhoog gaan dan in de stapjes ervoor dan weet je al dat dit geen 230V is maar tot max 120V kan. Op dat moment is de trafo verder onbelast maar gaat toch in verzadiging.

Ik kan bv op 120V op 50mA zitten dan op 130V al op 150mA en op 140V op 500mA aan stroom. En die 500mA is dan al meer als de hele trafo normaal aan stroom mag hebben. Daar zie je dus duidelijk aan dat je in verzadiging bent gegaan.

Maar andersom op een 6V wikkeling zal je bij 9V toch al in verzadiging gaan.

Maar je kan het wel gewoon proberen als je dat doet via je functie generator die zal die stroom toch kunnen leveren en je trafo kan tot 4A dus die kan je verder ook niet kapot maken.Sommige trafo hebben wat meer ruimte dan een andere.

Maar kan je niet beter meerdere trafo gebruiken en dan de 230V wikkelingen in serie zetten?

Vreemde vraag misschien: Waarom zet je hem niet gelijk in de scoop?
(als het ding voor 14kV bedoeld is zal het heus wel werken met die paar onderdelen)

Om zuiver met 15kV te testen zijn deze ook handig: https://nl.aliexpress.com/item/1005005943509164.html

1)

Hi Arco,

Pure nieuwsgierigheid (net zoiets als, als 10 jarige, een wekker (gewonnen op de kermis) uit mekaar halen om te zien hoe het werkt ).
Weer terug in elkaar zetten was dan wel lastiger.

Mijn PHILIPS PM3264 scoop werkt gewoon goed. Ik wil hem niet onnodig vernielen.
(De brakke EHT cascade is al 4 jaar geleden vervangen door een nieuwe originele (door de vorige eigenaar) en de andere bekende "pijnpunten" (RIFA Rookbom C1801 in SPS en het eveneens rokend Netfilter zijn door mij ook al vervangen, cq het laatste was ook al 2 jaar geleden spontaan kapot gegaan). "They all do that, sir" .

(Wel liggen er nog 7 nieuwe elco's (voor de voeding plus de Z-amplifier) klaar, want hier zitten gedeeltelijk consumenten elkootjes die nu wel erg oud zijn).
(en Nee, ik laat de speciale PHILIPS professionele "solid state" elko's, die ook goedgekeurd waren, voor de Ariane, gewoon zitten.

Bedankt voor de ALI link.

Ik ga dat Ferriet trafootje bestellen, maar het is (denk ik) voor mijn Trafo verhouding (30V -> 1500 V @ 20 KHz ), niet helemaal geschikt.
(Maar ik kan natuurlijk heel gemakkelijk de uitgangsspanning van mijn signaalgenerator met een factor 10 verlagen, om zo in het goede bereik te komen.

2)
Hoi Ben Leentje,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord (mooi om die ervaring te leren).
Het in serie zetten van 5 primaire windingen van trafo's is zeker een oplossing, maar helaas heb ik geen 5 trafo's.
(Ik heb net 1 trafo (met heel veel sec. aftakkingen gekocht), omdat ik die toch voor een ander hobbyproject kan gebruiken).

3)
Hi Kris van Damme,

Ik had al een vermoeden dat wervelstromen in het blikpakket ook een issue zouden kunnen zijn.
Ferrieten zijn daarin veel beter, vandaar dat die voor lijntrafo's in bv KTV's werden gebruikt en nu in de huidige SPS.

En ja, het moet 20 KHz zijn want die PHILIPS PM3264 SPS werkt op 20 KHZ.
En die multiplier werkt pas goed vanaf zo'n 10 KHz, zoals hij moet, zie mijn metingen.

Maar ze zou waarschijnlijk ook zo'n generator van Arco kunnen gebruiken, in de scope als de EHT cascade weer kapot gaat.

Bedankt voor al jullie moeite!

Op zondag 18 februari 2024 18:22:30 schreef redguuz:
1)

ijnlijk ook zo'n generator van Arco kunnen gebruiken, in de scope als de EHT cascade weer kapot gaat.

grappig, die generator, ik heb er de overgrootvader nog van, ( ooit gemaakt door Kemo, nu dus ome Ali..)

Houd er rekening mee dat als je china cascade grotere condensators heeft je HS trafo veel meer (opstart) stroom in je cascade gaat proppen. In mijn simulatie ging die van 800µA naar 1.6mA. Had ik wel wat overdreven door de 220pF te vervangen voor 2.2nF.

