Heeft hier iemand ervaring hoe je een teletekst-data-stroom kunt injecteren in een videosignaal?
Moet dat in RF, of past het ook op een RGB of composiet-signaal?

Dat kan alleen maar in een composiet-signaal (of eventueel bij het digitaal samenstellen of overdragen daarvan).

Het is geen stream die losstaat van het videosignaal maar eentje die in de loze ruimtes van het videosignaal verwerkt is; in elk frame een paar lijnen in de overscan.

Op woensdag 10 april 2024 13:20:48 schreef maartenbakker:
Dat kan alleen maar in een composiet-signaal (of eventueel bij het digitaal samenstellen of overdragen daarvan).

Het is geen stream die losstaat van het videosignaal maar eentje die in de loze ruimtes van het videosignaal verwerkt is; in elk frame een paar lijnen in de overscan.

Of waren het een paar lijnen in het blanking gebied?

De gebruikte beeldlijnen:

Teletext zit inderdaad in de Video Blanking Informatie (CVBS inderdaad).
Meestal in 2 lijnen zit de data. Het paginanummer en een klein beetje essentiele data is encoded met hamming informatie zodat de overdracht robuust is. De rest van de pagina is normaal verzonden, wat een "kapot" karakter is niet erg.
Per lijn dacht ik iets van 32 of 40 karakters oid.

Wat ook zo is, is dat per land / norm verschillende lijnen in het VBI gebruikt kunnen worden. Maar de meeste TXT-chipsets kunnen die data uit een reeks lijnen universeel ontvangen.

Voorbeeld waar reinsertion van TXT data gedaan wordt:

In chipsets van MPEG SAT-ontvangers (of DVB-T) wordt de TXT informatie in een PES packet als data verzonden, deze data werdt dan in de chipset re-inserted in de VBI lijnen door middel van de software op de ontvanger en in in de hardware gesupport van die chipset. Aangezien de PES packets ook de taal informatie bevat kun je dus ook Teletext aanbieden in verschillende talen die dat weer gewoon op de TV zichtbaar gemaakt kunnen worden via de TXT decoder van de TV. Vooral voor de ondertitels handig.

Later kwamen er in de software ook software die zelf de TXT informatie decodeerde en als overlay over het video heen zetten. De TV TXT wordt dan dus niet gebruikt. Dat was wel te zien want niet altijd werden dan alle originele TXT features gebruikt (vooral blinking en double width/height waar wat aan mankeerde).

Als het persé moet kun je dat helemaal zelf maken met logic IC's (2 a 3 eurokaarten aan meuk). Of nog luxer met een FPGA. (+ wat analoog grut)
Volgens mij heeft er ergens eens ooit in de Electuur een (conventioneel) ontwerp gestaan?

Op de HTS Den Bosch hebben een paar afstudeerders ooit eens zo'n ding conventioneel gemaakt (jaren '80), was een meerjaren project geworden.
Uiteraard was bij elke wisseling van het semester (en dus afstudeerders) weer "nieuw" inzicht en moest het weer anders/"beter" waardoor het nooit af kwam.

Net even opgezocht waar het vindebaar is, voor de puristen: De boel staat in het document "ETSI EN 300 706 V1.2.1" Enhanced Teletext specification.
Lekker kleffe documentatie om doorheen te komen, 156 pagina's.
Gratis te downloaden.

Toen de NOS begon met Teletekst gebruikten ze 2 beeldlijnen en daar konden 50 pagina's op. Later werd het uitgebreid.

Volgens mij hebben ze altijd maar 2 lijnen gebruikt. ALs je genoeg geduld hebt kun je veel meer pagina's versturen. De "populaire" pagina's (100 bijvoorbeeld) werden vaker in de "loop" uitgezonden om een beetje fatsoenlijke response te krijgen.

-edit- Met conventioneel in een paar posts terug bedoel ik dus het genereren van de lijn informatie met alleen TTL/CMOS spul (dus geen FPGA). De pagina's zelf worden wel met een microcontroller gevuld natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (31%)]

Later hebben ze het uitgebreid de laatste keer dat ik met de scope keek gebruikten ze er 4. De CCIR testlijnen in de interval zijn ook goed te zien met een aangepaste sync unit.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (50%)]

Op woensdag 10 april 2024 19:06:14 schreef RAAF12:
Later hebben ze het uitgebreid de laatste keer dat ik met de scope keek gebruikten ze er 4. De CCIR testlijnen in de interval zijn ook goed te zien met een aangepaste sync unit.

teletekst is enkele maanden terug geheel overhoop gehaald en vernieuwd teruggekomen.

https://over.nos.nl/nieuws/teletekst-kan-weer-jaren-vooruit-met-nieuw-…

Dat is aan de generatiekant van de TXT info. Het systeem is technisch gezien sinds die enhanced 1.5 spec niet veranderd zover ik weet.

Toch raar dat men er zo moeilijk over deed, de specificatie is er: dus een compleet nieuw systeem bouwen, zeker in huidige tijd is niet zo extreem moeilijk. De koppeling met internet en apps is natuurlijk iets wat een afzonderlijk systeem is met dezelfde data bron. Dat is wel nieuwer.

Teletext, nog steeds in gebruik, dat nog na ruim 40 jaar!! Nee, alleen composiet video signaal. Ik was er jaren geleden er al bij gekomen met SVHS en zelfs met HDD recorder dat de teletext info bij afspelen nog steeds oproepbaar was, OK wel oude info maar werkte nog steeds!

