Hallo,

krijg een vraag: micro omvormers (enphase Q8) die met een 3f kabel aangesloten zijn, mogen die drie fasen aan elkaar geknoopt worden om als 1f te gebruiken?
Het vermogen van de panelen blijft onder de 3600 watt.
Is dit, technisch gezien, mogelijk?
Vervolgens de discussie of het mag volgens de regels.
Zelf denk ik "dat wordt 'm niet".
Het is wel een interessante vraag. Iemand een mening of idee?

groet,

Guy

Het zijn toch éénfasige omvormers? Die kun je dan samen op dezelfde fase zetten.

Op maandag 20 mei 2024 11:41:13 schreef guy hiver:
krijg een vraag: micro omvormers (enphase Q8) die met een 3f kabel aangesloten zijn, mogen die drie fasen aan elkaar geknoopt worden om als 1f te gebruiken?

Als het één fase omvormers zijn wel.

Ik heb mijn één fase omvormer (4600W) met een 5 aderige kabel aangesloten gehad, puur vanwege meer koper = minder verlies (2x2,5mm^2 op de fase en 2x2,5mm^2 op de nul, 2,5mm^2 op de aarde).

Is dat je planning? Want volgens mij kun je sommige micro-omvormers ook op één driefasige kabel aansluiten waarbij ze gelijkelijk over de drie fasen verdeeld worden al weet ik niet HOE dit precies gebeurd. Als dat je situatie is, kan het uiteraard niet.

Zelf denk ik "dat wordt 'm niet".

Of het wel of niet mag weet ik zo snel ook niet maar het aan elkaar knopen van aders is wel smerige oplossing. Iets wat je eigenlijk niet moet willen.

Als je het over een 3 fase kabel dan zitter er daar 3 fasen een aarde en maar 1 nul in. Ga je daar een soort 1 fase kabel van maken dan kan je naar simpel de 3 fasen samen nemen want dan is de nul te dun.

Als je toch besluit om het wel te doen dan moet je de 2 aders die je voor de nul gebruikt heb blauw tapen en de aders voor de fase tape je dan bruin of zwart. En dat aan beide kanten van de kabel.

Op maandag 20 mei 2024 11:41:13 schreef guy hiver:
Hallo,

Is dit, technisch gezien, mogelijk?

Heb je 3 fasen op je kabel staan?
Dan heb je gelijk een enorme knal als je de 3 fasen aan elkaar knoopt.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (21%)]

Dan zou je dat zoals r-p moeten doen om enkel fase te gebruiken.

Neem aan dat het 2x2,5 kabel is
Dan is het met 3 fasen bij elkaar 3x 2,5mm maar de nul blijft 1 x 2,5.
Dat heeft geen zin dus.

En bij een 3 fase groepenkast is het boem zoals @toeternietoe ook zegt.
Niet doen dus.

Op maandag 20 mei 2024 22:57:10 schreef Toeternietoe:
Heb je 3 fasen op je kabel staan?
Dan heb je gelijk een enorme knal als je de 3 fasen aan elkaar knoopt.

Zo dom zal hij toch niet zijn?
Misschien moet Guy even wat duidelijker uitleggen wat hij precies van plan is.

ik vermoed dat ts de kabel die nu een 3F groep is om wil zetten naar een 230V groep. dat kan wel natuurlijk, gezien de micro omvormers allen 230V terugleveren. check wel of de kabel dik genoeg is, immers gaat je opgetelde vermogen nu volledig over de nul ader lopen. de andere aders zullen tot de kast 1/3 van het vermogen hebben.

Nee nee, enphase gebruikt een buskabel voor hun micro omvormers.

Ja, daarvan kun je gewoon alle fasen aan elkaar knopen om deze enkelfasig te gebruiken. Zo kun je ze in de toekomst ook nog omzetten naar 3 fasen.

