Ha toeternietoe, inderdaad een vlv@ kastje. Een maatje groter zou ook beter zijn, maar helaas Is het of de hoofdprijs of zo’n wrak ding. Kastjes van EATON zijn nog krapper qua ruimte :(
Die dingen, die ik eerder op het forum liet zien met de vraag of er onderdelen van te krijgen zijn, zijn een stuk praktischer en degelijker, maar schijnen niet meer leverbaar te zijn.

Plaatsingsruimte speelt ook een rol.
Ik had beter een iets grotere maat kastje kunnen nemen en een paar Weidemüller klemmen.
Afijn, in ieder geval bedankt voor de geruststellingen.
Ik kies er nu maar voor om de contact railtjes maar voor P en N te houden een een Wago las voor de aarde. Dat is haalbaar, hoewel niet volgens de regels.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (46%)]

Je railtjes zijn Blauw en Groen/geel.
Als je ze gebruikt dan mag de Blauwe alleen voor de Nul, en de Groene (met een beetje geel als je goed zoekt) voor de Aarde.
Helaas is er voor jou geen Fase railtje, dat zul je anders op moeten lossen.
WAGO of doorlussen of kamrailtje of.....

Ik kies er nu maar voor om de contact railtjes maar voor P en N te houden een een Wago las voor de aarde. Dat is haalbaar, hoewel niet volgens de regels. Blauw is N en groen, zoals vroeger, voor P (is nu bruin)

Koop een maatje groter kastje dan neem ik deze van je over, ik gebruik ze regelmatig voor schakelklokjes :)
Dan is Houthalen straks kastjehalen O-)
Dan kan je alles netjes monteren.

[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]

Zitten al gaten in, en voor de kosten hoef ik niet moeilijk te doen <10 € (ex) bij Elektramat. Ik moet daar toch nog wat vandaan hebben.

Bij nader inzien vind ik het toch vreemd dat er voor de fase geen verbindingsblokje is. De verklaring is kennelijk dat je de fase op de automaten kunt doorlussen. Maar die verklaring geldt net zo goed voor de nul. Dus waarom niet voor de fase, en wel voor de nul?

Ik zou overigens gewoon doorverbinden met een Wago klem. En dat zo'n klem in een verdeelkast niet los mag bungelen, dat zal me worst wezen.

Op vrijdag 1 maart 2024 11:30:35 schreef KlaasZ:

Ik zou overigens gewoon doorverbinden met een Wago klem. En dat zo'n klem in een verdeelkast niet los mag bungelen, dat zal me worst wezen.

Inderdaad, een totaal van de pot gerukte regel, heb er sterk mijn twijfels over of die regel überhaupt wel bestaat in de NEN1010.

Op vrijdag 1 maart 2024 11:30:35 schreef KlaasZ:
Bij nader inzien vind ik het toch vreemd dat er voor de fase geen verbindingsblokje is. De verklaring is kennelijk dat je de fase op de automaten kunt doorlussen. Maar die verklaring geldt net zo goed voor de nul. Dus waarom niet voor de fase, en wel voor de nul?

Misschen iets overgebleven uit de tijd dat er nog enkelvoudige automaten werden gebruikt?

Zoals ik al schreef ;)
Vond je overigens mijn 'oplossing' groen vs. bruin niet spits? >:)

(Hier is de bovenverdieping nog steed bedraad met rood en groen)

je hebt ook eaton kastjes van 165x220mm. dat sluit een stuk fijner aan als die 110x220 kastjes. het kastje wat je nu hebt is helemaal een stuk haf antiek.

https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-holec-systeem-55-lege-kast-417…

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

Op vrijdag 1 maart 2024 12:42:29 schreef Robbe de Smet:
[...]

Inderdaad, een totaal van de pot gerukte regel, heb er sterk mijn twijfels over of die regel überhaupt wel bestaat in de NEN1010.

Ik denk ook nietdat het er op deze manier letterlijk in staat. Maar er zal best een regel zijn je wel op deze manier zou kunnen interpreteren.

