Op maandag 11 maart 2024 14:11:01 schreef Rob van Breugel:
(...) Blijft de boel ook heel als er kortsluiting in huis wordt gemaakt want dan is de piek veel hoger?

Het blijft stil.
Met de fietsenmaker oplossing geen probleem... :+

Een stroomtrafo zal niet defect gaan bij een kortsluiting, maar als je het niet vertrouwt kun je ook nog een VDR of TVS (bi-directional) over de sec plaatsen om de achterliggende elektronica te beschermen.

Heb de schakeling opgebouwd, dwz zonder CT. Een ongeveer 50 Hz generator is aangesloten via een 1 op 1 trafo. Dit is als vervanging van de CT.
Bij 67mV Toptop is er nog een klein verschil te zien in de intensiteit.

Kris kun je meten wat de uitgangsspanning is van jouw CT ( zonder aan de 230V te meten.)

doe ik, gaat effe duren, zit met wat dringend werk. moet tevens nog het finale schema tekenen

Dag Guus, Kris heeft het even druk lees ik. Maar ik heb een paar keer geprobeerd een vraag te stellen die wellicht niet is begrepen? Ook las ik dat ik TS genoemd werd en dacht zouden ze met TS Technische Sukkel bedoelen? Toen maar gegoogeld en las dat het gelukkig Topic Starter betekende? Onder foto van mijn meterkast en ik heb de bypass-draad erin getekend. Kan dit want dan verklein je toch de totaalstroom op jullie meetsysteem en kan je die 0,1A weer wat versterken door die 1,5 mm2 een paar keer extra door de CT te halen? Tevens als je dan die 1,5 mm2 ook weer bij de 6 mm2 door mijn instrument CT doen dan meet ik toch weer de totaalstroom door de 7,5 mm2. Want met die dunnere kabel met de lagere stroom meet je toch ook de richting?

Ben benieuwd of dit zou helpen om jullie systeem kleiner qua wattage te maken of maakt dat niet uit? Foutje in mijn tekening de 1,5 mm2 moet natuurlijk onder bij de 1 en niet op de 0 van de hoofdschakelaar. Groet Rob

het is onzeker hoveel stoom er door de parallele bypass draad gaat lopen. (hangt af van de secties, lengtes, verbinding). beter meteen de dikke draad door de CT.

TS staat voor Topic starter. Wel goed gevonden, Technische sukkel, maar zo onbeleefd gaat het hier niet aan toe :-)

Dag Kris en Guus,
Mijn nieuwe meter is gearriveerd en heb ik provisorisch aangesloten met de CT om de 6 mm2 voeding in mijn meterkast. Mijn display staat in het groen en ik lever dus terug. Ik wacht nog met het inbouwen tot alles werkt. Graag wil ik (zie de foto deze 12-24V ledjes 10 mm gebruiken? kan dit? Dan heb ik een inbouw doosje uitgezocht van 180 x 80 x 70 mm uitwendig gaat alles erin passen? Mijn meter komt in het deksel waar de meter nu tijdelijk opligt.
Groet Rob van Breugel

Dag Rob,

Zeker voor de rechtstreeks aan 230V liggende onderdelen is dit een goede oplossing. persoonlijk zou ik voor 2 dezelfde LED's gaan omdat je bij kleine stromen toch nog verschil wilt zien. Verder zijn dit led's met ingebouwde weerstand, persoonlijk zou ik even verder zoeken naar Led's zonder weerstand.
Kris, wat vindt jij ervan ?

Als TS (de topic starter :-) ) de schakeling wil nabouwen is ht idd het verstandigst aan de start twee gelijke leds te nemen, en liefst zo gevoelig mogelijk. Dat laatste wil zeggen, die al een goede lichtopbrengst hebben bij enkele mA.

Eens de schakeling naar behoren werkt kan hij eventueel met andere leds proberen. Maar de initiele vraag was zo gevoelig mogelijk, en eenvoudig. Daar horen wat voorwaarden bij, waaronder gelijke leds. serieweerstanden in de leds zijn overbodig, de stroom wordt door de schakeling reeds begrensd.

Eens de schakeling naar behoren werkt kan hij eventueel met andere leds proberen.
Bedankt voor alles maar vragen zijn van een werktuigbouwer zijn:
1. Definitieve schema? 2. exacte opgave items, merk, type, getallen. 3. Bij voorkeur Aliexpress vanwege prijs. 4. Blauw led is toch veel lichtopbrengst en fel voor terugleveren? Kan ik dan in hetzelfde merk bv geel led nemen voor uit het Net of bedoel je ook dezelfde kleur? 5. Wat is globaal verbruik in kwh per jaar? Bij voorbaat dank, groet Rob

@Rob, nu even te druk, maar aankomend weekend antwoorden op bovenstaande vragen. (iemand anders mag uiteraard ook antwoorden :-) )

Dat valt hier ferm tegen om dat te detecteren, op de werktafel werkt het 100% maar eenmaal ter plaatse met een PV omvormer is dat een heel ander verhaal.
De faseverschuiving bij lage stromen van de omvormer is veel groter dan gedacht, hoe lager de stroom hoe meer de stroom voorijlt.

