Hallo allemaal,

Na al meer keer FANTASTISCH te zijn geholpen op dit forum heb ik een nieuwe vraag. Wat is het overigens fijn dat dit forum bestaat !

Ik heb onlangs een auto alarm in laten bouwen. Standaard werd deze met 1 knipper LED geleverd (vanuit de base unit gevoed en geplaatst op de linker raamstijl). NU hebben ze een 2e aangelegd (rechter raamstijl). De monteur heeft een splitter gemaakt vanuit de linker LED kabel (gesoldeerd) en de kabel voor de LED rechts met zeker 1,5 meter verlengd (denk totaal zeker 2 meter nu vanaf de soldering). LED knippert keurig mee en werkt prima ECHTER brand veel zwakker . Geen idee hoeveel stroom die krijgt vanuit de base unit. Waarschijnlijk brand die zwakker door de langere kabel of slechte soldering?

Nu vroeg ik mij af of er een slimme manier is om de LED rechts ook even sterk te laten branden door bv deze te versterken of middels een weerstand oid? Ik heb werkelijk GEEN IDEE hoe dat moet en of dat überhaupt kan . Dus wil ik jullie slimme aardige lieve vakmensen/hobbyisten vragen om jullie kennis en hulp om mee te denken. Wellicht kan dit helemaal niet maar wil toch proberen of er iets mogelijk is. En niet geschoten is altijd mis :-)

Wie heeft er een simpele, doeltreffende oplossing of meer informatie?

Hopelijk kan ik net als vorige keer weer zo fijn geholpen worden. In ieder geval alvast hartelijk dank voor het meedenken allemaal en een fijne dag verder!

Groet
Ed

Begrijp ik het goed dat hij een 2e LED parallel heeft gezet?

Dat kan ook niet, de LED met de laagste spanning krijgt de meeste stroom. En ook de originele zal minder licht geven. Even ervan uitgaand dat het LEDs zonder weerstand zijn.

Geef even wat duidelijkheid hierover?

Heb je de mogelijkheid de spanning over de LED te meten? Is die ca 2V of 12V?

Als je 2 willekeurige led neemt van een willekeurig merk dan zijn die bij dezelfde stroom ook al erg verschillend van lichtsterkte. Dus zijn er wel dezelfde leds gebruikt

en de kabel voor de LED rechts met zeker 1,5 meter verlengd

van deurknop tot deurknop is is denk eerder 4 meter. Eerst ca 1 meter door de deur dan de autobreedte en weer door de deur. Voor goede adviezen is het toch wel erg belangrijk om exact te weten hoe het nu zit. Dus waar de kabel gesplit is dat in de deur of in de auto zelf?

maar de kabel weerstand speelt zeker een rol.

Wat je zou kunnen doen is 2 high efficientie leds nemen die bij 2mA al fel branden. En omdat rechts nu meer weerstand heeft door de kabel lengte voeg je links een extra weerstand toe. Ik schat 1,5 ohm. Maar de weerstand zou je ook kunnen meten.

JE kan ook even een potmeter van 20 ohm nemen en deze dan zo instellen dat ze beide gelijk zijn. En dan meet je de waarde van de potmeter op en vervang je dat voor een vaste weerstand.

Of een ander type Led gebruikt, niet iedere led brand even fel.
Mogelijk een grotere serieweerstand?
Meer info is zeker nodig.

Edit: @Benleentje was mij net voor.

[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]

Ik zou het door het bedrijf laten oplossen. Die weten precies hoe het aangesloten zit.

Hallo allemaal,

Hele erg bedankt voor de reacties alvast. Het betreft een alarmsysteem waar op 1 van de poorten (alarm zit in dash ergens) een kabel zit met daaraan een klein kastje waar zowel de LED als een Noodknop zit. De LED. rechts (die verlengd is ) is dus exact hetzelfde kastje en zelfde LED. Hij brand alleen veel minder fel. In het kastje zit een mini printplaatje waarop de LED is gesoldeerd en de kabel heeft 4 aders. 2 Power en andere 2 voor de knop.

De kabel nagemeten en is standaard 1,2 meter Links en de Rechtse is identiek maar 1.5 meter verlengd dus totaal bijna 3 meter nu. De rechtse kabel is vanaf stekker dat alarmunit in gaat gesplitst middels een soldering en zit verlengkabel tussen en die loop helemaal naar rechts.
Ik kan proberen op te meten hoeveel stroom erover gaat als aan zowel bij de soldering als rechts bij de led. Er zijn in totaal 2 solderingen. Bij de base unit en rechts waaraan de originele kabel weer is gesoldeerd.

Nogmaals het is niet onoverkomelijk maar als er een manier is om de rechter LED even fel te laten branden dan zou ik dat graag willen.
Zodra ik gemeten heb vermeld ik dat hier.

Nogmaals hartelijk dank aan degenen die gereageerd hebben. Waardeer ik enorm !

Fijne dag en groet
Ed

Leds zijn niet allemaal gelijk, de led met de laagste brandspanning zal het felst branden.
Je kunt proberen een kleine serieweerstand bij beide leds op te nemen (100 Ohm of zo)

De led moet waarschijnlijk een voorschakelweerstand hebben. Als die bij het alarm zit dan heb je dus nu 2 leds parallel op een enkele voorschakelweerstand. Dan krijg je als snel helderheidsverschil.

Oplossing kan zijn om dan een serieweerstand toe te voegen voor elk van de 2 leds, na de splitter. Hoe groot die moet zijn is dan afhankelijk van de spanning en stroom door de leds.

Kun je dat meten?
- Eerst leds loskoppelen en dan meten hoeveel spanning er uit het alarm komt.

- Dan led aansluiten en meten hoeveel stroom er door de led gaat en hoeveel spanning er over staat.

De weerstand van 1.5 m kabel zal het probleem niet zijn.

Zit er een weerstandje in serie met het ledje in dat kastje?
Maak anders een foto van het printje.

Losse externe serieweerstand heeft als voordeel dat je het kastje niet hoeft te slopen...

Ik begreep uit de reactie van TS dat hij het al open heeft gehad "mini printje".
Maar als dat niet zo is dan is een losse weerstand veel makkelijker inderdaad.

leds heb je in verschillende sterktes al lijken dit mij van die hele kleine ledjes.
sommige rode leds zijn pas zichtbaar bij 10mA, andere geven een storend licht al bij 1mA.
t hangt er dus vanaf wat voor led in het ene kastje zit en welke in het andere.
als de ene links bv op 2,1V werkt, en de nieuwe led werkt normaal op 2,2V, dan zal die het minder doen als er ook nog eens 3meter kabel tussen zit waar ook verlies optreed.

een led van 1,9V monteren dan met een kleine serieweerstand, zou ervoor kunnnen zorgen dat beide quasi gelijk branden.
maar dit zal je in praktijk moeten uittesten.
of aardig aan het meten gaan