rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ik zo naar m'n ladekast kijk, dan heeft men het heel redelijk nagemaakt.
Ik heb een druksensor-breakout-bordje gemaakt. De sensor is de HP203B.
En ik heb een tooltje geschreven om het uit te lezen vanaf een RPI.
De LGA-8 chipjes zijn met de hand gedaan: De bestukker pakt het onderdeel, kijkt er naar (je ziet 8 pads op de foto) en zegt: "sorry niet te pakken gekregen ik ga een volgende halen! Tja. Dat draait op precies hetzelfde uit... Hij heeft alles bij mekaar 2 van de chipjes zoek gemaakt.
Hier is het drukverloop de afgelopen 1600 seconden oid. (ik denk ongeveer 1.2 sec per sample: 1 sec wachten tussen samples en 0.2sec wachten na het vragen om een nieuwe conversie.)
Ik wil eens kijken of als ik zeg over een maand de druk log op twee verschillende plekken (ongeveer 3km uit mekaar), dat ik dan de fabrieks-offset (en hoogteverschil!) tussen die twee devices er uit kan filteren. En dan zou ik de windcomponent op de lijn tussen die twee plekken moeten kunnen uitrekenen met het actuele drukverschil...
Weet iemand waar ik de METAR van zestienhoven van kan downloaden? Die moet ik er dan naast houden om de boel te calibreren.
Met metar bedoel ik (*): EHRD 022155Z AUTO 13011KT 100V160 9999 NSC 11/06 Q0997 NOSIG
en niet een site als; https://metar-taf.com/EHRD
Op zaterdag 2 maart 2024 22:28:19 schreef Lucky Luke:
[...]
Oeps! Maar mooi opgelost. 'Lastig te krijgen simpele plastic voorwerpen' is precies waar een 3d-printer m.i. handig voor is.
Als je ze op zoiets als printables (of thingiverse) zet heb je kans dat iemand anders er op voortbouwt en bijvoorbeeld ronde hoeken of tussenschotjes-sleuven toevoegt.-- ik heb even gekeken:https://www.printables.com/model/312234-raaco-drawer
Wel net een ander model laatje*, maar er staan er veel meer:
https://www.printables.com/search/models?q=raaco&ctx=modelsOf nog een andere op thingiverse:
https://www.thingiverse.com/thing:3621270Met zo'n 'ingebouwd' greepje zie ik er zo gauw niet bijstaan, dus je hebt 'm niet voor niks ontworpen.
*edit: net een ander model laatje dan bprosman heeft, dus. Niet ‘anders dan raaco’, voor zover ik dat kan vergelijken want minstens 1 mijner raaco’s is geen raaco maar een ander merk
Ik had er op ThingIverse inderdaad een paar gezien, maar inderdaad net niet de mijne en mijn (3D) tekenvaardigheden zijn niet zodanig dat ik dat zelf aan had kunnen passen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb van het weekend wat zitten werken aan m'n 3D printer.
een stripje WS2812 leds als "statusindicatie" aangesloten. Dan de software gemaakt om bed temperatuur, hot-end temperatuur en "job progress" op rood, groen en blauw kanaal van de ledstrip te laten zien.
Op de foto is het bed helemaal warm groen tot helemaal links.
het hotend is aan het opwarmen en pas op 25% o.i.d. Op de foto zie je een dikkere "lichtstrip" of "meer licht", in werkelijkheid is het dus de rode ledjes die naast de groene ook aanzijn. Menselijke ogen zien het verschil minder makkelijk dan hier op de foto. Ik moet het rood dus iets feller maken om het IRL beter zichtbaar te maken.
rew
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is bij 8 uur 3 seconden per onderdeel, dat heb je vast niet met de hand gedaan.
Maar dat zijn er veel 
rew
Op dinsdag 5 maart 2024 21:02:24 schreef fred101:
Dat is bij 8 uur 3 seconden per onderdeel, dat heb je vast niet met de hand gedaan.Maar dat zijn er veel
Tot het klaar was is "10 uur aanwezig". Maar we hebben eerst een uurtje "op gang komen" gedaan. De machine doet volgens fabrikant ongeveer 4000 onderdelen per uur. Dat is erg optimistisch: Dat is zonder "effe kiekje schieten" en dan dat alle onderdelen uit een feeder komen die dicht bij de print is.
