Verziekt de constructie rond die 12 volt je fase niet? Voor bepalen van de stroomrichting middels een stroomtrafo heb je een onverschoven fase spanning nodig. Dan zou ik eerder een (dubbele) opto met (twee) weerstanden gebruiken als netspanning-pulsmaker en die 12 volt verder afvlakken en als hulpvoeding voor een LM339 o.i.d. gebruiken. TS wil immers alleen de richting weten.

Op zondag 3 maart 2024 02:03:30 schreef harry64:
Verziekt de constructie rond die 12 volt je fase niet?

Ja, maar das de bedoeling, want de stroomtrafo wordt "misbruikt" als stroom naar spanning trafo, en ook dat veroorzaakt een fazeverschuiving, zodoende heffen de verschuivingen elkaar min of meer op, althans dat is het idee. Of dat over het ganse stroombereik geld, that's the question die nog open is.

Door die faseverschuiving weet je welke kant het vermogen oploopt. Principe van die tandem schakeling die bij HF wordt gebruikt. Langsgeleiders zoals bij VHF wordt een tikkie aan de lange kant bij 50Hz. :P

Ik denk dat je dan een meetfout qua richting krijgt met de huidige verschuiving in die 12 volt puls.

Zal toelichten ga nu rijden naar Ostenrijk. Zie plaatje dit ivm 0,1 A Groet Rob Geef tekst als ik er ben als het lukt A

Op zondag 3 maart 2024 02:25:37 schreef kris van damme:
[...]

Ja, maar das de bedoeling, want de stroomtrafo wordt "misbruikt" als stroom naar spanning trafo, en ook dat veroorzaakt een fazeverschuiving, zodoende heffen de verschuivingen elkaar min of meer op, althans dat is het idee. Of dat over het ganse stroombereik geld, that's the question die nog open is.

CT's zonder burdenweerstanden werken zeer moeilijk, je krijgt nl hoogspanning ook al is de primaire stroom heel klein.
Aftoppen met dioden kan maar het bereik tussen de 0 en 1.4v zal heel smal zijn wat bij de minste faseverschuiving zal resulteren dat de 2 leds zullen oplichten.
Uw CT heeft op zijn eigen al een verschuiving van <10° volgens de datasheet.

Dat is volgens mij ook de reden waarom de simulatie niet werkt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Bij hogere stromen zal de ene meer oplichten dan de andere, dat is waar.
Daarom is het beter van experimenteel de dioden aan de CT te vervangen door een weerstand.

Gelijke Vbe of darlingtons veranderen niks aan de zaak.

Daarom zie ik geen verschil in problemen met het BS170-schema van OXO

Op zondag 3 maart 2024 03:37:26 schreef harry64:

Ik denk dat je dan een meetfout qua richting krijgt met de huidige verschuiving in die 12 volt puls.

dat op zich is geen probleem, kwestie van de leds juist te markeren voor leveen en vebruiken, welke het ook is :-)

Op zondag 3 maart 2024 08:39:02 schreef MGP:
[...]
CT's zonder burdenweerstanden werken zeer moeilijk, je krijgt nl hoogspanning ook al is de primaire stroom heel klein.
Aftoppen met dioden kan maar het bereik tussen de 0 en 1.4v zal heel smal zijn wat bij de minste faseverschuiving zal resulteren dat de 2 leds zullen oplichten.

Ja, dat klopt, maar het schema is ook maar een eerste aanzet. valt eenvoudig te wijzigen door de clipdiodes door zeners te vervangen van hogere spanning. en Door darlingtons te gebruiken wordt er nog meer op spanning gewerkt dan op stroom. Tevens kan je de twee torren vervangen door één opamp, met aan de uitgang een rood/groene led (afhankelijk van de stroomrichting) Maar ik vind het leuk het te proberen met basiscomponenten.

De vraag voor een verbruiksrichtingsdetector komt hier geregeld langs. er zijn al tich oplossingen gegeven met µcontroller en dies meer. Ik zie het als een leuke oefening dat nog eens the old way te doen, 't is een electronikaforum :-)

Op zondag 3 maart 2024 09:11:01 schreef kris van damme:
... valt eenvoudig te wijzigen door de clipdiodes door zeners te vervangen van hogere spanning. ...

Dat zal geen verbetering teweegbrengen, integendeel hoe langer je wacht hoe langer de 2 leds gelijkmatig zullen oplichten.
De 12V sinus zal nl ook al een stuk hoger zijn.

zonet even de whada stroomtrafo getest. bij een lampje van 28 watt komt er al 150mV pp uit, en dat met de whada lastweerstandjes er nog over. zelfs 50mV is voldoende om de transistorschakeling te sturen. ik denk dat het goed komt :-)

Door de emitters te voeden via een gemeenschappelijke emitterweerstand wordt het vbe spanningsverschil minder belangrijk en de selectiviteit beter. Dat ik er niet eerder aan dacht.

