Op maandag 15 april 2024 18:27:13 schreef Bavelt:
Op de Anode van B2t meet ik dan een soort zaagtand. Als ik in het schema kijk, zie ik een soort piefje staan getekend.
Is deze zaagtand dan fout en zo ja, kan dat op iets wijzen?

[bijlage]

De zaagtand is helemaal fout. Daar valt geen synchronisatiepulsen van te maken
Klopt de spanning op de loper van de contrastpotentiometer?
Kan zijn dat deze spanning fout is.
Of het aangeboden videosignaal op het rooster van B2t is zo'n zootje dat de B2t daarvan geen mooie pulsen kan maken.

Tja,
Als ik het startscherm van de DVD speler pak, dan is het beeld wel stil te krijgen.
Maar ook dán staat er een zaagtand op de Anode van B2t...

Het signaal op de anode van B18t (PCL82) klopt exact met het schema. Maar dat is in feite 'gewoon' de oscillator.
Met VS is de frequentie te regelen.

Maar het gaat er natuurlijk om dat die oscillator op het juiste tijdstip start. Ofwel de syncpulsen van het videosignaal.
En daar gaat dus ergens niet goed.

Start ik de DVD speler, dan gaat het spul aan de haal en rolt het beeld weer.
Nu is dat een zelfgebrande DVD (RW), dat signaal zal ook wel niet helemaal jofel zijn.

Merkwaardig is dat mijn andere TV (zelfde type) dat wel opvangt. Het exemplaar waar ik nu mee bezig ben is héél kritisch. Ook bij een gekochte DVD hoef ik bij wijze van spreken alleen maar te wijzen naar de VS regelaar (R120) of het beeld rolt.

Ik ben er dus nog niet uit..

Ik vraag me af of er een verband is tussen deze storing en de brom.

Ik geloof dat het ter sprake is geweest of de brom netsynchroon was of verticaal, maar kan het antwoord zo snel niet vinden.

In geval van netsynchrone brom kan die misschien ook storen op de verticale afbuiging?

In geval van verticale brom kan de brom in het geluid een symptoom zijn van een probleem in de verticale afbuiging.

Ik vind het lastig om te bepalen of de brom netsynchroon is.

Als ik op de anode meet van de geluids-eindbuis B3p, dan zie je een zaagtandspanning van maar liefst 40Vtt, zonder dat het geluid aan staat.

Dat wordt veroorzaakt doordat de trafo een midden-aftakking heeft naar de +1. Deze 'zaag' zie je ook terug bij de +1 zelf.

De +1 is de kale gelijkgerichte spanning. De afvlakking vindt plaats door C2 van 100uF.

Daarna gaat het naar smoorspoel S1 en daarachter liggen dan drie Elco's van 100uF en wordt het de +2, de meest gebruikte voeding in de TV.

De rimpel op +2 is klein.

De zaag die zie is volgens mij de oplading en ontlading van C2.
Ik had al begrepen dat die C2 maximaal 100uF mag zijn, anders wordt het teveel voor die PY82 gelijkrichters.
Toch heb ik het even geprobeerd en er eventjes een extra elco van 100uF aan gehangen. De 'zaag' wordt dan idd bijna gehalveerd, maar heeft vrij weinig invloed op de brom.
Die zaag wordt dan volgens mij gecompenseerd door de anti-brom wikkeling, waardoor je daar in principe niets van zou moeten merken in de speaker.
Het blijft wel een wonderlijke constructie moet ik zeggen.

Ik vermoed dan ook niet dat er een afhankelijkheid is tussen de brom en de kritische verticale sync.
Ik vroeg me af of ik een proefje zou kunnen nemen door een externe sync op het stuurroosster van B2t te zetten en te zien hoe het toestel reageert.

OF R143 te verlagen. 10M is wel veel lijkt me om de sync te voorzien van het videosignaal.

Het feit dat een startschem van de DVD speler wel synct, maar de bewegende beelden niet, zeggen volgens mij iets dat die syncpulsen niet echt goed aankomen bij B2T en de rest daarachter.

Tja. Wie het weet mag het zeggen...

beste,

verandert het bromniveau met volume naar 0 te draaien? Indien niet, zou ik durven twijfelen aan één van de filamenten van de buizen (vanaf IF detectie, LF versterking) die de 50Hz van het net inkoppelen? Is de +4 stabiel genoeg?

Op dinsdag 16 april 2024 15:11:18 schreef Tele@ReVision:
beste,

verandert het bromniveau met volume naar 0 te draaien? Indien niet, zou ik durven twijfelen aan één van de filamenten van de buizen (vanaf IF detectie, LF versterking) die de 50Hz van het net inkoppelen? Is de +4 stabiel genoeg?

