Ik heb een Samsung Galaxy A04S, maar zie nergens staan hoe je de sluiterijd kunt instellen. Volgens Youtube filmpjes moet je op het 'sluitertijd-icoon' drukken. Die staat er bij mij niet bij. Alleen ISO-waarde.
Edit: ik heb een App gedownload.
Het lijkt hiermee te lukken:
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (17%)]
Als het frame precies 50Hz meet op de scope zal het wel kloppen evt ga je ook nog even vakjes tellen op het linesignaal.
Komt ie weer Ir. Ru 
Gebruik je de Tv Frame stand op de scope om te triggeren?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
Op zaterdag 20 april 2024 18:19:01 schreef RAAF12:
Als het frame precies 50Hz meet op de scope zal het wel kloppen evt ga je ook nog even vakjes tellen op het linesignaal.Komt ie weer Ir. Ru
[bijlage]
Gebruik je de Tv Frame stand op de scope om te triggeren?
Ja, die gebruik ik altijd bij TV metingen.
Op dinsdag 16 april 2024 16:50:34 schreef Tele@ReVision:
beste,ik heb eens de verschillen opgezocht tussen een TX170 en een TX180: misschien brengt dit een verbetering: verander of check bij de TX170 de componenten R92 en R135, R94 en C94 en neem de waarden over van de overeenkomstige (andere!) positienummers van de TX180. De amplitude neemt toe. Zie mijn schets. (edit) C92 en C112 ook nog...
Ik heb dit uitgevoerd, en zowaar wordt het een stuk stabieler!
Ik krijg mijn zelfgebrande DVD nu zelfs stil (al bijft de marge met de VS regelaar redelijk klein).
Maar het was niet eens zozeer de waarde van de componenten, maar door het ontbreken van R143 in de TX180!
In mijn TV zit die er R143 er wel (10M) die in het circuit van de MF/AGC terecht komt. Omdat ik je modificaties aanbracht, moest ik R143 even los laten hangen. En voilá, een verbtering!
Deze R143 blijkt de zaak dus instabieler te maken!
Hoe zou dat kunnen?
Krelis Vonketrekker
Golden Member
En hierbij een plaatje uit een bewaking camera, met de scoop opgenomen.Per div. 10 uSec, totaal 64 uSec.
Prima oa. Europees genormd signaal
een mooi plaatje, dat ziet er toch heel anders uit op een digitale scope.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (49%)]
Op zaterdag 20 april 2024 21:23:04 schreef Bavelt:
[...]Maar het was niet eens zozeer de waarde van de componenten, maar door het ontbreken van R143 in de TX180!
In mijn TV zit die er R143 er wel (10M) die in het circuit van de MF/AGC terecht komt. Omdat ik je modificaties aanbracht, moest ik R143 even los laten hangen. En voilá, een verbtering!Deze R143 blijkt de zaak dus instabieler te maken!
Hoe zou dat kunnen?
[bijlage]
Het lijkt me eerder dat er ergens anders wat fout zit, bvb in de AGC, en door het loskoppelen van R143 los je dit nu op, maar dat is uiteraard niet de oorzaak.
je zelfgebrandde DVD bevat heel veel iwt zag ik uit het scoopbeeld. waarschijnlijk zorgt dat ervoor dat de V-sync in de verdrukking geraakt, mogelijks door clippen van de video eindbuis. Ik schreef het eerder al eens, bekijk eens het syncsignaal (met en zonder R143 aangesloten nu) bvb op de anode van B9
Overigens, Bavelt nog een vraag over je laatste scoopbeeld, met de app genomen. daar zie je toch wat ernstig fout. de V-sync tips steken sterk uit tov al de rest. Op welk meetpunt zat je dan?