Op zondag 3 maart 2024 05:19:18 schreef Rob van Breugel:
Zal toelichten ga nu rijden naar Ostenrijk. Zie plaatje dit ivm 0,1 A Groet Rob Geef tekst als ik er ben als het lukt A[bijlage][/quote pc
Kris bericht uit Nauders: Wil je die 0,1A dichter bij de totaalstroom krijgen dan maak ik een bypass vlg schema zijn ook andere verhoudingen mogelijk nu 6mm2 en 1mm2 Dan wordt de totaaalstroom bv 21/7=3A maar dan zit je met 0,1/7 maar dan doe je die 1 mm2 7x door de CT is dat een idee? Later dacht ik die bypass is 1,5 mm2 maar je snapt mijn idee ik gebruik dan slechts een klein deel van de stroom om de meting te doen. Laat me weten of dit helpt Groet Rob

[Bericht gewijzigd door Rob van Breugel op (13%)]

Is het niet eenvoudiger om een bidirectionele stroommeter te installeren met 2*SO output ?
1 SO output geeft een puls bij elk Wh verbruikt
2de SO output geeft een puls bij elk Wh teruglevering.
Deze signalen naar een SET / RESET schakeling en je hebt een signaal dat alleen hoog is bij levering / verbruik.

https://www.amazon.com.be/-/en/Eastron-SDM120-Digital-Backlit-Calibrat…

Hier het schema van de simulatie, jammer genoeg moet er toch een OPAMP of comparator in om vanaf 20mA tot 20 Ampere te kunnen werken.
Dit is een simulatie !!! Dus een werkelijk opgebouwd circuit kan pas zekerheid geven over de werking. Er zijn allerlei vragen over het in verzadiging gaan van de CT en ook de commonmode van een LM358 of een andere opamp . De ene led zal minder licht geven dan de andere.

Gebruik aub een beltrafo of AC stekkervoeding, werkt evengoed en je kunt er nog aan meten ook.

Ik heb slechte ervaringen met een LM358, beter een opamp nemen die vanaf de GND meet zoals die LT1013, CA3140, MCP602 (5V!) enz...

Vergeet ook niet dat je een burdenweerstand moet gebruiken op die CT, meestal zit die voor hobbydoeleinden ingebouwd of zit die op de print.

Op maandag 4 maart 2024 19:23:16 schreef Waters:
Hier het schema van de simulatie, jammer genoeg moet er toch een OPAMP of comparator in om vanaf 20mA tot 20 Ampere te kunnen werken.

een opamp maakt het natuurlijk een pak eenvoudiger voor de ontwerper :-)

Op maandag 4 maart 2024 19:51:01 schreef MGP:
Gebruik aub een beltrafo of AC stekkervoeding, werkt evengoed en je kunt er nog aan meten ook.

nettrafo kan uiteraard. maar als het toch gewoon een indicator is in een gesloten kastje niet echt een noodzaak.

Vanavond even de tijd genomen om de laatste transistorversie (met offsetpotmeter) op een experimenteerbord op te bouwen en te testen.

Er zat nog redelijk wat fazeverschuiving tussen spanning en stroomdedectie, te verwachten, hierdoor lichten beide ledjes nog gelijk op bij kleine stromen. geen groot probleem, beetje extra fazeschuiven kan een serievoeding prima.

na correctie van de faze doet zelfs een 20 watt lampje vlot één ledje aan, het andere uit. (maar zal ook lukken met een 10 watt lampje, vrij zeker)

met de offset potmeter vallen de ongelijkheden tussen vbe van de torren er vlot uit te regelen. hier waren de vbe's kwasi gelijk, want de potmeter staat zowat in het midden.

Helaas verkeerde ledjes genomen (deze geven bijna geen licht, ook niet bij 20mA, maar je kan het toch zien).

Bij volgende experimenteerronde wat fijntunen ,condensatoren voor de serievoeding zijn wat aan de grote kant, die had ik bij de hand.. of meteen een trafootje erop. even denken terwijl TS van zijn vakantie geniet in Nauders.

