Hallo ik zoek hulp bij de reparatie van mijn Victron Inverter Compact 12volt / 2000va.
Serienummer: 10290200261 ( schijnt een oudje te zijn).

Hij heeft altijd gewoon gewerkt in mijn boot afgelopen maandag kwam ik op mijn boot en zag dat het alarm lampje rood brande van de omvormer.
Mijn victron acculader gaf aan dat de spanning op de accu te hoog was geweest en deze fout zou herstellen zodra deze weer gezakt was.
Toen probeerde ik de omvormer opnieuw uit en aan te schakelen kwam er een klap een vonk en aansluitend wat rook uit de omvormer.

Heb hem toen meteen weer uitgezet en afgekoppeld.
Denk dat hij doorgebrand is.

Wie kan mij hierbij helpen ik kan hier zelf niets van.
Bijgevoegd een paar foto's van hoe het er nu uitziet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr,Hub

Die moet een forse overspanning gehad hebben, dat is echt niet een paar volt. De elco's in het midden staan helemaal bol zo te zien.

Enig idee wat er gebeurd is met je accuspanning?

Op dinsdag 2 april 2024 11:29:13 schreef henri62:
Die moet een forse overspanning gehad hebben, dat is echt niet een paar volt. De elco's in het midden staan helemaal bol zo te zien.

Enig idee wat er gebeurd is met je accuspanning?

Hallo bedankt voor je snelle reactie.
Nee heb geen idee wat er gebeurt is.
De twee lithium accus van 200 ah geven een spanning van 14,1 volt aan mijn victron lader gaf alleen aan dat de spanning te hoog was geweest en zich daarom had uitgeschakeld.

Die elco's kunnen 25V hebben, peuter eens een van die plastic (nu bolle) kapjes eraf. En een foto posten hoe het eruit zit. Dan kunnen we zien of inderdaad de elco's ontploft zijn.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (12%)]

Ik weet niet wat dat groene ding is maar dat ziet er ook niet zo goed uit.

Die elco's zijn dus duidelijk overleden. Aangezien het een oude omvormer is, zoals je al zelf zegt, is het waarschijnlijk slijtage van de elco's door warmte.

Ze zijn niet echt ontploft dus er zou nog een kleine kans zijn dat de omvormer herstelbaar is.

Wat bedoel je met "groene" ding? De printen zijn groen en daar zit een coating laag overheen die niet altijd even "fris" kijkt, maar is niks mis mee. (Conformal coating om precies te zijn)

Dat ding waar die tyrap omheen zit onder die elcos

Ik zie niet wat je bedoelt.

Ah dat, zit er op de foto pastel groen uit.
Lijkt op het oog een stroomspoel te zijn en ziet er "roestig" uit maar dat hoeft nog niet meteen defect te zijn.
Als die inwendig sluiting maakt met de hoofd-voedingsrail zou je mischien ook schade op je inverter board kunnen krijgen.

Het zou kunnen als de elco's vervangen worden dat deze het gewoon weer doet, maar dat is gokwerk als je het hele apparaat niet grondig bekijkt op verdere schade.

Misschien dat hier op het forum iemand anders precies deze inverters kent en weet of ze nog economisch herstelbaar zijn.

Nou Henri in ieder geval al hartelijk bedankt voor je advies.
Is er hier op t forum iemand die in de buurt van Kerkrade Zuid Limburg woont en deze elcos voor mij zou kunnen repareren.

Nou Henri in ieder geval al hartelijk bedankt voor je advies.
Is er hier op t forum iemand die in de buurt van Kerkrade Zuid Limburg woont en deze elcos voor mij zou kunnen repareren.

Elco's van die waarde zijn vaak geschroefd. In dat geval is vervangen niet zo ingrijpend. Schade doet denken aan polariteit verwisselt, want de 2 elco's hebben dezelfde schade. Komt bij slijtage door ouderdom amper voor bij elco's die aan een niet pulserende gelijkstroombron hangen.

Het forum is bedoeld voor hulp bij reparaties die je zelf wilt doen. Als je het wilt laten doen dan kun je een advertentie bij vraag en aanbod zetten.

Op dinsdag 2 april 2024 11:35:28 schreef Humajeno:
[...]

Nee heb geen idee wat er gebeurt is.
De twee lithium accus van 200 ah geven een spanning van 14,1 volt aan mijn victron lader gaf alleen aan dat de spanning te hoog was geweest en zich daarom had uitgeschakeld.

