Sinds een week krijg ik E63 als foutmelding op mijn AEG wasdroger. Eerst warmte hij nog op, nu helaas niet meer. Nog even ter info, een kleine maand geleden kreeg ik ook al eens code E50 dewelke ik zonder problemen kon resetten.

De droogkast is al volledig proper gemaakt met de stofzuiger. Het betreft een aeg lavatherm t65280ac

Verwarmprobleem

Check de klixon (overtemperatuurveiligheidsthermostaat) op het verwarmingselement. Dit heeft dikke draden die in serie met de verwarming staan. Niet de ntc dus. Is deze oneindig, steek hem dan in de diepvries en geef hem daarna een tik. Of zit er tegenwoordig terug een rode knop op?

Relais op de print kan ook.

Doe wat testen volgens de service info (zie mail, of spam)

Beste Eric,

Mag het hele verwarmingselement in de diepvriezer?

Alvast bedankt

Als de klixon er niet af kan zou ik hem gans in de vriezer steken. Wel zeker zijn dat dat het probleem is (afgesprongen veiligheid). Ik doe het met vriesspray. Maar de diepvries gaat evengoed.

De motorcondensators kunnen voor moeilijk draaien zorgen en dus tragere ventilatoren (op de motor as). Die condensatoren uitmeten is dus ook zeker niet slecht. Maar voor een E63 zorgen ze niet rechtstreeks. Eerst moet er bv een overhitting zijn door trage ventilatoren.

De filters kunnen ook vol zeep zitten.

Mss van alles foto's nemen? Ook het model nr is niet specifiek. Je hebt een product nr nodig. Meestal met 9 beginnende. Van de t65280ac zijn er 10 verschillende uitvoeringen.

Edit. De klixon is gerevetteerd maar wel eenvoudig uit te meten.

Het gaat om modelnummer 916 096 734.

De foto's heb ik je per mail verzonden, ik krijg ze helaas niet op de website.

Op zondag 28 april 2024 18:50:30 schreef Bjrn87:
Het gaat om modelnummer 916 096 734.

De foto's heb ik je per mail verzonden, ik krijg ze helaas niet op de website.

Ah. Daar had ik over gekeken.

Die zwarte relais zijn notoire loszttters. Maak eens een foto vd onderzijde vd print.

De relais die tussen de stekkers zitten genereren geregeld EF0 alarm de motor relais veroorzaken eerst F50, daarna F63 alarm. Dus doorsolderen, filters en interieur van droger goed reinigen.

1 relais geeft verkleuring op de lak. Meestal een teken van overgangsweerstand op het kontaktpunt. Die relais betrouw ik alleszins niet. Als hij nu nog werkt gaat het binnenkort toch prijs zijn.

De solderingen lijken nog goed. Deze (2de foto)mss toch iets minder maar nog niet problematisch. Eens over solderen is wel wenselijk

[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]

Beste Eric,

Is dit allemaal te herstellen, of bestel ik beter een totaal nieuwe module in dit geval?

Heel eenvoudig te herstellen. Relais kost weinig. Solderen kost nagenoeg niets.

Maar dit is mogelijk naast de kwestie.
Hoe zit het met de klixon? Is hij open?
Kun je metingen uitvoeren?
Technisch onderlegd?
Condensatoren gemeten?

Aan de verwarming zit een stekker. 2 dunne zwarte draadjes. Van de ntc. Die zijn voorlopig irrelevant. Maar wat meten de 3 pennen met dikke draden? Ohms.

[Bericht gewijzigd door EricN op (25%)]

Eric en smd hebben mij een tijdje terug ook geholpen alleen was er meer aan de hand met de print wat ik zelf niet kon vinden.
Ik heb hem toen laten repareren door firma Euromaxx waarna deze weer helemaal goed werkte.
Geen relatie met deze firma :)

Gr.F_S

Dan kun je het mss ook aan @smd vragen?

Maar voor 1 relais de boel opsturen lijkt me wat overkill. Als dat het enige probleem is...
De staat vd verwarming en motorcondensatoren valt nog te bekijken.

