hoi,

ik heb een panasonic NV-HS830, waar in de voeding een mosfet (2SK2876 Q1101) zo heet wordt, dat de tin bijna smelt.
vreemd genoeg werkt de videorecorder wel.

nu heb ik een schema van dit gedeelte, maar ik kom er nog niet uit.

iemand misschien enig idee

gr

rob

cl08power.pdf

Op donderdag 21 maart 2024 11:38:20 schreef oyostepperit:
Ho lo stesso problema con te....

NL forum ! ! :)
Of ben je aan het spammen voor je website, lees de FAQ.

Op donderdag 21 maart 2024 11:27:52 schreef daltonagf:
hoi,

ik heb een panasonic NV-HS830, waar in de voeding een mosfet (2SK2876 Q1101) zo heet wordt, dat de tin bijna smelt.
vreemd genoeg werkt de videorecorder wel.

Waarschijnlijk (gokje) is de RDSon van je schakelfet wat omhoog gegaan, dan wordt er meer vermogen in warmte omgezet.
Ik zou de FET vervangen en kijken of het dan beter gaat.

hoi,

ik heb m vervangen, maar zonder resultaat.

Vervangen door hetzelfde type, of een andere?

Als de recorder werkte, hoe weet je dan dat die tor heet wordt? Ik bedoel, niemand maakt zomaar een werkend toestel open om even de temp van torren te meten. Die redering volgend was het toetel eerst dood en is er waarschijnlijk al het een en het ander vervangen. Is er een reparatiegeschiedenis?

De aandrijving van het loopwerk was defect. Motor draaide, maar er gebeurde niets.
Tijdens het testen kwam er een bekende geur vanaf, echt loeiheet !!

Heb je de gele gele spanningen al nagemeten/bekeken?

[Bericht gewijzigd door vergeten op (14%)]

hoi,

c1201 heeft een weerstand van 13.3 mega ohm.

in de bijlage de gemeten voltage`s, die zijn niet goed,....

13,3M met een multimeter met 9V meetspanning?
Die zou met 150V wel meer kunnen lekken, wordt die ook warm?
Verder verstookt een mosfet meer als ie niet snel genoeg aan/uit wordt gezet.
Gate en pulldown weerstand ok?
En anders de scoop erbij halen...

Ik heb c1201 en c1107 er uitgehaald, even getest zonder condensators, en nu wordt de fet niet meer heet.
Dus toch een condensator kapot,

Zonder die 2 condensatoren zal de fet ook niet veel meer doen denk ik...
Ik snap toch al niet wat die fet moet doen met een c tussen het pootje naar aarde, rare schakeling.

[Bericht gewijzigd door revado op (41%)]

Nee, IDD, de FET doet niets meer, waarheen zal de FET dan schakelen?? Vervang de condensatoren.. Id dit een onderdeel van omschakeling 120/ 230V netspanning, de ZGN voorloper van de preconditioner??

Op donderdag 21 maart 2024 18:42:27 schreef revado:
Zonder die 2 condensatoren zal de fet ook niet veel meer doen denk ik...
Ik snap toch al niet wat die fet moet doen met een c tussen het pootje naar aarde, rare schakeling.

Als ik me het goed herinner speelt Q1101 de rol van een actieve blusdiode en swingt een halve cyclus mee als Q1102 uitschakelt. Daarmee draait de voeding nog efficiënter. Q1102 gaat het wel niet leuk vinden dat Q1101 er niet is, krijgt nu de uitschakelpieken te verwerken..