Lithium accu's aan een lader die bedoeld is voor Lood accu's...
misschien kan hij nog AGM accu's maar ZEKER geen lithium accu's

en dan het gek vinden dat het niet goed gaat....

sorry, ging hier om een omvormer alleen, ik zat in mijn hoofd met een lader/omvormer....

Op dinsdag 2 april 2024 12:56:19 schreef jerome:
Elco's van die waarde zijn vaak geschroefd. In dat geval is vervangen niet zo ingrijpend.

Zou goed kunnen, maakt het aan de ene kant wat simpeler, maar ook lastiger verkrijgbaar. Ze zijn gelijmd, dus ik denk eerder aan normale PCB mount elcos (of snapins).

Schade doet denken aan polariteit verwisselt, want de 2 elco's hebben dezelfde schade.

Is een bestaande installatie volgens de TS of de kabouters hebben dat gedaan? ;)

Komt bij slijtage door ouderdom amper voor bij elco's die aan een niet pulserende gelijkstroombron hangen.

Is ook zo, maar deze elcos dienen nu als buffer voor een schakeltrap van 2 kW, dat hakt er ook behoorlijk in, en de elcos krijgen best een hoop piekstromen voor hun kiezen, dus ik kijk nergens van op.

die elco's hebben wat gelekt, vandaar het rode op de gele blok en bandkabel onder de elco's.

ding lijkt van rond het millennium te zijn, dan is dat nog niet slecht voor die elco's.

UPDATE
Ik denk dat hij toch echt overleden is zo te zien.

oei, daar is inderdaad wel meer geklapt ja en serieus heet geworden misschien aan de elco's te zien.
Op zich prima te vervangen onderdelen, allen niet wetende wat de oorzaak is, is dat geen enkele garantie dat het dan weer werkt.
Ik zou hem naar zijn laatste rustplaats brengen en een veilige nieuwe ophangen in je boot

Ben ik de enige die zo een "is omgepoold geweest-gevoel" in zijn onderbuik heeft? Er moet echt wat aan de hand zijn geweest voor (minstens) één halfgeleider plus alle elco's om tegelijk te op deze dramatische wijze te sterven. Ik kan me gewoon geen ander scenario voorstellen dat dit op deze manier gebeurt namelijk. Elco's sterven niet op deze manier door ouderdom, en zeker niet allemaal tegelijk, en kunnen meestal best aardig tegen overspanning.

Ik zie trouwens verschillende borden: één met twee grote elco's en eentje met vier stuks. Heb ik wat gemist? Of is het de onderkant van het bord?

PS Ik zie ook vloeistof zitten op de klemmen over de transistoren: dat elektrolyt heeft gesproeid en waarschijnlijk heeft dat de elektronica geen goed gedaan. Dat spul is best geleidend, en dan is het snel gedaan met je schakeling. Dat zorgt ervoor dat transistoren open gestuurd kunnen worden die dat absoluut niet moeten zijn. Ik denk dat je veel gevolgschade zult hebben.

Dit kan echt wel zonder verkeerd ompolen. Als een pwm regelaar de fout in gaat en de mosfets of IGBTs allemaal permanent open zet. Rotte elco's kunnen short gegaan zijn en zo veel te veel stroom trekken. Een defect onderdeel kan een lawine aan fouten veroorzaken. En ik heb vaak genoeg gezien dat alle vergelijkbare elco's stuk zijn. Zo waren bij een HP LCR meters alle 10uF elcos rot en de rest nog goed. Bij een Marconi SA alleen alle 22 uF elco's.

In een boot zit zo'n inverter permanent aangesloten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]

Maar zo een ding maakt toch 230V uit de accuspanning en niet andersom? Als je door welke reden dan ook de schakeltorren allemaal open zet dan gaan die toch stuk door stroom en niet de elco's door spanning? Het feit dat ze allemaal tegelijk stuk gaan op een manier waar ze all hun elektrolyt lekken zonder een redelijke bron van overspanning verwart me. Ik kan me gewoon niet goed voorstellen hoe dit met deze symptomen mis gaat.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Die elco's kunnen het begin van de kettingactie zijn geweest. Die dingen hebben een zwaar leven. Veel boten worden alleen zomers een paar weken gebruikt. Niet goed voor de oxyde laag.

