Ik ben bezig met een projectje waarbij ik in de camperdeur bepaalde sensoren heb zitten. Aangezien de camperdeur volledig vol zit met schuim kan ik niet aan de scharnierkant naar binnen.

Aan de andere kant kan ik wel vrij gemakkelijk naar binnen, echter is dat de niet scharnier kant. Ik heb pogo connectors gekocht maar aangezien deze zo klein zijn krijg ik dat nooit 100% passend en heb ik niet de zekerheid dat het altijd contact maakt.

Heeft iemand een idee welke connector hier geschikt voor kan zijn? Ik denk aan iets als een veercontact.

Ik heb een 3d printer dus een behuizing kan ik zelf tekenen / printen.
De ruimte tussen deur en frame is 11mm.

Alvast bedankt voor de tips

Hoeveelpolig?

Maarre, als pogo niet bruikbaar kan gemaakt worden, dan zie ik niet goed wat wel, pogo is toch precies bedacht voor dit soort situatie? Zeker als men zelf een "stekker" en "tegenstekker" kan 3d-printen.

Tenslotte IS pogo toch maar een soort van veercontact?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]

Op maandag 11 maart 2024 18:50:06 schreef Paulinha_B:
Hoeveelpolig?

Maarre, als pogo niet bruikbaar kan gemaakt worden, dan zie ik niet goed wat wel, pogo is toch precies bedacht voor dit soort situatie? Zeker als men zelf een "stekker" en "tengenstekker" kan 3d-printen.

Met reedschakelaars kan het elektronisch gedeelte in de vaste wand zitten.
Het blijft een moeilijke zaak om ideeën te spuien als je niet weet wat een en ander (de sensoren) moet doen.

Sorry, helemaal vergeten te zeggen dat het 6 polig moet zijn.

Allemaal zwakstroom (12v of GND doorverbinding van drukkers).

Pogo is idd exact wat het moet doen maar dat komt te nauw. Dit maakt alleen contact als het exact op elkaar sluit. zodra de deur bv uitzet kan de speling wellicht een halve mm of hele mm kleiner worden en dan zal het geen verbinding maken.

Dit idee lijkt me beter alleen dit is te groot (15mm breedt)
https://www.amazon.nl/Teproma-01-04-052-99-Veercontact-deurcontact-4-p…

De contacten wat ik moet kunnen “doorgeven”:

* GND
* 12v alarm aan
* 12v alarm uit
* Drukker maak contact
* Drukker verbreek contact
* 3v led

[Bericht gewijzigd door bbuster op (14%)]

Maak eens een schets wat je precies wilt. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die het niet helemaal "ziet" wat je wilt.
Bijvoorbeeld dit:

--O------------------------+   +----
  |     deur               | <-|
  +------------------------+   | wand
                        -------+----

Of de contacten zo:

--O------------------------+ +----
  |     deur               | |
  +------------------------+ | wand
                       ^^    +----
                      -------------

Afhankelijk hoe/waar die contacten nodig zijn, zijn er ook verschillende oplossingen.

Bij de bovenste oplossing heb je eerder rolcontacten nodig.

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die het niet helemaal "ziet" wat je wilt.

Dat verdient een trofee voor de terughoudendste kritische opmerking :) !

Maar bovenal snap ik het minder en minder: een pogo-pin is toch "spring-loaded" - ik checkte het even op en.wikipedia - dus waarom kan die niet dienen? "dat komt te nauw" overtuigt me niet - en allicht ben ik ook daarmee niet de enige :)

Als de pogo's niet genoeg armslag hebben: overweeg dan om de hele set van zes op een blokje te zetten, en dat blokje met een veer aan te duwen. Die veer kan misschien zelfs 3d-printsel zijn, al zou ik zelf liever metaal aanwenden. Maar voor de eigenlijke contacten zie ik echt niets beter dan pogo. Nogmaals, dat is daarvoor bedacht en ontworpen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (64%)]

En jij voor de beste onliner van de dag.

Ik ben me er van bewust dat het niet heel duidelijk is. In mijn hoofd klinkt het iets logischer dan voor jullie 8)7

Hierbij een schets van hoe ik het in gedachten had
https://i.ibb.co/VTGd0Fn/Deur.png

Ik hoop dat duidelijk is hoe de deur scharniert, namelijk in de schets hierboven aan de linkerkant. Het idee was dat de pogo connector sluit bij het dicht gaan, alleen heb ik hier een minimale marge en zodra de deur bv uitzet, gaat de pogo connector naar rechts en sluit deze niet meer.

Het idee zal kunnen werken maar dan zou ik een connector moeten hebben zoals in mijn amazon link zodat er veel meer marge is.

Wellicht hebben jullie betere ideeën

PS: Het is nog eens extra lastig dat ik niet kan meten hoeveel speling er exact tussen deur en frame zit, aangezien dit gemeten moet worden met de deur dicht, en zowel ik als de schuifmaat passen er dan niet meer tussen helaas

[Bericht gewijzigd door bbuster op (14%)]

Op maandag 11 maart 2024 18:38:11 schreef bbuster:
Ik ben bezig met een projectje waarbij ik in de camperdeur bepaalde sensoren heb zitten. Aangezien de camperdeur volledig vol zit met schuim kan ik niet aan de scharnierkant naar binnen.

Een strak gootje 'op' de deur (aan de binnenkant) om de kabel te geleiden is geen optie?