Dit lees ik :

Hoeveel Enphase iq8m op 1 fase?
Er kunnen maximaal 11 IQ8-MC micro-omvormers op een enkelfase (Q-relay 1-fase) aangesloten worden. Op 3 fase (Q-relay 3-fase) kunnen maximaal 33 IQ8-MC micro-omvormers aangesloten worden. Er kunnen maximaal 8 micro-omvormers van de IQ8 serie gekoppeld worden per string.

Rond het Q-relay bestaat zoveel discussie ... dat ik die wellicht ben "vergeten" te plaatsen ;)

gaat prima.

al die enphases zijn gewoon monofase omvormers. je zal ze in een 3fase systeem gewoon wat spreiden over de 3fases. knoop je de 3 kabels samen in een 1fase zekering, dan werken ze gewoon over die ene fase

Qrelay enzo heb je in principe niet nodig om ze te laten werken. mijn IQ7 draaiden allemaal standalone, geen Qrelay, geen envoy...
geen idee of een IQ8 zonder controller kan draaien

Voor Enphase moet je speciale kabels kopen met een aangegoten stekker, 1F ofwel een 3F. Bij de eerste hangen de stekkers en omvormers dus gewoon allemaal parallel, bij de tweede zit elke stekker op een andere fase, verspringt bij elke omvormer van fase dus.

Technisch maakt dit niet uit maar misschien heeft de NEN1010 daarmee een probleem, fasegeleider is dan immers 3x2,5mm2 en N slechts 2,5mm2 . Lijkt mij toch de vraag van de TS.

Zo’n kabel kost een behoorlijke duit en de TS wil waarschijnlijk wat besparen door de 3F kabel te gebruiken die hij toevallig al heeft of goedkoop op de kop kan tikken.

Op dinsdag 21 mei 2024 15:10:40 schreef New Beetle:
Voor Enphase moet je speciale kabels kopen met een aangegoten stekker, 1F ofwel een 3F. Bij de eerste hangen de stekkers en omvormers dus gewoon allemaal parallel, bij de tweede zit elke stekker op een andere fase, verspringt bij elke omvormer van fase dus.

Technisch maakt dit niet uit maar misschien heeft de NEN1010 daarmee een probleem, fasegeleider is dan immers 3x2,5mm2 en N slechts 2,5mm2 . Lijkt mij toch de vraag van de TS.

Zo’n kabel kost een behoorlijke duit en de TS wil waarschijnlijk wat besparen door de 3F kabel te gebruiken die hij toevallig al heeft of goedkoop op de kop kan tikken.

Dat valt nou ook wel weer mee hoor.

Op dinsdag 21 mei 2024 15:10:40 schreef New Beetle:

Slimmer is om 2 aders voor de fase en 2 aders voor de nul te gebruiken. Geeft een lagere totale circuitweerstand.

Op dinsdag 21 mei 2024 16:20:55 schreef KlaasZ:
[...]Slimmer is om 2 aders voor de fase en 2 aders voor de nul te gebruiken. Geeft een lagere totale circuitweerstand.

Dat gaat niet bij Enphase Q kabels

Op dinsdag 21 mei 2024 16:05:18 schreef bprosman:
[...]
Dat valt nou ook wel weer mee hoor.

Alles is relatief natuurlijk maar 12 tot 30€ per node afhankelijk van de stekkerafstand vinden velen duur m.i. Voor 10 panelen is dit 120 - 300€ enkel voor de bekabeling. Stingconfiguraties liggen daar ver onder.

1,3m pitchafstand

2,3m pitchafstand

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (25%)]

ook niet vergeten dat je hierbij geen 6mm² DC kabel omlaag moet brengen in kabelgoten. en de nodige stekkers aan je string omvormer.
50meter rode 6mm² dubbelgeisoleerd solar kabel: 64€

dit kost ook wel wat hoor.
ik heb het enphase systeem gehad en had van die losse kabels. 4 omvormers op 1 kabel. en dan heb je fase en null.
als je bv 12 panelen hebt, heb je 3x zo een kabel.
die laat je dan samen komen in een aansluitdoos (jbox op het dak) en van daar kan je op je 3fase kabel monteren. dan kan je perfect ook 2paartjes samen nemen.

er zijn namelijk geen enphase kabels die van je dak naar je zekeringkast komen

Op dinsdag 21 mei 2024 16:35:25 schreef New Beetle:
[...]Alles is relatief natuurlijk maar 12 tot 30€ per node afhankelijk van de stekkerafstand vinden velen duur m.i. Voor 10 panelen is dit 120 - 300€ enkel voor de bekabeling. Stingconfiguraties liggen daar ver onder.