Daardoor gebeurde er andere ongeplande dingen, mogelijk door electrolyte evt gecombineerd met vocht. Dat zet de schakel elementen open, er gaat veel stroom lopen, rook en de (resterende) elcos poppen nu open. Misschien ging er 1 elco short wat de kettingreactie startte. We hebben te weinig info om dat te achterhalen. Dat is vaak het probleem wat ik bij reparaties probeer te achterhalen; wat was het eerste probleem en/of de oorzaak. Vaak is dat niet 100% zeker meer te achterhalen. Soms iets heel anders. Bij een SNA was er een voeding rail dood. Die gerepareerd en een andere overleed. Zo ging het door tot ik uiteindelijk besloot om gewoon alle rails opnieuw te bouwen door gebrek aan onderdelen (was Russisch). Eerste test, er sneuvelde weer een paar rails. Na heel lang zoeken bleek de 500V wikkeling van de trafo af en toe door te slaan en zette dan even 500V op de laagspanning rails. (Dat vond ik door met de scoop de rails te monitoren)

Allereerst denk ik dat dit ding lastig te repareren zal zijn, ik denk niet dat het vervangen van de zichtbaar defecte onderdelen alleen het probleem zullen oplossen. Je zult wat doorzettingsvermogen moeten hebben dit helemaal goed te krijgen, zeker als je er rekening mee houdt dat er overal elektrolyt op heeft gezeten.

Een tweede issue is dat als we er van uit gaan dat er een te hoge spanning is geweest zoals het apparaat aangeeft (en daarmee in elk geval aannemelijk is), dan zal het toch eerst uitgezocht moeten worden waar die vandaan kwam voor je een nieuw apparaat aansluit. Ja, een oud apparaat gaat soms stuk en de foutmeldingen kunnen best willekeurig zijn, maar de manier waarop alle (!) primaire elco's zijn gesneuveld maar de MOSFET's zo te zien pas bij inschakelen doen vermoeden dat er een relatief langdurige maar beperkte overspanning is geweest. Elco's kunnen namelijk typisch best aardig tegen wat overspanning, maar halfgeleiders zijn bijna instantaan stuk boven hun spanningswaarde.

Op zich kan het wel iets anders zijn geweest dan overspanning of ompoling, en met 200Ah accu's is de stroom groot genoeg om heel snel veel schade te geven, maar het verhaal klopt voor mij nog niet goed genoeg. Maar als het ding langdurig spanningsloos is geweest en de elco's zijn slecht dan klappen die typisch bij het inschakelen van de spanning, maar hier pas bij het inschakelen van de inverter. Als hij de hele tijd onder spanning heeft gestaan en de elco's zijn oud en versleten dan kan een inverter zich daar in verslikken en overlijden doordat de spanning niet stabiel genoeg meer is, maar dan zouden de elco's vrij droog moeten zijn geweest. Hier zijn er overal sporen van het elektrolyt te vinden. Natuurlijk kan dit ook doordat de elco's te heet zijn geworden in gebruik, maar dan zou je dit zien op het moment dat het apparaat enige tijd op hoog vermogen is gebruikt, en niet bij inschakelen.

Hier komt nog bij dat er iets is gebeurd dat alle elco's tegelijk heeft geraakt, niet alleen een enkele. Het exact gelijk slijten van de elco's tot op zo een niveau dat ze alle 6 tegelijk smelten is lastig te bevatten. Vaak zie je weinig aan versleten elco's, maar deze zijn overduidelijk allemaal erg heet geweest. Verder zijn er geen sporen van langdurige verhitting (de PCB en bandkabel zijn bijvoorbeeld onaangetast), dus wat er hier is gebeurd zou relatief snel gebeurd moeten zijn. Als je stroom blijft toevoeren aan een kortgesloten elco desoldeert die zichzelf uiteindelijk wel, maar dat lijkt hier ook niet te zijn gebeurd.

Ik vind het mysterieus, maar ik ben niet genoeg bezig met reparaties om echt een soort authoriteit te kunnen claimen. Mijn eerste prio zijn wel zijn om uit te sluiten dat er niets buiten de inverter mis is. Misschien is er wel een fout met de dynamo/batterijlader waar de overspanning vandaan is gekomen, of een extern iemand die de boel verkeerd aangesloten heeft gehad of een slecht contact ergens. Een Lithium accu van 14,1V is een rare waarde, wat is de nominale waarde en hoe zitten ze geschakeld? Die moeten dan wel parallel zitten en niet in serie (al zou je dat gegeven bestaande bekabeling niet snel mis doen denk ik).

Hij staat al te koop op marktplaats voor onderdelen wellicht iemand die er nog iets van gebruiken kan.