Op donderdag 21 maart 2024 13:36:28 schreef Benadski:
Dat is inderdaad vreemd. Is de (rust)stroom door de anodes van de buis ook niet hoger dan 160 tot 250mA? Onwaarschijnlijk denk ik zelf, maar als dat wel zo is dan trekt er misschien iets krom in de buis door de hitte en ontstaat er daardoor sluiting?

Gaat het om deze?: https://www.drtube.com/schematics/selmer/t-and-b50mk2.gif

Dat schema heb ik ook.
Ik heb nog wat nagetrokken betreffende de GZ34 van Philips. De ingangs capaciteit mag 60uF zijn, in de versterker zit 32uF.
Volgens de specs van Philips moeten bij een wisselspanning op de trafo van 450 volt (opgedrukte spanning op het etiket), de protectieweerstanden naar de anodes 2x125 Ohm zijn.
De wisselspanning bij de versterker in bedrijf is ca 410 Volt.
De nettrafo is zeker niet origineel meer. Ik heb de DC weerstand van de hsp wikkelingen gemeten en die zijn resp 78 en 73 Ohm (niet bifilair gewikkeld waarschijnlijk). Ik zou in de middentap nog een weerstand van ca 50 Ohm kunnen opnemen. Of dat gaat helpen?.
Een tweede Selmer met een originele trafo heb ik niet, dus vergelijken is niet mogelijk.

De 50 Ohm weerstand toevoegen kun je allicht (tijdelijk) proberen.

Je zou ook nog de diodes parallel over de buis kunnen proberen. Als het dan nog fout gaat dan is het geen probleem veroorzaakt door warmteproductie, maar misschien een lek in de buis.

Het schijnt dat de GZ34 van JJ tot een jaar of 5 geleden slecht was, daarna is het beter geworden...
https://music-electronics-forum.com/forum/amplification/guitar-amps/ma…

Een 'echte' Philips (mullard) is ook niet al te duur...
https://www.ebay.nl/itm/186345257373

[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]

Op donderdag 21 maart 2024 15:00:35 schreef Arco:
Het schijnt dat de GZ34 van JJ tot een jaar of 5 geleden slecht was, daarna is het beter geworden...
https://music-electronics-forum.com/forum/amplification/guitar-amps/ma…

[...]

Ah daar spreken ze over doorslaan van de buis, dat zal hier ook wel aan de orde zijn. En als er geen datumcode op de buis staat weet je nooit of het een oude of nieuwe buis is die je koopt. Handig... :(

De goedkoopste manier om dit te fixen met een slechte buis is (denk ik) door diodes anti-parallel over de buis te zetten en diodes in serie met de buis te zetten. Dan doet de buis toch mee zonder dat er overslag plaatsvindt.

Ik heb hier eventueel nog wel een NOS Sovtek 5AR4 voor je.

Volgens dat andere topic hadden de Sovtek buizen hetzelfde probleem tot wat jaren terug...

Waarschijnlijk lost het probleem ook op als je eerst wacht tot de gloeidraden op temperatuur zijn en dan pas de 'hoogspanning' inschakelt.

Op donderdag 21 maart 2024 15:25:17 schreef Arco:
Volgens dat andere topic hadden de Sovtek buizen hetzelfde probleem tot wat jaren terug...

Waarschijnlijk lost het probleem ook op als je eerst wacht tot de gloeidraden op temperatuur zijn en dan pas de 'hoogspanning' inschakelt.

Een zgn standby schakelaar zit niet op de versterker en dan is het ook nog de vraag of die wel altijd gebruikt wordt.

@Hubie
Ik sprak met de eigenaar over het probleem en die bracht meteen een nieuwe Sovtek 5AR4 mee. Wordt dus weer proberen. Ik had liever een oude Philips GZ34 gehad om te proberen.....
De eigenaar voegde er aan toe, als het daarmee niet opgelost was dan toch maar diodes.

Ik moet even graven maar heb nog wel een Philips G34 liggen ergens om te testen eventueel.
PM maar even.

Op donderdag 21 maart 2024 15:13:36 schreef Benadski:
[...] door diodes anti-parallel over de buis te zetten en diodes in serie met de buis te zetten.

Van de gelijkrichtende werking blijft dan weinig over; dan sluit je toch steeds de hoogspanningswikkeling kort. :)

Op donderdag 21 maart 2024 16:47:20 schreef revado:
Ik moet even graven maar heb nog wel een Philips G34 liggen ergens om te testen eventueel.
PM maar even.

pm is verzonden

Op donderdag 21 maart 2024 18:02:11 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Van de gelijkrichtende werking blijft dan weinig over; dan sluit je toch steeds de hoogspanningswikkeling kort. :)

Zo bedoelde ik dus, zou goed moeten gaan?

Op vrijdag 22 maart 2024 13:37:24 schreef Benadski:
[...]

Zo bedoelde ik dus, zou goed moeten gaan?

