Hallo,
Ik ben met een Philips FC 773 bezig.
Linker deck wilde niet inschakelen. Deck B)
De stift van de solenoid zat vast, dus deck start weer.
Alleen het geluid is heel dof, dus ik dacht ik reinig de kop, maar
toen kwam ik tot de ontdekking dat de kop scheef blijft staan,
uitgeprobeerd zonder cassettebandje. Heeft iemand dit eerder meegemaakt en heeft diegene dan een oplossing? Is er een oplossing voor?
Bij voorbaat dank.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Is er mechanisch wat mis?
Die scheefstand van de kop heet azimuth. Maar die gaat niet vanzelf scheefstaan, waarschijnlijk was dat altijd al zo.
De opnamekop en de weergavekop moeten beide dezelfde azimuth hebben, anders klinkt het audio niet mooi.
Een tape opgenomen op een andere recorder zal nooit goed klinken als die kop een andere azimuth stand heeft als de afspelende recorder.
De servicemanual kan je hier vinden:
https://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2
Het is een roterende kop in een autoreverse deck zo te zien.
Kijk even hoe die kop wordt aangedreven. Kan zo simpel zijn als een slap geworden snaartje. Kan ook een tandwieltje zijn dat gebroken is, dat is gemakkelijk te vervangen maar lastiger te vinden.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 5 mei 2024 13:10:52 schreef Ledlover:
Het is een roterende kop in een autoreverse deck zo te zien.
Als dat een roterende kop is ben ik een helikopter 
Edit: Daarbij denk ik aan een videokop, zoals in een VHS videorecorder.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (15%)]
Op zondag 5 mei 2024 13:14:46 schreef vergeten:
[...]Als dat een roterende kop is ben ik een helikopter
Het is een roterende kop en jij bent een helicopter.
Staan beide koppen niet gewoon zo van beide decks? De kop roteert dan sneller naar de juiste positie?
Het is een roterende kop in een autoreverse deck zo te zien.Kijk even hoe die kop wordt aangedreven. Kan zo simpel zijn als een slap geworden snaartje. Kan ook een tandwieltje zijn dat gebroken is, dat is gemakkelijk te vervangen maar lastiger te vinden.
Deze foto is van het schema.
Hier lijkt geen snaartje te zitten hoor.
Bij mijn Teac autoreverse deck staat de kop wel netjes recht.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de kop tijdens het spelen zo staat, dan klinkt het geluid niet dof maar ligt je band aan rafels.
Op zondag 5 mei 2024 13:20:56 schreef nijhuisr:
[...]Het is een roterende kop en jij bent een helicopter.
Staan beide koppen niet gewoon zo van beide decks? De kop roteert dan sneller naar de juiste positie?
Van deck A staat de kop wel goed.
Wat maarten zegt, met zo'n scheve kop speelt er niks.
Waarschijnlijk heb je het mech zelf verkeerd inelkaar gezet?
Op zondag 5 mei 2024 13:30:07 schreef nijhuisr:
Wat maarten zegt, met zo'n scheve kop speelt er niks.Waarschijnlijk heb je het mech zelf verkeerd inelkaar gezet?
Ik heb niks uit elkaar gehaald en de cassette speelt gewoon dof, de kop staat een klein beetje scheef en beschadigd de band niet, de andere cassette speelt prima.
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Ik heb de 670 en daar staat de kop ook zo als bij jou op dde foto. Zodra je er een tape instopt (of met je vinger de tape detect switch activeert en op Play drukt, staat de kop weer recht.
Dus dat hoort zo.
Is het andere deck ook auto reverse? Zo nee, dan zit daar waarschijnlijk een gewone kop in, of een ander reverse systeem.
Maak daar maar eens een foto van. Dan zien we het.
vergeten
Golden Member
Op zondag 5 mei 2024 13:20:56 schreef nijhuisr:
[...]Het is een roterende kop en jij bent een helicopter.
Een draaibare/verstelbare kop is nog geen roterende kop, zoals in een VHS videorecorder!
Op zondag 5 mei 2024 13:36:59 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik heb de 670 en daar staat de kop ook zo als bij jou op dde foto. Zodra je er een tape instopt (of met je vinger de tape detect switch activeert en op Play drukt, staat de kop weer recht.Dus dat hoort zo.
Is het andere deck ook auto reverse? Zo nee, dan zit daar waarschijnlijk een gewone kop in, of een ander reverse systeem.
Maak daar maar eens een foto van. Dan zien we het.
Dit is een foto van het andere deck.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je kunt eens kijken wat hij doet als je hem zonder bandje laat spelen (soms moet je dan even met de hand een van de palletjes bovenin het compartiment indrukken, anders reageert hij niet op bediening.
