Op dinsdag 5 maart 2024 21:54:16 schreef JoWi:
[...]En wat als ik aan het stofzuigen ben?
Oftewel: Ik gebruik geen ohmse belasting maar een stofzuiger/draaibank/TL verlchting etc..
Gaat dan het terugleverledje niet aan ?

Daarom zit die 4mS erin geprogrammeerd, het faseverschil zal nooit zo groot zijn.

De detectie heeft al een paar maanden gedraaid en tezelfdertijd werd de piekbelasting gemeten en dat werkte prima, alleen viel de piekbelasting in december hard tegen, zo'n 6,5kW, dat belooft voor de toekomst als de digitale teller geplaatst wordt.

Maar als mijn testopstelling klaar is en er meer zon is zal ik dat speciaal eens proberen want ik had er niet echt aan gedacht om eens de stofzuiger te gebruiken en ik wacht eigenlijk ook nog op mijn uart-displays.

Maar dat is voor de TS niet belangrijk ;)

Op dinsdag 5 maart 2024 22:10:25 schreef Frederick E. Terman:
Die belastingen verbruiken toch ook gewoon energie. Ze zijn dus hoofdzakelijk ohms.
Daarom gaat ook dan de verbruik-led aan.

Yep, ik had moeten zeggen 'de teruglever led gaat ook aan';

Je kan het wel goed krijgen: nulpunt detectie van de spanning en dan beide signalen integreren over een volledige periode (bijvoorbeeld met een op-amp).
Wordt de schakeling wel een stuk ingewikkelder. Ik vind het makkelijker om de P1 poort uit te lezen :)

Op dinsdag 5 maart 2024 21:32:33 schreef kris van damme:
Feit is dat het goed werkt. Dus benieuwd wat de simulatie geeft.

Heb je dat getest op 5A?
Op 5A is de CT output 2Vrms over 800Ω dan zal dat heel wat meer zijn op 2 x 2k2 in serie, in theorie zo'n 11Vrms.

Het gaat nu over de gevoeligheid en minimumstroom voor een duidelijke indicatie. Voor grote stromen moeten er uiteraard diodebegrenzers over de CT zoals in het eerste schema, maar dat is nu even niet aan de orde. Step by step

Ok dacht dat het al het eindschema was...

Laatste simulatie, Kris ik heb het schema wat veranderd.
C2 heb ik terug naar 1 pico, dus mag eruit. Misschien dat jouw praktische oplossing nog een phase draaiing nodig heeft

[Bericht gewijzigd door Waters op (47%)]

hey Guus, ziet er goed uit en alle tijdelijke testtroep eruit :-)

hoe reageert deze in de simulatie? voor kleine stromen bedoel ik..

voor grote stromen moeten er sowieso nog wat diodes bij, anders gaat VBE meer dan -5V negatief gaan bij de "uit" tor, en Si torren houden daar niet van. (ze gaan daardoor vroeg of laat defect, maar misschien niet in de simulatie :-) )

praktisch gaat er toch nog een fazecompensatie nodig zijn, althans dat wijst het testcircuit uit.

Eens de faze optimaal is ingesteld kan de cosphi dalen tot 0,7 zonder enig probleem voor de indicatie.

@MGP : dit is geen finaal schema.

Hoi Kris, ik heb met 50mA en 50A gesimuleerd, bij 50mA is er een verschil stroom tussen beide leds van 5mA, dus denkelijk nog wel te zien, bij 50A is er er een veel groter verschil.
Heb in de simulatie een weerstand van 1 K in serie met de basis gezet en een klamp diode 1N4148. Die houdt alles binnen de specificatie van de transistors. Schema volgt later

Schema met klamp diodes

ziet er goed uit. het schema is nu een mix van de drie eerdere schema's :-)
Door de 10k weerstanden over de CT heb je een grotere gevoeligheid dan de testversie. Ik nam daarin bewust 2K (ondanks dat het in het eerder schema anders staat) om de gevoeligheid niet bij een te kleine stroom te moeten testen. Daarom schreef ik eerder dat het zeker nog beter kon dan de 20 watt die nodig was.
je hebt de offset er uitgehaald. In de simulatie is dat ook niet nodig, omdat een BC547 daar identiek is met een andere BC547. In de praktijk kan daar verschil opzitten, kwestie van twee exemplaren te selecteren met een zo gelijk mogelijke vbe spanning, of toch de offset potmeter toe te passen en dan het verschil eruit te trimmen.

Ik ga in het weekend de waarden van de testversie aan passen en checken voor de faze, want daar verwacht ik dat enige compensatie in de praktijk wenselijk zal zijn.

en als laatste moet de CT nog eens getest worden op zijn gedrag bij grote stromen . Deze is gespecifieerd tot 5A. daarboven gaat ie waarschijnlijk verzadigen. voor de meting is dat geen issue, de juiste amplitude speelt geen rol, maar hij moet het wel "overleven"..

en als laatste moet de CT nog eens getest worden op zijn gedrag bij grote stromen . Deze is gespecifieerd tot 5A.