Het probleem is ook dat ik alles moet verhuizen, PM3055 scoop, laptop ... en erna alles opruimen want de auto moet binnen.

Ik ga nu één en ander uitproberen en mijn PIC-programma aanpassen of misschien kijken naar een andere detectiemethode.

Er was een theoretisch probleem met de simulatie, nl dat de stroom en spanning 270 graden uit de pas liepen in de direct netgevoede schakeling.

Het is niet 270 maar -90 graden. Dit wordt veroorzaakt door de capaciteit die de schakeling voedt. Kris kreeg hem aan de gang door een extra Capaciteit toe te voegen en dus fase draaiing.

In de simulatie werkt dat dan ook alleen maar op deze manier.

Ik zie dat MGP nu ook bezig is, dus nu wordt er in de praktijk getest.
En je ziet dat er problemen uitkomen.

Op woensdag 20 maart 2024 09:45:06 schreef Waters:
..
Ik zie dat MGP nu ook bezig is, dus nu wordt er in de praktijk getest.
En je ziet dat er problemen uitkomen.

Ik ben er al een hele tijd mee bezig, de reden dat het zolang duurt is dat ik nog altijd een terugdraaiende teller heb en daardoor geen toepassing heb.
Voorlopig is het enkel voor het plezier en tijdverdrijf ;)

Het scoopbeeld van de (lage)stroom is ook een triestige zaak, heeft nog weinig gemeen met een sinus.

Er zal een 2de meetsessie moeten komen om alles eens op een rijtje te zetten.

Beste Kris,

Deze simulatie maakt dat je zonder fasedraaier kunt werken.
Als je tijd hebt zou je dit dan kunnen proberen ?
De CT ( stroom trafo ) draait in de simulatie met 90 graden.
Dit is wat je verwacht van een spoel.
Echter in jouw praktische oplossing verwacht ik dat er een geringe fase draaiing is.

Dag Kris en Guus, Mijn digitale meter met Amp,Watt en Volt viel tegen en kon ik terugsturen. Er waren 2 zaken die me niet bevielen. Teveel variatie in alle waarden met alles met 0,1 achter de komma bleef het onoverzichtelijk knipperen. Ten 2e bleek dat bij een lage waarde van bv 1 Amp dat er bij 230V geen 230W werd aangegeven maar een cos phi van 0,3 die gewoon niet klopte het was ohms. De VA's klopte wel. Bij grotere vermogens van bv 5 A bij 230V werd er wel correct 1150 W aangegeven. Toen heb ik maar een analoge meter met een kleine CT besteld van 0-30A en die naald zal rustig gaan schommelen net zoals mijn andere analoge ampere-meters. De nuldoorgang ga ik dan zien. Voor de spanning heb ik een meter gevonden zonder 0,1 V achter de komma dus gewoon met 3 cijfers. Die zal hoop ik niet zo fluctueren hooguit met 1 of 2V gaan knipperen? Vraagje kan ik die Voltmeter ook vertragen zodat hij niet gelijk reageert, dus zichzelf een beetje langzamer laten instellen maar wel naar de juiste waarde? Echter lees ik nu geen Watts meer af maar Amp x Volt kan je snel uit je hoofd uitrekenen toch? Vind dat voltage wel belangrijk nu je leest dat er veel installaties uitschakelen op een te hoge spanning van max 230V + 10% = max 253V Groet Rob

Dag allemaal, ik stuitte op een topic
" Wisselstroommeter die ook richting van het vermogen geeft "
van een aantal jaren geleden die doodgebloed is.
Ik zag een aantal van degene die hier bijdroegen daar ook terug.
Dus dit speelt al langer.

Beste Rob, de meeste digitale meters middelen al, normaal is 6 samples.

Op donderdag 21 maart 2024 21:00:10 schreef Waters:
Dag allemaal, ik stuitte op een topic
" Wisselstroommeter die ook richting van het vermogen geeft "
van een aantal jaren geleden die doodgebloed is.
Ik zag een aantal van degene die hier bijdroegen daar ook terug.
Dus dit speelt al langer.

.

Ja, het topic komt af en toe terug, vandaar deze keer dacht ik .. eens goed doorzetten, we komen er wel :-)

Je laatste schema combineert alle goed ideeën. geen seriecondendator, dus geen fazecompensatie meer nodig. (tenzij de trafo nog wat lastig doet..)
verbruikt 0,5 watt, TS gaat ermee moeten leven.

Ik zet het dit weekend eens op, maar ben er vrij zeker van dat het meteen goed gaat zijn.

