Meet ie nog door?
Anders lossolderen en rondom de kleurringen bekijken om een indicatie te krijgen.
Meestal zijn deze wel laagohmig zit in het laadcircuit kan zo maar rond de 10ohm zitten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de accu nu al niks meer doet als starthulp of kan nog een koplamp laten branden is wrs de accu zo slecht dat deze niet meer te laden is en heeft daarom de weerstand meegenomen ivm blijvende hoge laadstroom.
Op maandag 22 april 2024 21:20:59 schreef daandc:
Meet ie nog door?Anders lossolderen en rondom de kleurringen bekijken om een indicatie te krijgen.
Meestal zijn deze wel laagohmig zit in het laadcircuit kan zo maar rond de 10ohm zitten.
Tnx, ga ik proberen
Op maandag 22 april 2024 22:51:34 schreef testman:
als de accu nu al niks meer doet als starthulp of kan nog een koplamp laten branden is wrs de accu zo slecht dat deze niet meer te laden is en heeft daarom de weerstand meegenomen ivm blijvende hoge laadstroom.
Tnx! 'k moet zeggen dat dit ding vanaf het begin al (te) snel energie kwijt raakt.
Men laat op en week later al bijna leeg. Met betere voeding opladen hielp wel.
Maarrr toen ik afgelopen vrijdag m'n band op wilde pompen had hij ook daarvoor te weinig energie.
Ik had haast en sloot de oplader (12v./2A) erbij aan toen ging het gelijk mis. rookpluimje
snel afgekoppeld, bleek later de weerstand te zijn.
ofwel blijft er binnenin iets opstaan dat de accu leegtrekt, ofwel is de accu gewoon gaar.
je zegt dat je al met een 'betere' voeding hebt opgeladen. wat was het verschil dan met origineel? die weerstand zal er als stroombeperking hebben gezeten voor het opladen. als jij daar een zwaardere voeding aan hebt gehangen, heeft die weerstand ferm op zen donder gekrege
vermoedelijk zo een booster met 7-12Ah lood accu, dat zijn al niet de beste en die kunnen die hoge stromen ook niet aan om mee te starten. door jouw 'betere' voeding mogelijks ook kapot gekookt.
als een lood accu dieper dan 50% ontladen wordt, slijten ze ook heeel snel.
ik mag hopen dat er geen li-ion in zit en dat je die met een foute voeding hebt proberen opladen, want dat kon vuurwerk geven.
testman
een geschakelde voeding 12V 2A heb je niks aan hier, de accu wil een ~14V zien om op te laden. er zit origineel vaak een trafoadapter bij die ook de stroom wat begrenst. een adapter van 14VDC 500mA is vaak goed voor deze toepassing.
Op dinsdag 23 april 2024 07:43:10 schreef fcapri:
ofwel blijft er binnenin iets opstaan dat de accu leegtrekt, ofwel is de accu gewoon gaar.je zegt dat je al met een 'betere' voeding hebt opgeladen. wat was het verschil dan met origineel? die weerstand zal er als stroombeperking hebben gezeten voor het opladen. als jij daar een zwaardere voeding aan hebt gehangen, heeft die weerstand ferm op zen donder gekrege
vermoedelijk zo een booster met 7-12Ah lood accu, dat zijn al niet de beste en die kunnen die hoge stromen ook niet aan om mee te starten. door jouw 'betere' voeding mogelijks ook kapot gekookt.
als een lood accu dieper dan 50% ontladen wordt, slijten ze ook heeel snel.ik mag hopen dat er geen li-ion in zit en dat je die met een foute voeding hebt proberen opladen, want dat kon vuurwerk geven.
Wat was het verschil dan met origineel?
P: Een ouderwetse voeding met trafo en Elco's, denk iid dat de (lood) accu 'gaar' is.
Op dinsdag 23 april 2024 09:03:09 schreef testman:
een geschakelde voeding 12V 2A heb je niks aan hier, de accu wil een ~14V zien om op te laden. er zit origineel vaak een trafoadapter bij die ook de stroom wat begrenst. een adapter van 14VDC 500mA is vaak goed voor deze toepassing.
Tnx, ik gebruikte een ouderwetse voeding met trafo en Elco's. Geeft onbelast iets meer dan 13,4v.
Het apparaat vraagt overigens wel om gelijkstroom.
testman
Op dinsdag 23 april 2024 19:49:08 schreef Peet53:
[...]Tnx, ik gebruikte een ouderwetse voeding met trafo en Elco's. Geeft onbelast iets meer dan 13,4v.
Het apparaat vraagt overigens wel om gelijkstroom.
ik zeg ook gelijkstroom, 14VDC de genoemde ~14V betekent ongeveer 14V.
Peet53 als ik je een tip mag geven.
