Ik ben nieuw hier,
Ik heb de buisventilator (Quietline-K 100 Duo Hornbach) via de lichtsensor (20A2 100Lux van vekto) aangesloten. maar nu werkt hij alleen als het licht uitgaat. Wat voor soort lichtsensor heb ik nodig, ik wil er 1 hebben die juist schakelt bij licht. Normaal sluit je de ventilator aan op de lichtschakelaar maar dit was onmogelijk. De wc zit midden in het huis nu heb ik de afzuiging via de achterkant laten lopen. zie foto's voor misschien meer duidelijkheid. Alvast bedankt en iedereen een fijn weekend.

Welkom op het forum!

De lichtsensor is bedoeld om (tuin)verlichting mee te schakelen: Als het donker wordt, moet de verlichting aan gaan. Dat doen bijna al dit soort sensoren.

Je wilt het principe eigenlijk omdraaien.

Dat kan met een relais. Bijvoorbeeld deze (ik heb het zelfde merk aangehouden): https://www.vekto.nl/2-polig-1-nc-1-no-25a-installatierelais

Je schakelt het relais (A1, A2) met de lichtsensor en de ventilator loopt dan (als een schakelaar) via het verbreekcontact (R3, R4).

Als ze de "lichtsensor" bij Vekto een schemerschakelaar hadden genoemd was de functie veel duidelijker geweest...

Open halen en kijken of je, macguyver gewijs, intern het kontakt kunt ombouwen is geen optie zeker? Mss zit er wel een NC/NO contact voorzien?

OPTOdesign super bedankt gelijk besteld

Wat je eigenlijk wilt is dat-ie nog een minuut of zo blijft doordraaien nadat het licht is uit gegaan...

Op zaterdag 20 april 2024 20:00:21 schreef fatbeard:
Wat je eigenlijk wilt is dat-ie nog een minuut of zo blijft doordraaien nadat het licht is uit gegaan...

dat is het best werkende idd. via de lichtschakelaar ( wisselcontact ) en tijdrelais is dat zo te maken.

Op zaterdag 20 april 2024 18:04:14 schreef Racecamel:
OPTOdesign super bedankt gelijk besteld

Super!
Zoals @fatbeard en @testman zeggen, kon/kan je een tijdrelais ter overweging nemen. Werkt hetzelfde als een 'normaal' relais, maar schakelt automatisch later (instelbaar) uit.