Het kan zijn dat de Philips voedingstrafo dat niet leuk vindt. :P

@ Harry.

Had ik al rekening mee gehouden.
Ik heb een cascade met 270 pF 15KV condensatoren genomen.

Zijn qua capaciteit bijna hetzelfde als de originele 220 pF 5 KV.

Reden om de duurtest te doen, was twijfels aan de kwaliteit van de Chinese Hoogspanningsdioden en hoogspanningscondensatoren, die sommige mensen op dit forum hebben.

Ikzelf ben ervan overtuigd dat
- als je een goed potting materiaal gebruikt, bij voorkeur een 2 componenten, addition curing silicone gel, je nooit doorslag krijgt.

PHILIPS heeft dit spul notabene zelf (Dow Corning Sylgard 3140) in de HT doubler op de FOCUS print gebruikt (en die gaat nooit stuk)
Ik heb zelf ooit met dit materiaal gewerkt en het is fascinerend spul, maar was blijkbaar te duur voor PHILIPS.
Als je PolyUrethane gebruikt weet je dat het na 10 jaar vergaan is.

@ Kris,

Ik zie dat KEMO nog een schrikdraad module levert die 1000V 1 Hz pulsen levert (bedoeld tegen steenmarters e.d.)

Zou daar ook zo'n bobinetje ( 12V -> 1000V in zitten?
(dat zou ik dan even kunnen "lenen" voor deze duurtest.

Overigens ga ik ook een "omgekeerde" Balans audiotrafo (voor 2 X KT88) proberen, om zo'n 10V 20 KHZ AC omhoog te transformeren naar zo'n 750 V, en dat dan aan de cascade aan te bieden.

Ik zou die cascade natuurlijk meteen in de scope kunnen hangen, zoals jij ook gedaan hebt, maar de PM3264 werkt nu goed.
Ik wil hem niet onnodig beschadigen en "Just Curious" .

Toen ik een paar jaar geleden in Berlijn was, was er een marktje voor de TU, waar iemand supermagneten verkocht; Ook fascinerend spul!

Op maandag 19 februari 2024 09:52:06 schreef redguuz:

Ikzelf ben ervan overtuigd dat
- als je een goed potting materiaal gebruikt, bij voorkeur een 2 componenten, addition curing silicone gel, je nooit doorslag krijgt.

wees maar niet te overtuigd. Uiteraard speelt de kwaliteit van het potting materiaal een zekere rol, maar vooral: IS het DC of AC ? en ook hoe goed is de impregnatie van de potting. luchtbellen zijn uit den boze..

Hi Kris.

Vacuüm impregneren is inderdaad wel een must.

En je moet materiaal hebben speciaal voor deze toepassing (zeer hoge zuiverheid, niet een knutsel product.
Dow Corning en Shin Etsu zijn de marktleaders voor dit soort materiaal.
Ook heeft deze siliconengel een zeer grote hechtkracht.
Er is dus een zeer kleine kans op microspleetjes.

Ik zou zeggen dat de de 43 jaar lange duurtest van Dow Corning 3140 (toegepast op de UNIT-7 Focus print in deze scope) ons idd meer vertrouwen geeft dan het bewezen falen van PolyUrethane na zo'n 10 jaar.

(Al na 8 jaar vielen de nooit gebruikte, nieuwe PolyUrethane zolen van mijn veiligheidsschoenen spontaan uit elkaar.

(Polyurethane was dus OK voor die EHT transfomer in die KT6 Philips KTV, die maar max. 10 jaar mee hoefde te gaan).

@benleentje: verzadiging is niet afhankelijk van de spanning, maar de integraal van de spanning in de tijd. Als je de frequentie verhoogt, kun je de spanning ook proportioneel verhogen. Als je de transformator gaat belasten, gaan de kern juist minder in verzadiging, omdat de stroom door de secundaire wikkeling en tegengesteld magnetisch veld produceert, waardoor de totale flux in de kern afneemt.

@Kris van Damme: ijzerverliezen zijn meer dan alleen wervelstroom verliezen, daar horen ook de hysterese en magnetostrictie verliezen bij. Al deze factoren maken natuurlijk dat een 50Hz transformator niet optimaal werkt op een hogere frequentie.

@TS: Een oud-collega van me zei bij experimenten nogal eens "this will work, or be on fire, either is acceptable".

Wat houd je tegen om het te proberen? Ik denk dat je in het ergste geval die transformator sloopt.