Als ik het volume op nul draait, is de brom heel duidelijk te horen.
Alle buizen zijn inmiddels vervangen door NOS-buizen. De brom 'zweeft' ook iets. harder-zachter-harder. Met een heel lage frequentie zo om de 5 seconden.

Wie voedt de syncscheider nu eigenlijk?
Gebeurt dat via R74 (vanaf video eindbuis) - C90 en dan vertakken via R92 en R135?

Of gebeurt dat via R143 van 10M?. Dat is me niet duidelijk hoe dat zit.

Met 'tweaken' van R30 zou je toch de brom moeten kunnen minimaliseren...

beste,

ik heb eens de verschillen opgezocht tussen een TX170 en een TX180: misschien brengt dit een verbetering: verander of check bij de TX170 de componenen R92 en R135, R94 en C94 en neem de waarden over van de overeenkomstige (andere!) positienummers van de TX180. De amplitude neemt toe. Zie mijn schets. (edit) C92 en C112 ook nog...

Op dinsdag 16 april 2024 15:26:14 schreef Bavelt:
[...]

Als ik het volume op nul draait, is de brom heel duidelijk te horen.
Alle buizen zijn inmiddels vervangen door NOS-buizen. De brom 'zweeft' ook iets. harder-zachter-harder. Met een heel lage frequentie zo om de 5 seconden.

Die zweving komt van het momentele verschil tussen de videorasterfrequentie en de momentele netfrequentie: die werken elkaar eens wat tegen dan weer wat mee...

Is dit de TV die ook die contrastproblemen had?

Ik vermoed dat daar toch een link tussen is. Sync pulsen en je helderheid in orde als je dat pauzescherm hebt, maar dat de boel ergens tegen een voedingsspanning of andersoortig maximum vastloopt, of dat de DC instelling wegloopt, op het moment dat je 'lastige' beeldinfo hebt.

Op maandag 15 april 2024 19:14:09 schreef Bavelt:
[...]

De syncpuls komt zo te zien wél op het stuurrooster, maar de schakeling er achter laat zich niet 'locken' met potmeter R120 (VS).
Het beeld reageert wel op deze VS potmeter, maar het beeld rolt óf naar benden, óf naar boven. Maar ik krijg hem niet stilstaand.

Het is dus duidelijk dat je alleen de vrijloop een beetje kan regelen. Draai in de potmeter zo dat het beeld net naar boven rolt, om zeker te zijn dat hij wat trager is dan 50Hz. Meet ook eens met je scoop of het signaal van pin 8 van B12t effectief toekomt op C114? Stel je voor dat deze verbinding een rotte las heeft...

Op dinsdag 16 april 2024 16:50:34 schreef Tele@ReVision:
beste,

ik heb eens de verschillen opgezocht tussen een TX170 en een TX180: misschien brengt dit een verbetering: verander of check bij de TX170 de componenen R92 en R135, R94 en C94 en neem de waarden over van de overeenkomstige (andere!) positienummers van de TX180. De amplitude neemt toe. Zie mijn schets. (edit) C92 en C112 ook nog...

Ik kan het wel eens proberen.
De 17TX210A is na de 170/180 gekomen dacht ik. Maar er is wel aan die waarden gesleuteld, wellicht een signaal dat men er toch een probleem mee had.

Op dinsdag 16 april 2024 18:21:41 schreef Tele@ReVision:
[...]

Het is dus duidelijk dat je alleen de vrijloop een beetje kan regelen. Draai in de potmeter zo dat het beeld net naar boven rolt, om zeker te zijn dat hij wat trager is dan 50Hz. Meet ook eens met je scoop of het signaal van pin 8 van B12t effectief toekomt op C114? Stel je voor dat deze verbinding een rotte las heeft...

Ik kan het niet eerder testen dan vrijdag. Morgen nl weer een nostalgische avond en af en toe naar het toestel lopen om het rollen te voorkomen. Het andere toestel staat als een rots (ik gebruik er 2 tegelijk).

Het meest stabiele signaal komt van het Humax-kastje, composiet uitgang de modulator in.
Er moet inderdaad iets zijn dat maakt dat een niet-sterk signaal het toestel uit de sync haalt en het beeld laat rollen.
De componenten rond C114 heb ik alllemaal al losgehaald en nagemeten. En zelfs sommig evervangen. Maar ik kan het nog een keer doen.
Want inderdaad, met een DVD-beeld kan ik eigenlijk alleen de vrijloop-frequentie regelen met R120 (VS). Hij ziet gewoon geen verticale sync-puls.

