Ik heb een schaafbank/vandiktebank Kity 638 gekocht waarbij de vorige eigenaar elektrische problemen heeft gehad en al de veiligheden heeft overbrugt. Nu wil ik alles terug in de originele staat
Vanuit het elektrisch kastje komen er 5 draden richting motor . 3 er van zijn om de motor aan te sluiten op 400v in ster op U1,V1 en W1
De andere 2 weet ik niet goed. Ik vermoed dat het een thermische beveiliging is met aansluiting T1 en T2 of moet ik U2 en W2 gebruiken ?
De originele motor is er over tijds vermoedelijk uitgehaald waarbij het elektrisch plan van het kastje moet linken aan het schema van de motor. Ik heb wel wat technische scills maar met dit heb ik geen ervaring.
Mijn vraag is hoe sluit ik de 2 extra draden aan ,wit en violet ?
Ik heb in bijlage het elektrisch schema van het kastje en de motor
Jacques1956
Jacques van Montfort
Motor is 220/380 dus hij moet in ster. Het linker schema 7, 8 en 9 doorverbonden. De overige 2 motordraadjes lijken op een temperatuur sensor. Zitten die ook nog op de nieuwe motor?
[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op (12%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
T1 en T2 duiden op een temperatuur-element.
Het kan een Klixon zijn, maar ook een Thermistor (NTC)
Daar valt hiervandaan niets over te zeggen, er kan ook wat anders mee gedaan zijn, een rem bijvoorbeeld.
Heb je de T1 en T2 al doorgemeten met een ohmmeter? En wat meet je dan?
Vooralsnog zou ik de T1 en T2 niet gebruiken, en proberen of de motor nog naar behoren werkt.
Wel in Ster zetten als je een normaal 3x230/400 Volt net heb.
Ik heb de motor geprobeerd met de contractor manueel in te drukken en die draait met aansluiting op u,v,w1
Tussen T1 en T2 is er geen verbinding volgens de ohm meter
Aansluiten op W2 en U2 zoals op het elektrisch schema van het kastje of kortsluiten?
Tussen wit en violet meet ik een 400V
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 14 maart 2024 19:17:39 schreef Robbin:
Dit is de nieuwe motor
Erg nieuw ziet deze er niet uit.
De motor staat in ster, dat is al goed.
De T1 en T2 zou ik vooralsnog niet gebruiken.
Op de oude motor zat wel een erg vreemde draad......
De spoel van de contractor moet wel werken om de machine draaiende te houden en al de veiligheden te gebruiken
benleentje
Golden Member
Niet elke temperatuurvoeler is en werkt hetzelfde. Je hebt de klixons of bi-metaal temperatuur voelers en NTC's en nog wel wat meer. Een klixon is eigenlijk gewoon een temperatuur schakelaar en als die koud is dan is de weerstand kleiner dan 1 ohm. Meet dus met je ohm meter even de weerstand van de temperatuur voeler op is die kleiner dan 1 ohm dan kan je die volgens schema zo aansluiten. IS er een heelstuk meer weerstand dan 1 ohm dan is het een NTC en dan kan je dat niet gebruiken. Een NTC is voor bv een frequentie regelaar handig om de motor temperatuur uit te lezen maar je kan er niet direct iets mee schakelen
Temperatuurdraadjes niet gebruiken,maar gebruik wel een thermische beveiliging.Is er ook een foto van het bedieningskastje?
Ik veronderstel dat wit en violet moeten doorverbonden met elkaar aan de motor om de spoel van de contactor te kunnen aantrekken.
Van de donkere lijn dat ik heb getrokken ga ik daar van uit.
Alleen weet ik niet juist hoe om de motor of de spoel niet te beschadigen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Dat schema is zeer onduidelijk getekend, het R contact hoort volgens mij in serie met de A;D En D contacten. En de contacten M en en c horen open getekend te worden.
R ligt in parallel met D1 en D2 . Het is een “of”
Ofwel R is de veiligheid wanneer je de dikte bank gebruikt . D1 en D2 de veiligheid als je hem gebruikt als schaafbank. De 2 M’s zijn startknoppen , de A een stop knop die in serie ligt met de veiligheden R “of” D1 en D2
De blok van 5 moet je zien als 5 wago’s van 4 .
Op donderdag 14 maart 2024 19:17:39 schreef Robbin:
Dit is de nieuwe motor
Op klemmen 5 en 6.
Maar eerst 5 en 6 ohms/weerstand meten.
[Bericht gewijzigd door HD13 op (12%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 15 maart 2024 16:55:48 schreef Robbin:
De vraag is waar moet wit en violet aansluiten in de motor zodanig dat de spoel Uc aantrekt
je zegt wit en violet, maar ik zie toch echt rood en wit in de oude motor.
Het is idd rood en wit op de oude motor. Maar de rode stelt de violet voor op het plan. Wss was de violet-draad op.?
benleentje
Golden Member
Niet zo moeilijk doen over een paar kleuren
.
Als je inderdaad 0 ohm meet dan zit er in de motor een bi-metaal wat open als het te warm word. Dat kan je dan volgens schema zo aansluiten in serie met het relais. Als dan het bi-metaal opent dan valt het relais af en motor kan gaan afkoelen.
De vraag is waar moet wit en violet aansluiten in de motor zodanig dat de spoel Uc aantrekt
Ja en nee. Het moet in serie met het relais zodat als de motor te warm word het relais afvalt. Maar de rest van de drukknoppen moet het relais aan en uit kunnen zetten.
Alleen weet ik niet juist hoe om de motor of de spoel niet te beschadigen.
Voor de rest gewoon het originele schema aanhouden dan kan je geen spoelen verbranden. Je relais is volgens mij een 400V spoel dus er kan niets fout gaan.
Sorry voor de misschien domme vraag maar volgens wat ik zie op de Ohm-meter is dit 0 Ohm maw dat er geen verbinding is tussen 5 en 6.
Indien er geen verbinding is tussen beide zit er toch geen bimetaal tussen?
Als er geen verbinding is kan de spoel toch niet aantrekken ?
Wat mis ik?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
rood en wit zaten parallel op de oude motor, als je dat dus weer doet zou het moeten werken. die draden hebben ooit op de thermische beveiliging gezeten in de motor wrs.
8 en 9 aansluitend U2 en V2 of toch T1 en T2
U2 en V2 is zoals op het schema maar dan wel niet met die motor of is dat voor al de motors 220/380 het zelfde ?
Als je goed kijkt dan zie je bij 1,2,3, en 7,8,9, witte draden weglopen de motor in.
Dit zijn de 6 draden van de 3 motorspoelen elke spoel 2 draden.
Wat je dan overhoud op 5,6 zijn de clixon draden (thermische beveiliging).
Als je verder goed kijkt dan zul waarschijnlijk zien dat de draden ook verschillen in dikte.
Ander puntje.
In 1 van de schema's heb je het circuit met potlood overgetrokken.
Je maakt daar een fout, zwarte draad vanaf relaiscontact hoort volgens schema op 2.
Bedankt HD13. Is het normaal dat ik tussen violet en wit 400V meet ?
En idd van die fout . Was wat te vluchtig met de pen