Kolomboormachine met 4 standenschakelaar maakt kortsluiting in één stand

Wij zijn sindskort in het bezit van een Bernardo vario 32s uit 2004. Deze heeft een 4 standenschakelaar; linksom, 0, rechtsom 1 en rechtsom 2. Nu draait deze in bijna alle standen prima, maar in stand rechtsom 1 maakt deze een fikse kortsluiting direct bij het inschakelen, alle stoppen die er dan uit kunnen, gaan eruit. Mijn eerste gedachte is dan dat de schakelaar niet goed is, maar zo'n expert ben ik niet op elektronicagebied. Ik heb het elektrische schema even bijgevoegd. Ik ben benieuwd of hier iemand kan helpen, om zomaar lukraak dingen te gaan vervangen ben ik ook niet zo van.

je zegt stoppen, maar zijn dat echt zekeringen die eruit gaan of heb je een automaat voor de krachtstroom welke eruit gaat? want dat kan hoge inschakelstroom zijn..

Ja daar bedoel ik de automaten mee. De krachtstroomgroep is apart gezekerd met een automaat, deze gaat eruit. Maar tevens gaan zelfs 2 van de 3 hoofdautomaten die voor de meterkast zitten eruit.

[Bericht gewijzigd door Donnes op (13%)]

Koppel de motor eens los en probeer dan de schakelaar weer in alle standen wat gebeurt er dan?

Maak ook eens foto's van het motor kenplaatje en als de motor een aansluitkastje heeft van de aansluitklemmen.
Draait de motor waar het goed gaat, langzaam linksom en hoog rechtsom?

als je eenmaal de motor hebt ingeschakeld op stand 1 rechtsom dan klapt alles eruit maar van stand 1 naar stand 2 dus niet meer? klinkt me echt als aanloopstroom.

dit is geen bouwmarkt kolomboortje, een tandwielkast ipv snaaraandrijving met een 2,2kW krachtmotor erop. ik vermoed dat je maar 3x 25A hoofdvoeding hebt? als daar wat stroom loopt al gaan die C25 automaten er zo uit. wat is de krachtautomaat voor iets? een C16 of een B16?

deze kolomboor heeft een FO motorsturing, maar dat kan ook het huidige model zijn en de jouwe dat nog niet heeft.

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

als je eenmaal de motor hebt ingeschakeld op stand 1 rechtsom dan klapt alles eruit maar van stand 1 naar stand 2 dus niet meer? klinkt me echt als aanloopstroom.

Met zulke kleine motoren kan een 16A zekering aanloopstroom makkelijk aan.
Bij ons op het werk worden veel machines en de motor geschakeld via een voetpedaal. Voor sommige bewerkingen word de motor om de 1 a 2 seconden van richting verandert en daarvan is er nog nooit een zekering of zelf mbs er door afgeslagen. Dat zijn motoren tot max 2kW en dat gaat gewoon goed. Het is wel een aanslag op de relais en die zijn na ca 20 jaar wel een keer op en blijven soms plakken dan gaat wel de zekering eruit.

Op donderdag 4 april 2024 00:14:59 schreef benleentje:
[...]Met zulke kleine motoren kan een 16A zekering aanloopstroom makkelijk aan.
Bij ons op het werk worden veel machines en de motor geschakeld via een voetpedaal. Voor sommige bewerkingen word de motor om de 1 a 2 seconden van richting verandert en daarvan is er nog nooit een zekering of zelf mbs er door afgeslagen. Dat zijn motoren tot max 2kW en dat gaat gewoon goed. Het is wel een aanslag op de relais en die zijn na ca 20 jaar wel een keer op en blijven soms plakken dan gaat wel de zekering eruit.

maar op je werk is de voeding wrs wel aangelegd daarop. dit klinkt als een geval selectiviteit en B16 groep voor een DOL 2,2kW motor. gezien de machine wel werkt op andere standen is dat raar.

maar op je werk is de voeding wrs wel aangelegd daarop.

Nee niet speciaal. Vroeger waren de machine zelfs doorgelust en stonden er soms 6 op 1 groep dan ging heel soms wel eens mis, tot 4 machines op een groep ging toen wel.

https://kjauktion.dk/en/lot/sview/lot/22269

Hier zit een 1,5kW motor op en dat zal altijd aan kunnen lopen op een 16A groep. De aanloopstroom is in mijn ogen het probleem niet

gezien de machine wel werkt op andere standen is dat raar.

Daarom mijn vraag om de motor los te koppelen en het nog een keer te proberen. Ik denk bv aan een defecte schakelaar

[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]

Of de originele Dhalandermotor is vervangen met de verbindingstripjes er nog in.

Zie net in het schema dat je schakelpatroon is van,
1linksom-1rechtsom-0-2rechtsom.

In dat geval verdenk ik de schakelaar.

[Bericht gewijzigd door HD13 op (75%)]

Op woensdag 3 april 2024 23:44:38 schreef Hunebedbouwer:
Maak ook eens foto's van het motor kenplaatje en als de motor een aansluitkastje heeft van de aansluitklemmen.
Draait de motor waar het goed gaat, langzaam linksom en hoog rechtsom?

Ja dat klopt, maar die r2 is eigenlijk te snel voor alle boordiameters

Op woensdag 3 april 2024 23:48:25 schreef testman:

dit is geen bouwmarkt kolomboortje, een tandwielkast ipv snaaraandrijving met een 2,2kW krachtmotor erop. ik vermoed dat je maar 3x 25A hoofdvoeding hebt? als daar wat stroom loopt al gaan die C25 automaten er zo uit. wat is de krachtautomaat voor iets? een C16 of een B16?

deze kolomboor heeft een FO motorsturing, maar dat kan ook het huidige model zijn en de jouwe dat nog niet heeft.