Op zondag 5 mei 2024 13:50:16 schreef maartenbakker:
Je kunt eens kijken wat hij doet als je hem zonder bandje laat spelen (soms moet je dan even met de hand een van de palletjes bovenin het compartiment indrukken, anders reageert hij niet op bediening.
Dat klopt dat heb ik gedaan, palletje bedient en op play gedrukt in beide gevallen gaat de kop niet recht staan bij deck B. Bij deck A in beide gevallen wel.
Op zondag 5 mei 2024 13:44:32 schreef WJB:
[...]Dit is een foto van het andere deck.
Dat is een hele andere auto reverse kop, zit geen erease kop bij.
Volgens mij is het gewoon goed zo.
Dat het dof klinkt kan idd de azimuth zijn, of Dolby staat aan terwijl er geen Dolby is gebruikt bij de opname.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kwestie van proberen, zet het deck eens op de B zijde van de tape, dan draait de kop en zou de tapegeleider tegen de kop dus links gaan zitten..
heb dit nog nooit gehad, maar het riekt me naar taai vet, dit deck haalt de 30 jaar intussen wel..
overigens hadden wel meer dubbeldecks maar 1 deck wat op kon nemen, het andere kon alleen afspelen.
Nou toch maar eens dieper op de materie gezocht. Aan de achterkant zit een soort van tandwiel met een staafje wat bediend word door het mechanisme, echter komt de kop steeds een stukje terug en klinkt dof. Met een plastic staafje de kop iets verder gedraaid en perfect geluid, dus daar zit dus het probleem. Plots zie ik een klein miniscuul veertje zitten die ook in het andere deck zit en je raad het al daar zit het probleem, deze is of eraf of gewoon stuk. Word vervolgt.
Het is een roterende kop in een autoreverse deck zo te zien.Kijk even hoe die kop wordt aangedreven. Kan zo simpel zijn als een slap geworden snaartje. Kan ook een tandwieltje zijn dat gebroken is, dat is gemakkelijk te vervangen maar lastiger te vinden.
Inderdaad tandwieltje gebroken, zal wel een puzzle worden.
testman
Op donderdag 9 mei 2024 18:50:10 schreef testman:
neem een chassisring en lijm die achterop het tandwiel met dat losse stuk ertussen.
Dat is wel een heel goed idee, ga ik morgen proberen, laat je weten hoe het verder gaat.
Ai, dat gebeurd dan blijkbaar vaker want ik heb het op meerdere decks op foto's gezien. Weet ik dat ook weer.
Ik denk alleen wel dat het tandwiel van nylon is en dat is niet te lijmen zoals hard plastic.
Een goed passend ringetje van plastic of metaal grof opschuren, de boel goed ontvetten en dan met 2K lijm het ringetje plaatsen.
Dan zit het mechanisch geankerd door de 2K lijm. Voorzichtig met de hoeveelheid van de lijm zou ik zeggen. De tandwiel breuk zelf hoef je niet te lijmen want dat gaat met nylon niet.
Op donderdag 9 mei 2024 20:03:40 schreef nijhuisr:
Ai, dat gebeurd dan blijkbaar vaker want ik heb het op meerdere decks op foto's gezien. Weet ik dat ook weer.Ik denk alleen wel dat het tandwiel van nylon is en dat is niet te lijmen zoals hard plastic.
Een goed passend ringetje van plastic of metaal grof opschuren, de boel goed ontvetten en dan met 2K lijm het ringetje plaatsen.
Dan zit het mechanisch geankerd door de 2K lijm. Voorzichtig met de hoeveelheid van de lijm zou ik zeggen. De tandwiel breuk zelf hoef je niet te lijmen want dat gaat met nylon niet.
Ik had al het vermoeden dat ik 2k lijm moet proberen, word wel een puzzle want er is nog een opstaand randje waar de veer omheen klemt dus word wel een uitdaging, morgen eerst maar 2k lijm halen
De veer voor het flippen van de kop bedoel je? Kan die er niet vanaf en later terug geplaatst worden?
Ik zie trouwens nog iets anders, het tandwiel is er met metalen lippen op geklonken om de boel bij elkaar te persen.
Twee daarvan moeten wel weer recht gebogen worden anders wordt het losse gebroken stukje tandwiel uit positie naar buiten gedrukt.
testman
het stukje met een soldeerbout aan elkaar smelten is ook nog een optie hier. om de kern te verstevigen een ring koperdraad versmelten in het plastic. de veer is de oorzaak hier, teveel druk op dat plastic. de veer geeft momentum met het draaien van de kop en zorgt dat de kop niet wiebelt met afspelen.