/met/ kiekjes (is echt veel betrouwbaarder) en met alle onderdelen "all over the place" is het stukken langzamer. 1000 per uur is al tricky. Maar goed, kunst is dus om de machine zo min mogelijk stil te hebben staan. 4 rollen moeten wisselen, met 4 of 5k onderdelen per rol is dat iets meer dan gemiddeld...
tijd om de vrouw ook wat op te voeden met energie verbruik.
regelmatig zie ik op mijn werk pieken van 8000W verbruik enzo passeren. de vrouw thuis kijkt er zo niet naar...
de vaatwas aan, de wasmachine, de droogkast, de boiler, de oven, de waterkoker.... t kan niet op, alles tegelijk.
ik heb al een esp staan die mijn boiler bestuurd via website
EN ook reeds geintegreerd dat die afschakelt als het verbruik boven de 4000W gaat, maar ook automatisch aanspringt als de injectie meer dan 1000W is
en ik heb nog ESP's liggen, tijd om wat verder te knutselen. de echt grote verbruikers zou ik automatisch willen afschakelen als het te extreem wordt.
maar als eerste wou ik wat info weergeven.
dus een esp, die via wifi mijn rpi ondervraagt naar het huisverbruik.
is er meer dan 4kW verbruik, dan knippert een rode led en laat die elke sec een 1000Hz piep horen (in het begin valt het mee, na een tijd ferm irritant).
gaan we dit ergens in een keukenkast wegstoppen en zen werk laten doen als ik maandag op het werk ben
.
natuurlijk moet dit ergens in een kastje komen, display zichtbaar, eventueel een 'mute' knop voor 10min. het is wel de bedoeling, als dat ding beept, dat de vrouw wat apparaten uitschakelt.
op het display is ook het verbruik te zien
op het filmpje drukte ik op F5 om refresh te krijgen van mijn life data. toevallig op dezelfde periode als die esp mijn server dus ondervraagt en aan/uit gaat
Op vrijdag 15 maart 2024 19:50:14 schreef fcapri:
tijd om de vrouw ook wat op te voeden met energie verbruik.
kansloos
rew
Mwah. Met kleine getalletjes op een mini schermpje heb je gelijk.
Maar met een WS2812 strip als indicatie denk ik dat je een eind kan komen. Denk aan leds 0-10 -2 tot 0 kW (verbruik van het hele huis). Altijd groen.
Dan 11-20: 0-2 kW verbruik van het huis. Ook groen.
Dan 21-25: 2-2.5kW verbruik: geel.
dan 26-30: oranje.
en 30-50: rood!
Als je 8kW gezien hebt, dan moet je iets schalen. Maar zoals bij "teruglevering": Het is niet essentieel dat alles "op het display" past. Dat er voor dit ding geen verschil is tussen 2 en 3 kW teruglevering is geen probleem. Dat je vrouw het verschil tussen 8 en 11 kW niet kan zien ook niet. Je zit ruimschoots in het rood, dus het bericht is hetzelfde. Wel als de tijd rijp is (als ze een grote verbruiker uitschakelt en de meter reageert niet: Uitleggen dat als ze off-scale is er inderdaad niets gebeurt. Of evt. een progressieve schaal maken.
Deze regenachtige zondag naar aanleiding van een Youtube-fimpje eens een eenvoudige opstelling gebouwd om B-H curves te maken van kernmateriaal. Dit in een poging meer over magnetisme te leren.
De H-zijde, kanaal 1, is de variac.+ transformator als bron en een shunt voor de stroom door de bekrachtigings wikkeling.
Voor de B-zijde, kanaal 2, wordt de spanning over een tweede wikkeling geïntegreerd door een integrator rond een halve LM358 op breadboard.
De spanning is evenredig met de verandering van de flux. Dus om de flux te vinden moet geïntegreerd worden.
XY zal op een analoge scope mooier gaan, maar het werkt in zijn eenvoud eigenlijk beter dan ik verwacht had 
@Stynus,
Ah! Het zelfgebouwde magnastat station .. wie is er niet groot mee geworden? 
@Aart,
Experimentjes zijn altijd leuk 
Ik heb hier nog wat CTL modules liggen (core transistor logic) met daarop kerntjes met een extreme curve, de zelfde kerntjes als in core memory. Bij interesse kan ik er wel eentje op de post gooien.
rew
"Soldeerding"
Ik had al tijden een "zet bout uit na 15 min" ding. Die had maar 1 knop, geen display en kon alleen de bout.
Nieuwe printje heeft twee type-K Thermokoppel ingangen. Gaan gebruikt worden op m'n dual-hotbed. Twee relais voor 230V uitgangen, 2 geschakelde 12V uitgangen.
Voor de bout doet ie dus 1 230V (relais) uitgang, 1 12V uitgang. Thermokoppels niet in gebruik. En het display staat op "tijd" laten zien, dus telt gewoon de seconden tot ie uitgaat.
Voor de bout heb ik nu ook een houder zodat de fan stevig staat en niet extra deskspace inneemt. Op de foto niet goed zichtbaar maar die is gewoon los van het doosje met het soldeerding zelf.
Voor de hotplate moet ik nog een beetje klussen aan de software: Daar wil ik dan vanaf nu ook de temperatuur kunnnen instellen. Altijd maar 220 graden is ook zo saai.
De hotplate gaat dus twee relais, twee thermokoppels gebruiken.
En dan m'n reflow-oven. Dan heb ik een grote afzuig-fan en de oven zelf die op de 230V uitgangen zitten. Ik denk dat ik 1 of 2 12V fans ga toevoegen om het afkoelen wat te bespoedigen.
Bovenkant print.
Onderkant print. (saai!)
