De scoop heeft had meerdere 'kuren'. I.i.g. was de cascade aan het sproeien. Deze heb ik opengewerkt met de hotair en de condensatoren vervangen omdat 1 der condensatoren aan het 'tikken' was. Vrder blijkt dat de isolatie van het huisje te dun is t.a.v. de grafietlaag die er op zit.

De voeding zelf had aardig wat rimpel op de voedingslijnen. Daar heb ik alle elco's en de twee 2u2 c's van de + en - 60 volt vervangen. Enige elco's die ik nog moet vervangen zijn die in de net-gelijkrichter. De voeding geeft een 50 Hz rimpel die je ook terug ziet in de trace.

Voor de cascade ga ik een nieuw huisje printen dat beter isoleert. Enige wat mee gaat uit de oude cascade behuizing is de aansluiting van de anode. Deze krijgt dikkere wanden van 4 'a 5 mm PETG rondom, boven en onder. De 14 KV uitgang zelfs nog wat meer als het even kan. Daarvan wil ik i.i.g. de 10 MΩ weerstand zoveel mogelijk opsluiten in de PETG. Daar ik geen geleidende carbonverf heb ben ik van plan de buitenkant in de alufolie te verpakken.
Tot zover even operatie PMN3264. Ik ben (nu nog :P )erg blij met de scoop.

Is zo'n ding een beetje te doen? Ik wil de pm3311 ooit nog doen of laten doen (Ben bang dat ik er nooit tijd voor ga hebben)

Maar vind dat samen met de 3310 de mooiste meetapparatuur ooit gemaakt. De hybride van digitaal naar analoog, Al die kleine displays erbij...
Geweldig; als meetapparatuur wil ik hem nooit gebruiken, maar alleen als bezienswaardigheid. Als hij IETS kan laten zien Ben ik Al blij...

Maar wordt beetje huiverig als ik kijk hoe deze opgebouwd is..

Mijn PM3243 is best een doolhof van printjes, componentjes en draden, ik zou er bang voor zijn als er ook nog eens een bak displaytjes, lampjes en vroege digitale logica bij komt. Anderzijds vond ik de plaatjes die ik van de PM3311 vond (https://www.amplifier.cd/Test_Equipment/other/PM3311.html) nog wel redelijk overzichtelijk lijken, het is alleen heel erg veel. Schijn kan bedriegen, maar toch... Is hij stuk? Op basis van de specs lijkt het me eigenlijk best nog wel een bruikbaar apparaat. Met een service manual kan je misschien nog wel ergens komen.

@Harry64: Wat zien we op die scoop in je plaatje eigenlijk? Dat is niet de PM3264 waar je het over hebt.

PS Er is ook een reparatiebericht te vinden van iemand die een probleem had met (snel gelezen) de X-versterking, misschien helpt het?

Dat plaatje op de Dynatek is de +/- 25 KHz sinus die de cascade in gaat. De Dynatek staat op 50 volt per divisie met een 1:100 probe.

Misschien een domme vraag (ik weet weinig van cascades): zijn die bibberingen normaal?

Die bibbers komen uit de voeding. Als ik het goed begrepen heb zijn die van de regellus. Behalve de 1,5 KV voor de cascade levert de trafo ook direct de + en - 6, 12 en 60 volt. Totale vermogen is 50 Watt volgens de servicedoc.

Zonder belasting draaien vindt hij niet fijn, dan gaat ie piepen. Ik ben er nog niet uit wat de totale ampèrages per voedingsrail zijn. Ook de straalstroom van de CRT is mij nog onbekend.

Zou ik voor de CRT uitgaan van 1 mA, zoals bij de oude KTV's, dan is het verbruik van de buis i.i.g. 14 Watt van de 50.

De PM3311 heb ik ook, heel mooie scoop (ik gebruik hem nooit, maar hij doet 't prima en is mooi als kunstobject... :) )
Deed het ook niet toen ik hem kocht, zat een ic pootje dubbelgevouwen...

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm3311-1.jpg

Het is inderdaad een prachtig ding. ik zou hem gewoon gebruiken. :)

Maar een IC pootje dubbelgevouwen? Hoe komt dat dan? Dan heeft iemand er toch mee zitten te beunen?