Je hebt daar dacht ik ook klasses in tot hoever ze met overstroom nog lineair meten. Ik heb aan een paar CT's gemeten die waren lineair tot 2x In om daarboven vrij snel en hard in verzadiging te gaan.

Voor een CT van 400/5 kwam er max iets van 10,5A uit en een 50/5 iets van tegen de 10,3A. Maar uiteraard moet je dat voor je eigen CT ook weten

Nog twee opties, een met LM317 als stroombron , de ander met een discrete oplossing

Nieuw inzicht, getest met beltrafo 8V, zou ook kunnen werken.
De beltrafo gebruikt een 1/2 Watt zonder belasting.
Met een diode en 470 Ohm weerstand is dit 100mW meer.
Heb ook een van de BC547"s vervangen in de simulatie door een 2N2222, dat gaf geen merkbare verandering. De Vbe heeft dus weinig invloed.

Ik vroeg me al af waarom je er een stroombron ingeduwd had :-)

Ik heb de experimentele schakeling wat aangepast, fazeverschuiver etc..

de schakeling detecteert nu al enige watts.

moet het schema nog optekenen. alvast een foto. wat er op de foto niet opzit zijn de begrenzerdiodes. Uiteindelijk heb ik daarvoor tween antiparallelle leds genomen over de CT. Die geven dan ook wat licht, bij grote stromen :-)

schema volgt nog

Op zondag 10 maart 2024 14:09:43 schreef Waters:

Heb ook een van de BC547"s vervangen in de simulatie door een 2N2222, dat gaf geen merkbare verandering. De Vbe heeft dus weinig invloed.[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

de VBE is vooral belangrijk bij 0 en zeer weing stroom, als je een grote gevoeligheid wenst.

de testschakeling bevat een bias potmeter, waarmee je de gevoeligheid tot een maximum kan afregelen (ledjes branden net niet zichtbaar) . Bij een ongelijke Vbe krijg je daar een onbalans. Maar, eens je verbruik wat hoger is speelt het idd geen rol meer.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (41%)]

Grappig dat er een pijltje op de CT staat, probleem opgelost ?

dat pijltje stond er al op bij aankoop (en staat blijkbaar op nog CT's). Aangezien het wisselstroom is.. Joost mag het weten waarom er een voorkeuringsrichting is aangegeven voor de draad... (het maakt idd niet uit)

Op zondag 10 maart 2024 16:53:06 schreef kris van damme:
..
de schakeling detecteert nu al enige watts.

Zoeken jullie het niet tever? hij wil zijn 800W boiler inschakelen als de panelen genoeg overschot hebben, dwz dat hij zeker al 3.4A moet terugleveren wil hij in injectietoestand blijven, ander gaat hij bij inschakelen terug in het rood.

Dus zijn die kleine stromen (<1A of 230W) volgens mij niet van tel, want met 230W overschot ben je niet veel.

Op zondag 10 maart 2024 17:06:24 schreef kris van damme:
dat pijltje stond er al op bij aankoop (en staat blijkbaar op nog CT's). Aangezien het wisselstroom is.. Joost mag het weten waarom er een voorkeuringsrichting is aangegeven voor de draad... (het maakt idd niet uit)

Nou...

Ik herinner me hoe wij, als er weer eens een aantal pallets met stroomtrafo's werden afgeleverd, met een batterijtje en een voltmeter die stroomtrafo's controleerden op richting. OK, ik weet, kwaliteitscontrole bij de fabrikant enzo. Maar vertrouwen is mooi, controleren is beter.

Er zitten op een stroomtrafo tenminste 4 klemmen, 2 prim. 2 sec. Je kan die 2 prim. aanduidingen weglaten, maar dan moet er een pijl op.
Juist in deze toepassing is richting zo belangrijk.

dat pijltje stond er al op bij aankoop (en staat blijkbaar op nog CT's). Aangezien het wisselstroom is.. Joost mag het weten waarom er een voorkeuringsrichting is aangegeven voor de draad...

Anders klopt de fase niet in vergelijking met de gemeten spanningen. Indirect heeft een CT dus wel een richting en als je hem verkeerd aansluit dat ziet de kWh meter dat verkeerd als geleverd ipv terug geleverd en andersom.

Ben Leentjes,

Waarom zouden we al die moeite doen ? Alleen als de CT een onderdeel is dat in het design van een Wattmeter zit heb je een "richting" nodig om te voorkomen dat degene die de assembly doet een fout maakt.

Op zondag 10 maart 2024 17:56:04 schreef mvdk:

Juist in deze toepassing is richting zo belangrijk.

