ronw
Golden Member
Ik zat met een 455kHz MF-schakeling die niet wou werken, en ik had niet direct een oscillator op die frequentie liggen, dus heb ik het volgende in elkaar gezet:
Werkt volgens mij goed genoeg.
Links de test oscillator, rechts de MF/LF-versterker.
Toen ik op de scoop zag dat er geen mV signaal na de eerste FET meer te meten was, werd de zaak me duidelijk. Bleek er een koude soldeerlas in de ingangsversterker te zitten...
Enige toevoeging is een extra FET aan de ingang (i.p.v. de mosfet dus), de FET die dus niet goed aangesloten was. Nu werkt het m.i. ongeveer net zo goed als een eerdere schakeling met de TDA1072.
Deze heeft ook een signaal-sterkte indicator, wat wel zo leuk is.
Nu ben ik toe aan een frequentie-uitlezing, maar dat zal nog wel enige voeten in de aarde hebben aangezien ik een pre-microprocessor hobbyist ben...
Frequentie-uitlezing,daar heeft Philips 2 mooie IC's voor gemaakt.Ik heb ze hier nog ergens liggen.SAA en nog wat.Je hebt alleen een oppikspoeltje nodig in je middenfrequent 455 KHz of 10,7 MHz en de twee IC's doen de rest,inclusief de displays aansturen.Het heeft in de jaren 80 in een Elektuur gestaan.Ik wil ze wel naar je opsturen voor nop want ik ga er niets meer mee doen.
Ja idd Bobosje dat is hem.Had hem net zelf ook gevonden bij https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
Inclusief de pcb layout.
Alles bij elkaar toch best wel een boel onderdelen en de displays zijn waarschijnlijk ook moeilijk of niet meer verkrijgbaar.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (24%)]
ronw
Golden Member
Bedankt voor het vinden van dit schema.
@Hubie
Ik ben uiteraard uiterst dankbaar voor je aanbod, en accepteer deze heel graag.
Ik wil je graag ruilmateriaal aanbieden.
Het lijkt mij een redelijke uitdaging zoiets werkend te krijgen. Maar werkt het, zou het uiteraard een fantastische oplossing zijn.
Ik stuur je mijn adres op via de gewone epost.
@ronw,je adres ontvangen,ruilmateriaal is niet nodig,ik heb eigenlijk al veel te veel onderdelen.De IC's stuur ik deze week jou kant op.Zal morgen ook nog even kijken voor die displays,misschien heb ik die nog.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 30 april 2024 01:09:47 schreef ronw:
Het lijkt mij een redelijke uitdaging zoiets werkend te krijgen. Maar werkt het, zou het uiteraard een fantastische oplossing zijn.
Een andere oplossing zou Aliexpress u kunnen geven, voor minder dan 20 euro heb je een goed toestelletje maar als je een zelfbouwer bent is Alie natuurlijk overbodig.
Ik heb er zelf al enkele gebouwd en er is toch redelijk veel werk aan.
@ronw,De displays heb ik niet meer maar zijn (used)nog wel te krijgen,o.a.bij:https://www.heinpragt.nl/?product=hp-5082-7750-display-used
Of nieuw bij Farnell..maar dan betaal je de hoofdprijs.. 
Hallo allemaal,
Is dat dan zo’n speciaals die, wat zijn het? LCD cijfer display of zo?
Ik dacht dat ze bij allerlei Arduino KITjes heb gezien?... toch?
VrGr Rob
Zit hier niks bij?
https://www.amazon.nl/s?k=7+segment+led+display&__mk_nl_NL=%C3%85M…
.
https://www.google.com/search?q=segment+led+display&sca_esv=3cb57a…
.
https://www.google.com/search?sca_esv=3cb57a3b0b929ed3&rlz=1C1GCEA…
[Bericht gewijzigd door rob007 op (58%)]
rob040
Golden Member
Nee, dat zijn zo'n beetje de oer LED displays van HP.
Als je de print hebt, dan zit je aan die pinning vast. Maar wellicht zijn er ook modernere die compatible zijn.