Een regel zoals: De kast moet netjes en overzichtelijk zijn.

2 draden onder 1 aansluitklem mag niet, tenzij...

Ja dat klopt wel met mits een maar en als en dan. Echter in de praktijk zijn vrijwel de meeste klemmen zo dat er 2 draden onder kunnen.

Op vrijdag 1 maart 2024 20:45:04 schreef benleentje:

[...]Ja dat klopt wel met mits een maar en als en dan. Echter in de praktijk zijn vrijwel de meeste klemmen zo dat er 2 draden onder kunnen.

mogen en kunnen zijn 2 hele verschillende werelden. 90% van wat in die scope rapporten staat kan prima, maar mag toch niet..

Op vrijdag 1 maart 2024 19:37:46 schreef testman:
je hebt ook eaton kastjes van 165x220mm. dat sluit een stuk fijner aan als die 110x220 kastjes. het kastje wat je nu hebt is helemaal een stuk haf antiek.

https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-holec-systeem-55-lege-kast-417…

Ziet er mooi uit, maar is helaas te groot (en véél duurder).

@benleentje

[....]
Een regel zoals: De kast moet netjes en overzichtelijk zijn.[....]

En de bedrading wordt vaak 'met een hamer geplooid' 8)7 O-)

Op vrijdag 1 maart 2024 10:29:39 schreef Toeternietoe:
Je railtjes zijn Blauw en Groen/geel.
Als je ze gebruikt dan mag de Blauwe alleen voor de Nul, en de Groene (met een beetje geel als je goed zoekt) voor de Aarde.
Helaas is er voor jou geen Fase railtje, dat zul je anders op moeten lossen.
WAGO of doorlussen of kamrailtje of.....

Sinds een jaar of zo zit er in die Hager kastjes een blauw verdeelblokje naast die groene. Vroeger dus niet.

Het zou zomaar kunnen zijn dat deze kastjes ook buiten Nederland gebruikt worden. In bijv. Duitsland is het zo dat alleen de fase geschakeld/ beveiligd wordt. De nul dus niet. In die Duitse kasten zie je altijd naast een groene- een blauwe klemmenstrook.

Ach, het draait nu op het princiepe bruin = groen (is eigenlijk de oude kleur voor fase) O-)

Wellicht wat laat voor je, maar ik heb denk ik 2 jaar nog nieuwe klemmen kunnen bemachtigen via ebay. Ik weet niet of ze nog leverbaar zijn maar ik heb er nog bij elkaar een 50 ofzo over van de zak van 100 stuks.

Ha Stefanb

Dat ziet er mooi uit.
Als je mij een PM stuurt (Zie mijn profiel), dan kunnen we verder praten.

Groet,

T.A.

Op maandag 11 maart 2024 21:24:48 schreef Tidak Ada:
Ha Stefanb

Dat ziet er mooi uit.
Als je mij een PM stuurt (Zie mijn profiel), dan kunnen we verder praten.

Groet,

T.A.

Ha Tidak Ada,

Het lukt me niet om een pb bij je te krijgen. Kun je mij er 1 sturen?

Ha Stefan,

Het mailadres uit mijn profiel is niet actief. Je zult het moeten copy/pasten en de tab ervoor weg moeten halen. Dat is de beveiliging van het forum, die het bestuur in al haar wijsheid zo heeft ingesteld. Overtypen gaat natuurlijk ook ;-)
Je kunt ook je eigen mail (tijdelijk) in je profiel zetten. Daar staat nu geen mailadres in, dus ik kan je ook niks sturen.

Grtz.,
T.A.

Zojuist geprobeerd maar het bericht is onbestelbaar krijg ik terug van de postmaster. Het bericht naar jou email adres is niet afgeleverd. Ik heb zojuist het mailadres in mijn account open gezet dus wellicht kun jij het eens proberen?

Heb je bericht wel doorgekregen. Alles is nu OK

Grtz.,
T.A.