Dus het is een scharnierende deur? Ik zat al de hele tijd met een schuifdeur in mijn kop, wellicht omdat dat is wat ik in mijn eigen kampeerbus heb...

Het is nog eens extra lastig dat ik niet kan meten hoeveel speling er exact tussen deur en frame zit, aangezien dit gemeten moet worden met de deur dicht, en zowel ik als de schuifmaat passen er dan niet meer tussen helaas

HSS-boortjes van oplopende diameter ertussen kleven, bv. met dubbelzijdig plakband? Alsmaar grotere boortjes, totdat de deur nog net wel of net niet meer sluit.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (57%)]

Idd een scharnierende deur, hier een afbeelding van de deur. De rode pijl is het scharnierpunt, de rode cirkel is waar ik naar binnen kan. Helaas is de hele deur vol met schuim en kan ik er aan de rechterkant niet in.

https://i.ibb.co/nrNvbDS/35688-jpg.png

Met de boortjes is een goed idee maar vraag me af of ik het secuur genoeg kan bepalen. Aangezien het exact op elkaar moet sluiten is de dikte van de dubbelzijdige tape al van belang. Ik ben bang dat ik op deze manier vaak geen verbinding maak met de pogo connector. Ik wil liefst iets hebben waar ik zo goed als zeker van ben dat de 6 pinnen verbinding maken

[Bericht gewijzigd door bbuster op (38%)]

Een radicaal ander idee: permanente verbinding d.m.v. zo'n soort plooibare ketting die men ook wel ziet in robots? Sorry, ik kom effe niet op de juiste term, voor een prentje zie bv. https://www.aliexpress.com/item/10000358224332.html

Op maandag 11 maart 2024 19:47:27 schreef Paulinha_B:
Een radicaal ander idee: permanente verbinding d.m.v. zo'n soort plooibare ketting die men ook wel ziet in robots? Sorry, ik kom effe niet op de juiste term, voor een prentje zie bv. https://www.aliexpress.com/item/10000358224332.html

Denk helaas niet dat dit een optie is. Dit gaat er niet tussen passen en de deur moet open kunnen. Daarnaast moet het eigenlijk (zo goed als) niet zichtbaar weggewerkt kunnen worden

Met al die hoge eisen (zeer betrouwbaar, niet in het oog vallen, ...) is het misschien beter om advies te zoeken op een hoger niveau. Bij NASA of zo. Komt dan wel in een andere prijsklasse terecht, zowel voor het advies (totnogtoe gratis) als voor de aanbevolen producten.

In mijn gedachten zie ik die pogo frummeltjes ook helemaal niet zitten in een deur.
Maar er zijn dus wel robuuste pogo's:
https://www.uweelectronic.de/en/prueftechnologie-kontakttechnologie/fe…

Veerweg ruim 2,5mm. Die moet je wel inbouwen volgens het tweede plaatje van henri62 of zoals bbuster:
https://www.uweelectronic.de/en/products/battery-probe-uebk-30258-uebk…

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (30%)]

Dat zou misschien een hoop meer marge geven. Ik ga eens kijken hoe ik die kan bestellen
Bedankt!

Je zou natuurlijk met een hele lange (dunne) boor twee keer kunnen boren, één keer onderlangs onder het raam in de deur door en dan nog een keer van onder (met overlap van de gaten) en uitkomend bij de sluiting in de deur. De gaten kun je weer vullen met PUR als dat nodig mocht zijn. Eventueel onderin een dopje lijmen.

Op maandag 11 maart 2024 20:02:01 schreef GJ_:
die pogo frummeltjes

Welke zouden dat dan wel zijn?

Op maandag 11 maart 2024 20:17:03 schreef KGE:
Je zou natuurlijk met een hele lange (dunne) boor twee keer kunnen boren, één keer onderlangs onder het raam in de deur door en dan nog een keer van onder (met overlap van de gaten) en uitkomend bij de sluiting in de deur. De gaten kun je weer vullen met PUR als dat nodig mocht zijn. Eventueel onderin een dopje lijmen.

Dat zou de mooiste oplossing zijn, naar ik vraag me af of dat gaat lukken. Het boren moet al precies gaan, en daarna moet ik ook de kabel er nog door krijgen

... en vergeet niet om de boorgaten af te werken met roestwerende verf.

Ik denk dat de deur van aluminium is maar bedankt voor de tip

Op maandag 11 maart 2024 20:34:41 schreef bbuster:
[...]

Dat zou de mooiste oplossing zijn, naar ik vraag me af of dat gaat lukken. Het boren moet al precies gaan, en daarna moet ik ook de kabel er nog door krijgen

Heel precies hoef het niet te zijn, zolang je maar overlappend terechtkomt. En een truc om er een begindraadje doorheen te krijgen: neem een dun nylondraadje (of zelfs een stevig naaigaren) en zet de stofzuiger op één gat en houdt het draadje voor het andere...

Of neem een stuk flat-flex of bandkabel, dat kan prima mee vouwen aan de scharnierkant.

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Als het alleen een deur open of dicht detectie is, dan is een alarm reedcontact aan de binnenzijde van deur toch prima. Klein en betrouwbaar. Of zit er electronica in de deur?

Er zit idd electronica in de deur.
Standaard zit er alarm en centrale vergrendeling op de deur, maar de kabelboom hiervoor zit volledig door de deur geleid (en waarschijnlijk daarna de deurpanelen gelijmd). Anders had ik er gemakkelijk een 6 polige kabel bij kunnen trekken