Ohja. Bestuurd door een RP2040.
Los printje voor het display: Ik heb een multiplex chip die via een een of ander vaag twee draads protocol aangestuurd wil worden. Ik heb het maar gewoon vanuit het datasheet geimplementeerd, maar het IS gewoon I2C.
Los printje met 4 knopen voor de bediening.
Ik had al een keer een foto geplaatst van de dispenser in aanbouw, maar nu is hij helemaal klaar en geplaatst.
Hier een filmpje en wat foto's.
Op dinsdag 26 maart 2024 13:53:24 schreef bprosman:
Mooi ding "Lambiek".
Gebaseerd op / gemaakt met een bestaande behuizing ?
Dit is voor onze zoon die in een instelling zit. Hij had de nijging om de hele rol in het toilet te gooien, met als gevolg verstoppingen.
Nu kan ik zelf bepalen in de software hoeveel vellen papier hij krijgt en hoe vaak. Hij staat nu afgesteld op zeven vellen en dat kan hij vier maal pakken, daarna stopt het systeem voor een half uur.
En het is inderdaad een bestaande behuizing, iets aangepast.
Totale beginner
LTE-M/NB-IoT/WiFi/BLE/GNSS - https://www.quickspot.io
Heel graag toon ik een project waar ik al een heel tijdje aan heb gewerkt. Wij hadden een aantal projecten waarbij we de PyCom GPy gebruikten, een kleine IoT module met WiFi, Bluetooth, LTE-M en NB-IOT. Het Pycom bedrijf is echter failliet gegaan nadat ze de modules heel vroeg end-of-life hadden gemaakt.
Omdat ik geen alternatief kon vinden heb ik Walter gebouwd. Walter is pin compatibel met de PyCom GPy maar is ook heel wat krachtiger. Door de nieuwere modem chipset is er nu ook GPS aanwezig. Ook zit er een ESP32-S3 op.
Ik heb heel veel tijd gestoken in het optimaliseren van de slaapstroom en ben heel bij dat ik 9.8uA heb bereikt en dit terwijl de modem in PSM modus staat. Momenteel is mijn project live op Crowd Supply https://www.crowdsupply.com/dptechnics/walter en natuurlijk zou het leuk zijn moesten jullie dit aan alle geinteresseerden kunnen laten weten 
Op dinsdag 26 maart 2024 17:57:59 schreef Totale beginner:
Heel graag toon ik een project waar ik al een heel tijdje aan heb gewerkt.
Dat is een mooie module geworden. 
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Heel simpel, maar wel leuk om even te posten (ter inspiratie): Snel een (korte) SMD-LEDstrip.
Printje maken;
Tijd voor een nieuwe soldeerbout/punt trouwens, maar het is gelukt:
Zo, die geeft tenminste wat meer licht dan de LEDstrip die ik op voorraad had!
Omdat het voor de kolomboor is, wil ik 'm makkelijk magnetisch kunnen bevestigen;
Eindelijk een beetje beter licht, compact van formaat en verplaatsbaar:
Onderdelen:
LED's: OF-SMD3528WWL; 2,8...3,4V @ 20mA in PLCC2 (3528) behuizing; per 3 in serie;
Weerstanden: 3x 120R;
LEDprofiel: TOPMET BEGTON12 J/S ANOD; 12,6mm
Wat een mooi apparaat is dat geworden Lambiek!
Je had er al eens iets over geschreven.
Een zeer nuttig apparaat wat waarschijnlijk niet ion de handel te koop is.
Op vrijdag 29 maart 2024 18:06:25 schreef revado:
Wat een mooi apparaat is dat geworden Lambiek!
Bedankt.
Een zeer nuttig apparaat wat waarschijnlijk niet ion de handel te koop is.
Nuttig is het zeker, geen verstopte toiletten meer op de instellingen waar onze zoon woont.
En we zijn in gesprek voor meerdere apparaten, dus wie weet.
Dat heb je slim gedaan Opto, ik gebruik een Parkside led staaflamp met magneet maar dit is veel handiger.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op vrijdag 29 maart 2024 19:57:52 schreef Lambiek:
[...]
En we zijn in gesprek voor meerdere apparaten, dus wie weet.
Zo weet ik ook nog wel een stichting die er misschien brood in ziet.
Misschien moet je op de een of andere manier je ontwerp beschermen.
Op zaterdag 30 maart 2024 09:07:16 schreef pa3gws:
Zo weet ik ook nog wel een stichting die er misschien brood in ziet.
Ik wacht eerst dit even af.
Misschien moet je op de een of andere manier je ontwerp beschermen.
Ik heb het al vast laten leggen, het intellectuele eigendomsrecht ligt bij mij.
Ik heb hier nog wat CTL modules liggen (core transistor logic) met daarop kerntjes met een extreme curve, de zelfde kerntjes als in core memory. Bij interesse kan ik er wel eentje op de post gooien.
Dankjewel ! Maar ik heb dat soort dingen ook wel. Mijn belangstelling gaat meer uit naar meten bij verschillende frequenties.