Op dinsdag 30 januari 2024 14:12:03 schreef harry64:
Die bibbers komen uit de voeding. Als ik het goed begrepen heb zijn die van de regellus. Behalve de 1,5 KV voor de cascade levert de trafo ook direct de + en - 6, 12 en 60 volt. Totale vermogen is 50 Watt volgens de servicedoc.

Als de "grote sinus" 25kHz is, is de andere rimpeling 300kHz. Dat klinkt als best een pittige brandbreedte voor een switchmode uit de jaren '70. Ik vermoed dat er misschien ergens een compensatie- of snubbercondensator om zeep is of zo, ik kan me niet voorstellen dat een vermogens-BJT op die frequentie hard schakelt.

Een dubbelgevouwen pootje maakt initieel wel contact (en komt schijnbaar door de eindcontrole), maar later door beweging en oxidatie niet meer...
Ik heb er een bruin en een grijs front voor, dus ik kan kiezen... :+ (werd destijds in beide uitvoeringen geleverd)

En dan niet gebruiken, da's bijna een zonde... >:)

@ harry64

Ik heb zelf ook nog zo'n PM3264 en deze werkt prima.

Maar ik had toch 2 dingetjes toen ik hem net gekocht had:

1) Na 2 uur ging het netfilter erdoor (huiscircuitbreker doorgeslagen).
Toen ik hem opende zag ik meteen dat er witte was uit het netfilter was gelopen -> hier zitten blijkbaar ook de beruchte Rifa Miniprint rookbommem in.

Netfilter vervangen door een vergelijkbaar exemplaar.

2) Ook zag ik nog een tweede (RIFA) : C1801 in de voeding -> meteen preventief vervangen want er zaten al barsten in.

3) De cascade houdt het totnutoe. Maar er stond op een Duits Forum een gebruiksaanwijzing hoe dit te vervangen.
Als je geinteresseerd bent wil ik dat wel weer plaatsen hier.

4) Zelf houd ik mij aanbevolen om een "geprint doosje" van de Cascade van je te mogen kopen.

Ik heb een tek tds320 en die bevalt me prima... Dat is een meet instrument

De pm3311 of 3310 is een museumstuk.

Op dinsdag 30 januari 2024 14:12:03 schreef harry64:

Zou ik voor de CRT uitgaan van 1 mA, zoals bij de oude KTV's, dan is het verbruik van de buis i.i.g. 14 Watt van de 50.

KTV CRT en scoopbuis kan je niet vergelijken. mocht de scoopbuis 1mA doen, dan is de fosforlaag zo weg -flits-, en zit er binnen enkele seconden een gat in je front gesmolten, mocht de beam stilstaan.

ik schat dat een scoopbuis tevreden is met om en bij de 10µA voor een al zeer helder beeld.

Op dinsdag 30 januari 2024 16:36:21 schreef Kruimel:
Als de "grote sinus" 25kHz is, is de andere rimpeling 300kHz. Dat klinkt als best een pittige brandbreedte voor een switchmode uit de jaren '70. Ik vermoed dat er misschien ergens een compensatie- of snubbercondensator om zeep is of zo, ik kan me niet voorstellen dat een vermogens-BJT op die frequentie hard schakelt.

Ik zie wel 'iets', maar weet niet goed hoe of wat. Bij deze de stukjes schema.

Op dinsdag 30 januari 2024 17:03:14 schreef redguuz:
@ harry64

Ik heb zelf ook nog zo'n PM3264 en deze werkt prima.

Maar ik had toch 2 dingetjes toen ik hem net gekocht had:

1) Na 2 uur ging het netfilter erdoor (huiscircuitbreker doorgeslagen).
Toen ik hem opende zag ik meteen dat er witte was uit het netfilter was gelopen -> hier zitten blijkbaar ook de beruchte Rifa Miniprint rookbommem in.

Netfilter vervangen door een vergelijkbaar exemplaar.

2) Ook zag ik nog een tweede (RIFA) : C1801 in de voeding -> meteen preventief vervangen want er zaten al barsten in.

3) De cascade houdt het totnutoe. Maar er stond op een Duits Forum een gebruiksaanwijzing hoe dit te vervangen.
Als je geinteresseerd bent wil ik dat wel weer plaatsen hier.

