Hallo mede forum leden,
Ik heet Paul 14jaar oud en zeer geintreseerd in electronica, maar kom er soms niet helemaal uit vandaar mijn vraag hier op het forum
Ik heb een transistor waarvan de opdruk niet meer leesbaar is. Nu heb ik de transistor uit gesoldeerd en geplaatst in een onderdelen tester. Ben zelf al opzoek gegaan op internet maar kom er niet echt uit. Heb een foto toegevoed en hoop dat iemand mij opweg kan helpen.
Mvg Paul
Een hFE van 500 is in range voor een eenvoudige BC557C, welke ook deze aansluitingen heeft.
Maar dat zegt niets over de spanning en stroom waar de transistor mee overweg kan.
Je schrijft dat je hem uitgesoldeerd hebt. Als je weet waaruit kan dat relevante informatie geven.
Wat is overigens het doel dat je probeer te bereiken ?
Had al een bc557 met de multimeter vergeleken met de transister die uit de print kom doet toch wat anders
[Bericht gewijzigd door PaulK op (47%)]
Ja want die heeft de diode niet.(zie je scherm van de tester)
Maak eens een foto van de transistor zelf.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha PaulK,
Een puzzel en dat het component in een TO92 behuizing zit wil nog niets over de inhoud zeggen 
Ik kan wel 10 componenten opnoemen in die behuizing.
Het geen je beschrijft zou het zo maar een spanningsregelaar kunnen zijn....
Staat er niets op ?
Groet,
Henk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Even onder schuin licht kijken. Eventueel even met wat alcohol poetsen en dan ondr schuin licht kijken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 1 april 2024 14:38:49 schreef PaulK:
Nee, geen 1 april grap. Dit is een serieuse vraag
Ik was gaan twijfelen door die diode
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Afgeschuurde tekst betekent dat iemand niet wil dat je het ontwerp nabouwt. In wat voor aparaat zit hij en hoe is de schakeling eromheen? Je zou eens (een deel van) de schakeling kunnen uittekenen. Dat deed ik ook toen ik 14 was en daar leer je heel veel van.
Ik denk voorzichtig aan een darlington, die worden door dit soort testers niet altijd correct herkend.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 1 april 2024 14:51:07 schreef maartenbakker:
[....]Ik denk voorzichtig aan een darlington, die worden door dit soort testers niet altijd correct herkend.
UJT ?
Op maandag 1 april 2024 13:35:04 schreef daandc:
Toch denk ik eerder aan een FET ..
Die ziet de tester wel.
Op maandag 1 april 2024 12:05:55 schreef PaulK:
Nu heb ik de transistor uit gesoldeerd en geplaatst in een onderdelen tester. Ben zelf al opzoek gegaan op internet maar kom er niet echt uit.
Kan je er nog meer transistors uithalen voor een herkenbaar typenr?
Volgens mij als je een fet plaatst in de tester geeft hij het woord FET aan.
[Bericht gewijzigd door PaulK op (30%)]
Waarschijnlijk een MC34064
https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc34064-d.pdf
Hallo henry,
Nee, dit is het enigste exemplaar wat erin zit. Is er een andere manier om hem te meten om erachter tekomen wat het is? Of een vervanger ervoor?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha PaulK,
Ik had al aangegeven dat het waarschijnlijk een spanningregelaar is omdat je aangaf iets met 3 V....
Maar @flash2b geen een andere optie.
Kijk eens welke componenten zitten er in de buurt elco of zo, en komt er op een van de drie pootjes spanning te staan of gaat er een naar massa !!
Groet,
Henk.
Zoals anderen ook al gevraagd hebben, waar komt dit onderdeeltje uit? Laat eens wat meer zien dan alleen het losse component.
Piet
PaulK, Je maakt iedereen hier een stuk gelukkiger als je een paar knappe scherpe foto's plaatst van zowel de bovenzijde als de onderzijde van de print. Maar het type en merk apparaat is belangrijk. Zonder deze info wordt niet gewoon heel moeilijk, maar waarschijnlijk onmogelijk om je te helpen.
Het is vrij normaal dat componenten nummerloos of een onbegrijpelijk nummer hebben dat alleen bij de fabrikant bekend is. Alleen door de rest van de schakeling uit te pluizen, is het dan mogelijk om de functie van het onderdeel uit te vogelen. En als dat bekend is, is het misschien mogelijk om uiteindelijk het type nummer te achterhalen.
Is er een reden waarom 1 pootje is ingekort? Ik begin toch wel iets te twijfelen aan het hele verhaal. Idd 1 pic van de pcb tells the story.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]
De print is nu niet bij de hand.
Hoezo te twijfelen aan het verhaal? Dit onderdeel zat onder op de print gesoldeerd. Het zijn 2 gelijke printen maar bij 1 van de 2 is dit onderdeel weg.
Vandaar de vraag wat het zou kunnen zijn.
[Bericht gewijzigd door PaulK op (23%)]
benleentje
Golden Member
Hoezo te twijfelen aan het verhaal?
Er word in het geheel niet getwijfeld aan je verhaal maar enkel of het wel een transistor is.
En net zoals in een crime scene is elk detail van belang en dat is hoe en waar zat het component precies in de schakeling en hoe was het precies aangesloten.
Dit onderdeel zat onder op de print gesoldeerd
Dat verklaard inderdaad waarom de pootjes nog zo lang zijn.