Tja, daadwerkelijke eenvoud is een toestand die nu eenmaal niet
eenvoudig te bereiken is :+

edit: foto had ik eerst niet gezien.
zoek eerst eens welke signalen de sensoren afgeven.
veel kans dat je met gewoon een (automotive)meter aansluiten aan het signaal voldoende hebt. en dat zou ik ook doen.
voeding eraan, draad aan de sensor en klaar

als het echt met leds moet, kan je nog alle richtingen uit. maar opamps of micro controllers zal quasi een must worden dan. want signalen moeten vergeleken worden met standaard waardes, om dan leds aan te sturen

zoek eerst eens welke signalen de sensoren afgeven.

Duidelijker dan in het openingsbericht zal het niet worden.

Op zondag 17 maart 2024 15:23:08 schreef Paulinha_B:
"Simpel" kan voor verschillende mensen verschillende betekenissen hebben... Het lijkt mij overduidelijk dat zelfs dit moduultje - inderdaad simpel genoeg voor u, en voor mij - boven het petje van de topicstarter gaat. Zoals ik het lees wordt er uitgekeken naar iets dat zo dicht mogelijk bij het origineel staat. En dat is ook best haalbaar. Nogmaals, als ik het allemaal goed begrijp.

Als je het ding gebouwd bestelt, hoef je alleen wat draden aan te sluiten...

https://www.onlymx.com/en/mini-3-fuel-meter.html

dit ding is programmeerbaar.
700ohm zit er ook bij, dus kan je die wel gebruiken. gaat niet per blokje omlaag gaan, maar direct per 3 ofzo

oliemeter moet wel te doen zijn met 2 ledjes om iets zelf te bouwen of gewoon ook zo een meter gebruiken en instellen op 300ohm

https://www.amazon.com.be/-/en/Universal-Indicator-Adjustable-Resistan…
deze is bruikbaar van 0 tot 566ohm.

kan je dus zowel gebruiken voor brandstof als olie. 15€/stuk, kan je amper voor sukkelen

Op zondag 17 maart 2024 15:43:36 schreef Arco:
Deze is ook instelbaar en ietsje goedkoper... : https://nl.aliexpress.com/item/32886110342.html

Als het input bereik de sensor waarden aankan denk ik dat dit een Bingo is.

Heel hartelijk dank iedereen voor jullie input, ik denk dat ik er zo wel uit ga komen .

Groet Marc

Zoals ik het lees wordt er uitgekeken naar iets dat zo dicht mogelijk bij het origineel staat. En dat is ook best haalbaar. Nogmaals, als ik het allemaal goed begrijp.

Niet, dus. Ook goed.

Op zondag 17 maart 2024 14:56:23 schreef schaafuit:
Mag ik even nog sterker uitvallen? Een PLC -- of erger -- voorschrijven
waar een min-of-meer discrete schakeling het prima zal doen, is waanzin.

Je bent de eerste die over een PLC begint volgens mij.

... misschien wordt een Arduino of Raspi of ESPxxxx bevonden als NOG erger dan een PLC..?

Paulinha_B gaat door voor de koelkast.

Op zondag 17 maart 2024 18:15:37 schreef schaafuit:
Paulinha_B gaat door voor de koelkast.

En jij voor een hangslotje >:)

Op m'n, ehm...?

(Toch niet? :()

Ik heb een bootje ...

...in Spanje aangemeerd liggen...

Dan kun je alleszins eens inschatten of je met dat "bootje" in vol zonlicht nog een oplichtend ledje van een niet oplichtend kunt onderscheiden...
Edit: Mochten de weerstanden in de vlotterschakelaars bereikbaar zijn kun je deze aanpassen aan het bereik van je nieuwe metertjes

[Bericht gewijzigd door OXO op (22%)]

Over het algemeen zal er een dak of een bimini zijn die het zonlicht tegenhoud, óf de ledjes bevinden zich binnen in de navigatie hoek.

Terug on-topic.
Wat ik uit de afbeelding met info over de sensoren begrijp is het volgende:
de olie-niveausensor kent 3 posities:
- niveau te hoog (R = 0 ~ 2 ohm)
- niveau OK (R = 97 ~ 103 ohm)
- niveau te laag (R = 292 ~ 308 ohm)

de brandstof niveausensor kent 4 posities:
- vol (R = 0 ~ 2 ohm)
- 2/3 vol (R = 97 ~ 103 ohm)
- 1/3 vol (R = 292 ~ 308 ohm)
- bijna leeg (R = 667 ~ 713 ohm)

In de sensoren worden dus gewoon d.m.v. schakelaartjes weerstanden uit een ladder netwerkje 'overbrugd'.

