De werkschakelaar die ik heb gekocht voor achter de omvormer kan het juiste amperage aan, echter heeft maximaal 6mm2 aansluitingen.
Nu wil ik een 10mm2 flexible ymvk kabel hierop aansluiten. In hoeverre voldoe ik aan de eisen/veiligheid als ik hiervoor stift kabelschoenen gebruik, deze bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl/klauke-stiftkabelschoen-10mm2-800021171/?_gl…
Voor persen zou ik deze kunnen gebruiken:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-6-ton-hydraulische-krimptang-4-7…
Wat voor een schakelaar is het? Ik neem aan dat je erg ruim te dikke aders gebruikt voor deze toepassing.
Deze is het https://www.elektramat.nl/abb-bw440tpsn-werkschakelaar-4-polig-40a-don…
Vanwege de lengte heb ik 10mm2 nodig. Ik vraag me dus af of ik die stift kabelschoenen kan aanklemmen en dan voldoe?
Daar kan gewoon 10mm2 draad in. Je moet gewoon beter je best doen 
Ik zou liever helemaal niks om die draad doen dan zo'n stift om eerlijk te zijn. Gewoon "bloot" in de klem. De klemmen zijn er geschikt voor, zie het spuitgietwerk in de bodem.
Met zo'n stift ben je afhankelijk van je persing, met een apparaat van bedenkelijke kwaliteit ook nog.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (18%)]
Her is flexibele kabel, deze
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x10-rm-per-meter/?_gl=1*1uzsg4s*…
Ik mag deze toch niet verbinden zonder kabelschoenen?
Met standaard kabelschoen is past het echt niet
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 27 mei 2024 15:19:02 schreef Beun de Haas:
Ik mag deze toch niet verbinden zonder kabelschoenen?
Jawel hoor. Zie de aansluit aanwijzingen in de behuizing. De fabrikant vind van wel, wie zijn wij dan om het beter te weten.
Deze kooiklemmen zijn reuzegeschikt voor blote flossen.
Als ik het woord "omvormer" lees en daarbij de vraag over een werkschakelaar op soepele Ymvk kabel dan gok ik iets richting caravan- of campertechniek.
Stiftkabelschoenen zijn op zich een plausibele oplossing om dikkere kabel in een dunnere aansluiting te krijgen maar persoonlijk vind ik stiftkabelschoenen erg stug waardoor vastzetten in een kleiner contact niet altijd even vast zal (blijven)zitten en de kabel zelf ook vastzetten met klemmen hierdoor geadviseerd is. Te veel kracht op de kabel c.q. stiftkabelschoenen kan er zelfs voor zorgen dat het kleinere aansluitcontact van de omvormer het begeeft.
De Ymvk kabel die als 'soepel' wordt benoemd lijkt uit geslagen koperaders te bestaan. Ofwel, meerdere kleine massieve koperaders, omgeslagen tot 1 meer soepele ader. Dit is niet perse heel soepele kabel, als je dit zoekt.
Als het hier om een 12 volt installatie gaat voor bijvoorbeeld een camper dan zou ik een geschikte accuschakelaar kiezen zoals dit model. Dit soort schakelaars heeft dikke M10 bouten voor perskabelschoenen. Als kabel gebruik je bijvoorkeur dubbel geisoleerde extra soepele accukabel.
Het gaat om een stringomvormer van zonnepanelen. Zijn idd meerdere aders die de aders vormen.
Waar zie ik in de omschrijving dat dit zonder kabelschoenwn mag (misschien domme vraag)?
In een verdeelkast zijn kabelschoenen verplicht bij soepele draad, vandaar dat ik er vanuit ging.
Edit gevonden: https://new.abb.com/products/nl/2CMA142409R1000/bw440tpsn
Vraag is nogsteeds of dit dan mag met meeradering opgebouwde kabel?
[Bericht gewijzigd door Beun de Haas op (20%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De fabrikant van de meuk bepaald of het verplicht is om adereindhulzen te gebruiken of niet.
Als de fabrkant het niet nodig vind, waarom dan doen.
En als de kooi geschikt is voor 10 qmm dan kan je er gewoon 10 qmm aan blote draden in proppen, maakt nog beter contact ook dan een stift.
Ergo, wat GJ al zegt, beter je best doen.
Deze kabel is geen soepele kabel maar samengeslagen, daar gebruik je zeker geen hulzen oid op. Enkel de aders zetten en dan in de klem.
zie ook deze instructie van Liander (pagina 5)
Op maandag 27 mei 2024 16:26:14 schreef Beun de Haas:
In een verdeelkast zijn kabelschoenen verplicht bij soepele draad, vandaar dat ik er vanuit ging.
hangt van de klemmen af. Bij veel klemmen kan het zonder kabelschoen of aderhuls.
Ik zou gewoon het advies van GJ opvolgen en het gestripte adereind zo in de klem steken. Volgens de specs kan er tot 10mm2 in de klemmen. Samengeslagen aders nemen iets meer ruimte in dan massieve aders, dus het wordt misschien een beetje proppen, maar dat moet lukken.
Even verder gekeken: in de link die je zelf gaf kun je doorklikken naar dit document:https://search.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=9AKK108467A681…
Dat bestaat hoofdzakelijk uit foto's van het deksel en de onderbak. In plaatjes is daar aangegeven hoe je aansluit. 7 mm strippen en dan zo in de klem. Het plaatje suggereert zelfs samengeslagen aders.
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (27%)]
Op maandag 27 mei 2024 16:37:53 schreef KlaasZ:Het plaatje suggereert zelfs samengeslagen aders.
Dit symbool is echt soepel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken die abb werkschakelaars, maar de klemmen zijn niet echt ruim. gebruik liever die van norwesco. vaak zijn dergelijke klemmen gespect op stugge draad diameters, 10mm2 is dan stug en soepel met huls haalt geen 10mm2.
zie het wel vaker, men bestelt werkschakelaars voor zeg 160A, maar de geleverde kunnen de kabeldiameter ( klemmen of wartel ) niet aan welke op de afstand is berekend. heb je toch weer een grotere werkschakelaar nodig met de nodige levertijd..
Op maandag 27 mei 2024 16:57:37 schreef Beun de Haas:
Dank voor alle hulp, ik ga proppen lol
5x6mm2 is al een ramp om deze fatsoenlijk in deze schakelaar te monteren, laat staan 10mm2.
Je kan beter een kabeldoos er onder/boven/naast monteren en een 5g4 of zelfs 2,5 als verloop naar de werkschakelaar en kabel naar omvormer.
Wat is de maximale ac-stroom die er loopt?, m.a.w. wat is het vermogen van de omvormer?
P.s.Die 5G10 kabel krijg je onmogelijk door de wartel aansluiting, of je moet heel creatief bezig gaan (het bestaande gat uitboren en de boel dichten met wymaplast o.i.d.)
[Bericht gewijzigd door keebrev op (16%)]