Op zaterdag 20 april 2024 21:35:31 schreef Krelis Vonketrekker:
En hierbij een plaatje uit een bewaking camera, met de scoop opgenomen.Per div. 10 uSec, totaal 64 uSec.
maar wel H-sync gerelateerd en met burst. Bedoeling en probleem is V-sync gerelateerd... dus dit plaatje helpt niet echt. doe het eens over met tijdbasis op 5msec/ div.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (15%)]
Het klopt dat er heel veel wit op de zelfgebrande DVD zit. Het is een DVD van een Powerpoint Presentatie. Overwegend Wit scherm, met wat zwarte letters tekst.
Dat verklaart dan meteen waarom andere zelf gebrande DVD's met bv een film of serie minder problemen opleveren met de VSync.
Ik vraag dan ook wel veel van het toestel.
Wat niet wegneemt dat hij het wel aan zou moeten kunnen. Ik heb de twee identieke toestellen qua input parallel staan, waarbij eentje het wel goed vindt en deze er wat meer moeite mee heeft.
Het klopt ook met het bereik van de VS-potmeter; bij het goede toestel kan je een flink stuk draaien voordat het beeld gaat rollen, dit toestel heeft een veel kleinere marge.
Er zijn al veel componenten vervangen en de hoogohmige weerstanden zijn ook wel vernieuwd. En een portie condensatoren. Alle elco's en een flink aantal keramische.
Sinds kort zijn alle buizen behoudens de BB vervangen door NOS buizen (waarvoor dank, @Revado voor het beschikbaar stellen van je NOS buizen).
Dat leverde een flinke verbetering op qua helderheid en contrast.
De sync evenwel is nog niet hoe ik het zou willen.
De tip van @Tele@Revision om wat waarden te modificeren naar het TX180 schema bracht idd verbetering.
En dan die R143. Loshalen hiervan bracht nóg meer stabiliteit, maar zoals @Kris al zegt, dat zal niet de oorzaak zijn.
Anders zou het een fout 'by design' zijn en zou het andere toestel ook niet goed moeten werken.
Maar het symptoom wordt hiermee wél bestreden, dus wellicht kan dat een aanwijzing vormen.
Een handicap is dat ik eigenlijk dat schema rond die R143 niet begrijp.
Een verbinding tussen de verticale sync naar de AGC (B10p) ontgaat me.
En het is best moeilijk zoeken in een schakeling waarvan ik niet weet wat die nu doet.
Maar Ok, al spelenderwijs leren.
Het meetpunt van het laatste scopebeeld is direct op de tulp-uitgang van de DVD speler. De modulator hangt er ook aan en die clipt het signaal naar deze waarden.
Ik zal straks eens gaan meten op de anode van B9 mét en zonder R143.
Het liefst had ik een vast inputsignaal. Ik heb een blokjesgenerator met een PIC microprocessor, maar daar hebben beide toestellen vreselijke problemen mee. Zowel in horizontale als verticale zin is het een dansfestival.
Ondertussen heb ik een ander proefje genomen, getriggerd door het percentage wit in het scherm versus de Sync-stabiliteit.
Ik heb gemerkt dat het veel uitmaakt hoeveel wit er in het (test)beeld zit.
Maak ik een wit scherm met zwarte letters, dan rolt het beeld al snel en is nauwelijks stil te krijgen. (zoals mijn eerste DVD).
Doe ik het andersom; een zwart beeld met witte letters, dan wil-ie wel stilstaan.
Een uitsluitend wit scherm met een dikke zwarte punt in het midden gaat nooit stilstaan en rolt alleen maar.
-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]
....
Het liefst had ik een vast inputsignaal. Ik heb een blokjesgenerator met een PIC microprocessor, maar daar hebben beide toestellen vreselijke problemen mee. Zowel in horizontale als verticale zin is het een dansfestival.
Echte sync gen gebruiken! Met trabanten! Volgens de omroepnorm. Evt direct de TV invoeren zonder de VHF modulator er tussen en met scheidingstrafo.