Ik heb ook zo.n onding gehad ook niet lang plezier van gehad was inderdaad snel leeg.
Deze kleine formaat scooter accu's krijgen behoorlijk op hun lazer.
Ik heb daarna een kleine accu 45 AH gekocht deze in een draagbare aluminium bak gezet met een vak voor de kabels.
En als lader gebruik ik een Ctek 0.8 Amp lader deze zit er constant op.
Heb ik al ruim 12 jaar plezier van heb al aardig wat starthulpjes in de straat gegeven.
ik heb 2 van die ondingen staan.
de ene van een collega gekregen, nieuw, heeft zijn auto er niet 1 keer mee kunnen starten. intern een 12V 7Ah lood accutje die met moeite 300A levert (daar start een diesel niet op).
thuis heb ik een iets grotere versie ervan, zit een 12V 12Ah accu in. dacht dat die een 500A levert. start een benzinemotor goed op, bij een diesel moet je gewoon met die accu de interne ook opladen en dan proberen starten. als de auto accu zelf nog 50% ofzo heeft, kan je starten, is die morsdood, dan doet die het ook niet.
de kleine ga ik nu ombouwen met een lipo RC batterij. 
3S 12,6V 5.5Ah en 140C discharge. dat komt dus op 770A dat die accu kan leveren in een piepkleine behuizing.
vraagt natuurlijk wat ombouwwerk om een BMS en charge controller in te bouwen om het veilig te houden. de 'dunne' kabeltjes van die kleine booster zullen dan als stroom beveiliging dienen
testman
heb al divrse van die dingen gekregen, standaard probleem is de accu gaar. puur omdat niemand die dingen aan de oplader houd. heb je dat ding nodig is de accu al half leeg van het staan en daar start je niks mee. er zit ook een china accu in van 3x prut, die wegen een stuk minder als de capaciteit zou zeggen. heb de compressor uit zo'n ding een tijdje bij gehad toen ik geregeld een lege band had. echter amper debiet en was al snel ook om zeep dat compressortje.
bij de garage hebben ze ook z'n lithium starthulp, maar die halen doorgaans geen 2 jaar. worden dan ook vaak gebruikt dus lijden wel, 4 pitter diesel starten kost wat kruim voor zo'n ding.
het idee van daan c had ik ook al eens gemaakt, paar korte 25mm2 met accupoolklemmen eraan op een 95Ah startaccu. helaas een stuk minder mobiel als een 41Ah accu 
[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]
een stel startkabels in men pickup, mobiel wel, maar die pak je niet even op naar de garage om een andere te starten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ze zijn niet allemaal slecht. Ik heb een starthulp die ik een jaar of 20 geleden gekocht heb. Was wel een behoorlijk prijzig geval en zonder zo'n pomp. Hij had geen moeite om mijn V8 of 2,25L Landrover te starten. Ik gebruik hem nog steeds.
Op dinsdag 23 april 2024 21:53:56 schreef daandc:
Peet53 als ik je een tip mag geven.Ik heb ook zo.n onding gehad ook niet lang plezier van gehad was inderdaad snel leeg.
Deze kleine formaat scooter accu's krijgen behoorlijk op hun lazer.
Ik heb daarna een kleine accu 45 AH gekocht deze in een draagbare aluminium bak gezet met een vak voor de kabels.
En als lader gebruik ik een Ctek 0.8 Amp lader deze zit er constant op.
Heb ik al ruim 12 jaar plezier van heb al aardig wat starthulpjes in de straat gegeven.
Goeie tip Daan, ga ik ook doen. Tnx!
Op woensdag 24 april 2024 07:34:00 schreef fcapri:
ik heb 2 van die ondingen staan.
de ene van een collega gekregen, nieuw, heeft zijn auto er niet 1 keer mee kunnen starten. intern een 12V 7Ah lood accutje die met moeite 300A levert (daar start een diesel niet op).
thuis heb ik een iets grotere versie ervan, zit een 12V 12Ah accu in. dacht dat die een 500A levert. start een benzinemotor goed op, bij een diesel moet je gewoon met die accu de interne ook opladen en dan proberen starten. als de auto accu zelf nog 50% ofzo heeft, kan je starten, is die morsdood, dan doet die het ook niet.de kleine ga ik nu ombouwen met een lipo RC batterij.
[afbeelding]
3S 12,6V 5.5Ah en 140C discharge. dat komt dus op 770A dat die accu kan leveren in een piepkleine behuizing.
vraagt natuurlijk wat ombouwwerk om een BMS en charge controller in te bouwen om het veilig te houden. de 'dunne' kabeltjes van die kleine booster zullen dan als stroom beveiliging dienen
-------------------
Ook een goede tip, 't gaat bij mij om een (oude) benzine auto dus dat gaat wel lukken. Tnx!!