Op zaterdag 6 april 2024 12:46:02 schreef OXO:
De theorie kan zijn dat de HF energie van vonken common mode stoorsignalen op het net zetten.
Common mode signalen kunnen in tegenstelling tot differential mode signalen door de stroomtransfo van de diff getransformeerd worden tot het uitschakelniveau.
Nog iemand?
Hoe bedoel je? De suggestie van HF ging je voor, de oorzaak kan echter van alles zijn. Benadski suggereerde een falende zonne-omvormer, ik denk zelf dat enige capacitieve koppeling van de polen naar aarde problemen kan geven als de aarde zelf een slecht contact heeft. Een zware dimmer of halogeentrafo zonder ontstoring (*kuch* AliExpress *kuch*) kan ook veel rommel geven op het net.
Op donderdag 4 april 2024 13:47:47 schreef Stefte:
Ja , alle kabels zijn reeds gemeggerd , door verschillende elektriciens.Geen enkele elektricien vindt het probleem.
Dit is nu al 2 jaar aan de gang.
Waren dit echte elektriciens (met een vakdiploma), of mensen die wel eens "wat doen" met elektra en daarom elektriciens genoemd worden?
Een goede elektricien heeft voldoende apparatuur en kunde om dit soort fouten te vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 6 april 2024 14:00:08 schreef hobby-ist:
Waren dit echte elektriciens (met een vakdiploma), of mensen die wel eens "wat doen" met elektra en daarom elektriciens genoemd worden?
En de "man in de straat" heeft onvoldoende verstand van zaken om de ene van de andere elektricien te onderscheiden.
Mijn pa heeft in frankrijk een elektricien die hij 100% vertrouwt. En als de driefase zonnepaneel meet-unit aangesloten moet worden, zweert die bij hoog en bij laag dat het 100% goed is gedaan met de volgorde van de fasen.... Nou.. mooi niet. Dat heeft een hoop tijd gekost om dat goed te krijgen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja je hebt ook mensen die bij het graven in de tuin een kabel raken en denken dat koppel ik zelf wel af want de aardlek blijft nu maar springen. eerste fout dat men denkt dat de blauwe draad spanning voerend is. 2e fout dat men de blauwe draad dan lostrekt welke de voeding van de hele kast was waar een aantal dure regelingen van het zwembad opzitten. kortweg alles op die kast had 400V op zn mieter gehad en was behoorlijk kapot 
maar een elektrieker erbij halen was echt niet nodig hoor 
Eendraadschema
https://sites.google.com/view/eendraadschema/ https://facebook.com/groups/290672806262333/
TS zegt dat er XVB kabels van aan de ingang tot aan de caravans liggen. XVB kabels zijn geen buiten kabels en kunnen er niet goed tegen als deze in het water liggen. Er waren beter EXVB kabels gebruikt. Dat TS eens probeert met een nieuwe kabel van de ingang bovengronds legt tot aan de differentieel aan de caravan. Valt de differentieel dan niet uit kun je aan nemen dat de XVB kabel de schuldige is.
Op zaterdag 6 april 2024 19:40:03 schreef rew:
[...]En de "man in de straat" heeft onvoldoende verstand van zaken om de ene van de andere elektricien te onderscheiden....
En dan nog: alle stempels en ervaring wil nog niet zeggen dat je een goede elektricien te pakken hebt.
En iemand die heel netjes en goed installeert of repareert is niet altijd de beste foutzoeker.
Iedereen kent toch wel een paar collega's in welk vak dan ook die niet helemaal op niveau zijn. Neem die dokters (eigen baby vergiftigd, honderden nazaten gemaakt) en advocaten uit het nieuws, deze banen eisen de zwaarste opleidingen en papieren. Toga's, pruiken, ceremonie, eed,allemaal onvoldoende om goede vakmensen te garanderen.
Zoals eendraadschema en ikzelf ook al zei: testen met alternatieven. Goed systematisch uitsluiten. Bijhouden wanneer het mis gaat, wat de gebruiker deed. Zet twee lege caravans met slechts een kacheltje of slechts wat ledverlichting aan. Klapt dat er ook uit. Zit er misschien wat witgoed verkeerd in al die caravans. Toevallig ongeveer sinds die overstroming.
Het gaat hier dan ook van links naar rechts, zin en onzin, spraak en tegen spraak, ruis, ....
Tja een nieuwkomer geraakt dan ook helemaal het noorden kwijt, kan het koren van het kaf niet scheiden en besluit dan heel normaal dat het zooitje ongeregeld hier hem ook geen soelaas gaat brengen...
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op zondag 7 april 2024 12:38:07 schreef OXO:
Het gaat hier dan ook van links naar rechts, zin en onzin, spraak en tegen spraak, ruis, ....