Zelfbouw of koop, kan allebei.
https://search.worldcat.org/nl/formats-editions/1201536980?itemSubType…
Het handboek is te koop of een e-book. Het papierenboek kan je ook in de buurt huren via een Universiteit, volgens die site. Ik heb de NL talige versie uit 1977 van De Muiderkring. huren https://search.worldcat.org/nl/title/14166193
Eerder had ik al wat schema's naar echte CCIR patroongenerators gegeven met video input maar een gen van Philips kan ook. Veel te vinden bij gebruikers van het transistorforum, misschien daar even kijken? Er zit iemand die heeft een complete studio thuis gebouwd met veel generators, PAL CRT meetdozen ect.
Op zondag 21 april 2024 12:05:22 schreef Bavelt:
Sinds kort zijn alle buizen behoudens de BB vervangen door NOS buizen (waarvoor dank, @Revado voor het beschikbaar stellen van je NOS buizen).
Dat leverde een flinke verbetering op qua helderheid en contrast.
Mooi dat de nieuwe buizen inderdaad verbetering geven, nu die sync nog oplosen.
Ik blijf het topic volgen, ben heel benieuwd wat daar nu de werkelijke reden van blijkt te zijn.
Op zondag 21 april 2024 18:51:07 schreef RAAF12:
[...]Echte sync gen gebruiken! Met trabanten! Volgens de omroepnorm.
Zever in pakskens.. Juist niet . dit Tv'tje trekt zich van de hele CCIR maar weinig aan.
Je kan er vanuitgaan dat wat een DVD speler uitspuwt ruimschoots binnen de norm zit om een tv uit 1958 pefect te doen syncen, VHS was veel erger , en ook dat was voldoende voor enig welk CRT toestel (eventueel na het aanpassen van de tijdsconstate van de H-PLL).
Dus ik vraag me af wat de argumenten zijn om de superperfercte sync aan te bieden zonder meer, want dat doet ie.
De kunst is te testen op realiteit.
Op zondag 21 april 2024 20:31:33 schreef RAAF12:
Wanneer werd de CCIR zendernorm ingevoerd in de Lage Landen?
vanaf het begin, dus dat is niet het issue. Wat ik bedoel is dat voor het testen van een tv'tje -voor in alle omstandigheden- niet moet afkomen met de perfecte sync. Je moet juist de randgebieden, de limieten, checken. Of ie daar ook voldoet.
In de zw/w tijd gebruikten de reparateurs ook al Philips patroongenerators. Strepen, balken en kruizen enzovoort.
Ja, maar geen van die servicegeneratoren voldeed aan CCIR.. en voor service deed dat ook niet terzake (had ik al eens geschreven)
. Wij moesten het thuis doen met deze kaart uit 1946 [bijlage]
de retma chart..maar dan had je wel een camera? (die overigens ook niet aan de CCIR voldeed..) die helpt niet voor service, wel voor evalueren van de signaaloverdracht etc..
Nee ik bedoel als eenvoudige thuisreparateur. Die kaart werd uitgezonden voordat het programma op de NTS werd gestart. Soms ook nog even na de dagsluiting. Zelfbouw balkengenerators stonden in oa. Radio Bulletin beschreven.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]
Op zondag 21 april 2024 21:00:20 schreef RAAF12:
Nee ik bedoel als eenvoudige thuisreparateur. Die kaart werd uitgezonden voordat het programma op de NTS werd gestart. Soms ook nog even na de dagsluiting. Zelfbouw balkengenerators stonden in oa. Radio Bulletin beschreven.
Ahh, nu snap ik hem
maar das wel héél lang geleden.
Om even op de fout van Bavelt terug te komen. beeld je in dat je met een TV zit die deze retma kaart stabiel vertoont, maar toch syncklachten heeft in functie van de beeldinhoud. .. da moet je een generator hebben die dat kan blootleggen. dat is zowaar het issue hier.