Dat is niet bij alle recorders (alleen S-VHS?) cq landen.
Volgens mij werkte het anders (=lees niet?) in BE omdat daar lagere lijn nummers gebruikt werden ipv de hogere lijnen in NL. Ook NICAM in BE zat in de VBI lijnen en "zat in de weg" bij teletext.
De recorder neemt namelijk niet alle (lage) VBI lijnen op.

Nog even nageslagen, in 1988 had de NOS al 6 lijnen in gebruik voor Teletekst. De beeldlijnnummers staan erbij. Die testlijnen staan er ook.

Ha blanka,

Wat ik begrijp is je toepassing analoog omdat je het over R,G,B, heb maar nu nog analoog mooi :P
Het telext signaal zit net buiten de video blanking als het er in zou vallen dan wordt het geblankt ha ha ha.....
Het signaal was in oorsprong een analoog gecodeerd signaal nu is dat niet meer zo !
Ik heb nog twee systemen een van Philips komt van Lopik en een systeem van Ziggo beiden zijn voor een liefhebber.
Maar analoog kan ik niet zoveel meer bij voorstellen....

Groet,
Henk.

Op woensdag 10 april 2024 20:30:20 schreef smd:
Ik was er jaren geleden er al bij gekomen met SVHS en zelfs met HDD recorder dat de teletext info bij afspelen nog steeds oproepbaar was

Ik had in de jaren 90 een draaibare schotel en een D2-MAC decoder (incl geprogrammeerde kaart).
Hiermee was o.a FilmNet te ontvangen waarbij de ondertiteling via teletekst verzonden werd, een film opnemen met mijn VHS werkte prima maar ik had dan geen ondertiteling omdat teletekst niet opgenomen werd.
Toen ik een SVHS Philips VR813 had werd teletekst wel opgenomen en had ik weer ondertiteling.
Heeft nog een tijdje zonder problemen gewerkt.

In Radio Bulletin 1980 september werd uitgebreid verhandeld hoe Teletekst werkt.

https://archive.org/details/Radio-Bulletin1976-1980/Radio_Bulletin_198…

Ik heb met die info halverwege de 80-er jaren een Teletekst encoder/inserter gebouwd die 4 beeldlijnen kon gebruiken. Was met SRAM, wat tellers en een schuifregister en een analoog schakel IC voor onderbreking/invoegen van het signaal in een bestaand videosignaal.

Het apparaat werd aangestuurd vanuit een Atari ST computer waar ook de pagina's opgeslagen stonden en op aangemaakt werden.

Het apparaat zelf heb ik nog ergens bewaard, de software wordt een grotere uitdaging..

In de begin jaren 70 heeft RTV zaak Tolner in Vries iets gemaakt, voor de teletext begon om Tijdens schaatsen; spel zonder grenzen ; paardensport enz de namen en de lopende tijd in beeld tebrengen.
Daarvoor worden vrije beeldlijnen gebruikt, in plaats voor de meelopende band onder in beeld. Arend Tolner en buurman Jacob Doorten hebben jaren en waarschijnlijk nog wel ,de wereld overgereist om bij sportevenementen de tijd waarneming te doen en in beeld te brengen.

Zelfde al Philips met de K11 TV al OSD op beeld projecteerde??

Het apparaat werd aangestuurd vanuit een Atari ST computer waar ook de pagina's opgeslagen stonden en op aangemaakt werden.

Het apparaat zelf heb ik nog ergens bewaard, de software wordt een grotere uitdaging..

Ik ben erg benieuwd wat dat is. Aansturen zal niet heel moeilijk zijn, dat ging hws via UART o.i.d.
Ik lees in het Radio Bulletin niks over hoe zo'n schakeling eruit zou kunnen zien, enkel over de achtergrond van SAA5050 codering, en die heb ik reeds scherp op het netvlies. Ik heb al een editor gemaakt voor 960 byte binaire Teletekst bestanden.

Bij TV worden de Teletekst karakters RGB, drie lijntjes, gemengd of apart, met de RGB uit het video en daarna aan de beeldbuis toegevoerd. Maar de sync van het signaal ect. moet allemaal kloppen als je dat later wil toevoeren. Minder mooi qua beeldkwaliteit is analoog mengen van het omgezette RGB signaal.

Toen teletekst werd geïntroduceerd werkte ik bij een radio en tv zaak en gingen we naar service avonden van philips over de coderingen en foutcorrecties en zo.
Maar het is altijd digitaal geweest (!), maar dan wel verzonden over het analoge televisie systeem.
En inderdaad met de ene video opnemer kon je het wel (een beetje) terug zien en de met de andere niet.
Ik heb ze allemaal gehad, oa VCR, V2000 en . . .
Als je bedenkt dat de horizontale resolutie van zo'n video opnemer zo'n 200 pixels zal zijn geweest ( ipv 600 ?) dan is het eigenlijk een wonder dat die blokgolven er nog enigszins door kwamen. En dan ook nog het wiebelige signaal qua timing er bij.

Wel heel grappig om de naam Arend Tolner weer te zien.
Die zat toen in zijn busje van een merk uit de VS naast het evenement.
Ik rolde de kabels voor 'm uit, sync er naar toe signaal weer terug en intercom, afkijk, etc.
Rond ~'90, oa bij thialf Herenveen.
Hij was altijd wel heel geconcentreerd bezig, niet storen aub !
Logisch.

Weet iemand hoe het 'm verder is vergaan ?