Op dinsdag 30 april 2024 15:10:37 schreef rob007:
Hallo allemaal,Is dat dan zo’n speciaals die, wat zijn het? LCD cijfer display of zo?
Nee, niets bijzonders inderdaad. Alleen gewoon erg oud. Net als die saa prescaler en counter/display ic's. Leuk om te gebruiken als je er per ongeluk nog een hebt liggen. Anders gewoon een kleine micro controler het werk laten doen.
Een pic of atmel ding kan dit ook uitstekend. Een modern display er op geeft ook nog een leuke project om naar te kijken.
Met beide oplossingen zul misschien je herrie als fluitjes e.d. in je ontvanger kunnen ervaren als je het niet op de juiste manier opbouwt. Grote kans dat je deler(s) en counters gaat horen.
ronw
Golden Member
Op dinsdag 30 april 2024 02:19:17 schreef Hubie:
@ronw,je adres ontvangen,ruilmateriaal is niet nodig
Bij voorbaat heel veel dank, maar je kunt mijn lijst altijd checken als iemand in je vriendenkring iets nodig heeft. Ik heb geen korte termijn plannen met deze onderdelen. Misschien komende winter dat ik er wat van op Ebay zet.
Ik begrijp dat deze displays common anode zijn. Ik heb meerdere afmetingen daarvan op voorraad, maar ik weet niet welke stroom deze nodig hebben, wat wellicht betekent dat de 270 ohm weerstand aangepast moet worden. De +1 display heb ik niet, maar op Ebay is deze te koop voor €3,- p.s. of zelfs goedkoper als je er meer koopt.
Alle overige onderdelen heb ik op voorraad.
Aangezien ik alles op prototype PCB's bouw, wordt het wel een fijne puzzel waar ik niet in 1-2 dagen uit zal zijn...
@Ex-fietser/rob040/rob007
Ik heb geen print, dus het staat mij vrij te kiezen voor de display die mij het leukste lijkt. De hier gebruikte zijn 11mm hoog, dat lijkt mij ok, maar iets groter zou ook mogen ivm mijn ogen.
Bedankt voor die waarschuwing voor fluitjes etc. bij gebruik van uP/pic/atmel. Het zou best wel eens kunnen zijn dat mijn modulaire opbouw de gevoeligheid voor dat soort herrie vegroot.
Hoewel, ook in deze SAA1070 counter wordt een X-tal oscillator op 4MHz gebruikt. Zou ook niet deze zulke problemen kunnen veroorzaken?
OK, zo ver ben ik nog niet, eerst de volgende stap werkend krijgen, de inbouw in een kast volgt pas later.
Ergens in de jaren 80 lag er in de oudijzerbak op het werk een zogenaamde wereldontvanger.De grote afstemschaal lag in puin en de luidspreker ontbrak.Ik had die radio mee naar huis genomen voor de onderdelen,thuis een speakertje aangesloten en de radio werkte gewoon maar omdat de afstemschaal ontbrak en de wijzer en de touwtjes had ik geen idee waar ik zat qua afstemming.1 week later stond er in de Elektuur die frequentieteller met die 2 SAA IC's.Gebouwd en een oppikspoeltje in de middenfrequenttrap gefrutseld en het werkte. 
Die radio kon ook de 2 meterband ontvangen en zo kon ik meeluisteren met de plaatselijke zendamateurs.Dat soort 'wereldontvangers' (zie plaatje) waren in de jaren 70 nog vrij prijzige toestellen.
40 jaar geleden was een digitale frequentie uitlezing best wel een luxe,vandaag de dag maak/koop je zoiets in een pic of je pakt een arduino maar dan 'maak' je natuurlijk nix.. 
Leuk verhaal om te lezen Hubie. 
Ik had geen oppikspoeltje nodig aan de ingang van de frequentie-counter, een stukje draad als antenne was voldoende om de frequentie te kunnen meten van een naburige piraat.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Een digitale frequentieteller hoeft niet zo probleem te zijn, ik koop ze meestal op Alieexpres voor een bedrag van rond de 10 euro.