Tja een nieuwkomer geraakt dan ook helemaal het noorden kwijt, kan het koren van het kaf niet scheiden en besluit dan heel normaal dat het zooitje ongeregeld hier hem ook geen soelaas gaat brengen...
Naar mijn smaak zou het wel een flinke pluk positiever gesteld kunnen worden, ben je met je fase- of je nulbeen uit bed gestapt?
Wat verwacht je dan, dat een behoorlijk ingewikkeld probleem met zeer veel onbekende variabelen in één keer een eenduidig antwoord op kán leveren?
Denk je dat in de wetenschap, de wetenschappers niet úrenlang lopen te discussiëren over de betekenis van getalletje zus en zo? Dat wetenschapper A niet wetenschappers B, C en D van hun ongelijk probeert te overtuigen - en het uiteindelijk bij het rechte eind had (of helaas toch niet?)
Als het mogelijk was geweest om een eenduidig en onbetwistbaar antwoord te geven op de vraag, dan hadden de elektriciëns die de TS zelf al had laten komen, het al op kunnen lossen.
CO is een forum, niet één eenheid die één antwoord kan geven. Wil je één antwoord dat wel of niet correct is, dan vraag je simpelweg ChatGPT.
Niet iedereen hoeft alles te kunnen begrijpen, maar je kan wel de beleefdheid tonen om te zeggen dat je er niets van begrijpt en dat je er verder niet op door wil gaan, zoals die ene persoon met diens computer van een paar dagen terug.
En eventueel zou je kan kunnen vragen of er iemand hier in staat is om ook daadwerkelijk op locatie te helpen, maar ook dat heeft de TS niet gevraag (en zijn locatie niet aangegeven in zijn profiel).
Ik denk ook dat er veel problemen bestaan die via een forum niet oplosbaar zijn. Dit forum is geen online reparatie bedrijf ofzo.
Maar eerder iets om te praten over mogelijke oplossingen.
Ik denk dat het probleem van de TS gewoon in de hele installatie zit. De installatie is blijkbaar al 16 jaar oud en opgebouwd met de verkeerde kabels. Waarschijnlijk lopen er al heel lang lekstromen door de installatie die jarenlang net onder de trigger grens van de diverse aarlekken zijn gebleven.
De door de TS genoemde overstroming heeft nog wat meer kabels nat gemaakt die er voor zorgt dat de ellende niet net onder maar op de triggergrens is gaan zitten. De spreekwoordelijke druppel doet dan af en toe afhankelijk van een regenbui de rest.
Ik denk dat elektriciens ook niets konden vinden omdat het probleem eigenlijk de hele installatie is. Alle kabels afzonderlijk meten ongeveer even goed of slecht maar wel binnen de gestelde veiligheidsgrenzen. Alle kabels bij elkaar echter niet. Dan gaat het net wel net niet goed.
De kunst is om out of the box te denken . Op een forum krijg je diverse gedachten, meningen en ervaringen bijeen en kom je soms tot nieuwe inzichten .
mvdk
Golden Member
Ik denk dat de topicstarter inmiddels de twee caravans gevonden heeft met een gammele installatie.
Als problemen in netkabels, dus vóór de aardlekschakelaar, trippende aardlekschakelaars zouden veroorzaken, dan zou dat hier veel vaker moeten langskomen. Alleen al bij mijn bedrijf, met nog geen 100.000 aansluitingen, hadden we twee ploegen aan de gang die dagelijks storingen in knetterende kabels aan het verhelpen zijn/waren.
+1 In deze case vooral out of the box
alle kabels afzonderlijk meten ongeveer even goed of slecht maar wel binnen de gestelde veiligheidsgrenzen. Alle kabels bij elkaar echter niet.
Met alle respect maar dit bedoel ik dus... het is echt niet de hoofddiff die problemen geeft, wel de 70 andere...
En (en zijn locatie niet aangegeven in zijn profiel).
Vermoedelijk BE Henegouwen, Namen
ben je met je fase- of je nulbeen uit bed gestapt?
Niet op gelet maar alleszins in tegenfase
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 7 april 2024 16:10:50 schreef mvdk:
Ik denk dat de topicstarter inmiddels de twee caravans gevonden heeft met een gammele installatie.
Als problemen in netkabels, dus vóór de aardlekschakelaar, trippende aardlekschakelaars zouden veroorzaken, dan zou dat hier veel vaker moeten langskomen. Alleen al bij mijn bedrijf, met nog geen 100.000 aansluitingen, hadden we twee ploegen aan de gang die dagelijks storingen in knetterende kabels aan het verhelpen zijn/waren.
kan ook dat ts een week wacht voor de reply's te checken. op menig fora komen reacties niet zo snel na een vraag als hier.