Met een LM324 (per sensor) kun je daar prima een LED-indicatie van maken.
TS zal dat zelf niet kunnen, dus één van ons zou dat dan kunnen doen.

Op zondag 17 maart 2024 15:29:26 schreef Paulinha_B:
[...]
Duidelijker dan in het openingsbericht zal het niet worden.

Dat dacht ik ook totdat je er een schema voor wilt gaan maken.

Oil level:
2 led is dat voor
leeg en vol
halfvol en vol
leeg en halfvol

fuel level met 3 leds het zelfde welke led is voor wat?

@benleentje: hoe kom je aan die LED aantallen?

@MNM: de aantallen (2 resp. 3) komen uit de tekening bij de openingspost.
@benleentje: wat de leds precies betekenen is toch niet relevant voor het schema?

Juist wel.
Voor de olie sensor zijn er 3 niveau te detecteren maar op welk niveau moet welke led?

Moet als de tank vol is alle leds aan of enkel maar 1.

Moet als de tank vol is alle leds aan of enkel maar 1?

Dat is al een zinniger vraag. Maar uit de reacties van de topicstarter maak ik op dat het niet zoveel uitmaakt. Overigens geeft de topicstarter het wel aan hoor: "Bijvoorbeeld bij de fuelsensor, sensor geeft 0 ohm af dan branden er 3, 100ohm af dan branden er 2, 300 ohm dan brand er 1 en bij bijv 700 ohm brand er geen 1 led lamp."

En de leds van plaats verwisselen, desgewenst, dat kan de topicstarter hopelijk toch zelf wel. Er is ook niet gevraagd om een printontwerp.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (25%)]

Voor de olie sensor zijn er 3 niveau te detecteren maar op welk niveau moet welke led?

Een led voor vol en half, leeg detecteerd zichzelf met alle leds uit... net zoals lege fueltank

Met een LM324 (per sensor) kun je daar prima een LED-indicatie van maken.

Als we een comparator willen maken met een LM324 nemen we direkt een comparator zoals LM393 met OC uitgang van 16mA

@hieronder: 10 leds die ook maar 3 cq 4 niveau's zullen kunnen aangeven

Is allemaal niet zo interessant: hoe meer leds aan hoe meer olie cq benzine. (de fuel indicator heeft 10 leds)

Hier een schema voor naar smaak het juiste aantal leds.
Ik heb voor elk te meten niveau een led geplaatst maar je kan dan enkel de led gebruiken die je wilt en de rest laat je weg.
Als de tank vol branden alle leds en hoe leger die word hoe meer eruit gaan.

Let even niet op de nummers bij de opamp, voor de juiste nummer even de datasheet van de LM324 erbij halen.
Wel een LM324 gebruiken omdat die ook tot 0V kan meten.

Op maandag 18 maart 2024 18:10:45 schreef benleentje:
Hier een schema voor naar smaak het juiste aantal leds.
Ik heb voor elk te meten niveau een led geplaatst maar je kan dan enkel de led gebruiken die je wilt en de rest laat je weg.
Als de tank vol branden alle leds en hoe leger die word hoe meer eruit gaan.

Let even niet op de nummers bij de opamp, voor de juiste nummer even de datasheet van de LM324 erbij halen.
Wel een LM324 gebruiken omdat die ook tot 0V kan meten.

[bijlage]

Dit schema is precies wat ik zocht, super bedankt.
Zoiets werd bij mijn vorig schip ook gebruikt (op printplaat) bij mijn watertank.

Door eerdere suggesties heb ik besloten dat ik de fueltank van een nieuwe zender ga voorzien die standaard waarden geeft voor een standaard gauge want ben bang dat ledlampjes vanwege de zon moeilijk te zien zijn. Bij Ali zijn die zenders en gauges zo goedkoop (kwaliteit nog even afwachten).

Met betrekking tot olie tank Level ga ik later uw schema verkorten tot 1 led (leeg). Olie verbruik is niet zoveel en dat reservoir zie ik eigenlijk elke x als ik hoofdschakelaar accu en benzine kraan aan doet.

Ik ben helemaal happy en wil nogmaals iedereen bedanken voor hun input.
Fijne dag