In deze toepassing is de faze idd belangrijk, maar mocht ts een van de versie bouwen lijkt me het eenvoudigst dat de ts de ledjes op het einde na een test, labelt met levering en verbruik, ongeacht welk ledje het is.

ik weet uiteraard wel wat het pijltje betekend;; bvb als het veld in de kern toeneemt wordt het onderste poot positief.

En ik begrijp dat het voor serieproduktie van wattmeters wel uitmaakt.. en uniformiteit en normering wenselijk is alhoewel, het is grappig om vast te stellen dat als je de CT 180° draait, er niets veranderd aan de fazerelatie tussen in en uit :-)

Op zondag 10 maart 2024 17:37:19 schreef MGP:
[...]
Zoeken jullie het niet tever? hij wil zijn 800W boiler inschakelen als de panelen genoeg overschot hebben, dwz dat hij zeker al 3.4A moet terugleveren wil hij in injectietoestand blijven, ander gaat hij bij inschakelen terug in het rood.

Dus zijn die kleine stromen (<1A of 230W) volgens mij niet van tel, want met 230W overschot ben je niet veel.

Er was van TS uit ook de wens om van kleine stromen ( 0,1 A) de richting te weten, en uiteraard was ik nieuwsgierig hoe ver de gevoeligheid kon opgedreven worden. Het geheel ongevoelig maken is makkelijk...

Er was van TS uit ook de wens om van kleine stromen ( 0,1 A) de richting te weten, en uiteraard was ik nieuwsgierig hoe ver de gevoeligheid kon opgedreven worden. Het geheel ongevoelig maken is makkelijk.

Beste Kris van Damme, ik ben weer thuis en zie nu veel meer op mijn PC als op mijn mobiel.Er staat nu zoveel geschreven dat ik door de bomen het bos niet meer zie, dit komt omdat ik de theorie niet beheers, jullie echter wel.
Haak even in op MGP: Mijn boiler wordt echter al automatisch in-en uitgeschakeld op het juiste moment dit is instelbaar en staat op ca 950W in en 750 W uit. Het vaste huisverbruik zoals bv koelkast is globaal inclusief. Mijn wens is inderdaad (0,1 A of 23W) een zo klein mogelijke indicatie van de overgang Uit Net of Terug Net. Of de boiler nu wel of niet instaat want ik zie wel eens dat als de boiler instaat er toch veel wordt teruggeleverd mijn PV= 2,46 kW. Wordt er bij ingeschakelde boiler een relatief grote verbruiker aangezet dan is een nuldoorgang heel goed mogelijk en datzelfde kan ook met uitgeschakelde boiler plaatsvinden. Op de Home Wizard grafiek zie je dat tijdens mijn vakantie de boiler midden op de dag 2x in/uitschakelt met die 2 paarse puntjes was er te weinig zon en dan houdt mijn tijdrelais de boiler toch even in. Inderdaad zijn 2 Ledjes In of Uit toch visueel aantrekkelijker. Begrijp ik het goed dat bij grote stromen bv 20A dat er begrensdiodes komen en de leds blijven branden bij zowel In als Uit? Max terug is 2500 W ca 11 A heb ik gezien, maar uit het Net kan het dubbele worden! Blijft de boel ook heel als er kortsluiting in huis wordt gemaakt want dan is de piek veel hoger?

Op maandag 11 maart 2024 14:11:01 schreef Rob van Breugel:

Haak even in op MGP: Mijn boiler wordt echter al automatisch in-en uitgeschakeld op het juiste moment dit is instelbaar en staat op ca 950W in en 750 W uit.

Dat is ook iets wat ik niet begrijp, de boiler gaat in op 950W en dan heb je nog 150W over en hier schrijf je dat hij uit gaat op 750W!

Op maandag 11 maart 2024 15:43:50 schreef MGP:
[...]
Dat is ook iets wat ik niet begrijp, de boiler gaat in op 950W en dan heb je nog 150W over en hier schrijf je dat hij uit gaat op 750W!

Ik heb 2 ampere sensoren de 1e staat op 950W die schakelt de boiler in van 800W de overige 150W is het huis. Dan heb ik eenzelfde sensor die schakelt de boiler weer uit als de zonopbrengst daalt onder de 750 W. Daartussen heb ik een houdcontact gemaakt zodat er niet bij ieder wolkje in/uit geschakeld wordt. Bovendien is er een tijdrelais die de boiler bij het bereiken van de 950W ca 45 min altijd aan houdt. Van maart tot oktober verwarm ik in 6 uur per dag de boiler tot ca 65 gr C en die staat in serie met mijn CV die dan geen gas verbruikt. Groet Rob

Op maandag 11 maart 2024 15:43:50 schreef MGP:
[...]

Ts gunt de energieleverancier af en toe 50 watt voor zijn Hysteresis van 200 watt , das toch mooi? :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (54%)]