Hallo
Na een plaatselijke stroomonderbreking kan ik mijn TV niet meer opstarten.
Het betreft een LG, model: 32LG2100-ZA.
De stand-by led licht niet op bij het inschakelen van de netspanning.
De hoge gelijkspanning op de twee condensatoren (C 607 en C 608) is wel aanwezig.
Heeft iemand reeds een dergelijk probleem ondervonden en wat zijn de mogelijke repair-tips?
Dank bij voorbaat.
Heb inmiddels vastgesteld dat de (veiligheids)weerstand R 501 met een waarde van 2,2 Ohm -5 % - 0,5W, doorgebrand is.
In ga deze vervangen en als de fout zich terug voordoet, verdenk ik de IC 500 (ICE380365j), welke ik dan ook zou vervangen.
Ik hou je op de hoogte.
Oprechte dank voor je vlugge respons.
Heb de weerstand R501 van 2,2 ohm vervangen en bij het inschakelen van de TV brandde deze onmiddellijk door.
R 501 is verbonden met de drains (1 en 2) van de IC: ICE3B0365j, welke een "Off-Line SMPS Current Mode Controller with
integrated 650V CoolMOS" is.
Weet iemand of deze IC de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem?
Schema voeding in bijlage.
Dank bij voorbaat.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Blijft de zekering wel heel ?
Dat is niet moeilijk om te vinden. Meet gewoon of er wat short is met je DMM in de weerstand mode. Trafo kun je testen met een LCR meter, IC met weerstand meting, rest van de onderdelen in dat energie pad met je DMM in weerstand, diodestand of met een component testertje.
De zenerdiode ZD501 lag in kortsluiting.
Heb deze vervangen (door één met een groter vermogen) en bij de test is de IC: ICE3B0365j opengebarsten.
Dus de veronderstelling dat de IC defect was, is allicht correct.
Heb een nieuwe IC besteld. De levering zal toch enkele dagen op zich laten wachten.
Van zodra het component ontvangen en gemonteerd is, breng ik verder relaas uit.
Met oprechte dank voor de reeds ontvangen informatie en tips.
Vandaag het onderdeel ICE3B0365j (Overview. Integrated power management IC integrated with 650V avalanche rugged CoolMOS™, startup cell and fixed frequency current mode flyback PWM ...) ontvangen en gemonteerd.
Bij het aanleggen van de voedingsspanning, krijg ik geen stand-by lichtje te zien.
Ik meet ook geen spanning voor zowel voor de 5V, de 12V en de 24V.
Aan de condensatoren C607 en C608 is de gelijkspanning aanwezig en de veiligheid F501 is goed.
Heeft iemand een idee waar ik verder moet zoeken?
Dank bij voorbaat.
Meet je op de trafo Primair die aan ICE IC zit wel 300V minimaal?? Vaak is er ook een veiligheids weerstand doorgebrand
Ja, die spanning is aanwezig en de veiligheidsweerstand R501 (van 2,2 ohm) werd vervangen zoals eerder gemeld.
Ik heb vastgesteld dat de optocoupler IC501 (EL817) ook defect was.
Op een oude print vond ik een dergelijke optocoupler, maar...
De TV start nog steeds niet en ik stel vast dat de vervangen optocoupler ook terug stuk is (pin 3-4 (transistor) = oneindig op stand diodemeting).
Let wel:
Op de originele optocoupler staat gedrukt:
BC921
EL817
Everlight
Ik heb ze vervangen door het type (opdruk)
BC425
EL817
Everlight
Ik vind nergens één van beide typen terug. Toch vermoed ik dat er een verschil bestaat in IF tussen de 2 types.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EL817 is een generieke versie van de Sharp PC817, de meest gebruikte optocoupler ter wereld.
Als dit de volledige opdruk is, zijn de niet gebind. Doorgaans worden ze stevig genoeg aangestuurd dat de if niet van belang is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (42%)]
Als de optocoupler defect zou zijn, dan zou de voeding secundair veel te hoog zijn, dat is niet het geval. Ik denk als er meer stuk was, je ook de trafo primair Ohms moet meten. daarnaast meet ook alle kleine transistortjes en zener diodes weerstandjes. Meet ook secundair of er geen sluitingen zijn, dat blokkeert ook alles.
Ik ga jullie raad opvolgen en uitvoeren.
Nu wacht ik op de levering van de optocoupler Sharp PC817.
Ik hou jullie op de hoogte.
Nogmaals dank.
Vandaag zijn eindelijk de optocouplers Sharp PC817 aangekomen.
Deze gemonteerd na controle de TV aangesloten.
Nog steeds geeft dit apparaat geen teken van leven, ook de stand-by led licht (nog steeds) niet op.
Heb het gevoel dat ik aan het einde van mijn latijn ben.
Heeft er iemand nog een tip wat er fout kan zijn of waar ik verdere info kan vinden?
Oprechte dank voor de reeds aangeboden hulp en info.
Eureka!
TV is hersteld.
Heb de IC 500 (ICE380365j) terug vervangen en alles werkt perfekt.
Iedereen een hartelijke dank.
Topic wordt afgesloten.
Na vernieuwen IC nog een component vervangen.
Allicht tijdens een tussentijdse test de vernieuwde IC beschadigd.
Beste SMD
Bedankt voor uw inbreng en hulp.
Je gaf mij geweldige goede tips.
Mijn oprechte dank, vriend.