Op maandag 19 februari 2024 12:42:42 schreef SparkyGSX:
@benleentje: verzadiging is niet afhankelijk van de spanning, maar de integraal van de spanning in de tijd. Als je de frequentie verhoogt, kun je de spanning ook proportioneel verhogen. Als je de transformator gaat belasten, gaan de kern juist minder in verzadiging, omdat de stroom door de secundaire wikkeling en tegengesteld magnetisch veld produceert, waardoor de totale flux in de kern afneemt.

Dikke tekst wringt een beetje.
Door de hogere primaire stroom treedt er spanningsval op over de inwendige weerstand van de primaire wikkeling. Daardoor blijft er minder spanning over voor de magnetisatiestroom, die dus lager wordt.

Op maandag 19 februari 2024 12:42:42 schreef SparkyGSX:

Ik schreef al dat ik ook niet precies weet hoe het werkt en dat als je onbekende trafo gaat uitmeten en je de spanning te hoog maakt je aan de ampère meter kan zien op welk punt je in verzadiging gaat. Normaal gebruik je een trafo ook op 50Hz en dan klopt je gevonden spanningen wel.

Wel goed dat je me erop wijst dat het op andere en hogere frequentie je ook meer spanning erop kan zetten.

Hi,

Even nog een terugmelding van mijn experimenten:

1)
Het was wel degelijk mogelijk om 33V @ ca 20 KHz uit een Rohde en Schwarz (Buizen) Sinus Generator "omhoog te transformeren" met een gewone Net trafo ( 240V -> 18V) .

Ik kon bv een Sinus van 33.22 V (13.91 KHz) omhoog transformeren naar 535V AC.

2) Zie Fig. 00 voor de betreffende Trafo en Fig. 01 voor de frquentieresponse van deze trafo.
Zelfs bij 60 KHz kan deze nog 32 V AC uit de R&S (nl. een factor 3) omhoog transformeren.

3) Vervolgens heb ik deze opstelling gebruikt om 2 verschillende Chinese HV cascades te testen (NB nog niet op hun volle spec).

A) een 24X cascade (Fig 04)
B) een 10X cascade

Ik heb het (met de nettrafo omhoog getransformeerde signaal) van 450 - 510 V AC gebruikt als inputsignaal voor de twee cascaden.

4) Resultaten:

A) de 24X cascade werkte optimaal bij 12.4 KHz
en 511V AC van de nettrafo werd geboost tot 12.363 KV DC !
Inderdaad een factor 24X.

B) de 10X cascade werkte optimaal bij 6.22 KHz,
en 454 V AC van de nettrafo werd geboost tot 1. 320 KV
Dit is slechts een factor 3, ipv 10X.

De slechte performance van de 10X cascade, begrijp ik (nog) niet.

5) Volgende testen

Ik ga, zoals geadviseerd, een ferriet transformertje 12V ~ -> 15 KV (@20 KHz) gebruiken, om te zien of ik de max. 33V (20 KHz) Sinus uit mijn R&S omhoog kan transformeren tot 1500V AC, 20KHz.

(1.5 KV @ 20 KHz is nl de ingangsspanning in de PHILIPS 9X cascade in de PHILIPS PM3264 scoop.
Daar genereert de PHILIPS 9X cascade ca. 14 KV DC

Als dit werkt ga ik de betreffende, goed werkende cascade aan een lange termijn duurtest onderwerpen.
Ik ben benieuwd hoe die Chinese Cascade het dan op langere termijn zal volhouden.

Bedankt voor jullie adviezen!

Op zondag 18 februari 2024 16:51:44 schreef jerome:
Maak de frequentie nog wat hoger en je kan een trafo uit een gesloopte pc voeding gebruiken. Je kan kiezen tussen de 5V of 12V wikkeling. Als je sinus gaat voeden heb je geen feedback schakeling nodig. Met een TV ccfl trafo heb je mss al voldoende zonder cascade.