Maar waar je wel op moet letten is of deze een MF offset heeft, zodat je de frequentie meet van de oscillator welke boven of onder de ontvangst frequentie ligt. Anders moet je de frequentie iedere keer uitrekenen en het is wel zo handig dat de teller dat zelf doet.
ronw
Golden Member
Ik heb eens een Ebayer gekocht die tot 50MHz zou gaan. Je kunt deze ook als kristaltester gebruiken. Maar toen ik 'm eens op een oscillator aansloot, kreeg ik een totaal idiote meetwaarde (te lang geleden, weet ik niet meer precies).
Ik ga eens kijken naar dat model van Martin V. Ik heb iets dergelijks ook op Ebay gevonden en ze stellen dat deze een offset heeft. Dat wordt 2-3 weken wachten op het resultaat...
Die van Mel heeft geen offset, maar ik heb deze wel op de projectlijst geplaatst. Lijkt me leuk om een frequentiegenerator met uitlezing te maken.
Op woensdag 1 mei 2024 01:12:43 schreef Bobosje:
Ooit deze frequentie-counter gebouwd, werkte uitstekend tot 500Mhz.
Sommige IC's waren nogal aan de dure kant maar de eenvoud van het ontwerp en de goede hoge ingangsgevoeligheid maakte veel goed.
[bijlage]
Dat is de zgn "VRZA counter. Prima ding.
Op maandag 6 mei 2024 21:07:24 schreef Gottfried-Julius:
[...]Dat is de zgn "VRZA counter. Prima ding.
Stond in CQ-PA nummer 35 - 1980
[Bericht gewijzigd door Gottfried-Julius op (22%)]
https://www.vrza.nl/files/leden/cqpa/1980/CQ-PA_1980_33-36.pdf
Blz. 683 (47 in de pdf).
ronw
Golden Member
De ICM7216 op Ebay, slechts eentje gevonden, kost £37.49. Gelukkig is de porto laag, dus kan het het overwegen waard zijn indien de andere pogingen spaak lopen.
De 11c90 kost op Ebay tussen de €3,- en ca. €20,-. Maar die goedkoopste komt van Polida, en die heeft mij vroeger een paar keer fakes verkocht. Kreeg wel mijn geld terug.
Op maandag 6 mei 2024 21:07:24 schreef Gottfried-Julius:
[...]Dat is de zgn "VRZA counter. Prima ding.
Stond in CQ-PA nummer 35 - 1980
Yep, dat is 'm. De toen der tijd gemaakte kopieen uit de CQ-PA van de betreffende pagina's heb ik nog.
En inderdaad een prima ding.
Heb vele jaren geleden een re-design gemaakt en herbouwd met een tweede input voor max. 1,25Ghz.
Werkt nog steeds. 
Volgens mij had de Veron ook een 1 GHz teller,ook begin jaren 8o.Aan de ingang hing een dure 8 pins DIL 64 deler SABxxx?
In mijn geval was het re-design een eigen ontwerp, was min of meer een samenvoegsel van het CQ-PA ontwerp uitgebreid met een extra 1,25Ghz ingang met wat extra hardware om dit mogelijk te maken.
Heb er toen twee geheel vernieuwde nette PCB's voor gemaakt, een PCB voor de 8 stuks 7-segment displays en een main-PCB met een algehele afscherming rond de beide prescalers erop. Het geheel toen netjes ingebouwd in een kastje met een zelf ontworpen alu-frontplaat.
Het toen nagemaakte en gebruikte CQ-PA PCB-tje heb ik nog bewaard, er zitten nog wat draden aan en wat onderdelen op maar de rest van de onderdelen is verhuisd naar de nieuwe PCB's. 
Op woensdag 1 mei 2024 23:31:17 schreef ronw:
Ik heb eens een Ebayer gekocht die tot 50MHz zou gaan. Je kunt deze ook als kristaltester gebruiken. Maar toen ik 'm eens op een oscillator aansloot, kreeg ik een totaal idiote meetwaarde (te lang geleden, weet ik niet meer precies).[bijlage]
Deze ken ik, is idd vrij eenkennig wat het signaal betreft, de ingangsversterker moet je oversturen.