Systeem verbruikt 0,5 watt, TS gaat ermee moeten leven.
Ik zet het dit weekend eens op, maar ben er vrij zeker van dat het meteen goed gaat zijn.
Commentaar van TS: Vind het fantastisch dat je denkt dat het goed komt. Verbruik = 0,5 W x 24 x 0,365 = 4,38 kWh/jaar a € 0,30 = € 1,32/jaar dat is te overzien. Maar ik heb dat schema gezien van Guus en vraag me serieus af of ik dat wel kan namaken? Ik denk van niet en mijn 1e gedachte is dat ik Guus of Kris om een offerte vraag om dit voor mij te maken. Mijn enige wens zou dan zijn het moet in een doosje passen en ik zou graag Ledjes willen die in een 10 mm houder passen zodat het uitelijk op het front gelijk is aan de rest wat ik heb. Graag een reactie want Sint-Michielsgestel is vanaf Dordrecht niet zover om het op te komen halen. Ben benieuwd naar de reactie. Groet TS Rob van Breugel

Dag Guus en Kris,
Niets meer gelezen van de voorgenomen test van afgelopen weekend? Ik heb mijn nieuwe meters binnen en die analoge naald gaat rustig door het nulpunt. De voltmeter geeft precies aan wat mijn wat duurdere voltmeter met pennen ook aangeeft. Mijn opwekking is ca 500 W en mijn display is groen en lever ca 2 Amp of 460 W terug het huis gebruikt de rest. Vanmiddag met de wasmachine zag ik mijn nieuwe analoge meter van terugleveren naar het nulpunt gaan en gelijk weer naar leveren, dat wist ik want de display werd paars ipv groen.
Dus in feite vind ik dit al een leuk resultaat. Ik heb die 2 meters er maar met ductape op geplakt in afwachting van eventuele ledjes, ik kijk het zo even aan hoe zich dit zo gedraagt voordat ik het ga inbouwen. Groet Rob en ben benieuwd naar jullie testen en prettige Pasen

Ik wachtte op nog enkele vermogensweerstanden, die kwamen niet tijdig binnen.

Nu zijn ze aangekomen, opstelling volgt nog.

Heb een CT besteld, zodat ik verder kan gaan met verificatie van de theorie.

Oh, goed. Ik heb alles binnen, nieuwe ledjes en de weerstanden, maar helaas zit met enkele overwachte projecten. Maar normaalgezien morgen terug thuis :-)

Guus en Kris geen haast mijn ductape proefopstelling werkt prima ik kan al aardig inschatten of het in of uit is nabij het nulpunt. Leuk om overdag als de boiler van 800W aan is en er is wat huisbelasting met bv 950 W op de omvormer aan levering dat mijn meter om de nul slingert. Nu mijn wintervakantie erop zit ga ik weer een aantal keren met mijn camper op stap. Die heb ik in 2004 al voorzien van een zonnepaneel en een 230 Ah serviceaccu ik sta nooit meer aan een stroompaal. Zie mijn zelf geinstalleerde paneel met 13,9 VDC en mijn 2 omvormers 300 W voor de TV en 2 kW voor bv een haarfohn dit is tevens de reserve-omvormer toen ik er nog 1 had ging die stuk en had 3 weken geen TV meer in Italie. Als Led Solar Vol gaat branden dan schakelt de solarlader over van de serviceaccu naar de startaccu met een diodebrug gescheiden. Op 14 mei ga ik weer voor de 7e keer 3 weken naar de Highlands in Schotland zie de foto daar sta ik in the middle of nowhere bij Atlnaharra. Aan de horizon staan 3 huizen en dat is het daar. De foto is gemaakt op 5 juni 2012 om 22.49 h in de avond bij de TV en ik zag die rode lucht, het is dan tot middernacht nog licht daar heel apart. Ze hebben ook geen haast daar en wij ook niet met onze ledjes. Groet Rob

Dag Kris van Damme, Met referte aan je laatste bericht van 11 april 2024 heb ik mijn definitieve paneel klaar. Weliswaar zonder de ledjes maar wel met de extra amperemeter met de nuldoorgang die dan of netlevering of teruglevering aangeeft. Dit dwingt mij dan wel tot nadenken maar na enige gewenning heb ik snel door wat de status is. De Voltmeter is ook handig ik heb al 235 V afgelezen als hoogste waarde en dat is nog lang niet de bewustte afschakelspanning van 230 V+10% =253 V. De display staat continu aan en ik zie dan duidelijk is het groen of paars. Het moment van de foto is met weinig zon, de nuldoogangmeter staat op nul, de boiler is uit vanwege het niet bereiken van voldoende opwekking, maar er wordt nu precies opgewekt wat het huis verbruikt. Ben tevreden met de aflezing die ik nu heb en bedank jullie voor de medewerking. Morgen zal ik er een 2e foto bijplakken (nu de bovenste foto) met voldoende zon en met een ingeschakelde boiler. Vandaag zon opwekking 1673 W de meter staat op 7 Amplevering dat klopt bij 233 V De boiler neemt van 800 W neemt 3,5 Amp. Het huis gebruikt ook en ik lever ook nog ruim 1 Amp terug. Groet Rob