Daarom dat het perfecte plaatje niet kan helpen. Er moet een hoekje af zijn. (Philips (en anderen) had generatoren die de hoekjes konden blootleggen..)
Ja ik ben wel van na WO2 maar heb akelig geheugen vanaf 3 jaar oud, blijkbaar een goed merk hardeschijf 
Op zondag 21 april 2024 22:15:19 schreef RAAF12:
Ja ik ben wel van na WO2 maar heb akelig geheugen vanaf 3 jaar oud,
origineel idee, om je leeftijd in voorbije oorlogen uit te drukken, er zijn oorlogen genoeg, spijtig genoeg. (ik ben van na de koreaanse oorlog, de vietnamoorlog zat in de startblokken..)
terug naar het vraagstuk.. In tegenstelling tot audio is het videosignaal sterk assymetrisch. Anders geschreven, de gemiddelde waarde over vele periodes gemeten is niet nul en dit punt verschuift. Dat maakt dat er een DC component in zit. Toch wordt het signaal door condensatoren gestuurd. Daarna moet de DC component hersteld worden, clampen zal je niet onbekend in de oren klinken. De sync zit uiterst negatief, en raakt bij vol wit beeld, als de clampers niet goed werken wel eens in de verdrukking. Nu is de videoindtrap bij deze TV DC gekoppeld. Als de eindbuis goed is ingesteld kan het daar niet aan liggen, tenzij de AGC niet goed werkt..
De regellus die zorgt dat het allemaal goedkomt is vrij lang en uiterst analoog. Maakt dat de misnte boosdoener (lekkende C of verlopen weerstand) roet in het eten gooit. Maar dat merk je niet altijd. Hier enkel als er veel wit inzit. en nu gaan ik mijn koffer pakken
.
Ondertussen heb ik het aardig stabiel. Dwz een DVD en het Humax kastje.
Ik heb het ding aan laten staan, naar Luik-Bastenaken-Luik gekeken en het toestel hieldt zich goed,slechts een keer aan de Vsync gedraaid.
De modificatie naar model TX180 leverde het meeste op. R143 loskoppelen of aansluiten levert toch minder op dan ik dacht.
De TX180-modificatie zorgt er voor dat de Vsync pulsen op het stuurrooster van B2t groter zijn. Waardoor de aansturing van de blokkeer oscillator beter werkt.
Ik geef toe, het blijft wat symptoombestrijding. Ik heb de TV weer helemaal netjes gemaakt, dwz blikken schotjes die op sommige punten zaten weer gemonteerd. Onderkant en achterkant, die met chassis zijn verbonden en dus een stukje afscherming verzorgen er weer op en het is een heel net toestel geworden. Ook in combinatie met de kathodevolger die ik had ingebouwd om vegen in het beeld te elimineren (zie ander topic).
Het testbeeld van Ziggo, kanaal 997 op de Humax, heb ik mooi rond kunnen afstellen. Wel met 2 balken onder en boven vanwege dat 16:9 gedoe.
De brom is er nog wel enigszins, maar beide toestellen hebben dat. Ik reken het maar als 'by design'.
Komende week ben ik elders. Daarna laat ik het toestel iedere avond een tijdje draaien.
Het beeld is superscherp met veel licht in de pijp.
Toch prachtig, zo'n ding van 66 jaar oud. Probeer dat maar eens met een modern toestel van nu. Die worden na 5 jaar al als 'oud' bestempeld...
En wie weet tik ik weer ergens een vergelijkbare TV op om ermee aan de slag te gaan...
Want het blijft gewoon leuk hier aan te werken, meten, knutselen, etc.
Op maandag 22 april 2024 19:47:54 schreef Krelis Vonketrekker:
SMD, eentje waar het beeld rolt verticaal?
ALs dat zou kunnen... 
Nee, geen beeld meer dacht ik gezien te hebben.. Onderdelen bakkie of voor de fun om weer aan de praat te krijgen..