Ik heb al gegoogled, maar ik vind er niet heel veel info over.
Wat zegt de DAR en PI ratio over de weerstand van een kabel.
Ik weet dat DAR de verhouding is tussen 60 sec en 30 sec en PI tussen 10 minuten en 1 minuut.
De ratio voor DAR zou hoger dan 1.4 moeten zijn en voor PI hoger dan 4.
Het zou iets te maken hebben met elektrische lading vasthouden, dus zoals een condensator neem ik aan?

Maar wat zegt deze verhouding dan precies over de isolatie?

Hier beschrijving van eea.

GrF_S

Dat weet ik maar waarom is een ratio van 2 bijvoorbeeld beter dan een ratio van 1.
De isolatie zou beter elektrische lading vast kunnen houden, maar kan iemand mij dat misschien uitleggen? Waarom is dit per se beter?
Is de lengte van de kabel niet heel bepalend voor deze ratio?

Het is gewoon een maat hoe goed de isolatie is.
De lengte van de kabel blijft natuurlijk bij beide metingen/tijden hetzelfde.

Gr.F_S

Op maandag 19 februari 2024 22:14:08 schreef F_S:
Het is gewoon een maat hoe goed de isolatie is.
De lengte van de kabel blijft natuurlijk bij beide metingen/tijden hetzelfde.

Gr.F_S

Sorry dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Ik snap dat dit iets zegt over de isolatie maar ik zou het graag een stuk specifieker willen weten.
En ik bedoel dat ik me voor kan stellen dat de isolatie van een kabel van 100m een stuk meer elektrische lading op kan slaan dan een kabel van 1 meter, en dat de ratio bij een kabel van 100 meter misschien anders kan zijn dan bij een kabel van 1 meter.

Hier vindt je een summiere uitleg over de DAR en PI isolatieweerstand meting van de Nieaff 407+. Zie hoofdstuk 5 paragraaf 17 en 18.
Het geeft de kwaliteit van de isolatie van een kabel aan. Bij kortstondige metingen (, 1 min) is deze blijkbaar niet betrouwbaar genoeg en is de meting na 10 min preciezer...
Voor een GPLKabel zijn andere waarden van toepassing dan moderne (vinyl) kabels...

[Bericht gewijzigd door keebrev op (10%)]

Volgens mij is die ratio niet afhankelijk van de lengte maar echt van de kabel zelf.

Wel is het zo dat een kabel van 1 meter veel sneller is opgeladen en je dus veel sneller op je eindwaarde van je weerstandsmeting zit. IK vermoed dat als je dan voor een lange kabel naar de ratio kijkt je dan niet per se hoeft te wachten tot de kabel maximaal is opgeladen maar dat je al eerder een conclusie kan maken.

Bij kortstondige metingen (, 1 min) is deze blijkbaar niet betrouwbaar genoeg en zegt de meting na 10 min preciezer...

Nu spreek ik even uit ervaring bij een lange kabel kan het een tijd duren totdat is opgeladen tot die tijd staat er dus een lagere spanning over de kabel dan waarop je die wilt testen. Soms gebeurt het dat als de kabel bijna is opgeladen er genoeg spanning is om toch ergens door te slaan.
Wij keken dan gewoon naar de waarde op de meter als die niet meer verder omlaag ging en stabiel bleef staan wist je ook dat de kabel voldoende was opgeladen. Wij hoefden dus nooit precies volgens een tijd te meten maar wel totdat de waarde niet meer veranderde.

Wel is het zo dat een lange kabel gewoon meer lagere weerstand geeft dan exact dezelfde kabel op een korte lengte. Een korte lengte kan bv 1T ohm zijn en 200m dan 200M ohm. Dan zou je denk ik met de ratio een vergelijk kunnen maken tussen de 2 kabels.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]

Op maandag 19 februari 2024 22:59:50 schreef benleentje:
Volgens mij is die ratio niet afhankelijk van de lengte maar echt van de kabel zelf.

Wel is het zo dat een kabel van 1 meter veel sneller is opgeladen en je dus veel sneller op je eindwaarde van je weerstandsmeting zit. IK vermoed dat als je dan voor een lange kabel naar de ratio kijkt je dan niet per se hoeft te wachten tot de kabel maximaal is opgeladen maar dat je al eerder een conclusie kan maken.

dat maakt dat ook de uitgangsstroom die de megger levert sterk bepalend is, samen met de lengte van de kabel.. Je moet de bekomen resultaten goed kunnen interpreteren, anders kom je tot verkeerde conclusies.