Dag Guus kan het in Nauders nietgoed zien klein op mobiel leuk het werkt maar schrik van levensgevaarlijk ik dacht sturing wordt 12 of 24VDC? Groet Rob Dag Kris het gaat de goede kant op wordt het schema van jou ook levensgevaarlijk ? Hoop VDC maar is dat idee van die bypass niets ik heb 6mm2 en leg naar mijn verbruikers er 1,5 mm2 bij dan verdeeld de stroom zich toch? Dan ga je meten over een klein deel van de totaalstroom en doe je die 1,5 mm2 7x door de meet-CT Guus had het ook over een te grote range van 0,1 tot 20 A Groet Rob

[Bericht gewijzigd door Rob van Breugel op (56%)]

Beste Kris,
zou je jouw schakeling met ons willen delen ?
Hoeveel fase verschuiving schat je dat er nodig is ?
In mijn simulatie was het zo'n 270 graden.

In de simulatie kan ik ook een 230V naar 9V trafo toepassen voor de veiligheid.

Op dinsdag 5 maart 2024 09:48:07 schreef Waters:
Beste Kris,
zou je jouw schakeling met ons willen delen ?
Hoeveel fase verschuiving schat je dat er nodig is ?
In mijn simulatie was het zo'n 270 graden.
.

beste Guus,

uiteraard, ik teken het deze avond even op. maar is niet finaal ( condensatoren voor de fazeverschuiving zijn veel te groot in waarde, waardoor het verbruik enige watts wordt, dat was omdat ik die grote jongens binnen handbereik had..)

270° ? de benodigde verschuiving is nooit meer dan 90° (+ of - ) lijkt me, als het meer is zijn de leds verkeerd gemarkeerd :-). de verschuiving in het testschakelingetje zit nu rond de 75°.

een voedingstrafo kan altijd, maar verandert niets aan de essentie van het circuit, dus dat zijn details voor het einde van de rit.

Zie een topic uit 2009 op dit forum "faseverschil transformator primair secundair"

Op dinsdag 5 maart 2024 13:34:38 schreef Waters:
Zie een topic uit 2009 op dit forum "faseverschil transformator primair secundair"

kan je dat topic eens linken ?

wat ik bedoel, zelfs al verschuift de trafo met 1000°, je moet nooit meer dan 90° (+ of - ) corrigeren om stroom en spanning in faze the matchen.

In mijn opstelling gebruik ik een kleine 230/9V trafo.
Ik vergelijk de halve sinus (V) met de CT sinus, de faseverschuiving is nooit hoger dan wat het huis veroorzaakt en dat is hier heel minim.
De faseverschuiving is bijna niet te zien op de scoop.

Van die spanningen maak ik pulsen die ik vergelijk met een controller waar een vertraging van 4mS inzit vooraleer het resultaat te aanvaarden en behoudt dat resultaat voor 100mS (hertriggerbaar), dat houdt de storingen buiten met goed resultaat overigens.

Bij verbruik is de stroom in fase en bij injectie is de stroom in tegenfase met de spanning.
Als de controller mij zegt dat ik injecteer maar ik verbruik in de plaats dan draai ik de 230V stekker om.
Je kunt ook de CT andersom aansluiten zodat het resultaat juist is.

NB. bij mij gaat het niet over die ledjes maar het aansturen van een triacregeling.

In bijlage de ledjesschakeling volgens het testcircuit.

Zoals eerder beschreven zijn de seriecondensatoren aan de veel te grote kant, om reden dat ik die in de buurt had. R1 ( 5,6K) verstookt hierdoor enkele watts, maar daar wordt wat aan gedaan. Feit is dat het goed werkt. Dus benieuwd wat de simulatie geeft.

Er zitten ook twee potmeters in. das lastig voor de simulatie.
R6 kan je vervangen door een serieschakeling van twee weerstanden van 220Ohm (potmeter in de middenstand) en R4 door 9K +1K in serie. ( de 1K aan de massakant)

Op dinsdag 5 maart 2024 14:23:05 schreef vergeten:
[...]
https://www.circuitsonline.net/forum/view/76783#highlight=faseverschil…

die had ik als eerste gevonden, maar vind daar niks in terug over een mogelijke 270° verschuiving..

Op dinsdag 5 maart 2024 18:06:11 schreef MGP:
Bij verbruik is de stroom in fase en bij injectie is de stroom in tegenfase met de spanning.

En wat als ik aan het stofzuigen ben?
Oftewel: Ik gebruik geen ohmse belasting maar een stofzuiger/draaibank/TL verlchting etc..
Gaat dan het terugleverledje niet aan ?

Die belastingen verbruiken toch ook gewoon energie. Ze zijn dus hoofdzakelijk ohms.
Daarom gaat ook dan de verbruik-led aan.

bij een gedeeltelijke reactieve belasting blijft phi van de stroom binnen +-90° tov de spanning (anders wordt er echt teruggeleverd) en als de faze van stroom versus spanningsmeting juist is ingesteld zou nog steeds het verbruiksledje moeten aangaan, Fet gaf het ook al aan. Wel een goede methode (inductieve last) voor een finale test :-)