1,3m pitchafstand

2,3m pitchafstand

Ik dacht dat je het had over de 3x2.5 of 5x2.5 van dak naar meterkast.

Hoe stringconfuraties er ver onder zouden liggen snap ik niet, alle panelen moeten tenslotte bedraad worden.

Uiteraard kosten stringconfiguraties wat, maar toch is een equivalente Enphase installatie flink duurder.

10 IQ7A micro-omvormers is om en bij de 10 x 150 = 1500€ + BTW voor 3,67kVA en dan nog die dure randdingen, Q-kabels, Gateway, Q-relais, 2 stuks zelfs voor 10. Daar heb je heel veel keuze SMA, Solaredge en Huawei PV-omvormers met DC-kabel voor.

- 1m solarkabel 6mm2 + Staubli stekker: 1 + 2 = 3€
- 1m Enphase Q kabel: 13 - 15€

Ik ben niet anti-Enphase zoals velen in BE, verre van, maar toch zie je dit m.i. vooral bij bedrijven en DHZ-fanaten. Denk trouwens dat dit merk in NL veel populairder is dan BE. Belgen hebben ook een bepaalde weerstand tegen die dingen op het dak, alhoewel ik ook niet begrijp waarom.

Op dinsdag 21 mei 2024 17:18:51 schreef bprosman:
Hoe stringconfuraties er ver onder zouden liggen snap ik niet, alle panelen moeten tenslotte bedraad worden.

DC kabel koop je op rol, standaardspul, die Q-kabel vind je alleen bij Enphase.

hangt ook van de setup af. ik had 4 panelen van 245Wp die tegen de garagepoort gemonteerd werden (vertikaal dus).
met 4 panelen maak je al moeilijker een string, als die deels schaduw hebben van het huis al helemaal. dan moet je naar micro omvormers.
ik kocht mijn IQ7 destijds aan 55€/stuk geloof ik, 40€ voor de speciale kabel en alles aan een stopcontact die op 1 groep zat.
geen Qrelay, geen envoy, niks.
totale kost was 427€ voor de 980Wp installatie en heb ik op 2jaar terugverdiend.

de panelen zijn door verandering van poort vervangen door 2x 450Wp op een DS3 omvormer van 880W. die setup was iets van 350€ ook.
er komt nu ook een carpoort bij die een dak van zonnepanelen krijgt, daar komt ook DS3 op omdat je met de ECU C controller de injectie volledig kan controlleren

Zou guy hiver er nog zijn?

Uiteraard, maar

- Een IQ7 is zoals je zegt maar 245VA. Daar heb je er ook al 16 van nodig voor 4kVA. Je moet uiteraard ook appelen met appelen vergelijken. Prijs nu en toen. Kan mij vergissen maar ik denk niet dat 55€ destijds normale handelsprijs was.

- 40€ voor speciale kabel? Daar heb je nu drie 1F Q-kabel nodes van 1,3m voor. Ver kom je daar dus ook niet mee.

- Geen Q-relais wordt m.i. afgekeurd, is een Synergrid eis. Zou kunnen dat je geluk had en de keurder wat van de wijs was destijds, maar nu denk ik niet dat je daar mee weg komt. Waar zit Evelo :)

- Een Envoy is ook 140-200€. Dit is idd niet absoluut noodzakelijk maar dan leg jezelf ook heel wat beperkingen op. Dat moet je eigenlijk vergelijken met een aftandse PV omvormer zonder interface uit de jaren 90.