kVA16
Golden Member
Beste forumleden,
Gisteravond kwam ik het volgende tegen:
Bij het laden direkt knipperende rode lamp; dit betekent accu te koud/warm of accu defect. Te koud/warm is onwaarschijnlijk aangezien ik deze spullen opruim in de trapkast. Ook is de accu nog gebruikt en opgeladen tijdens de feestdagen eind december.
Dan maar even de andere accu's geprobeerd want het zou ook aan de lader kunnen liggen. Echter de andere 2 accu's geven hetzelfde probleem.
Wat is hier aan de hand?
Eén accu is nog zeer nieuw en is begin oktober aangeschaft (datum accu: 06-2023) en de andere hebben de datum 11-2022. Het lijkt mij stug dat alle 3 de accu's tegelijk stuk zijn. De accu's meten 10,7V 11,6V en 12,4V.
Kan ik metingen doen aan de acculader om te zien of deze defect is?
Ik maak deze liever niet open omdat er mogelijk nog garantie op zit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik neem dan aan dat je accu's 10,8V liion zijn? een typenummer helpt hier wel overigens. heb eens een dergelijke lader gehad welke dat deed met de accu insteken als de lader al voeding had, maar deed je eerst de accu erin en dan stekker in wcd dan werkte het ding wel.
kVA16
Golden Member
Eerst de accu er in en dan de lader aan het net had ik reeds geprobeerd.
Maar... je kan het altijd nog een keer proberen....
En wat denk je? De accu met de hoogste spanning pakt nu wel!
Héél erg vreemd...... De condities zijn hetzelfde als gisteravond.
De nieuwste accu (10,7V) doet het nog steeds niet. Echt vreemd, deze is vlak voor de kerst aangeschaft.
Maar één ding is nu uitgesloten: de acculader is niet defect.
[Bericht gewijzigd door kVA16 op (25%)]
Ik maak deze liever niet open omdat er mogelijk nog garantie op zit.
Mazzel als je 3 batterij tegelijk defect zouden zijn.
Dus moet je niet twijfelen dat de lader defect is en met garantie dus retour voor herstelling
Maar één ding is nu uitgesloten: de acculader is niet defect.
Waarom niet? Als het ding om 1 of andere reden de spanning v/d batterijen fout meet of softwarematig fout verwerkt en daardoor vindt dat het laden niet mag starten maar dat toch niet signaleert als "batterij defect"........ enz enz
kVA16
Golden Member
Op dinsdag 20 februari 2024 11:40:40 schreef OXO:
[...]
Waarom niet? Als het ding om 1 of andere reden de spanning v/d batterijen fout meet of softwarematig fout verwerkt en daardoor vindt dat het laden niet mag starten maar dat toch niet signaleert als "batterij defect"........ enz enz
Zo had ik nog niet gedacht.
Aan de andere kant zou dat dus kunnen betekenen dat er laders kunnen zijn die vrolijk gaan laden terwijl de accu defect is? Lijkt mij niet echt veilig.
Ik kijk nog even of iemand in de omgeving een lader heeft voor deze accu's en kijken wat voor een resultaat de 'weigeraars' daar geven.
Maar ik ga ook op zoek naar de aankoopbon.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tipje, volgens mij kunnen de ASC30 laders deze accu's ook opladen. Een eventueel uitputtende zoektocht naar de SC30 wordt daarmee mogelijk wat minder uitputtend 
Volgens mij is het enige verschil de laadstroom en daarmee de koeling van de accu: de ASC30 pompt 1,2/1,4 Ah accu's binnen 3 kwartier vol en koelt actief, de SC30 doet er langer over en koelt niets.
Ik gok dat de binnenkant niet zo gek veel verschilt van deze, waar ik er meerdere van gerepareerd heb én nog steeds post van krijg van anderen op deze aardbol dat die van hem/haar het ook weer doet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat is een 10,8V systeem dus, caz noemt het een 12V systeem. wat zegt de laadindicatie op het pack zelf? nog 1 ledje aan of knippert alles? want dat is ook een error.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
kVA16
Golden Member
@weardguy
Er zijn inderdaad meerdere laders geschikt; dat zie je ook op de handleiding (1 handleiding voor wel 5 of 6 types).
De ASC30 is inderdaad de snelle variant van SC30.
De handleiding had ik al gezien maar de lader valt nog onder garantie en dan ga ik de boel niet openen.
@testman
Op de accu's zelf branden 1 of meerdere groene ledjes. Niks knipperen dus
@Hunebedbouwer
Dat is één van de eerste controles geweest. Voor mij is zoiets een inkoppertje.
kVA16
Golden Member
Even een update.
De andere twee accu's in een andere, goed werkende, lader gestopt: 1 deed het nu wel de andere (de nieuwste) nog steeds niet.
Zowel met de acculader als de nieuwste accu zijn retour gegaan voor garantie.