Enkele weken terug deze (toen nog gewoon goed werkende) No Frost vriezer uitgezet en schoongemaakt.
De laatste spullen die er nog in zaten konden in een andere 2e vrieskast.
Nu zette ik hem enkele dagen geleden weer aan en nu wil hij ineens niet meer koelen.
Het alarm lampje is aan en het ledje staat bij -18 te knipperen.
Ook hoor ik bovenin om de twee seconden een tikkend geluid.
De pomp hoor ik soms wel lopen en voelt warm.
De Condensor aan de achterzijde is op kamertemperatuur. Alleen een klein stukje leiding achter bij de pomp voelt koud.
Wat kan er aan de hand zijn? Wat kan ik proberen/testen/doormeten?
Er zijn een paar dingen te controleren: De X2 voedingscondensator kan zodanig verlopen zijn dat de voedingsspanningen te laag zijn en kast abnormaal reageert op front printje. ten tweede kan het de Verdamper NTC zijn die de temperatuur niet emer correct meet maar het kan ook de ventilator zijn die het zwijgen is opgelegd..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricN
Statistisch gezien is de meeste kans de mkt (condensator op de print) en sensor de meeste defecten bij deze modellen. Bij gas tekort verwacht ik geen getik. Soms is de ventilator stuk. Als dit een electronisch model is kan dit ook het getik veroorzaken. De zwarte zijn de goede kwaliteit. De witte is "bucht".
Nog even ter aanvulling.
Apparaat hele nacht uitgestaan.
Zet hem zojuist aan en hij lijkt het in 1e instantie gewoon te doen: Pomp loopt en Led langs -15 is aan en knippert niet. Verbruik is 60Watt.
Maar helaas na 3 minuten stopt de pomp en begint de led bij -15 weer te knipperen (om de 2 seconden) met een gelijkgaand tikkend geluid.
===============================
Hierna begonnen de lades en de achterplaat te demonteren. Stekker nog gewoon in stopcontact laten zitten. En wat denk je: toen de deur open was begon de pomp weer te lopen en bleef lopen.
Na een kwartier zag ik ook ijsvorming ontstaan op de verdamper. Nadat ik de deur dicht deed stopte hij er weer mee!
De verdamper-unit losgemaakt aan de voorzijde maar krijg hem er nog niet uit. Weet ook niet of dit zo lukt met de leidingen er nog aan.
Met de vingers kon ik wel achter tussen het tempex door de fan voelen en constateerde dat deze niet draaide !
Dat is dus het probleem. Maar nu is de vraag: hoe kom ik daar bij ? Wil ook niets kapot breken.
https://kremplshop.de/geraet/liebherr-gn-2153-21-998765300-835071427
Op zaterdag 23 maart 2024 19:56:25 schreef smd:
Er zijn een paar dingen te controleren: De X2 voedingscondensator kan zodanig verlopen zijn dat de voedingsspanningen te laag zijn en kast abnormaal reageert op front printje. ten tweede kan het de Verdamper NTC zijn die de temperatuur niet emer correct meet maar het kan ook de ventilator zijn die het zwijgen is opgelegd..
De fan draait inderdaad niet...
Op zaterdag 23 maart 2024 23:24:43 schreef EricN:
Statistisch gezien is de meeste kans de mkt (condensator op de print) en sensor de meeste defecten bij deze modellen. Bij gas tekort verwacht ik geen getik. Soms is de ventilator stuk. Als dit een electronisch model is kan dit ook het getik veroorzaken. De zwarte zijn de goede kwaliteit. De witte is "bucht".
De fan draait inderdaad niet! Denk niet dat dit een electronisch model is gezien zijn toch al wat oudere leeftijd.
EricN
Op zondag 24 maart 2024 12:01:15 schreef IkkeArts:
[...]De fan draait inderdaad niet...
Die draait pas als de verdamper -10, -15 bereikt heeft. Daar moet die zeker een kwartiertje voor draaien. Daar geraakt die niet.
EricN
Op zondag 24 maart 2024 12:02:52 schreef IkkeArts:
[...]De fan draait inderdaad niet! Denk niet dat dit een electronisch model is gezien zijn toch al wat oudere leeftijd.
In de nieuwere hebben ze terug de hele oude in gezet. De miserie was te groot. Dus de electronische zijn van een tijdje geleden. +-15j geleden.
De mkt is mijn beste gok. Zelfs als die niet stuk is gaat zeker het beste er af zijn. Meestal 0,47 of 0,68uF modelletjes.
Op zondag 24 maart 2024 13:33:58 schreef EricN:
[...]Die draait pas als de verdamper -10, -15 bereikt heeft. Daar moet die zeker een kwartiertje voor draaien. Daar geraakt die niet.
OK, kan dus wel goed zijn....
Het rare is dat als ik de deur een stukje open heb hij het gewoon doet. Maar komt niet op temp.
Meteen als ik de deur dicht doe begint de led te knipperen en er is een tikkend geluid bovenin ergens.
De pomp stopt dan ook??
EricN
Begin echt eerst met demontage van bedieningsdeel en check de MKT condensator. Alle schijn dat die echt defect is.. Dat ontregelt de kast echt heel erg!!
EricN
De deur hoeft er niet uit.
Zo te zien wel voorzien van de elektronische ventilator. Dus naar de toekomst toe rekening houden met die problematiek. (Temperatuuralarm, meestal s'nachts...uiteraard)
[Bericht gewijzigd door EricN op (77%)]
Op maandag 25 maart 2024 21:54:20 schreef EricN:
De deur hoeft er niet uit.
Volgens mij krijg ik het frontje niet eruit zonder de deur eruit te halen. Het kunststof waar de bediening in zit is een geheel en loopt door tot bij het deurscharnier. Of zie ik iets over het hoofd?
EricN
Vorige post geëdit. Ik heb nog nooit een deur er af gehaald voor de front eraf te doen.
[Bericht gewijzigd door EricN op (66%)]
Op maandag 25 maart 2024 22:06:18 schreef EricN:
Vorige post geëdit. Ik heb nog nooit een deur er af gehaald voor de front eraf te doen.
Bij mijn vriezer zit dat boutje echt niet !
[Bericht gewijzigd door IkkeArts op (12%)]
EricN
Op maandag 25 maart 2024 22:31:46 schreef EricN:
Je moet wel dat plastiek clipje wegklikken he
ok
Dacht dat het rechtse kapje er niet af kon vanwege de deur....
Heb het printje er nu uit. Bedankt voor de tip. Nu kan ik weer verder.
Inmiddels een andere condensator van 0,47uF op het printje gesoldeerd en stekkers weer aangesloten. ook klein printje weer voor de magneet gelegd en Vriezer aangezet.
Ziet er goed uit: ledje bij -15 knippert niet meer en hoor ook geen tikkend geluid meer. Deur dicht en nu maar kijken of hij op -18 uitkomt en ik de fan een keer voel waaien. Heb een losse thermometer in de vriezer gelegd. Over een paar uur weten we meer.....
Yesssss,
Hij doet het weer ! Geweldig. EricN en smd jullie hadden gelijk. Bedankt voor het delen van jullie kennis.