Wat is het nut van de reverse diodes?
Als de anodes door vervormingen in de buis de kathode raken doen ze niets en anders ook niet.
Bij de nieuwe JJ ging de netzekering eruit. Dat zou kunnen als de anodes elkaar of beide samen de kathode raken. Die kans is bij twee losse diodes natuurlijk heel klein, Ze zouden beide gelijktijdig sluiting moeten maken.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (46%)]

Op donderdag 21 maart 2024 20:30:37 schreef revado:
[...]

En beantwoord net :)

Hoi René, het GZ34 probleem is opgelost. Afgelopen zaterdag kwam het pitje binnen en vandaag getest in de versterker.
Het werkte meteen zonder problemen. De versterker heeft de hele dag in duurproef gestaan en no problems. De Pope/Philips buizen zijn toch van betere kwaliteit blijkt maar weer eens. De JJ die in de versterker zat heeft een probleem en de nieuwe die ik gekocht heb ook.
Nog een dagje duurproeven en de versterker kan weer naar de eigenaar.

Ligt zoals gezegd aan het feit dat er hoogspanning op de buis komt voordat 'ie op werktemperatuur is. (overslag)
De diode werkt dan nog niet en er staat de volle wisselspanning over tot de buis opgewarmd is. (schijnbaar is de Philips daar beter tegen bestand.)

In het schema ontbreken ook de (verplichte!) anodeweerstanden, ook geen verbetering natuurlijk...

Niet verplicht, alleen als de trafo te weinig weerstand heeft moeten er weerstanden worden bijgeplaatst om de buis te beschermen.

In ieder geval mooi dat het weer werkt.
Ik heb op internet net nog eens gezocht op de JJ GZ34 en er zijn veel klachten over uitvallende en vonkende buizen.
Het is dus geen zeldzaam probleem...

Lijkt mij meer een user error, zoals die weerstanden vergeten in serie met de anodes. Maar dat is afhankelijk van de trafo, zie boven. Ook een te grote afvlakelco kan problemen geven want daar is de buis niet tegen bestand wegens een te grote piekstroom. max=60µF

=

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Ik probeer dit plaatje te begrijpen, maar als hulp voor een "zeer slechte gelijkrichtbuis" gaat dit niet werken volgens mij.

• Een positieve stroom van rechts naar links komt er niet door.

Schiet mij maar lek 8)7 :)

Op maandag 25 maart 2024 22:53:01 schreef RAAF12:
Lijkt mij meer een user error, zoals die weerstanden vergeten in serie met de anodes. Maar dat is afhankelijk van de trafo, zie boven. Ook een te grote afvlakelco kan problemen geven want daar is de buis niet tegen bestand wegens een te grote piekstroom. max=60µF

Toch nog eens mijn relaas lezen. De ingangselco is 32uF. De DC weerstand van de trafowikkelingen is ca 75 Ohm en ik heb in de centertap nog eens 47 Ohm gezet. Daar komt in principe de weerstand van de primaire ook nog bij.
De Philips GZ34 heeft er helemaal geen probleem mee, ook zonder extra weerstand. Ook de Sovtek doet het goed.
De beste oplossing waren de diodes, maar dat wil de eigenaar liefst niet in verband met het veranderen van de klank van de amp.

Op maandag 25 maart 2024 22:49:16 schreef revado:

Ik heb op internet net nog eens gezocht op de JJ GZ34 en er zijn veel klachten over uitvallende en vonkende buizen.
Het is dus geen zeldzaam probleem...

Ook bij de Philips GZ34 vloog er wel eens een vonkje van de kathode, zeker als je de versterker een tweede keer inschakelde als de kathodes nog niet voldoende afgekoeld waren. Maar , die overleefde dat wel.

Op maandag 25 maart 2024 22:53:01 schreef RAAF12:

In de versterker van Buzzy zit een 32 uF elco na de buis, dat mag geen probleem zijn.
De versterker heeft ook jaren gewerkt, ook al is de trafo ws. niet origineel.
Een te grote elco is inderdaad funest, zo heb ik eens een AX50 flink boos gekregen, dat is een kwikdamper en die zijn daar helemaal niet blij mee ;(

Op maandag 25 maart 2024 23:23:13 schreef kris van damme:
[...]

Ook bij de Philips GZ34 vloog er wel eens een vonkje van de kathode, zeker als je de versterker een tweede keer inschakelde als de kathodes nog niet voldoende afgekoeld waren. Maar , die overleefde dat wel.

De versterker is niet voorzien van de zgn standby schakelaar, niets anders dan een onderbreker voor de hoogspanning. Evenwel zijn er ook standby schakelingen, die van de eindbuizen de schermroosters op een negatieve spanning zetten.

Op maandag 25 maart 2024 23:17:33 schreef vergeten:
Ik probeer dit plaatje te begrijpen, maar als hulp voor een "zeer slechte gelijkrichtbuis" gaat dit niet werken volgens mij.
[bijlage]

• Een positieve stroom van rechts naar links komt er niet door.

Schiet mij maar lek 8)7 :)

De buis is niet versleten, dus als 'ie het doet dan gaat dit goed en de buis doet nog mee.

De diodes over de buis (antiparallel) beschermen tegen overslag in koude- en spertoestand en dan moeten de twee seriediodes er bij anders heb je sowieso sluiting.