Morgen zal ik alles trachten uit te meten. In mijn jonge jaren elektriciteit en elektronica gestudeerd, maar dat is helaas al meer dan 20 jaar geleden. Sindsdien geen multimeter meer vastgehouden.

De klixon op het verwarmingselement geeft als waarde 1, dus ik veronderstel oneindig.

Hetzelfde voor beide condensatoren van ducati.

De NTC vooraan geeft een waarde aan van 5,7 bij kamertemperatuur (19°à 20°c)

IDD de clixon is defect, of teminste moet gereset worden zoals EricN beschreef.

Condensator moet je op capaciteit meten, in principe meten ze altijd oneindig.

Of print, element en condensatoren opsturen naar me, kan ik evt checken alles.

Hoe lang moet het element met de clixon in de diepvries als ik vragen mag?

1. Waar de 1 bedoel je dezelfde waarde als de 2 meetpennen los van elkaa niets raken? Oneindig. Zet de 2 meetpennen tegen elkaar. Dat behoor je bij de klixon te meten.

2. Condensator idd op capaciteit stand vd meter meten.

3. 10-15 minuten of zo. De bedoeling dat de klixon intern -20 krijgt. Ik geef het nog een tik met een schroevendraaier handvat want niet altijd is -20 genoeg om hem vanzelf te laten opspringen. Niet te hard natuurlijk 8)7

4. 5,7 zal kilo ohm zijn vermoeden we.

1) De waarde 1 is bij het uitmeten langs de 2 klemmen. Zoals bij de meetpennen los van elkaar.

2) Capaciteitsmeter heb ik helaas niet op de multimeter.

4) De waarde is inderdaad 5,7 kilo-ohm

Yep, 10 a 15 min met tik op zn kop is het wel weer OK.

Het is wel van belang de waarde voor de condensator goed te meten of te vervangen, meestal zijn de 7 uF condensatoren al ruim gehalveerd!!

Op de klemmen van de klixon blijft de waarde 1. Als ik 1 pen meet op de stekker en stekker op de klem meet ik 0 ohm.

1. Wat meet je op de stekker? De drie draden tov elkaar. Je zou daar iets tss de 100 en 40 ohm moeten hebben. Ohm. Niet kohm. De range van je meter juist zetten. Bij twijfel maak je een foto van je instrument.

2. Condensatoren kun je op veel wijzen testen zonder capaciteitsmeter. Je kan bv een weerstand in serie zetten en dan de boel in het stopkontakt. Dan moet je wel voorzichtig zijn gezien je met op spanning staande dingen werkt. De voltage (ac) over die weerstand stelt je instaat de Xc vd condensator te bepalen en aldus de capaciteit te berekenen.

3. Nog een makkelijke berekening voor de condensator is bij het starten vd trommel deze met de hand tegen houden. Dit moet zeer sterk aanvoelen en dus moeilijk tegen te houden zijn. Is het slappe boel dan moet je ook niet twijfelen en is meten zinloos. Zo doe ik het bij aanvang. Gezien elke minuut telt is dit een efficiënte methode.

4. De relais in het achterhoofd houden (figuurlijk)

Ik kom op een meting van 91,7 ohm op de 2 ijzertjes van de witte en de zwarte kabel. Al de overige geven als meting 1, dus oneindig.

Op de module heb ik de relais allemaal nagemeten en deze zouden werken, 0 meting.

Aja, dat is juist. De derde is onderbroken door de open klixon. Dom van me. Maar je meting laat zien dat beide verwarmingen verder OK zijn.

De relais kun je niet betrouwbaar meten. De verkleuring laat een onderliggend probleem zien. Als alles terug blijkt te werken en de condensators nagemeten zou ik dit relais alvast preventief vervangen.

Ik vermoed dat ik dan het hele verwarmingselement zal moeten vervangen. De condensatoren zal ik misschien preventief vervangen, aangezien de droger toch al 7 jaar oud is.

nee. Klixon resetten. Kost niets.

Condensatoren nameten. Kost niets.
Is er een ac ampere stand op je meter?

Relais kost paar euro.

Het gevoel om het zelf hersteld te hebben.: Priceless