Edit: horizontaal heb ik geen probleem, echter een blokgeneratortje dat op mijn gewone TV staat als een huis, danst op deze TV (en ook die andere) in horizontale zin.
Ook het testbeeld (verticale balken) van de Modulator geven een slangbeweging.
De sync van het apparaat of het ontwerp is gewoon heel kritisch.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (12%)]

Heb je C113 820p ook al eens gemeten? Het komt maar weinig voor dat een keramisch c'tje kapot is, maar toch...

Een verband tussen de brom en de sycn zou je denk ik kunnen horen door te luisteren of de brom van frequentie verandert met of zonder signaal.

Op dinsdag 16 april 2024 14:19:13 schreef Bavelt:
Ik vind het lastig om te bepalen of de brom netsynchroon is.

Je scoop heeft vast externe triggering. Zelfs mijn scoop heeft dat.
Op de externe triggering zet je gewoon een getransformeerde netspanning.
Dan kijk je of de zaagtand over je beeldscherm naar links of rechts loopt.
Of je maakt er een lissajous figuur van. Deze staat stil als de zaagtand synchroon loopt met het net.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]

Veel scopes hebben ook een 'mains' trigger functie. Kan je er ook voor gebruiken.

Dat is veel beter maar mijn scoop heeft dat niet. (Maar die optie heb ik wel erin geknutseld).

Met een moderne Rigol scoop, met uitgebreide trigger functie,kan je mooi het video signaal bekijken, en zien of de raster sync. puls niet geklipt is!

Op dinsdag 16 april 2024 20:04:48 schreef maartenbakker:
Een verband tussen de brom en de sycn zou je denk ik kunnen horen door te luisteren of de brom van frequentie verandert met of zonder signaal.

Het verschil tussen beeldratel en gewone brom is toch vrij goed te horen.
De beeldratel ontstaat bij lichte beelden en ondertiteling, zoals de OP ook beschrijft.

Op dinsdag 16 april 2024 18:43:12 schreef Bavelt:
[...]
Ik kan het niet eerder testen dan vrijdag. Morgen nl weer een nostalgische avond en af en toe naar het toestel lopen om het rollen te voorkomen. Het andere toestel staat als een rots (ik gebruik er 2 tegelijk).

Het meest stabiele signaal komt van het Humax-kastje, composiet uitgang de modulator in.
Er moet inderdaad iets zijn dat maakt dat een niet-sterk signaal het toestel uit de sync haalt en het beeld laat rollen.
De componenten rond C114 heb ik alllemaal al losgehaald en nagemeten. En zelfs sommig evervangen. Maar ik kan het nog een keer doen.
Want inderdaad, met een DVD-beeld kan ik eigenlijk alleen de vrijloop-frequentie regelen met R120 (VS). Hij ziet gewoon geen verticale sync-puls.

Edit: horizontaal heb ik geen probleem, echter een blokgeneratortje dat op mijn gewone TV staat als een huis, danst op deze TV (en ook die andere) in horizontale zin.
Ook het testbeeld (verticale balken) van de Modulator geven een slangbeweging.
De sync van het apparaat of het ontwerp is gewoon heel kritisch.

Je hebt een TV die goed werkt. Gebruik die TV als voorbeeld c.q. als meet-referentie voor al je metingen aan de niet goed werkende TV om zo de verschillen in de signalen op te sporen die je kunnen helpen bij het verhelpen van het euvel.

Wat ik mis in de scoop beelden, zijn de negatieve pulsen die in het schema staan. de Philips scoop is 10 MHz, dus die zou het moeten weergeven.(dezelfde scoop kocht ik voor mijn werk, bij PHILIPS Eindhoven, in 1968/1969. kosten toen even veel als een kleuren TV. n.l. Hfl: 2700,=

Op dinsdag 16 april 2024 18:48:29 schreef Ledlover:
Heb je C113 820p ook al eens gemeten? Het komt maar weinig voor dat een keramisch c'tje kapot is, maar toch...

Ja, C113 heb ik gecontroleerd. Sterker nog: bij het meten eraan brokkelde hij wat af en heb ik hem vervangen.

Zijn die "druppel-Ctjes" keramische condensatoren? Die zou ik dus probleemloos kunnen vervangen door de tegenwoordige platte (beige) keramische condensatoren?

Op dinsdag 16 april 2024 20:04:48 schreef maartenbakker:

Voor de brom maakt het niet uit of er een signaal is (antenne-ingang los) of niet.
In 'rust', volume op 0, hoor je hem brommen...