Zeker waar, en de eerste twee mooie dagen van het jaar op een camping werken werkt ook niet in je voordeel wat betreft de tijd die je spontaan vrij kan maken om vragen zonder echte houdbaarheidsdatum te beantwoorden.
Vooral het geluid dat de kabels en technici dan wel fout zullen zijn vind ik vrij sterk. Dat kan natuurlijk, maar impliceert ook een arrogantie (je had het zelf zeker weten beter gedaan) en geeft helemaal geen enkele informatie over hoe je dat dan test en/of oplost. Alle kabels laten vervangen door een "competente" elektricien. Tja, had hij daar nu maar eerder aan gedacht, had jaaaaren aan problemen gescheeld... 
En wat die capacitieve koppelingen met de aarde in kabels betreft, zou een LCR-meter soelaas brengen als een megger dat toch niet kan meten ?
mvdk
Golden Member
Ik ga een beetje off topic, hoewel...
Op zondag 7 april 2024 10:12:36 schreef Eendraadschema:
TS zegt dat er XVB kabels van aan de ingang tot aan de caravans liggen. XVB kabels zijn geen buiten kabels en kunnen er niet goed tegen als deze in het water liggen. Er waren beter EXVB kabels gebruikt. Dat TS eens probeert met een nieuwe kabel van de ingang bovengronds legt tot aan de differentieel aan de caravan. Valt de differentieel dan niet uit kun je aan nemen dat de XVB kabel de schuldige is.
Wat is het verschil in isolatiemateriaal bij die twee soorten kabels ?
Moet ik me voorstellen dat de kabel in water oplost? Verschilt het isolatiemateriaal dan zo dat dat bij die EXVB niet gebeurt?
Dat er in die EXVB een scherm zit, zegt me niets over waterbestendigheid.
Iemand?
Eerlijk gezegd ken ik het verschil ook niet, ben geen chemicus, maar ik denk dat dit eerder met mechanische bescherming te maken heeft. Noch XVB, noch EXVB lossen op in water.
Een EXVB heeft een “dubbele” mantel, is veel stijver en mag direct in de grond. Een XVB moet eerst in een mantelbuis wil je die in de grond en het is naïef om te geloven dat een mantelbuis altijd waterdicht is. Je kan beide uitaard nog steeds mechanisch beschadigen als het echt moet maar dat kan ook met gewapende kabel.
Een XVB mag mag wel buiten, bovengronds in weer en wind en breekt ook niet af door water en UV in tegenstelling tot XGB, toch niet binnen een afzienbare tijdspanne.
XVB kabel mag niet buiten, behalve door een mantelbuis en dan mag het weer wel: ik vermoed dat het verschil alleen in de afscherming zit.
Echter als je een kabel hebt die niet gevult is, wordt hij capilair en ondanks dat de isolatie wel of niet in tact blijft, blijft er vocht uit de kabels komen en is het over en uit met die kabel: ene moment meggert hij goed en andere moment niet, omdat er dan net weer een druppeltje water uit komt...
Maar dit kan na de overstroming ook met ELKE andere kabel die niet gevult is. En dan is het nog geen garantie trouwens, daar het toch meerdere isolatielagen zijn die koud op elkaar liggen...
Op maandag 8 april 2024 10:24:59 schreef High met Henk:
XVB kabel mag niet buiten, behalve door een mantelbuis en dan mag het weer wel: ik vermoed dat het verschil alleen in de afscherming zit.
Bron?
Diverse bronnen. Meerdere leveranciers van XVB geven aan dat deze kabel bedoeld is voor binnenshuis. Mag niet in contact komen met grondwater. Dus zelfs in de grond in een mantelbuis gaat je niet helpen. Zo'n buis komt na een poosje vanzelf vol met water te staan.
een kabel die oplost in water? Geloof je hem zelf?
een poreuze kabel kan ook al niet. Zou heel slecht zijn.
een YMVK mag ook niet buiten, maar een YMVK-AS wel Dezelfde kabel allen met afscherming...
XMVK en XMVK-AS hetzelfde.
zal voor XVB en EXVB ook wel gelden: de materialen zijn hetzelfde.
ik doe zelf bij voorkeur dubbel: een grandkabel IN een buis.. Maar dat is niet verplicht!!!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (57%)]
Op maandag 8 april 2024 12:44:11 schreef KlaasZ:
Diverse bronnen. Meerdere leveranciers van XVB geven aan dat deze kabel bedoeld is voor binnenshuis. Mag niet in contact komen met grondwater. Dus zelfs in de grond in een mantelbuis gaat je niet helpen. Zo'n buis komt na een poosje vanzelf vol met water te staan.
Beetje leesvoer Klaas XVB.