Dit idee gaat waarschijnlijk niet werken. De trafo's uit pc voedingen transformeren de spanning niet naar een waarde die je zou verwachten. De wikkelverhoudingen kloppen op het eerste gezicht ook niet met de spanningen die je wil omzetten. Als je uitgaat van 325 V (=230√2) V aan de primaire zijde en 5 volt aan de secundaire zijde en je gaat de wikkelverhouding tellen klopt het niet. Sloop er maar eens een uit elkaar en ga gewoon maar eens wikkelingen tellen. De verhouding van de secundaire wikkelingen (de 5 en 12 volt dus) kloppen onderling overigens wel. De wikkelverhouding van primair naar secundair is kleiner dan je kunt verwachten op grond van de trafo berekenings formule: Up ÷Us = Np ÷Ns

Uiteraard is hier een reden voor. Ten eerste is aangevoerde spanning alles behalve een sinus. Het is eerder een blok of beter een puls waarvan de lengte geregeld wordt. Dat is immers het pwm principe. Daarmee wordt in feite een hoeveelheid energie in de trafo gestopt. Aan de uitgang komt die puls er weer uit. Die puls wordt dan met een enkele diode gelijk gericht en in een condensator geladen. Het resultaat is een uitgangsgelijkspanning die een stuk hoger is dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Daarom is de wikkelverhouding van primair naar secundair weer lager zodat je uiteindelijk goed uitkomt. Het is allemaal exact uit te rekenen. Maar dat is best een klus. Er spelen erg veel factoren in rol in deze. Dan moet je denken aan de frequentie, duty cycle, de verliezen enz. Allemaal door het niet sinusvormig zijn van de ingangsspanning.

Zie ook: https://www.elcircuit.com/2019/06/how-to-calculate-smps-transformer.ht…

Daarom is de wikkelverhouding van primair naar secundair weer lager zodat je uiteindelijk goed uitkomt.

Vergeet de feedback niet ;).

IK vind dit wel een leuk en leerzaam topic en bovenstaande van Ex-fietser had ik wel eens gehoord maar wel weer mooi uigelegd

Ik vind het ook leuk als men en ik ook wel eens ongelijk heeft en dat een trafo op 12,5kHz prima werkt en ook nog eens met hoger spanningen.

De slechte performance van de 10X cascade, begrijp ik (nog) niet.

Ik denk even hardop.
trafo belasting te hoog van je buizen generator?
Condensator piekstromen te hoog?
Toch meer lekstroom ergens?

Hartelijk dank voor alle feedback/suggesties!

Maar ik wil een misverstand rechtzetten.
Ik wil nl geen trafo uit een schakelende 220V /12 voeding gebruiken, maar een van de volgende 2 "EHT" (Extremely High Tension) trafootjes:

* Specificatie trafootje A (bijlage 1,2)

- Ingangsspanning 6, 110V of 220V~
- Uitgangsspanning 10 KV
- Frequentie : High frequency" (Niet gespecificeerd)

* Specificatie trafootje B (bijlage 3, 4)

- Ingangsspanning 12V~
- Uitgangsspanning 15 KV
- Frequentie: niet gespecificeerd

Deze trafootjes hebben geen tegenkoppel winding (het zijn enkel kleine bobinetjes, zoals op de brommer, vroegu, maar met een veel lager vermogen).

* Vereisten voor PHILIPS 9X Cascade (EHT Unit) in de PHILIPS PM3264 scope:

- Ingaande Voltage: 15KV (factor 10 lager!)
- Frequentie: 20 KHz
- Vorm: SINUS

* Eigenschappen Rohde & Schwarz SRB BN40851 RC Sinusgenerator:

- Uitgangsvorm: SINUS
- Frequentie: 1 Hz - 1MHz (in decades en continu in te stellen)
- Uitgangsvoltage: 30V (@ 50, 60, 75, 600 Ohm) (in decades en continu in te stellen

- Max. vermogen : 1.5 W

Het nu moet volgens mij mogelijk zijn, om de R&S SINUS generator zodanig in te stellen dat (onder belasting van een 10X Cascade) de uitgangsspanning 1500V bij 20 KHz is, net zoals het ook uit de PHILIPS lijn trafo komt.

Dan kan ik verschillende 10X cascades aan een duurtest onderwerpen, om te zien of ze eventueel als vervanger voor de PHILIPS 9X cascade gebruikt kunnen worden.

Maar de tijd zal het leren!

Het zal nl. even duren voordat die bobinetjes uit China, hier zijn.

(ik heb ze in NL (nog) niet kunnen lokaliseren, dus als iemand nog een suggestie heeft, hou ik me aanbevolen.

Houd er wel rekening mee dat die goedkope trafo's niet voor continugebruik bedoeld zijn (ze hebben een duty-cycle, anders worden ze te heet)
De zwaardere zijn dat wel, en ook ingegoten: https://nl.aliexpress.com/item/1005005939512765.html