4) Zelf houd ik mij aanbevolen om een "geprint doosje" van de Cascade van je te mogen kopen.

De beruchte Rifa's zijn al aangepakt heb ik begrepen. Net filter ziet er nog netjes uit, geen lekkage e.d.

Ik ben net begonnen met printen, kom over een uur of vier maar terug zegt de printer. De 3D ziet er zo uit:

De bedoeling is de C's in de gaten en de diode's in de sleuven en dan deksel er op klemmen met z'n eigen klemmen tegen de bodem.

Dat blauwe ding is een HV-coaxconnector of alleen een tule?

Je bent wel fanatiek aan de slag gegaan!
@fred101 had dus gelijk.... _/-\o_

Heb je toevalig nog sporen van condens-/corrosie-schade of iets dergelijks gevonden? Net zoals bij die 140A

Op dinsdag 30 januari 2024 18:33:08 schreef kris van damme:
[...]

KTV CRT en scoopbuis kan je niet vergelijken. mocht de scoopbuis 1mA doen, dan is de fosforlaag zo weg -flits-, en zit er binnen enkele seconden een gat in je front gesmolten, mocht de beam stilstaan.

ik schat dat een scoopbuis tevreden is met om en bij de 10µA voor een al zeer helder beeld.

Dat is dan ook weer duidelijk. Dank voor de aanvulling. :)

Ben benieuwd naar de test resultaten.

Heb zelf 2x PM3262 (waarvan de cascade opnieuw heb ingegoten).

Op dinsdag 30 januari 2024 20:47:18 schreef Tidak Ada:
Dat blauwe ding is een HV-coaxconnector of alleen een tule?

Je bent wel fanatiek aan de slag gegaan!
@fred101 had dus gelijk.... _/-\o_

Heb je toevalig nog sporen van condens-/corrosie-schade of iets dergelijks gevonden? Net zoals bij die 140A

Blauwe ding wordt een gat van 11mm waar de aansluiting van de anode weer ingaat.

Nog niet gekeken naar corrosie e.d. Ik had wel vier lijntjes in beeld. Die bibberen nogal door het sproeien van de cascade en waarschijnlijk de netbrom, die ook zichtbaar is als een soort Z-modulatie in de sweep's op 5, 2 en 1 mS.

Geen overlap of rand zodat het niet uit de spleet kan sproeien? Of doe je er iets van een pakking of vet tussen oid?

Ik zat te denken aan haarlak er op spuiten. Mocht dat niet werken dan pas ik het aan naar dat het dakje er in valt.

Haarlak lijkt me bij deze spanningen niet zo'n heel super idee, dan zou ik er eerder wat siliconenvet tussen de vlakken smeren.

Of als het persé lak moet zijn: Anti Corona spray. Maar siliconenvet klinkt beter. Dat werd in projectietelevisies ook wel gebruikt om HSP aansluitingen te isoleren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]

Van dat siliconenvet is een goede tip. Is dat hetzelfde vet wat 123D verkoopt om printers te smeren?

Ik moet het toch nog iets gaan aanpassen. Vrij in de lucht hangend is het ozon en sproei vrij. Gek genoeg was de net-rimpel ook verdwenen uit de trace's. inbouw met het dakje blijken de klemmen net te stug en ze mogen 1 graadje verder naar buiten. Ook moet het dakje dikker. Ingebouwd nog geen ozon maar ik hoor hem wel en de rimpel was ook weer terug. Kennelijk is het kleinste beetje sproeien toch een te zware extra belasting voor de voeding.

Met het dakje iets verhogen ga ik die er ook in laten vallen en de ruimte voor de diode's mag 1 milimeter groter. Zoals die ook wat dieper komen te liggen om o.a. de montage te vergemakkelijken.

O, ja, draadjes moeten er ook aan..... :P

Niet met je pielemuis tegenaan gaan staan, dat bijt. :P

Recent kwam ik het idee tegen om zo een cascade in te gieten in kaarsvet. Misschien een zinvol compromis tussen giethars en vettigheid:

Dit is een still uit dit YouTube-filmpje: Yunost R603 soviet TV teardown and restoration 2 vanaf ≈26:02.

Ik heb er geen eerstehands ervaring mee, maar het lijkt te werken, en is omkeerbaar-achtig.