Ik probeer dit plaatje te begrijpen, maar als hulp voor een "zeer slechte gelijkrichtbuis" gaat dit niet werken volgens mij.

• Een positieve stroom van rechts naar links komt er niet door.

Schiet mij maar lek 8)7 :)

Op maandag 25 maart 2024 22:53:01 schreef RAAF12:
Lijkt mij meer een user error, zoals die weerstanden vergeten in serie met de anodes. Maar dat is afhankelijk van de trafo, zie boven. Ook een te grote afvlakelco kan problemen geven want daar is de buis niet tegen bestand wegens een te grote piekstroom. max=60µF

Toch nog eens mijn relaas lezen. De ingangselco is 32uF. De DC weerstand van de trafowikkelingen is ca 75 Ohm en ik heb in de centertap nog eens 47 Ohm gezet. Daar komt in principe de weerstand van de primaire ook nog bij.
De Philips GZ34 heeft er helemaal geen probleem mee, ook zonder extra weerstand. Ook de Sovtek doet het goed.
De beste oplossing waren de diodes, maar dat wil de eigenaar liefst niet in verband met het veranderen van de klank van de amp.

Op maandag 25 maart 2024 22:49:16 schreef revado:

Ik heb op internet net nog eens gezocht op de JJ GZ34 en er zijn veel klachten over uitvallende en vonkende buizen.
Het is dus geen zeldzaam probleem...

Ook bij de Philips GZ34 vloog er wel eens een vonkje van de kathode, zeker als je de versterker een tweede keer inschakelde als de kathodes nog niet voldoende afgekoeld waren. Maar , die overleefde dat wel.

Op maandag 25 maart 2024 22:53:01 schreef RAAF12:
Lijkt mij meer een user error, zoals die weerstanden vergeten in serie met de anodes. Maar dat is afhankelijk van de trafo, zie boven. Ook een te grote afvlakelco kan problemen geven want daar is de buis niet tegen bestand wegens een te grote piekstroom. max=60µF

In de versterker van Buzzy zit een 32 uF elco na de buis, dat mag geen probleem zijn.
De versterker heeft ook jaren gewerkt, ook al is de trafo ws. niet origineel.
Een te grote elco is inderdaad funest, zo heb ik eens een AX50 flink boos gekregen, dat is een kwikdamper en die zijn daar helemaal niet blij mee ;(

Op maandag 25 maart 2024 23:23:13 schreef kris van damme:
[...]

Ook bij de Philips GZ34 vloog er wel eens een vonkje van de kathode, zeker als je de versterker een tweede keer inschakelde als de kathodes nog niet voldoende afgekoeld waren. Maar , die overleefde dat wel.

De versterker is niet voorzien van de zgn standby schakelaar, niets anders dan een onderbreker voor de hoogspanning. Evenwel zijn er ook standby schakelingen, die van de eindbuizen de schermroosters op een negatieve spanning zetten.

Op maandag 25 maart 2024 23:17:33 schreef vergeten:
Ik probeer dit plaatje te begrijpen, maar als hulp voor een "zeer slechte gelijkrichtbuis" gaat dit niet werken volgens mij.
[bijlage]

• Een positieve stroom van rechts naar links komt er niet door.

Schiet mij maar lek 8)7 :)

De buis is niet versleten, dus als 'ie het doet dan gaat dit goed en de buis doet nog mee.

De diodes over de buis (antiparallel) beschermen tegen overslag in koude- en spertoestand en dan moeten de twee seriediodes er bij anders heb je sowieso sluiting.