Ja klopt, overschakelen tijdens het draaien mag volgens mij niet. Maar op r1 gaat het mis, op r2 inschakelen gaat goed. Hoofdvoeding is 3x63A, krachtstroomautomaten zijn C16.

Links 1 gaat goed? En Rechts 1 gaat fout.
Dat kan bijna niet anders dan een defekte schakelaar.

Op donderdag 4 april 2024 09:32:47 schreef Toeternietoe:
Links 1 gaat goed? En Rechts 1 gaat fout.
Dat kan bijna niet anders dan een defekte schakelaar.

En zo'n kortsluiting kan er ook voor zorgen dat die 63A hoofdzekeringen eruit gaan?

Als de schakelaar volle sluiting geeft kan dat je hoofdzekeringen meenemen ja. Misschien loopt er op dat moment al een behoorlijke stroom door en bij het inschakelen jaag je er een volle sluiting mee door, dan gaan die triggeren.

Simpelste test, motor effe los (5 of 6 schroefjes...), alles eens schakelen en kijken wat er dan gebeurt. Zo kan je de motor uitsluiten als fout.

Je kan niet zien dat er ooit aan geprutst werd, als er draden gewijzigd zijn in de aansluiting?

Hier ooit een paar uur lopen zoeken waarom 1 van de 8 motoren de zekering er liet uit gaan. Bleek dat er 2 draden omgewisseld zaten, verder liep de motor wel maar bij het omschakelen van laag naar hoog gooide die de zekering eruit.

Stel dat er contactpunten in je schakelaar niet meer schakelen dan creëer je een volle sluiting in laag. Dat zou je kunnen vaststellen door de motor even los te maken.

Rechtsom 1 gaat fout, linksom 1 gaat goed = motor kleine snelheid OK
Rechtsom 2 gaat goed = motor grote snelheid OK.
Dus waarschijnlijk schakelaar defect of minder waarschijnlijk met de doorverbindingsplaatjes op de schakelaar geprutst.
Schakelaar doormeten aan de hand van het schakeldiagramma

Ik vermoed dat de vorige eigenaar de motor en of de schakelaar heeft vervangen, maar erniet goed uitkwam met de aansluitingen,
Als het schema er bij is geleverd, geen wonder want het schema is niet compleet! . de draden vanaf het thermisch blok lopen niet allemaal door tot op de schakelaar en hier niet van belang het stuurstroom circuit is ook niet af.

maar die r2 is eigenlijk te snel voor alle boordiameters

Als je alleen rechtsom klein nodig hebt bestaat ook de oplossing van Pol Klos Vandaag Gemaakt En Morgen Terug Los.
Keuzeschakelaar er tussenuit en start/stop via de contactor

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op (99%)]

Op donderdag 4 april 2024 00:38:33 schreef benleentje:
[...]Nee niet speciaal. Vroeger waren de machine zelfs doorgelust en stonden er soms 6 op 1 groep dan ging heel soms wel eens mis, tot 4 machines op een groep ging toen wel.

https://kjauktion.dk/en/lot/sview/lot/22269

Hier zit een 1,5kW motor op en dat zal altijd aan kunnen lopen op een 16A groep. De aanloopstroom is in mijn ogen het probleem niet

[...]Daarom mijn vraag om de motor los te koppelen en het nog een keer te proberen. Ik denk bv aan een defecte schakelaar

Heb de motor losgekoppeld, en gelijk weer de automaat eruit. Heeft iemand enig idee welke schakelaar ik moet hebben? Heb al op internet gekeken, maar zie nog nergens iets met deze standen erop. Nu ben ik daar ook niet zo'n held in... Op de schakelaar staat iets van koncar GN20 S 149 U, maar heb hem nog niet gedemonteerd om alles goed te kunnen lezen.

stekker eruit, motor los laten en op stand R1 zetten en meten op 2-4-6 van het thermisch pakket wat je hebt aan sluiting, klinkt als harde sluiting tussen 2 fasen, 63A hoofdvoeding gaat er niet zomaar uit.

Als je googeld op " koncar GN20 S 149 U" dan kom je het bedrijf tegen.
Zitten in Kroatie, misschien een mailtje aan wagen ?

Anders een "standaard" schakelaar met 2R-1R-0-1L-2L.

Op donderdag 4 april 2024 22:47:26 schreef HD13:
Als je googeld op " koncar GN20 S 149 U" dan kom je het bedrijf tegen.
Zitten in Kroatie, misschien een mailtje aan wagen ?

Anders een "standaard" schakelaar met 2R-1R-0-1L-2L.

Ja dat had ik ook gedaan, had ook een catalogus van ze, maar daar zag ik nou net niet deze schakelaar in. Ga eens zoeken, dankje

Op donderdag 4 april 2024 22:37:54 schreef testman:
stekker eruit, motor los laten en op stand R1 zetten en meten op 2-4-6 van het thermisch pakket wat je hebt aan sluiting, klinkt als harde sluiting tussen 2 fasen, 63A hoofdvoeding gaat er niet zomaar uit.

Maar dan met meten wel weer de stekker erin neem ik aan? Of wat moet ik meten zonder stekker? Maar die sluiting wordt dan alsnog veroorzaakt door de schakelaar? Laat het liefst de automaten er zo weinig mogelijk uitgaan ivm melkrobots en printplaten etc..