Synq 2k2 versterker Clip en signal led blijft branden

Weet ik, maar ik betrouw het zaakje niet.
Ik ga nooit 100% zeker zijn dat het geen via is die onderbroken is, of een smd weerstand met een haarscheurtje in of zo.
Indien ik daar in mis krijg ik DC op de speakers, en dat zal me veel meer kosten dan die 30€
Ik zal mss wel nog even verder zoeken voor mijn plezier maar gebruiken ga ik dat printje niet meer.
Vind het trouwens een k*tontwerp. Ze adverteren dat er DC-protectie opzit, nou, ik zie ze niet.

Het printje?
Is de aansturing van de eindtrap. Eindtrap zelf is na herstelling ok.
De Dc waarvan sprake meet ik op de speakon uitgangen.

Op woensdag 10 april 2024 16:05:06 schreef staafken:

Aangezien ik het risico niet wil nemen om DC op mijn speakers te krijgen en aangezien een vervangend printje thuis geleverd een 30-tal euros kost heb ik net een printje besteld bij new-line.

Om die te beschermen kan je toch tijdens het testen/repareren een (DC blokkerende) elco bijv 2200µF/63v200v in serie met je speakers zetten.

Bij deze versterker zou ik een 200V exemplaar nemen. Er kan theoretisch 147V op de speakeruitgang komen. En, na enig nadenken 8)7 , ook -147V

Vandaag het printje vervangen... beide kanalen zijn nu niet ok. Een kanaal volledig dood, een dezelfde symptomen als deze week. Zekeringen zijn ok. Voedingsspanning + en - 111V zijn ok. Geen DC op uitgang. Wordt vervolgt, hij geeft zich niet eenvoudig gewonnen

Op dinsdag 9 april 2024 15:36:25 schreef staafken:
Zekering van de negatieve kant van de amp module was gaan hemelen.
Deze vervangen, blijft heel.
Gemeten op de uitgang -> Dc 117V
Diode D8 (BYC8-600) meet NOK als diode, (hoogohmig in beide richtingen)
Fet is defect (IRFP264)

Voldoende om deze componenten te vervangen? Of zit er nog wat in de buurt dat verdacht is?
Naar de oorzaak is het nog steeds gissen

Wel even opstarten met stroombegrenzing om de nieuwe onderdelen niet weer meteen op te stoken. Een gewone gloeilamp kan al helpen daarbij, in serie met de netvoeding.

Versterker leeft weer.
Ik ontbrak de -15V, oorzaak was een doorgeslagen zener.
Ik snap eigenlijk de functie van deze zener niet, is een 18V zener op een 15V lijn, hoogstwaarschijnlijk om deze lijn te beveiligen.
Naar de reden van het doorslaan is het gissen. Mogelijks heb ik een printje één pennetje verschoven teruggeplaast maar heb dit niet alleszins niet gezien, ook niet achteraf.

Momenteel ligt de zener met één kant los. Zo laten of terugplaatsen?

Blijkbaar heeft de zener zijn werk gedaan. Om short te gaan moet de spanning boven de 18V komen en er meer stroom lopen dan hij aankan. Daarmee heeft hij voorkomen dat wat er door die rail gevoed wordt kapot is gegaan.
De oorzaak kan zijn dat de 7915 kapot is of dat jij wat fout hebt gedaan. Als je zonder zener weer -15V hebt is de 7915 nog goed en kan het idd jou fout zijn.

Ik zou er weer een terug plaatsen, ze kosten bijna niks.

Toch een mooi resultaat! Veel van jezelf en een beetje van CO!

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (44%)]

Heb er idd een goed gevoel bij.
Soms als je wat vast zit of in cirkels begint te denken is zo een forum echt super interessant. Je leert steeds bij.
Ook al veel geleerd door problemen van anderen te volgen.

Nog even voor de duidelijkheid, in het door jouw gepresenteerde schema is de voedingspanning 147V, maar je spreekt over 117V. Is dit het verschil tussen de verschillende versies?

Volgens mij wel,
In dit geval ging het over de 2k2. en het schema gaat over de 3k6.
Er staan geen aparte spanningen voor de 25k vermeld.

Uit de 2k2 zou 2x 1100W moeten komen op 4Ohm
Uit de 3k6 zou 2x 1800W moeten komen op 4Ohm

Kan iemand die slimmer is dan ik eens herijken aan de hand van het schema waar de dc protectie zit in deze versterker? Aangezien ik zelf dc heb gemeten vermoed ik dat er zelfs geen inzit. Volgens de specs zou er wel dc protectie moeten inzitten.

Kort gezegd, de transistoren rechts van de MosFets zijn voor bescherming. Ik neem aan dat er na de pin out nog een relais zit, voor de speaker uitgang. Relais mogelijk aangestuurd door het p-prot signaal.

Versterker uitgangen worden rechtstreeks gevoed vanuit de printen waarvan ik het schema gepost heb. Geen relais, ik zie ze alleszins niet.